MONMOUTH, min hemstad 1- SPANIEN 6, Monda Castle

Jag är fortfarande kvar i Spanien, så här kommer först lite från Wales och längre ner lite mer från Spanien.

Wales

Som någon så vänligt påpekade har jag inte visat så många bilder från min hemstad Monmouth och det är ju alldeles sant! Det finns under åren lite bilder här och där, men inte samlat på ett ställe.

DSCF2944

Så nu kommer en ny artikelserie om just Monmouth. Inlägg om staden kommer att dyka upp lite då och då med bilder och text. Men också många andra ämnen kommer att tas upp, såsom socialt, historia, religion, politik, geografi, skolsystem m m.

Så nu kan vi börja!

Monmouth 1

Monmouth ligger i sydöstra Wales nära gränsen till England. Vi har ca 6 mil till vår huvudstad Cardiff och ca 20 mil till London, vilket vi ligger i stort sett rakt västerut från…

DSCF7776

…här bor ca 10 500 människor, alltså en småstad, en s k marknadsstad där många från landsbygden runt omkring kommer in och gör sina inköp. Eftersom det är mer tättbofolkat här än i stora delar av Sverige har vi många små byar runt och tillsammans blir det många som kommer utifrån landsbygden och in till staden. Här finns även bra skolor, kommunala och privata, som gör att många kommer in till staden varje dag. Återkommer till skolor senare…

Photo5074orig

…namnet Monmouth kommer från floden Monnow som har sin mouth (mynning) i staden där den går ut i den större floden Wye (denna flod finns en hel artikelserie om under kategori Wye Valley).

Monnow är en liten flod, knappt 7 mil lång och går genom grevskapen Herefordshire i England och och Monmouthshire i Wales. Delar av floden bildar också gräns mellan dessa grevskap och länder.

Under sitt lopp går flera små floder ut i Monnow.

Förr var floden känd för den stora mängden av öring, men antalet sjönk drastiskt under 1900-talet, men säjs vara på uppgång igen.

Spanien

Vi har haft härliga och soliga dag dag med ca 22 grader på terrassen, men igår blev det kyligare och lite regn kom. På torsdag ska det fina vädret var tillbaka, säjs det i alla fall.

Monda Castle

Jag har redan skrivit om den lilla staden Monda.

Nu kommer lite från Monda Castle som ligger högt över staden. Att köra den sista biten upp till borgen är en konstart, smala gator och stark lutning. Som tur var hade jag min privatchaufför (läs min man) bakom ratten.

DSCN7903

Borgens historia börjar på 800-talet. På 1100-talet blev den en betydande fästning under morernas styre och senare ett av de viktiga försvarsverken i kungariket Granada. Under denna tid byggdes flera torn och försvarsanläggningen blev större. 1485 tog de kristna monarkerna Ferdinand och Isabella över fästningen. På 1500-talet förstördes stora delar av både fästningen och staden Monda nedanför berget…

DSCN7900

…idag är fästningen mycket välkomnande. Genom denna vackra port med pelagoner i krukor längs väggarna träder man in i borgen…

DSCN7922

…och tar hissen upp till sjunde våningen och hamnar uppe på denna vackra terrass med springbrunnar, stenbeläggda gångar, rabatter, växter i krukor, bord och bänkar. Idag är borgen hotell med lyxrum och restaurang både på terrassen och…

DSCN7908

…inomhus. Inredningen i restaurangen går i morisk stil med pelare, kakel m m. Mycket vackert renoverat de senaste åren…

DSCN7934

…vid detta bord med kakelsoffor intog vi tillsammans med goda vänner en underbar lunch och jag var som vanligt mycket koncentrerad på att äta direkt, så några matbilder blev det inte. Men på min meny stod ankbröst på en bädd av aubergine och endive och till dessert en chokladkaka med sorbet. Mycket gott! Till detta ett gott husets vita vin från en lokal vinodlare…

DSCN7918

…utsikten över Monda och bergen bakom var det verkligen inget fel på heller.

Legenden säjer att dottern till Mondas borgmästare och sonen till borgmästaren i den närbelägna staden Tolox  blev förälskade och träffades hemligt varje kväll under ett mandelträd i närheten av Monda Castle. Borgmästarsonen blev skickad till den nyupptäckta Amerika, men innan han gav sig av gav han sin käresta en blomma från mandelträdet och sa: ”Denna blomma representerar mitt hjärta”. Dagarna blev till månader av väntan för flickan. En dag sipprade en bloddroppe ut från mandelblomman och flickan insåg att hennes käresta hade dött långt borta i Amerika. Sorgen blev för stor och strax efter dog hon själv av hjärtesorg.

