MIN TRÄDGÅRD, WALESISKT PARLAMENTSVAL och NORRA WALES

MIN TRÄDGÅRD 5 maj 2016

I torsdag hade vi riktig sommarvärme här i Wales och det blev en hel del trädgårdsarbete. Kände det i ryggen igår!

DSCN8439 DSCN8440

Mitt prydnadsträd i trädgården blommar så vackert.

Mar_1169

…så här visade jag trädet i april förra året. En del har förändrats. Vi har beskuret det rejält och dessutom sågat bort några stora grenar…

??????????

…och min mans dekortion är borttagen (läs: målarrullen han hängde på tork, glömde ta bort och där blev den hängande som dekortion ett tag!!!)

I torsdag var det ju Kristi Himmelsfärdsadag och helgdag i Sverige, men här var det bara en helt vanlig torsdag. Som jag skrev i lördags är inte heller 1:a maj helgdag här.

NORTH WALES

DSCN8053

I början av vecka var min väninna och jag på en liten minisemester på tre dagar i Norra Wales…

DSCN8218

…vi var i en semesterort med promenad längs havet…

DSCN8379

…vi såg flera fästningar…

DSCN8099

…vandrade längs havet…

DSCN8334

…besökte skifferbruk…

DSCN8435

…njöt av naturen…

DSCN8374

…åt och drack gott och allmänt hade det väldigt trevligt!

Om alla platser vi besökte kommer naturligtvis i inlägg senare!!!

VAL I WALES

Det var val till Welsh Assembly igår och en del ståhej innan förstås.

Jag får inte rösta varken till Westminster eller till Welsh Assembly eftersom jag är svensk medborgare, däremot får jag rösta i kommunalval här. Jag får rösta i svenska riksdagsvalet, men ej i kommunalvalet eftersom jag inte bor i Sverige och däremed inte tillhör någon kommun.

Resultatet av valet blev:

Labour 29 säten (liknande Socialdemokraterna)

Plaid Cymru 12 säten (Waleiskt parti för det waleiska språket, viss självständighet m m)

Conservative 11 säten (liknanade Moderaterna)

UKIP 7 säten (åt Sverigedemokraternas håll)

Liberal Democrats 1 säte (liknande Folkpartiet)

Det är svårt att jämföra partierna med de svenska för de är egentligen inte alls samma, men det jag beskrivet är vilka svenska partier de mest liknar.

NATIONAL ASSEMBLY FOR WALES (repris)

Photo2452

Det är ju lite krångligt det där med att Wales är ett eget land, men på samma gång inte, utan tillhör UK.
Varje land i UK har sina egna parlament, utan England som inte har något eget, utan bara är representeradei Westminster i London tillsammans med de övriga länderna. Däremot är ju England befolkningsmässigt i så stor majoritet jämfört med de övriga, så i Westminster bestäms ändå det mesta av England, men inte allt. Detta är omdebatterat!
Skottland har sitt parlament i Edinburgh, Nordirland i Belfast och Wales i Cardiff.
Stora internationella frågor, försvar m m bestäms i Westminster, medan andra mer lokala frågor bestäms i resp lands parlament. Vad som ska bestämmas var är också ständigt debatterat!
National Assembly for Wales medlemmar väljs på en 4-års period, är 60 till antalet och kallas Assembly Members, AM. Till skillnad från de i Westminster som kallas Member of Parliament, MP. Församlingen skapades 1998, men lagstiftande makt fick de först 2006.

BLUEBELLS

Mar_1353

Missa inte inlägget från i onsdags om bluebells!

Ha en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i årstider m m, Besökta platser, Min trädgård. Bokmärk permalänken.

74 kommentarer till MIN TRÄDGÅRD, WALESISKT PARLAMENTSVAL och NORRA WALES

  1. Yvonne Staf skriver:

    Fint träd du har! Kul att få lite inblick i styrelsesättet på ett enkelt sätt! Önskar dig en fin helg!

    • Lena i Wales skriver:

      Trädet är så vackert nu när det är i blom och jag njuter av det!
      Ja, vad gäller styrelsesättet är allt annorlunda här mot Sverige!
      Ha en trevlig helg du också!

  2. Blue Bells matta skulle man ha.

  3. lanclin skriver:

    Så himla fint träd! Det står ett jättestort träd översållad med liknande rosa blommor på Kindergarten här. Det är helt fantastiskt vackert 🙂
    Linnea i Bayern

  4. Anita skriver:

    Ha ha … minns din mans dekoration i trädet. Visst är det härligt att vi fått smaka på lite sommarväder. Och nog känns det i alla muskler när man har jobbat en dag i trädgården. Jag tycker mig känna igen semesterorten, kan det möjligen vara Llandudno? Fast det kanske finns fler orter som har liknande strandpromenader. Om det är Llandudno så bodde jag i ett hotell precis vid strandpromenaden nära piren och Great Orme. Minns inte namnet just nu men har det uppskrivet någonstans.

