CIDER 3 – tillverkning, 1:a MAJ, VALBORG och VÄDER

Idag blir en liten blandning om 1:maj, Valborg, cider och väder.

Mar_1269

1:a maj och Valborg

Valborgsmässoafton firas inte här. Våren borde ju vara långt gången här då. Valborgsmässoafton heter Walpurgis Night, fast jag tror inte alla här känner till det namnet, vilket kommer från Saint Walpurgis som levde på 700-talet. En gammal tysk tradition som kom till UK på 1800-talet.

1:a maj är helgdag i de flesta europeiska länder, men dock ej i Wales eller resten av UK. Här är det en alldeles vanlig arbetsdag, förutom i år då det råkar infalla på en söndag.

Däremot har vi Bank Holiday här på måndag.

Cider 3 – Westons Cider

Om ni missat tidigare avsnitt kan ni läsa Cider 1 och Cider 2 

DSCN6757

Den största av producenterna på Cider Route är Westons Cider med enorm fabrik, Visitor Centre, guidade turer, shop, café, restaurang.

Grundat av Henry Weston 1878 i Much Marcle i Herefordshire.

Idag exporterar man till mer än 40 länder. På deras karta hittade jag Norge, Danmark, Finland och Åland, men inte Sverige. Kanske någon vet om deras cider finns på systembolaget?

DSCN6755

Företaget har

200 anställda

30 olika sorters cider och perries

Omsättning ca £ 35 miljoner (ca 425 milj SEK)

Man pressar ca 25 000 ton av frukt/år som blir ca 75 milj pints av cider.

Man har egna fruktträdgårdar på 80 ha, samt att man köper frukt från ca 350 andra odlare.

(Jag hoppas att dessa siffror stämmer. Här använder vi ju andra mått, så dessa är översatta till europeiska mått. Det är inte lätt!)

DSCN6766

Hur cider produceras på Westons

Tidigt på våren vaknar äppelträden och hundratals bin polinerar träden och de börjar blomma. Normalt i maj faller äppelblommen och signalerar att frukt är på väg. Under sommaren solar sig träden (förhoppningsvis får vi någon sol även här,hi,hi). Under hösten kommer skördetiden. Ofta odlar man olika sorter av äpplen som mognar vid olika tider. Under vintern beskärs träden och sedan är det dags för vila i väntan på nästa vår.

Skörd

Traditionellt skakad man träden med en lång pinne med krok på och frukten plockades för hand. Detta tillämpas fortfarande i äldre fruktträdgårdar med större träd där man inte kan använda maskiner. Fördelen med maskinell skörd är att det går fortare, nackdelen är att äpplena blir mer stötta.

Prouktion

Först tvättas äpplena. Sedan förs de vidare till kvarnen där rostfria knivblad skär sönder dem. På Westons skär man 16 ton /timma! Vidare mosas de och pressas och det blir äpplejuice. Allt detta sköts via datorer. Det tar 1 och en halv timma att pressa 10 ton juice. Sedan förs det till jäsningskaren.

DSCN6763

Denna hydraliska press från 1924 användes fram till 1999.

Jäsning

Jäsningen sker i stora rostfria tunnor. Därefter mognas vätskan i stora ektunnor, vissa upp till 200 år gamla. Den största tunnan innehåller 42 107 gallons,vilket motsvarar 340 000 pints. Mognandet kan vara upp till 8 månader.

Buteljering

Så buteljeras allt och skickas iväg till olika ställen inom UK och utomlands. De har även bag in box, vilket är väldigt ovanligt här. Även för vin. Har aldrig sett en bag in box hemma hos någon.

DSCN6758

Ja, bilden är suddig. Det var inte jag som var på sniskan, utan jag missbedömde helt enkelt ljuset i affären. Hade naturligtvis inte glasögonen på mig när jag tog bilden och trodde suddigheten berodde på detta, hi,hi!!…

DSCN6767

…entrén till Visitor Centre är vcker med gamla redskap och…

DSCN6770

…växter, t o m ett slags palmträd.

