WALES, Cider 2 – SPANIEN 7, farväl

I’m leaving on a jet plane, don’t know when I’ll be back again!

DSCN7723

Ja, idag lämnar jag Spanien och åker hem till mitt kära Wales!

Under tiden jag var på resande fot i Andalucia visade min statistik att min blogg har haft 100 000 visningar, vilket glädjer mej mycket!!!

Först kommer fortsättningen om serien om cider och så lite foton från Spanien på slutet!

Cider 2

Broome Farm

Broome Farm ligger på landsbyggden utanför staden Ross-on-Wye i grevskapet Herefordshire i England, nära gränsen till Wales…

DSCF6850

…vi hittade denna farm för ca 20 år sedan. Då hade de PYO =Pick Your Own, och då gällde det vinbär, jordgubbar, hallon m m…

DSCF6826

…som lite vid sidan producerade de cider. Man fick gå ner i en mörk källare bland tunnor. De hade ingen buteljerad cider, utan man fick ta med sina egna flaskor eller dunkar. Idag är det helt annorlunda…

DSCF6824

…när vi kom tillbaka efter några år hade de också börjat servera Creme Tea med enorma scones och hemmagjord sylt. Detta serverades på den privata terrassen utanför huset…

DSCF6838

…70 olika sorter av äpple- och päronträd för cider- och perryproduktion växer på ägorna…

DSCF6829

…idag har man buteljerade flaskor och anordnar flera ciderfestivaler per år i en gammal lada på ägorna…

DSCF6831

…musikband spelar och folk dricker cider hela dagen lång…

DSCF6840

…bland traktorer och gammal bråte kan man också under festivalerna campa. Det finns flera toaletter och även duschar i området…

DSCF6848

…man har vackra blomsterarrangemang mellan bråten och…

DSCF6844

…lamadjur finns att beskåda.

Fortfarande är det en liten farm och genuint på sitt sätt, fast lite mer organiserat än när det började. Väl värt ett besök!

Fortsättning följer med besök på en ciderfabbrik och fakta kring framställningen av cider!

Spanien

Som farväl till Spanien för denna gång visar jag bara några bilder:

Photo4325

Två åsnor på samma bild…

Photo4408

…toppen nådd…

Photo4129

…blommor…

Photo4180

…paella…

DSCF3984

…grillade sardiner…

DSCF3988

…tostada…

Photo4097

…en vacker patio…

DSCF0132

…citroner…

DSCN5342

…garden centre…

Photo4346.jpgorig

…solnedgång! Adios Espana! Hasta luego!

Ha en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i Besökta platser, Mat och dryck, Spanien. Bokmärk permalänken.

70 kommentarer till WALES, Cider 2 – SPANIEN 7, farväl

  1. åsa i åsele skriver:

    Broome Farm skulle jag vilja besöka 🙂

  2. Titta! Har du också suttit på åsnan i La Cala! Sonen satte sig på den och inte tänkte vi på att den har stått i solen hela dagen – glödhet! Gick bra, dock, inga brännsår.

    Gardencentret, var ligger det? Är det det vid Elviria? Jag har inte varit där, är alltid på jakt efter nya ställen. Sedan att jag har ett bra på promenadavstånd hemma är ju en annan sak.

    Mysigt med det lantliga på farmen, det behöver inte alltid vara så perfekt och tillordnat alla gånger.

  3. Agneta skriver:

    Härliga Spanien bilder! Och så tillbaka till våren i Wales. Men cider, det är inte min grej, jag har läst allt du skrivit om cider och fick lära att det finns torr osv, men det är jolmigt för mig, kan inte hjälpa det, jag får huvudvärk. Så jag tar nåt annat i stället! OK hoppas jag!
    Flyg försiktigt!
    Kram

  4. Barbro S skriver:

    Broome Farm verkar jättemysigt och gott att besöka. Härliga bilder från Spanien, somriga så man längtar. Vandrar du i bergen eller var det bara en kul bild? Ser skönt och vackert ut där uppe:).