Ja, detta var allt för idag! Nästa inlägg kommer på lördag!

Det här inlägget postades i Monmouth, Spanien. Bokmärk permalänken.

56 kommentarer till MONMOUTH, min hemstad 1- SPANIEN 6, Monda Castle

  1. åsa i åsele skriver:

    Oj så sorgligt Du avslutade… tro varför det unga paret icke fick träffas?

  2. Vi ronda’ Monda på vår väg från Ronda men tog aldrig en ronda in till Monda.

    Ha! Där fick jag till det!

    Den där vägen som slingrade sig, är det den som går upp från Marbella? Otroligt och sagolikt vacker men jag var helt slut när jag kom ned, körde från Ronda och hem via Marbella. Google maps tyckte att om vi skulle åka till Monda så skulle vi åka via Málaga. Den vägen är också otroligt vacker, tyckte nog om den bättre. Málaga-vägen blev jag även rekommenderad av en låssmed som ofta åkte till Ronda.

  3. Vilken häftig gammal bro, med hus

  4. skåningen skriver:

    Sorglig kärlekshistoria!
    Höör har också en hel del småbyar runt om.
    SVAR:.
    I Skåne har vi vår!
    Ha en bra dag!
    Kram!

  5. Znogge skriver:

    Trevligt att få veta mer om din hemstad men även om Spanien. Men vilken sorglig historia om det unga kärleksparet…

    Trevlig onsdag!

  6. Märtha skriver:

    Det verkar vara lite dålig namnfantasi.. Kort kommentar nu, även denna OrdOdlare skall vara lite på resande fot i några dagar. Västerut till grannlandet, sen mot nordnordväst till hemtrakterna med en kör! Skall nån gång skriva om lite byar österut: Hardom, Haddom, Kuggom, Drombom… Jo, det är verkligen sant!

  7. Steve skriver:

    Kul att få veta mera om din hemstad.
    ”World´s First Wikipedia Town”. Vad står det för?

  8. GladiGrönt skriver:

    Den staden har jag aldrig hört talas om.. I första hand känns alla orden på skylten som grekiska men tittar man efter går de nog att uttala. Ha det så bra när du är hemma i Wales igen!/Monica

  9. Biggeros skriver:

    Vilken sorglig historia om borgmästarens son som hastigt skildes från sin hjärtevän från Monda. Jag vill gärna besöka Monda Castle som är precis min stil av val. Tack, Lena för ännu en gång för en intressant läsning om din hemstad, kram på dig

    • Lena i Wales skriver:

      Javisst var legenden sorglig!!!
      Monda stad och castle är värt ett besök när man är i närheten.
      Tack för din fina och uppmuntrande kommentar!!!
      Ha en fin dag! Här i utkanten av Marbella har det regnat en hel del!!!

  10. Agneta skriver:

    Vilken underbar kärlekshistoria, jag har alltid varit fascinerad av sån kärlek där man sörjer så mycket! Jag tror jag läste Kameliadamen när jag var alldeles för ung!!! Vackert är det både i Spanien och hemma i Wales. Lyckliga du som har så vitt skilda ställen att bo på!
    Agneta kram

  11. Franska Fikon skriver:

    Snyggt med all kakel – det är verkligen spansk inredning för mig.

  12. bia skriver:

    Här är det då ingen värme som 22 grader !!….sol och blåsigt men bara ett par plusgrader…längtar efter att få växthuset uppsatt så man kan sitta där, för där kan det nog bli varmt ;))…ha en bra dag !!…ikväll är vi några tjejer som ska till ett medium…bara 5 st är vi, så det är jätte spännande !!
    Kram bia

  13. bia skriver:

    Glömde svara på din fråga: Porslinet kommer från Rörstrand, Ost India ;))

  14. bia skriver:

    Hej igen !!….nu måste jag vara stressad eller virrig eller bådadera, haha….rosenporslinet vet jag inte vart det kommer ifrån, Carl Larsson är från Danmark Copenhagen Porceland och av den har jag 13 st tallrikar (samlar tallrikar, som vi har ärvt ). ostkupan är från Laholm Sweden står det under . Det är stressigt att ha både instagram och en blogg…man blandar ihop mycket, tyvärr.

  15. Marit skriver:

    Hyggelig å høre mer om ditt hjemsted i Wales. Jeg leser en spennende bokserie av en engelskmann som heter Bernhard Cornwell som handler mye om vikinger og tidlig engelsk historie. Wales er også nevnt der. Han skriver veldig godt. Har du lest noe av han?

