MIN TRÄDGÅRD 26 april 2016 och lite PUBMAT

Min trädgård 26 april 2016

DSCN8020

Ja, nu är jag tillbaka hemma i Wales igen, medan maken är kvar i Spanien ytterligare några veckor.

Det har varit underbart i Spanien med både fritid och jobb, men också fantastiskt att var hemma i det vackra vårlika Wales.

DSCN8011

Trädgården såg riktigt okej ut. Jag var rädd att den kanske skulle bestå av enbart ogräs, men riktigt så illa var det inte. Vi har en kille från staden som gärna då och då hjälper till med både det ena och det andra hos oss här uppe på kullen. Så jag hade tagit kontakt med honom innan vi åkte och bett honom klippa gräset om det skulle behövas och det hade han gjort…

DSCN8001

…och fiskarna i den lilla dammen hade överlevt alla tre. När man inte har några andra husdjur betyder fiskarna en del. Lite löjligt kanske, men ja så är det…

DSCN8007

…min älskad kamelia har börjat blomma eller är det över? Jag tror att vi är lite efter med våren här i år…

DSCN8006

…jag var rädd att den kanske skulle vara utblommad, men än finns knoppar kvar…

??????????

…så här såg den ut 20 april 2015…

DSCN7998

…några oinbjudan gäster hittad jag också i form av maskrosor, men de är vackra och lyser upp…

DSCN8002

…så många primroses som vi har i år har vi aldrig tidigare haft. De allra flesta är ljusgula, men jag har också några andra plantor med olika färger …

DSCN8014

…prästkragarna  har kommit långt och…

DSCN8013

…forsythian står i full blom. Vi har fyra ganska stora buskar…

DSCN8016

…aubrietian är också fantastiskt vacker. Tyvärr lyckades jag inte få fram den härliga mörklila färg de har…

DSCN7999

…det lilla fikonträdet i kruka har fått gröna blad. Det har aldrig kommit någon frukt ännu, men vem vet. Hoppet finns alltid! Några små blåsippor har slagit rot, troligen räknas de som ogräs, men jag ser dem som små skönheter…

DSCN8018

…ett kort tag innan vi åkte till Spanien fick vi dessa vackra penséer i kruka. Jag bad en granne ta hand om dem medan vi var borta, så hon kunde njuta av dem och tala till dem. De har stått vid hennes ingång under flera veckor och dagen innan jag kom tillbaka hade hon satt tillbaka dem. Så gulligt! Hon hade njutit så mycket av dess fägring och var så glad för lånet…

Ja, mycket trädgård blev det i detta inlägg, men kunde liksom inte låta bli när det var så vackert! Och mer kommer inom det närmaste!

Hemma

Jag kom hem få eftermiddagen i lördags och på kvällen kom min väninna med middagsmat till mig. Hon hade gjort en underbart god lammgryta, vilken vi delade tillsammans med en god flaska vin och mycket prat, vi hade mycket att ta igen. Maträtten gryta har två namn i engelskan. Om den är gjord på spisen heter den stew och om den är gjord i ugnen heter den casserole. Detta var en casserole.

Pubmat

På tal om mat tar jag en repris på pubmat från 2014.

DSCF2629

Mat beställs och betalas vid bardisken vid beställning. Man kan också sätta upp på en tab (räkning som betalas när man lämnar) om man är ett stort sällskap. Ofta delar man på notan med antalet personer och sitter inte som svenskarna och försöker räkna ut exakt vad var och en ätit och druckit. På slutet brukar det jämna ut sig, idag jag – imorgon du. Vi är liksom inte lika insatta i det där med exakt jämlikhet här, ha,ha!!

Kvalitén på pubmat varierar otroligt, men generellt kan man säja att det är ganska fet mat, mycket frityrstekt som t ex pommes frites. Portionerna är också ofta stora, vilket får mig att bli äcklad innan jag ens börjat äta. Visst kan man lämna mat när man blivit serverad, däremot inte om man tar till sig själv. Men det är presentationen av dessa portioner som blir oaptitliga. Vissa ställen hade förr ”Ladies´ portion”, vilket jag tycker var en utmärkt idè. Idag kan man här och där hitta små portioner, men det är väldigt sällsynt. Det är inte priset det gäller, det är presentationen.

Det brittiska köket har ju inte speciellt gott rykte utomlands och kanske är det ibland väl befogat, men det finns också vällagad, välpresenterad mat här och jag tror att det kommer att bli bättre och bättre med tiden. Vi är bara i början av kvalitétstänkande ännu.