Med åren har fler och fler ciderfestivaler ordnats här.

Vädret

Ja , detta vårt käraste samtalsämne här i UK. Att vi pratar så mycket väder här beror på att det ändras väldigt snabbt, som i förgår  t ex…

DSCN8028

…hagel…

DSCN8038

…sol och…

DSCN8043

…snö inom mindre än 2 timmar. Snön varade bara i 5 minuter, så den la sig inte. Statistiskt snörar det oftare på påskafton än på juldagen här!

Igår sken solen i stort sett hela  dagen, fast vämen vill liksom inte helt infinna sig, ca 12 grader igår eftermiddag och det har varit nattfrost de senaste nätterna.

Ha en trevlig Valborg och 1:a maj!

Det här inlägget postades i årstider m m, Besökta platser, Mat och dryck, väder. Bokmärk permalänken.

71 kommentarer till CIDER 3 – tillverkning, 1:a MAJ, VALBORG och VÄDER

  1. Vädret! Det tycker jag är ett kärt samtalsämne här med! Just nu njuter jag av solen denna tidiga morgon då jag har vaknat alldeles för tidigt!!

    Kram Jenny

  2. Tove Olberg skriver:

    En god blandning i ditt inlägg; vi tar en cider och välkomnar maj månad här och där!

  3. Yvonne Staf skriver:

    Hej Lena! Kul att lära sig mer om Cider! Hoppas du har en bra Valborg även om den inte firas! Du får lägga in sill och bjuda grannarna på sill och snaps! Skulle va kul att se deras miner 😁! Hälsningar Yvonne

    Skickat från min Samsung Galaxy-smartphone.

    • Lena i Wales skriver:

      Hej Yvonne! Kunskap är ju inte tung att bara, men roligt att ha!
      Har prövat sill på dem till jul och ja, det var kul att se deras miner, de som vågade prova, vill säja!
      Ha en trevlig Valborg!

  4. Anita skriver:

    Hm, undrar om det är på Westons jag varit. Kommer ju inte ihåg namnet och det beror inte på att jag drack för mycket cider 🙂

    Jag läste om Valborgsfirandet imorse i vår lokaltidning och där stod det att det har sitt urspring i Tyskland men egentligen började med ett engelskt helgon. Då blev jag intresserad 🙂 Det här är citerat från tidningen: Hon hette Wealdburg och var en missionär från Devonshire i södra England. Hon föddes 710 och verkade under en stor del av sitt liv i Frankerriket där hon missionerade i det som idag är södra Tyskland. Efter sin död 779 blev hon helgonförklarad 870. Det var ursprungligen hennes minne som firades på valborgsmässoaftonen eller Walpurgisnacht som det heter på tyska. Slut citat.

    Att Valborgsmässofirandet kom från Tyskland hade jag hört med det var ju intressant att få veta att helgonet kom från England.

    Tänk att ni också har riktigt aprilväder. Så där har vi haft hela veckan men igår blev det lite bättring och än så länge ser vädret hyfsat ut. Det bådar gott inför kvällens brasor. Själv håller jag mig hemma och äter lite gott och lyssnar på någon kör som sjunger in våren. Och imorgon är det maj och då måste det ju vara slut på aprilvädret 😉

    Önskar dig en fin helg!
    /Anita

  5. Lena i Wales skriver:

    Intressant! Det visste jag inte, och troligen inte heller de flesta britter. Tack!
    Igår var en mcyekt fin vårdag, men tidigare har morgnarna varit fina och sedan sämre på eftermiddagarna.
    Sköna maj välkommen…..!

  6. Anders skriver:

    Hej Lena!

    Kul att lära sig lite om cider som är ett område där min kunskap är nära noll.
    Vädret, ja!
    Vad säger man – även i Sverige har vädret varit väldigt lynnigt under april månad.
    Minusgrader när man lämnar hemmet på morgonen, 12 plus när man kommer hem framåt kvällen.
    Idag ser det lovande ut – skönt med tanke på kvällens brasa!

