KILPECK 2 – The Castle och SPANIEN 4, Ronda, Marbella och Málaga

När ni läser detta jobbar jag i Spanien som reseledare och guide för en norsk grupp. Eftersom jobbet tar all min tid har jag inte tid att svara på era kommentarer, men läser dem senare, så skriv gärna något fint! Bilderna från tidigare år är inlagda på förhand.

Resan är en rundresa i Andalucia under 8 dagar inkl Granada,Cordoba, Sevilla, Ronda, Marbella och Malaga.

Först från UK:

Kilpeck 2

Sept20150905_216

Läs först Kilpeck 1 nedan från i lördags!

Kilpeck Castle är en ruin. Troligen byggt i slutet av 1000-talet som residens för hertigen och fungerade också som administrativt centrum, men…

Sept20150905_223

..kom aldrig att spela någon stor roll som fästning. Utanför vallgraven byggdes hus som till slut blev en liten by. På 1200-talet fick Kilpeck tillåtelse att ha en marknad varje fredag och dessutom en stor marknad årligen.

I ruiner redan på 1300-talet.

Byggt efter pricipen som kallas Motte and Bailey. En uppbyggd kulle, motte, och nedanför ett område med hus, bailey, och sedan en mur eller plank och därefter en vallgrav. Vanligt sätt att bygga på denna tiden. Skulle det bli angripet hade man först skydd av vallgraven, sedan muren och tillslut kunde man gå upp på kullen där det också fanns en fästning och på så sätt försvara sig…

Sept20150905_226

…runt om fästningen och kyrkan är det öppen mark och lite längre bort kulligt.

Spanien

Idag kommer jag att lämna Ronda för att via Marbella åka till Malaga.

Ronda

Photo2168.jpgorig

Staden Ronda med sin djupa ravin mitt genom staden…

Photo2166

…staden har ca 35 000 invånare och ligger ca timmas bilfärd från kusten och Marbella. Hit kom många storheter för att få inspiration, såsom Ernest Hemingway och Orson Welles.

Photo2165

Marbella

Apartment2014 011

Marbella är en stad med ca 140 000 invånare på Costa del Sol vid Medelhavet i södra Spanien i regionen Andalucia. Marbella uttalas Marbeja. Dubbla l i spanskan blir j eller lj.

På 1950-talet var invånarantalet ca 10 000, men på 60-talet kom turismen hit. Mellan år 1950 och 2000 ökade invånarantalet med ca 900 %!

På sommaren ökar antalet med ca 30 %. Idag bor det ca 16 % utlänningar i staden. Många från UK, Tyskland, men även från Skandinavien.

Apartment2014 008

Marbella har en rik historia. Dagens Marbella tros vara grundat av fenicierna på på 600-talet. Fenicien var en stor sjöfartsstat i Medelhavet från ca 3 000 f Kr fram till romartiden. Fenicien är idag delar av Libanon och Syrien. Sedan kom kartagerna. Karthago är idag delar av Tunisien. Sedan var det dags för romarna. Så många olika folkslag har varit med att bilda det som är Marbella idag. Morerna hade naturligtvis också sitt finger med i spelet. Morerna var berber och kom från det som idag är Marocko och delar av Algeriet. De var muslimer. De härskade på den iberiska halvön fram till slutet av 1400-talet då de s k Reyes Católicos = de kristna regenterna, Ferdinand och Isabella, tog över det som är Spanien idag.

Apartment2014 007 Apartment2014 006

Många vackra innangårdar i Gamla Stan…

DSCF4013

…små gator och gränder…

DSCF3998 DSCF3999

…dessa gatudekorationer har jag visat tidigare, men…

DSCF3995 DSCF3996

…tycker så mycket om dem att jag visar dem igen!

Malaga

DSCF8971

Malaga är huvudstad i provinsen Malaga i regionen Andalucia och har ca 600 000 invånare och är därmed Spaniens 6:te största stad…

DSCF7943 DSCF7964

…det är väldigt svårt att få en bra bild av katedralen eftersom den ligger mitt i de gamla kvarteren, men här kan vi se tornet mellan byggnaderna och en hästdroska framför katedralen. Den är byggd mellan 1528 och 1782 i renässans och barockstilar. Tornet är 84 m högt och därmed det näst högsta tornet i Spanien. Inredningen är vacker, men det kan å andra sidan säjas om många katedraler…

Photo5004

…ett måste är Picasso Muséet i Malaga. Det öppnades år 2003 och har 285 verk donerade av familjen Picasso. Varför Picassomuseum just i Malaga? Jo, det var i Malaga Picasso föddes 25 oktober 1881 och det var här i staden han växte upp…

Photo0748

…och här sitter han utanför sitt födelsehus och väntar på att bli kysst! Så naturligtvis uppfyllde jag detta och inte blev det varken en prins eller en groda heller!