    Intressant att läsa om era olika partier i kommunalvalet. Bra att du beskrivit dom genom att jämföra dom med våra svenska.

    Önskar dig en skön helg!
    /Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Kul att du minns mannens dekoration, hi,hi!!!
      Det är härligt vårlikt här nu, underbart!
      Du har helt rätt, det är Llandudno! Kan hotellet varit Grand Hotel? Ligger precis vid piren, lite separat från de övriga längs gatan.
      Kul att du gillar lite politik också.
      Ha en riktigt fin trädgårdshelg!

  5. Znogge skriver:

    Ibland behöver man beskära en smula. Vårt körsbärsträd är gigantiskt men dem ska man vara försiktiga med…

    Trevlig lördag!

  6. Decdia skriver:

    Jag såg att Drottningen skulle ha sitt första gardenparty idag, tycker det är himla coolt att du varit på ett sånt!

  7. Barbro S skriver:

    Underbara blommor, så fint trädet blev. Roligt med minisemester och fina bilder därifrån :). Krångligt med val men intressant att läsa.

  8. skåningen skriver:

    Så fint trädet är när det blommar och din mans dekoration er är borta!
    Svar:..Klart att man bjuder på förfriskning när de är varma!
    Kram!

  9. Gilla skriver:

    Jag blev avbruten, så mitt inlägg kom inte med här. Jag hade börjat kommentera, så kom min man med nåt annat att säga, så jag råkade radera hela inlägget. Nu försöker jag igen.
    Det var väl ett japanskt körsbärsträd? Det var nog finare utan den nya dekoren.
    Jag gissar att du behövde en paus från andra semestrande, som du guidar runt.
    Vi ser och hör så mycket om USA-valet i höst, så man blir så trött. Jag hoppas i alla fall att inte Trump blir president, för jag tror att han kommer att störta landet i kaos. Tacka vet jag Clinton.

    Sv: Lite matsnack blev det väl om både potatis och solrosfrön. Potatisen äter vi, om den fortsätter att växa sig stora. Och solrosfröna brukar gubben lägga i degen, när han bakar matbröd. Men det blev inte några flera frön förra gången han provade.
    Jag trodde att folk var trötta på att se vad vi har ätit, så jag skippade det den här gången. Men risken finns att det blir nåt nytt i morgon kanske, för vi ska till puben och äta middag medan vi ser på fotboll på TVn.

    Kram/Gilla

    • Lena i Wales skriver:

      Trodde bara det var jag som tryckte på fel knappar ständigt. Bra att veta att det också gäller andra, tack!!!
      Ja, ibland är det skönt att ströva omkring utan att ha ett följe av 50 personer bakom mej!
      Ha det bra!

  10. Steel city anna skriver:

    Vilken mysig resa ni har gjort! Låter härligt. Ja, systemet här är inte det enklaste. Tråkigt också att UKIP gått framåt och tagit röster av Labour. Liknar ju tendenserna i Sverige.

  11. åsa i åsele skriver:

    Så fint träd.
    Vi har en prydnadsapel (tror jag trädet heter) jag ser fram mot blommor å blad.
    kram

  12. Tomtan skriver:

    Vuilka underbara träd……. Här är det fortfarande vår och frost alla nätter. Men jag har sett några Mosippor idag och då är det vår! (Mosippan är Härjedalens landskapsblomma)

    • Lena i Wales skriver:

      Det är fint nu, men nu kom regnet. Har varit disigt tills nu och lite sol.
      Visste inte vilken Härjedalens landskapsblomma är, så tack för upplysningen. Västergötlands är ljung och Bohusläns är kaprifol, så myckt vet jag.
      Ha det bra!

  13. Underbart vackert med träden. Nu har jag ju inte hört talas om denna din mans träddekoration tidigare. Jag sitter mest och tänker på att jag hade blivit galen på den där rollern och tagit ned den själv till slut med ett mycket surt och pikant muttrande! 😀

  14. Shetlandsfrun skriver:

    Mycket intressant fakta som vanligt. Och vilken trevlig utflykt!