  5. Decdia skriver:

    Jag tror jag har varit på det där stället i Spanien med åsnorna, men jag mins inte vad det hette. 🙂
    Kul att de verkligen kan leva på sina odlingar och att de gjort en grej av det hela.

    • Lena i Wales skriver:

      Åsnar står i bergsbyn Mijas, strax norr om Fuengirola. Turistiskt, men med så vackra vyer!
      Det gäller att hitta en nisch och sedan säja den och det har Broome Farm lyckats med.
      Ha en trevlig kväll!!!

  6. skåningen skriver:

    Här i Skåne har vi Kivik som man kan köpa äpplen och cider.
    Grillade sardiner har jag aldrig ätit!
    Kan det vara gott?
    Glass helt OK
    Kram!

  7. Znogge skriver:

    Som ciderfantast borde jag åka dit! Hoppas på att det serveras torr sådan… Bilderna från Spanien ser också fina ut och dessutom fick du till det med en härlig musikklassiker 😀

    Trevlig lördagskväll!

  8. bia skriver:

    Åh så jag längtar efter värmen…sommaren är så kort här i Norden !!
    Härliga bilder….och som sagt jag vill ha värme så jag snart kan montera upp mitt växthus !!!
    Trevlig helg !

  9. Broome Farm ser väldigt trivsamt ut. Ett ställe jag skulle trivas på 🙂
    Stort grattis till 100 000 visningar! Det är stort (och välförtjänt!)

    Ha en fin lördagkväll

  10. Gilla skriver:

    Du är ju makalös med alla fina bilder. Det var ju härligt att få beskrivningen av ciderfestivalerna också.Att du har haft så många besökare, tycker jag inte är så konstigt. Det är få bloggare, som kan skriva och berätta så bra som du. Man får ju skylla på yrket, som guide. Det är du ju fena på.

    Sv. Vi har varit ute och kört idag också och bara på ett dygn, så har våren utvecklats vidare. Det är ju min bästa tid på året. Jag tror ju att jag kan dela den åsikten med många.

    Ja, nostalgi, så har jag ju mycket att dela med mig av vid min ålder 80 bast!

    Kram/Gilla

  11. Inger skriver:

    Tror du redan längtar tillbaka till Spanien eller…? Cream Tea är bland det bästa jag vet.
    Kram

  12. cider och must är gott!

  13. Marie skriver:

    Grattis till alla visningar! Ha en fin resa hem! Det är ingen dum grej, att växla sin tid med att spendera sköna soldagar i Spanien va?

  14. Ama de casa skriver:

    Åhå! Jag tycker mig känna igen båda åsnorna 😉 Är inte den där fyrbenta i Mijas? 🙂

    Välkommen hem!

  15. Grattis till de 100000 besökarna på din blogg! Förvånar mg inte, den är alltid intressant och välgjord! Skön blandning av cider och Spanien, njuter av alla dina fina bilder!
    Ha det bra!

  16. Kvinnotankar skriver:

    Ser ljuvligt ut, kan tänka mig att cider som vi svenskar känner det är lite annorlunda än den du pratar om 😀

    • Lena i Wales skriver:

      Välkommen till min blogg!!! Nya inlägg varje onsdag och lördag!
      Ja, cidern här är inte som den svenska. Framför allt inte så söt, men ack så god!
      Ha en trevlig söndag!

  17. Marina skriver:

    Mysigt ställe! Det är alltid kul att få ta del av alla de små smultronställen som finns världen över.

  18. Så många fina bilder. Skulle vara roligt
    och smaka på deras cider, här är det ju
    mest sött. Fin bild på dig och åsnan
    också
    Kramar/AM

  19. Marit skriver:

    Vakre patioer, og så flott det er med alle krukkene på veggen! Et hagesenter i Spania ser veldig anneledes ut enn her 😉

    God søndag i Wales!

  20. wiolettan skriver:

    Jag såg bara en åsna plus en ridande guide.
    Cider som är så gott.
    Fina bilder ifrån Spaniel och även från Wales.
    Grattis till så många besökare. Jag förstår dom.
    Trevlig vecka önskar jag dig.
    Varm kram!