  16. Alltid lika trevligt att läsa och se bilder på din blogg! Fin blandning Wales och Spanien! Kul att få veta lite med om staden där du bor!
    Ha det bra!

  17. Veiken skriver:

    Jag tycker om när du skriver om och delger oss lite bakgrund och lite av vardagen i din stad! 🙂
    I Spanien var det tragiskt värre den här dagen! 😉

  18. TantGlad skriver:

    Kul att läsa och få se bilder från din hemstad som är en okänd stad för mig. Men nu fick jag ju veta lite mer. Jättebra det.

    Men historien på slutet var sorglig men vacker på nåt sätt.

    Kram från mig

    • Lena i Wales skriver:

      Min stad är inte så känd, så därför måste jag ju göra något åt detta och sprida Monmouth!!! Roligt att du gillar det!
      Ja, sorglig och vacker!! Kanske bara en legend.

  19. Inger skriver:

    Annorlunda med pelargonerna på väggarna. Och vilken utsikt, härligt.
    Kram

  20. Gilla skriver:

    Aj, aj, aj! Så mycken kunskap du ligger inne med. Nu var jag ju mycket mer om både din hemstad, som ju inte verkar vara så stor och den spanska byn/stan Monda. Lite tragiskt förstås i slutet.

    Sv: Vi tyckte först att det var generöst att få gratis bussfärder, sen man hade fyllt 75, men jag hörde genom Veiken, att i Göteborg är det gratis sen man blivit 65. Det slår ju ni med råge förstås. För ni ska ju vara bäst!

    Kram/Gilla

  21. Ama de casa skriver:

    Jag gillar happy endings jag… 😉

    Jodå. Det kan regna i Spanien också – men oftast inte så länge 🙂

  22. Comsi Comsa skriver:

    Så sorgligt slut, kan vi inte skriva om historien? 🙂

    Kram på dig ♥

  23. Decdia skriver:

    Verkligen en sorglig berättelse!
    Både Wales och Spanien såg himla fint ut! Jag gissar att våren har kommit längre hos er.

  24. Ditte skriver:

    Vad roligt att få läsa mer om Monmouth. Intressant och jag hoppas vid tillfälle kunna komma till Wales och dina trakter. Jag är säker på att jag skulle tycka om alla små städer, byar, butiker, pubar och allt annat.
    Trevligt att få läsa om Monda Castle. redan antecknat här. Inser att jag har mycket att se även i Spanien. Vill till att öka takten.
    Och visst blev det en sorglig historia här på slutet.
    Önskar dig fortsatt fina dagar i Spanien.

  25. gunnardeckare skriver:

    Ser fint ut både i din hemstad och i Spanien. Om det blir av med våra planer att besöka Wales så ska vi försöka besöka Monmouth.

  26. wiolettan skriver:

    20 mil till London och en liten stad. Där fick jag reda på lite var du finns. Inte 11.000 invånare, det är en lite stad då. Vi i Sundbyberg är visst cirka 40.000 och år 2030 beräknas det finnas drygt 70.000 personer här. Och, ändå är Sundbyberg Sveriges minsta kommun till ytan.
    Då jag har sett bilder av ditt hus, har jag trott att det var på landet du bodde.
    Monda Castle. Vilken vacker borg. Skönt att du hade privatchaufför, pirrigt att köra uppför slingrande, smala och krokiga vägar.
    Vackra pelargoner och vilken utsikt. Häftigt.
    Vilket tråkigt slut för det unga paret. Det var kärlek det.
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Oj, är Sundbyberg så stort. Måste åka dit någon gång!
      Jag bor strax utanför staden. Ser den från min trädgård.
      Roligt att du gillar mit inlägg från Monda, trots det sorgliga slutet!
      Ha en fin kväll!!

  27. torrebloggen skriver:

    Kul att få reda på lite om din fina hemstad Monmouth!
    Trevligt att läsa om Monda Castle, men legenden var ju lite sorglig.
    Ha det så bra!
    Trevlig helg!
    Kram!

  28. Anita skriver:

    Så trevligt att få läsa lite mer om din egen stad, Monmouth. Och att få veta vad namnet betyder. Ser fram mot kommande Monmouthinlägg.

  29. Ping: MONMOUTH 2- Agincourt Square 1och BLUEBELLS | Lena i Wales

  30. Ping: MONMOUTH 3 – Agincourt Square 2 och FOTBOLL WALES – SVERIGE | Lena i Wales

  31. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 januari – juni | Lena i Wales

Kommentera