Ha det bra!

Det här inlägget postades i Besökta platser, England, Historia, Spanien. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till KILPECK 2 – The Castle och SPANIEN 4, Ronda, Marbella och Málaga

  1. biggeros skriver:

    Jag måste absolut besöka Picasso Museumet. Visst har man besökt både Ronda, Malaga. Även Marbella där min svägerska har lägenhet. Jag bara älskar dessa fina gatudekorationer med blommor. Tack även för ditt berikande inlägg om Kilpeck. Kram på dig

  2. åsa i åsele skriver:

    Så fina gatudekorationer.

  3. Jag var på Picassomuseet i januari med mamma och pappa, skrev ett inlägg om det. Fascinerande att gå där. Ronda klarade vi också av i vintras. Jättefint!

    Ska skriva om Málaga också, har det i utkast och jag tror nog jag fick till ett kort på katedralen, men den ligger verkligen inklämd i de trånga gränderna. Vi var aldrig inne i den dock. Mest intressant att se byggnaden. Vackert.

    Marbella har jag inte varit så mycket och framför allt inte i de kvarter som du har fotot. Får nog ta en ”riktig sväng” dit någon gång.

  4. Anita skriver:

    Och så fick jag lära mig ännu mer om Kilpeck. Och naturligtvis faller jag pladask för de vackra blomsterdekorationerna … men det blir du säkert inte förvånad över 😉

  5. FREEDOMtravel skriver:

    Ronda missade vi och det ångrar jag lite…

  6. Marit skriver:

    Vakre blomsterdekorasjoner, ja! Det gjør ikke noe at du viser de igjen 🙂

  7. Gjorde en rundresa i Andalusien för några år sedan! Kul att återuppleva en del av den här på din blogg! Ronda var riktigt häftigt!
    Ha det bra !

  8. Geddfish skriver:

    Jag har aldrig varit i Andalusien. Så vackert! Min svåger och svägerska är just i Malaga.
    Kul att se bilderna! Kram ♥

  9. Agneta skriver:

    Roligt att läsa om Marbella, jag har aldrig varit där, men det ser ju helt bedårande ut på bilderna! Malaga har jag varit i, men det var så länge sen så jag minns inte så mycket, men jag var nog på samma utsiktspunkt som en av dina bilder för det ser väldigt bekant ut. Mysigt med Spanien och inlandet har så mycket fint också. Intressant med din korthistoria över de olika regenterna, jag har aldrig riktigt fått grepp om det men nu är jag med!
    Kul!
    Agneta kram

  10. Märtha skriver:

    Alltid något nytt, som t.ex. Picasso och Malaga. Har snuddat vid bägge M-städerna, men har inte haft lust att desto mer undersöka dem. Tyvärr. Ronda har vi däremot strosat i, en verkligt speciell stad! De här ”gamla historierna” från Wales fascinerar mig mera!

  11. Ditte skriver:

    Jag inser hur mycket det finns att se i UK och tyvörr har haf bara sett ytterst lite där. Jag är så tacksam för det du berättar och bilderna och jag tar det verkligen till mig.
    Ronda har jag besökt ett par gånger och Marbella har fått flera besök, likaså Malaga. Malaga är en stad jag verkligen tycker mycket om och det finns mycket att se. Picassomuséet och Gamla stan där är favoriter och det är lätt att ta tåget dit från Fuengirola och en del andra orter längs kusten.
    Nu vill jag gärna besöka Sevilla för där har jag inte varit.
    Ha dte fortsatt bra och hoppas du hinnner med lite vila mellan jobben.

  12. Barbro S skriver:

    Härligt att få kyssa Picasso :)! Vackra grönkulliga bilder från Kilpeck och jättefina miljöer i Marbella, som jag besökt två gånger i mitt liv.

  13. Znogge skriver:

    Jag tycker mycket om cider men den ska vara torr och den sortens finns det inte många av i Sverige. Minns när vi var i Dublin att utbudet var mycket större och det gillades 😀

    Pussa Picasso är verkligen inte det sämsta!

    Trevlig lördag.

  14. Karin på Pettas skriver:

    Du har fått mig intresserad av Spanien med dina härliga beskrivande inlägg.
    Jag har aldrig varit i det landet men vete gudarna hur det går med den biten….känner mig riktigt sugen just nu.
    Cider gillar jag!
    Undrar hur många som har pussat Picasso på kinden?
    Tack Lena! Nu ska jag fortsätta bläddra och läsa

  15. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 januari – juni | Lena i Wales

Kommentera