    Trevlig valborg!

    Hälsningar
    Anders och Lena

  7. Kvinnotankar skriver:

    Kom och tänka på vårt studiebesök på Kiviks musteri i Skåne.
    ”Kiviks Musteri AB är ett svenskt familjeägt musteri på Österlen, Skåne, som drivs av fjärde generationen Åkesson. De förädlar frukt bland annat till äppelmust, juicer, cider, krämer och soppor. Dessa varor kan man köpa i deras Musteributik” http://www.kiviksmusteri.se/sv/
    Trevlig att läsa om hur olika vi ser på helgdagar, kunskap är bra och kul, tycker jag! Det låter som om vi just nu har samma omväxlande väder som ni har. Fast några grader kallare. Ha en fin helg trots att du inte får se någon Valborgseld 😀

  8. skåningen skriver:

    Kul att läsa om cider även om jag inte är älskare av cider.
    Helgdagar är olika i de flesta länder.
    SVAR:.Det var inget sånt test med den bilden 🙂
    Ha det så gott!
    Kram!

  9. Znogge skriver:

    Jag tror inte att det märket finns här. Över lag tycker jag att utbudet av Cider är klent i Sverige. Det mesta som säljs är extremt söt cider men jag vill gärna ha den torr.

    Trevlig Valborg!

  10. Biggeros skriver:

    Märkligt att Sverige inte kollar lite mer på olika cider leverantörer. Tyvärr så har inte Systembolaget så stort utbud. Här firar man inte Valborgsmässoafton, men 1 maj. Så på måndag är en fridag. Ha en mysig Valborg min vän

    • Lena i Wales skriver:

      Det är nackdelen med ett statligt monopol och de små producentarna kommer aldrig in. Har faktiskt aldrig förstått mej på Systembolaget.
      Ja, ni har också 1:a maj ledigt, härligt! Min man är kvar i Spanien.
      Ha det bra!

  11. Det är meckigt det där med olika enheter. Vad är det för fel med centiliter och centimeter? 😀
    ”… 42 107 gallons,vilket motsvarar 340 000 pints …” säger mig tyvärr inte så mycket men jag hittade denna sidan där man enkelt kan konvertera det mesta i enhetsväg:
    http://gowww.m.convert-units.info/volume/uk-gallon/42107 och då säger den att 42 107 gl är 191 422 liter. Mycket!

    Vad det måste lukta sött och tungt där på bryggerierna. Vet ju hur det luktar när man står och skalar kilovis till äppelmoset.

    Trevlig Valborg!

  12. Comsi Comsa skriver:

    Trevlig Valborg och första maj till dig Lena!

    Kram ♥

  13. Ika skriver:

    Härligt inlägg! Här i USA firar man inte heller Valborg, men jag är med i några svenska grupper som anordnar event med grillad korv, fika och brännboll. Elda får man inte göra… Önskar dig en trevlig helg och Valborg:)

  14. Märtha skriver:

    Förberedde mig på att skriva det som Anita här ovan hade skrivit, har berättat om denna Walpurgis i skolan några gånger under arbetskarriären. Håller dessutom på och ordnar till en resa till en ciderfabrik i södra Finland till hösten. Vi har över 50 äppelträd i vår trädgård, ca 40 olika sorter… De äldsta är endast knappt 15 år gamla, många är miniträd. Senaste säsong blev det inte mycket frukt på grund av dålig sommar (trots bra blomning och flitiga bin), så vi hoppas på bättre resultat i år! Vad vi gjort av senaste goda skörd (2014) berättar jag inte, men jag äter äppelmos med morgongröten varje dag… Skön Valborg!

  15. bia skriver:

    Ja vädret verkar vara liknande här som hos er….vädret är ett kärt samtalsämne, hihi…
    Solen skiner här idag men det är kyligt…och tänk att i morgon går vi in i maj månad !!
    Ha en fin valborg !!

  16. TantGlad skriver:

    Nu fick jag veta massor av saker som jag inte hade nån aning om. Tack för det , och hos mig blir det att titta på brasa på Tv:n.