Det börjar också mer och mer komma lite sunda alternativ. Sallader finns numera nästan alltid på menyn, liksom vegetariskt alternativ.

Vanliga rätter på menyn:

Photo5477

–Steak and Ale Pie. Är en köttgrya med nötkött  smaksatt med öl. Ovanpå denna gryta ligger ett fluffigt pajskal. Serveras normalt med pommes frites Det vi på svenska kallar paj motsvaras här av Quich.  Det finns flera varianter av pajer, t ex chicken and mushroom, steak and kidney.

–Fish and chips med mushy peas and tartar sauce.

–Bangers and mash, korv och potatismos. Korven är inte av typ den svenska. Här är de inte rökta utan ett korvskinn med malet kött och kryddor i. Kvalitén varierar enormt. En del håller hög kvalité med bra råvaror medan andra är billiga och av dåligt kött.

–Curry, indisk kött- eller kycklinggryta.

Photo3791

–Cottage pie.

–Någon form av pastarätt, t ex lasagne.

–Sallad med t ex kyckling, skinka  eller ost.

–Gammon, liknade kassler, serveras oftast med  pommes frites, ärtor och en skiva ananas.

–Kyckling av olika varianter.

–Ploughmans,  lätt lunchrätt.

–Sunday Roast, typisk söndagsrätt. Skinka, biff eller kyckling, med pommes frites, typ brunsås, Yorkshire pudding och kokta grönsaker.

Efterrätter:

Photo5644

–Sticky Toffee Pudding, typ  sockerkaka med varm kolasås. Severas med glass eller grädde. När det står val av grädde till en efterrätt, är det oftast ej vispad grädde, utan flytande.

–Banoffie Pie, lite pajskal med banan, kolasås och vispad grädde.

— Paj med custard (ung vaniljsås).

–Cheescake av olika varianter.

–Bread and Butter Pudding,  bröd med russin, låter inte gott, men är det!

Det finns fler typiska pubrätter, men jag kan inte ta upp alla här.

Det här inlägget postades i årstider m m, Min trädgård, Pubar o publiv. Bokmärk permalänken.

75 kommentarer till MIN TRÄDGÅRD 26 april 2016 och lite PUBMAT

  1. Karin skriver:

    Oj vad långt våren har kommit hos er! Här yr det några snöflingor i luften idag…
    Då är det härligt att få hälsa på i din fina trädgård och fundera på vad aubrietian kan heta på svenska. Jag tror jag har en sådan i ett stenparti, men jag har alltid trott att det var någon minivariant på näva!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, här är det vår! Fast igår haglade det på dagen.
      Jag slog upp på Wikipedia vad den heter på svenska och det verkar var samma namn, men kallas också blåkudde.
      Idag skiner solen och det är såååå vackert!

  2. Anita skriver:

    God morgon Lena!
    Vilken härlig vår du har. Din kamelia är fantastisk och bilden från förra året är otrolig. Man ser ju nästan inga blad för alla blommor. Det ser ut som om den växer nära en rhododendron också så när kamelian gjort sitt tar den över. Forsythian blommar för fullt här också men den kommer snart att vara täckt av snö för nu har det börjat snöa ymnigt igen. Och det ska bli ännu värre imorgon. Och nu har vi så låga temperaturer också så nu är risken att den kommer att ligga kvar, åtminstone tills solen kommer fram. Och på lördag är det ju Valborg och då ska man sjunga in våren. Hm, inte mycket till vår att sjunga in just nu.

    När det gäller pubmaten så är fish and chips och ploughmans mina favoriter. Fast en bit cottage pie kan nog också slinka ner. Men jag gillar bättre en paj jag ätit några gånger som är vegetarisk och kallades Gardener’s pie. Den såg ut som cottage pie med mos på toppen men var fylld med grönsaker. Men den kanske inte är så vanlig på pubarna. Jag har nog ätit den på restauranger i olika trädgårdar jag besökt.

    Ha det bra och njut av våren!
    /Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Kamelian var underbar förra året och i år får vi se. Var på möte i min trädgårdsförening i går och där sa en dam samma sak, bra förra året, inte så mycket i år, så det kan variera. Vi får se!
      Bra att du påminde mejom Valborg!
      Gardener´s pie låter gott. Får hålla utkik!
      Ha en fin dag!

  3. åsa i åsele skriver:

    Finns tussilago i Wales? Brukar kolla på Jamie Oliver och han lagar ju helt okey mat 🙂

  4. Marina skriver:

    Nu blev jag väldigt nostalgisk! Det där med pubmat och Sunday roast…gott eller inte, det är i alla fall väldigt engelskt och väldigt speciellt. Banoffie Pie var våra barns favoritdessert under ”våra engelska år”, och det har vi nog inte ätit sedan dess.