  21. Biggeros skriver:

    Broome Farm låter lockande med sitt cider. Väldigt fina och inbjudande bilder.
    Då har du haft en mysig tid i Spanien mellan arbete. Hoppas nu att våren har kommit till Wales, Lena. Kram

  22. Eva Trillian skriver:

    Klart att din blogg har många besök 🙂 Det är som att få en liten minisemester att komma in här och läsa om fantastiska platser – du skriver så att man är på plats 🙂
    Önskar dig ett fint möte med våren – på din hemmaplan!

  23. Anita skriver:

    Grattis till alla besökare och välkommen hem till Wales igen får jag väl börja med att säga. Hoppas du har bättre väder än här för här har det snöat hela eftermiddagen. Jättestora flingor men som tur är blir det inte mycket kvar av dom på marken.

    Broome Farm, wow, det verkar ju hur trevligt som helst. Det stället skulle jag vilja besöka.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för grattiset!
      Har hört att det snöat i Sverige. Lite väl sent på säsongen, tycker jag. Skönt att vara hemma och njuta av trädgården. Om den kommer mer på onsdag.
      Jag tar dej till Broome Farm när du kommer hit! Välkommen!

  24. torrebloggen skriver:

    Det såg riktigt trevligt ut på Broome Farm!
    Måste vara skönt att vara tillbaka i Wales igen lagom till våren.
    Härliga bilder! Minns att Mijas var en mysig liten by med en tjusig utsikt.
    Trevlig kväll!
    Stor kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Broome Farm är trevligt!
      Javisst är det skönt att vara hemma igen, även om det var härligt i Spanien, men det är så vackert här i Wales nu!
      Från Mijas har man en fantastisk utsikt över Fuengirola och Medelhavet!
      Ha det bra!

  25. Tove Olberg skriver:

    Grattis till 100 000 besökare Lena! Det är dig ärligt förtjänt!
    Ett tag sedan jag var här, så jag ska rulla lite bakåt också vid tillfälle!
    Härliga bilder visar vad du upplever!

  26. GladiGrönt skriver:

    Vilka fina avskedsolnedgångar! Och grattis till dina många besökare!

  27. Anne-Marie skriver:

    Grattis till de 100,000 visningarna!
    Ser väldigt trivsamt ut på Broome Farm. Och cider verkar populärt.
    Åh så mycket god mat. Förstår att du tog med dig ost från Spanien vid något tillfälle – som du skrev om hos mig.
    Ha en fin vecka!

  28. Tomtan skriver:

    Bilderna ser väldigt lockande ut efter en helg med enbart snöande 😀

  29. Vilken läcker sistabild. Grattis till hundratusen visningar. Nu får du njuta av Wales och vila upp dig. Tog du med Åsnan hem? Kram Bosse

  30. Märtha skriver:

    Grattis till 100000! Jag har inte nått 10000 än, men har ju hållit på endast i knappa 15 månader… Du red på en trygg åsna, den kastar inte av dig! Och lamadjuret ser ut att vara en vikunja, de är skyggare och bitskare än alpackorna. Det lärde vi oss i Sydamerika. Här är kallt, vi kom hemåt från Vasa i morse, snöfall ända till lite söderom Tammerfors. Vänligen kolla kartan… 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för grattiset!
      Åsnan var så snäll, så snäll!!
      Ja, man får vara försiktig med lamdjuren.
      Jag har hört om all snö som fallit, fel tid!
      Ha en bra början av den nya veckan!

  31. Ami skriver:

    Härliga bilder från Spanien!
    Men förstår att det är skönt att komma hem igen!
    Ha en fin kväll

  32. wow, kul med så populär blogg! 🙂

  33. Dina foton är alltid sann livsglädje 🙂

    Ha en kanonhelg! LOVE M

  34. Ping: CIDER 3 – tillverkning, 1:a MAJ, VALBORG och VÄDER | Lena i Wales

  35. Ping: WALES – PUBAR OCH PUBLIV 9 och SPANIEN PÅ TERRASSEN | Lena i Wales

Kommentera