    Trevlig valborg och KRAM

  17. wiolettan skriver:

    Det var intressanta saker som du berättar om. Roligt att få lära sig något nytt och sedan så hoppas jag att det sitter kvar. Du visar också så fina bilder och många vackra. Är det du som håller i blombuketten på den första bilden? Tjusiga vårblomster och vacker utsikt.
    Mysingen är förkyld och det känns bäst att vara inomhus och eventuellt se någon majbrasa på TV. Annars så firar vi inte så mycket just denna dag.
    Vill önska dig en trevlig Valborg och 1:a Maj.
    Varm kram!

  18. Ama de casa skriver:

    Här i Spanien är det närmsta vi kommer Valborg till midsommar. Ja, själva firandet alltså. Då eldas det brasor på stränderna och fyrverkerier smälls av till höger och vänster 🙂

    Ha en härlig Valborg även om den inte firas som ”vanligt” hos dig heller 🙂

  19. Veiken skriver:

    Vädret är ju som det är även här. Varierande milt sagt! Lite typiskt att UK går sina egna vägar! På gott och ont! Ingen cider finns hemma och jag önskar dig en god helg!

  20. Inger skriver:

    Låter precis som det svenska vädret, april har varit kylig. Idag äntligen en fin dag med sol men inte jättevarmt.
    Kram

  21. Barbro S skriver:

    Intressant om cider. Vi har faktiskt en liten ciderproducent här också utanför Umeå. En exklusiv variant som heter Brännlands Iscider som jag ännu inte smakat. Vädret är spännande här också. Det där låter som typiskt aprilväder, fast kanske inte så extremt som här. Idag har solen gassat och vi har ätit glass på min altan några timmar innan det var dags att gå till majbrasan :).

    • Lena i Wales skriver:

      Det låter intressant med iscider, har aldrig hört talas om det förut! Kanske en bra exportvara! Allt som kommer från norra Sverige är intressant utomlands!
      Hoppas du får en fin 1:a maj!

  22. Shetlandsfrun skriver:

    Jag lär mig mycket av dig! 🙂 kände inte till valborgsmässoaftons namn. Inte heller att måndag är bank holiday.. Här är barnen inte lediga från skolan iallafall. Trevlig helg!

    • Lena i Wales skriver:

      Kul att du finner min blogg interessant och lärorik!
      Konstigt att ni inte har Bank Holiday hos er. I min almanacka står UK. I vissa fall har Scotland och Northen Ireland inte samma som Wales och England, men denna säjer det inte något särskilt om.
      Ha en fin söndag!

  23. Prylaropinaler skriver:

    Intressant läsning om cider. Friherren och äldste sonen har försökt göra lite mjöd av honung som vi fått och några kompisar gör ett försök att brygga öl. Några öbor gör vitt vin och några vänner här i staden gör vin av äpplen. Det kommer mer och mer att man vill testa och göra egna drycker.
    Här är grått o trist idag och våren vill sig inte ännu.
    Kram / RosMarie

    • Lena i Wales skriver:

      Roligt att du finner mitt inlägg intressant! Det glädjer mej!
      Det är roligt att testa själv. Jag brukade alltid göra äpplevin förr i Sverige. Det blev gott!
      Maj är här, så nu finns det hopp!

  24. Intressant som vanligt att gå in på din blogg! Nu vet jag en hel del om cidertillverkning!
    Vädret är ett evigt samtalsämne här också. Våren är på efterkälken, i torsdags hade vi ett riktigt snöoväder men nu går det åt rätt håll (tror jag). I dag är känns det som vår, solen skiner och det är 13 grader varmt nu klockan 11. Hoppas det håller i sig för vi är ett gäng som ska spela boule på eftermiddagen!
    Ha det riktigt bra!

  25. åsa i åsele skriver:

    Jag hoppas Du trots det omväxlande vädret hade en bra Sista April.
    Idag söndag lyser solen och jag hoppas verkligen snön försvinner för nu är jag less på vintern.