  5. FREEDOMtravel skriver:

    Intressant om maten! Allt låter kanske inte fantastiskt, men kanske ändå lite mer varierat än i t.ex. Italien (där jag tröttnar på att det finns så få sorters rätter att välja på och att alla restauranger serverar samma sak). Det där med att splitta upp notan exakt per person hör jag om då och då och jag har varit med om det för längesen, men det är nog minst 10-15 år sen! Idag tycker jag att det är lite mer avslappnat i Sverige också. Om man är två par till exempel är det vanligt att man räcker fram korten och ber kyparen dra hälften på det ena kortet och hälften på det andra.

  6. Steve skriver:

    Det var en riktigt härlig trädgård du hade att komma hem till. Så bra när det finns några på hemmaplan som kan titta till och vårda växtligheten.
    Jag är nog mera lockad av själva publivet än pubmaten, men det är ett väldigt brett matutbud som erbjuds.

    • Lena i Wales skriver:

      Underbart i trädgården nu! Ja, det är bra att ha någon som klipper gräset och inte är det så dyrt heller (har inte frågat om han betalar skatt, hi,hi! Här är det inte så noga med det!!)
      Jag gillar både pubmaten och publivet, om maten har bra råvaror och portionerna inte är för stora.
      Ha en bra dag!

  7. skåningen skriver:

    Våren har kommit längre hos er!
    Tjejer brukar se Lift före klossar! 🙂
    Kram!

  8. Fint med terasser, kul att läsa om maten, jag som gillar allt (utom spansk mat, försökt äta flera gånger i Sverige, väljer hellre annat).

  9. Så vackert det är i din trädgård även om våren är lite sen! Här är våren riktigt tjurig, det är inte mycket som blommar ännu. Kul att du också har en bakmaskin, dessvärre har den något av en töntstämpel på sig men jag älskar min!
    Ha det gott!

  10. (jag har alltid druckit kranvatten i England, tap, men vår guide sist varnade… konstigt, hon drack bara mineralvatten på flaska)

    • Lena i Wales skriver:

      Jag dricker kranvatten hemma, men när jag är på resa dricker jag bara mineralvatten och säjer samma som er guide. Vattnet här är inte giftigt, men det kan vara en annan bakterieflora och det är inte roligt med en bussgrupp med magsjuka. Bättra att ta det säkra före det osäkra! Dessuotm är vattnet bättre elle sämre i olika delar av landet och när man reser vet man inte exakt hur det är där man är just då.

  11. Britt skriver:

    Det är skillnad på klimat. Det har ju kommit jättelångt hos dig. Här är ovanligt kallt just nu. Både snö och hagel emellanåt.
    Spännande med andra länders mat. / Britt

  12. Znogge skriver:

    Bangers and mash åt vi i Dublin och jag tyckte det var helt ok. Däremot åt jag en vansinnigt god och välkryddad paj som var bland det bästa jag ätit. Fick pommes till men orkade inte ens smaka på dem. I år blir det den skotska maten som får testas men jag misstänker att det finns en hel del likheter…

    Ha en bra dag!

  13. Kvinnotankar skriver:

    Oj här fick jag mycket ny info 😉 Våren ligger lång efter hos oss i Vänersborg. Några dagar nu har vi haft hagel, regn och snö och det har legat på ca 1-3 plusgrader. Men den som väntar på något gott. Var i London över en helg för ett bröllop för 20 år sedan, har inte varit i övriga delar av Storbritannien varken jag eller min man. De blir resereportage genom TV:n. Finns ett program där man letar bostad i olika delar som vi ser på. I framtiden eller kanske snart så är det vår tur.
    Ha en fin dag

  14. Geddfish skriver:

    SÅ vackert det blommar i er trädgård, fantastiskt!
    Ha det så gott! Kram ❤

  15. Ditte skriver:

    Välkommen hem till Wales igen! Och så härligt att mötas av din vackra trädgård. Så vackert allt blommar! Jag fastnade genast för den otroligt vackra kamelian som är i blom. Det ser ut att vara en hel buske. Jag har en kamelia i kruka som bar många knoppar och som blommade sp vackert i februari när iv var här i Spanien. Men nu är den överblommad.
    Det är en härlig tid nu och man kan nästan se hur det växer.
    Den brittiska pubmaten är oftast inte så rolig och ser i mitt tycke trist och färglös ut. Och de gröna ärter som man ibland får till piggar upp färgmässigt men blir trista i längden.
    Roligt att läsa om dina tankar kring det hela och även få veta mer.
    Önskar dig en bra vecka.

    • Lena i Wales skriver:

      Det är så fint här nu! Fast nyss kom några snökorn och nu skiner solen. det är spril här också!
      Kamelian är ca 2 m hög, hoppas den kommer att blomma lika fint i år som förra året.
      Det finns både bra och dålig mat här.
      Ha det bra!

  16. Agneta skriver:

    Ahh, så fint det blommar i din trädgård! Kamelian är ju magnifik även om du missade lite av blomningen, men det blir ju så när man är någon annanstans. Och bra att ha någon som kan titta till när man är bort! Och pub mat är ju gott. Och mycket!
    Kram

  17. Steel city anna skriver:

    Din kamelia är så fin! Jag tror nog flera knoppar kan slå ut. Denna plötsliga arktiska kyla som de kallar 6 plusgrader i tidningarna har förvirrat våren lite! Inte ens de stora rosa körsbärsblommorna har slagit ut och de brukar vara över redan. Men våren stannar lite längre med allt vackert och det är ju bara bra.

    Jag älskar pubmat 🙂 däremot kan det vara lite krångligt om man vill äta mer vegetariskt eller är vegan som jag har en del vänner som är.

    • Lena i Wales skriver:

      Hoppas fler blommor kommer!
      Våren är sen här i år och nyss kom några snöflingor och nu skiner solen igen!!!
      Normalt är pubmat gott, men portionerna alltför stora!
      Ha det bra!

  18. biggeros skriver:

    Vilken underbar stor trädgård med vårblommor. Så härligt att komma tillbaka till detta😍
    Skönt att gräset var klippt och att din kära vän hade tagit bra hand om penséerna. Skulle även vilja ha ett Kamelia träd!! Vi tyckte även att England inte hade någon bra matkultur. Rätt så smaklöst. Vissa maträtter har vi tagit med oss är Yorkshire pudding och såklart toast with beans. Enkelt och mättande. Tack för som alltid ett bra inlägg👍👍kram på dig

  19. Comsi Comsa skriver:

    Ja, nu blommar det för fullt…
    Tycker inte heller om att lägga för mycket mat på tallriken, jag äter med ögonen också så det skall se snyggt ut. Skönt att komma hem förstår jag……..

    Kram ♥

  20. Ama de casa skriver:

    Oj vad fint du har där i din trädgård! Inte dumt att komma hem till allt detta 🙂

  21. Gilla skriver:

    Haha! Nu fick jag så jag teg. Du visar ju bra mycket mer av mat än jag gör Då säger du att du blir sugen. Vad tror du att jag blev? Det blev ju svar på tal också.

    Kram/Gilla

  22. Jag var hungrig innan. Nu är jag ju vrålhungrig och måste nog äta lite snarast.

    Men först måste jag ju få kommentera! Vilken trädgård du har! Gillar den första bilden med terrasseringen. Kamelian är så klart jättevacker. Och vet du, det är helt OK att bry sig om fiskarna. Det är ju liv det med.

    Maskrosorna fick mig att tänka på att dem ser man inte ofta här. Undrar om jag tog med mig fröpåsen med näpna rosa maskrosor eller om jag lämnade över det till mina föräldrar. Jag hade määäängder med olika fröer och allt kunde jag inte ta med mig. Tog med det som jag tänkte kunde passa här.

  23. bia skriver:

    Det är verkligen skillnad i växtlighet hos er och här….jag har två forsythia och vi får se när dom börjar slå ut, hihi…idag har jag putsat fönster och hann innan regnet kom…
    Ha en fin kväll !
    Kram bia

  24. Inger skriver:

    Vilken fin utsikt du har från trädgården. Gissa om jag blev sugen på efterrätterna nu.
    Kram

  25. Marit skriver:

    Utrolig flott camellia, ja! Spesielt med så mange blomster på en gang som i fjor. Forsythia så jeg blomstret flere steder i nærheten her i dag, og alt er mye senere i år enn i fjor. Nå får vi håpe på at varmen kommer!

    Ha det godt!

  26. Decdia skriver:

    Jag hade fiskar i en damm i trädgården under en säsong, tyvärr hittade hägern dem och alla försvann utom en. 😦

  27. torrebloggen skriver:

    Härliga bilder! Men oj vad långt våren har kommit hos dig!
    Här hemma märks det att våren är på väg, träd och buskar har börjat skifta i grönt.
    I mitten av maj är nog våren som vackrast här hemma.
    Önskar dig en trevlig helg!
    Kram!