  26. Christina skriver:

    Låter som att vi har snarlikt väder, här växlar det också mellan, regn, snö och solsken – märkligt valborgväder med andra ord 🙂
    Ha det fint!

  27. Rosor och ruiner skriver:

    Jo, vädret har en tendens att ändra sig, och vara oberäkneligt. Här har vi haft en underbart skön valborgshelg, inte för varmt, men soligt och skönt! Nu hoppas vi det forstätter så 😉

    Må gott!
    Kram Gunilla

  28. torrebloggen skriver:

    Intressant att läsa om Westons Cider!
    Valborgsfirandet här i Uppsala är unikt, stan invaderas av ca 100 000 personer som vill vara med och fira sista april.
    Ha det så bra!
    Kram!

  29. Anne-Marie skriver:

    Inget Valborgsfirande här heller. Och inget demonstrerande heller vad jag vet.
    Vädret tycks vara litet jojoliknande just nu. Vi hade riktigt kyligt den gångna veckan medan det idag var +22 och sol från en klarblå himmel.
    Tur att vi har vädret att prata om. 🙂
    Ha en fin vecka!

  30. Decdia skriver:

    Sånt väder har vi också haft till och från under april, en dag var det tio grader men helt plötsligt kom det snö…

  31. Konstigt nog brukar jag inte dricka cider, trots att jag inte gillar öl men älskar äppelmust (och pubar). Så man tycker ju det skulle passa perfekt för mig, men…efter att ha råkat ut för några glas med ”icke så välsmakande” så tar jag istället gärna ett glas portvin eller sherry vid pubbesöken.
    Det är likadant här med vädret. Det kommer och går väldans snabbt, inte alls som när man bodde i Stockholm. Var det mulet en dag där, då var det mulet minst den dagen…om inte i flera dagar! Det är bra med örar…..och extra bra med Gotland!!
    KRAM
    Susie

  32. sockenvagenssota skriver:

    Det där med Bank holiday har jag ännu inte fått en kläm på, är det icke religiösa röda dagar som styrs av arbetslivet, när man stänger ner arbetsplatser, eller? Frågar man inget så får man inget veta, för här hemma så är ju de flesta röda dagar religiösa sådana föutom typ nationaldag och första maj. KRAM

    • Lena i Wales skriver:

      Bank Holiday infaller på en måndag och har egentligen inget med religion att göra, men infaller ofta runt t ex pingst eller andra religiösa helgdagar.
      Kan skriva lit emer kring det inom det närmaste.
      Ha det bra!

  33. Ja, det här med vädret … Här uppe i Norrbotten väntar vi fortfarande att få öppet vatten, att all snö ska smälta och att löven ska slå ut …
    Apropå Wales, så hade jag i 20 års tid en welshponny (Caidy) vars pappa var född i Wales. En riktig kanonponny som älskade att hoppa 🙂 Sedan dess (1980 fick jag honom) har jag haft en längtan till Wales men hittills bara tagit mig till Irland, Skottland, norra England och London. Men än finns det td 🙂

  34. En härlig förstabild du inleder med. 🙂
    Jag tycker Sverige får skärpa till sig och börja beställa cider.
    Det verkar som ni har ”aprilväder” hela året om på din gröna ö.
    Kram från soliga Ystad.

  35. Ditte skriver:

    Vad gäller det svenska utbudet av cider blir man inte direkt glad, den är i mitt tycke alltför söt. Men i GB kan jag då och då gärna beställa en torr cider. Nu vet jag mer om tillverkningen och det var en bra lektion. Ska bara se till att minnas det också, så jag repeterar.
    Vädret är ju ett kärt samtalsämne, men här i Stockholm är det nu underbart vår väder och enligt metrologerna är sommaren på väg.
    Blombuketten överst var så somrig och fin och vi går en härlig tid till mötes.

  36. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 januari – juni | Lena i Wales

  37. Ping: WALES – PUBAR OCH PUBLIV 9 och SPANIEN PÅ TERRASSEN | Lena i Wales

Kommentera