  28. Märtha skriver:

    Kamelia…. Vi vandrade i en ”kameliaskog” i Sydafrika (vingården Vergelegen), men då i november hade alla blommat färdigt för säsongen. De äldre var sisådär tre meter höga… Och matportionerna där var också av det mer magnifika slaget. Orkade aldrig äta upp allt! Här har vi bara skräpiga rabatter, och kallt! Vädret är inte på odlarens sida just nu, tyvärr. Hoppas ni har det bättre!

  29. Lanclin skriver:

    Även om bilderna är lite små så ser er trädgård helt underbar ut! 🙂 Hur långt våren kommit här i Bayern ska vi bara inte prata om, den är sen precis som i hela Europa verkar det som. Trädgårdsfiskar hade jag gärna haft! 🙂

  30. Eva Trillian skriver:

    Våren kanske är sen hos dig – men den har kommit SÅ mycket längre än här 🙂 Att se dina bilder ger hopp … sakta men säkert kommer våren krypande uppåt!
    Sv: En kommentar försvann tydligen hos mig? Så synd. Bra att du skrev en extra rad ändå 🙂

  31. Meta skriver:

    Ja men det är ju för härligt med all fin vår som r på gång långt hos er ser jag så kul det är att se hur det ser ut i all världens hörn på våren. Det är svårt att föreställa sig. Jag sörjer inte så mycket att våren är sen men jag blir otålig när jag inte kan flytta till kolonin, där finns alltid nåt att göra. Blir lätt rastlös av att inte ha saker att göra. Så skönt att det var fint och inte bara en massa göra när man kommer hem,kanske inte det man helst vill göra då.
    Ha det så gott och fortsätt att njuta din fina plats.
    Kram Meta

  32. Tomtan skriver:

    Oj vad det blommar!!!!! Här är det fortfarande gråväder…. 😦

  33. Som stor ”anglofil” så läste jag med välbehag både trädgårdsinlägget och pubinlägget. Vi – alltså gubben min och jag – har väl varit i Storbritannien ett 30-tal gånger, men nu är det evigheter sen. Vi har pratat om att åka igen, men då ta med hunden och en väninna.
    Det var t.o.m. så att vi var på vippen att åka bara för några år sen, men upptäckte att det skulle bli väldigt mycket färja och väldans dyrt för väninnan som precis hade blivit pensionär. Flyga gör vi inte (jag är flygrädd) och åka utan henne vågar vi inte, då skulle hon nog aldrig förlåta oss!
    Det vi längtar mest efter är naturen, pubarna och B & B/gästhusen/värdshusen. Jag är kartoman också och älskar att resa på karta innan vi verkligen kommer iväg, vilket gör att vi alltid åker små vägar. Storstäder försöker vi i största mån att undvika.
    Det vi brukar äta till lunch är ploughmans. Helst då på nån mysig pub mitt ute på landet – som jag hittat i någon av mina otaliga guide-, food- eller pubböcker.
    Här är det som sagt en ovanligt ruggig vår och just idag regnar det. Men…vi behöver regn. Vi har bevattningsförbud för det kommunala vattnet – som tur är har vi dock egen brunn med mycket vatten till trädgården!
    KRAM
    Susie

  34. Lena i Wales skriver:

    Vad kul att ni är så UK förtjusta!
    Det är tyvärr dåliga förbindelser bilvägen numera från Skandinavien till UK.
    Ploughmans är gott, tycker jag också!
    Nya inlägg varje onsdag och lördag! Välkommen tillbaka!
    Nästa gång får det bli Wales för er del! Välkomna! Croeso!

  35. Ami skriver:

    Så skönt att allt såg bra ut i din trädgård när du kom hem!
    Bra att ha någon som kan titta till det när man reser bort!
    Trevlig helg!

  36. Din trädgård är ju fullständigt fantastisk! Intressant att höra om skillnaden på orden för gryta. Där lärde jag mig något som jag nog borde ha kunnat. 😉 Angående pubmat, så minns jag den som mycket god från min bilsemester i dina trakter på 90-talet. Hade en guidebok med pärlorna!

  37. GladiGrönt skriver:

    Hoppsan vilken kamelia! Man kan tro att bilden är photoshopad! Lusitgt – idag såg jag ett recept på en sån där bananpaj. frestande!/Monica

  38. Barbro S skriver:

    Mycket vackra blombilder och så mycket färggrant redan. Maten lockar kanske inte så mycket då jag ju inte äter kött, men efterrätten ser läcker ut :).

  39. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 januari – juni | Lena i Wales

Kommentera