  15. Inger skriver:

    Tro det eller ej men vi har sommarvärme även i södra Norrland. Skönt att du haft lite ledigt.
    Kram

  16. Låter som en skön och avslappnade minisemester. Så vackert träd och intressanta foton. God fortsättning på helgen! 🙂

  17. Anne-Marie skriver:

    Så fint du har det i din trädgård.
    Den här tiden på året är verkligen vacker med allt som blommar och den skira grönskan.
    Trevligt med minisemester som ni fick.
    Kanske man kan likna UK litet vid USA eftersom alla stater i USA har sina egna regler samt de lyder under USA på federal nivå.
    Ha det bra!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är så fint nu, fast på natten har det regnat.
      Det finns likheter i styrelsesystemet UK och USA förstår jag. Wales är ju ett eget land, fst ändå inte, lite konstigt.
      Ha det bra!

  18. Ama de casa skriver:

    Lite synd att ni tog bort den där målarrullen – en mycket kreativ och annorlunda trädgårdsdekoration tycker jag 🙂

  19. Marit skriver:

    Så vakkert ditt pryd kirsebærtre er! Jeg jobbet også ute i hagen i hele går, og det kjennes i ryggen og mange andre steder, ja 😉

    Ha en fin søndag!

  20. Agneta skriver:

    Kul med minisemester, jag känner att jag gör för få sådana! Måste börja samla ihop mig, det är så berikande att komma ut och se sig omkring.
    Blubellsarna som ni har är så fantastiskt läckra!
    Agneta kram

    • Lena i Wales skriver:

      Det är verkligen trevligt att åka iväg, bara några dagar och har trevligt tillsammans. Jag verkligen gillar mitt jobb, men det är också väldigt skönt att inte ha 50 personer bakom som väntar på vad jag ska säja!
      Bluebells är så fina nu!!
      Ha en fin söndag!

  21. Britt skriver:

    Litet fakta och litet ”pynt”. Som det brukar vara. Visst kan avundas bluebellsskogar, men nu är det som det är. / Britt

  22. biggeros skriver:

    Det ska bli spännande att få se mer av din resa genom norra Wales. Man lär sig så mycket😊😊
    Din prydnadsbuske/träd är helt underbar. Här var det även en vanlig dag och ingen helgdag. Trevlig söndag. Kram

  23. Veiken skriver:

    Ni i UK är ju en liten union i den stora unionen, EU. Det är intressant att läsa om hur andra länder fungerar. Gôtt med en egen semester, utan att vara ”paraplytant” Våren är verkligen fantastisk när allt står i full blom! .)

    • Lena i Wales skriver:

      Kul att du gillar att läsa om UK.
      Ja, det var trevigt med en liten minisemester och även om jag gillar mitt jobb, så är det skönt att slippa var ”paraplytant”, hi,hi, ibland. Hur mycket man än tycker om sitt jobb,så behöver vi alla vara lediga ibland.
      HÄrligt att våren kommit också till Sverige!
      Ha det gött!

  24. Ibland är man lite slarvig och säger att man ska till England när man i själva verket åker till Storbritannien och besöker både England, Wales och Skottland. Och det gäller att tänka sig för när man pratar med respektive innevånare. Har märkt att dom absolut inte uppskattar att man kallar alla för engelsmän! *fniss*
    Folk från Wales verkar ha en fantastisk tradition när det gäller musik (min gubbes stora intresse i livet). Tänk bara på alla körer och tänk på Tom Jones!
    KRAM
    Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, detta är mycket vikitgt!!! Kalla inte en skotte för engelsman, det gillar han definitivt inte!!!!
      Här finns en fantastisk körtradition och dessa körer är fantastiska!!!
      Ha det bra!

  25. Anders och Lena skriver:

    -Dessvärre måste jag tillstå att vi mestadels har maskrosor på vår gräsmatta… Anders klippte ned dem igår, men idag är de uppe igen.

  26. Anders och Lena skriver:

    Asch min kommentar kommer inte in. Jag försöker igen. Vår tomt är dessvärre översållad med idel gula blommor…maskrosor. Men de är pigga – Anders klippte ned dem igår och idag är de uppe igen….

    • Lena i Wales skriver:

      Jo, den kom in!
      Normalt när det är en ny besökare som skriver en kommentar, måste jag godkänna denna först, sedan är det fritt fram, men alla era kommentarer måste jag godkänna först. Vet inte vad det beror på.
      Ja, se denna teknik!!!
      Man kan se det som så, maskrosor lyser upp och är vackra! Då blir det enklare!
      Ha det bra!

  27. Ditte skriver:

    Dina träd är verkligen fina! Och hella din trädgård!
    Skönt med både sol och värme. Stockholm har idag haft +25, vilket är hur härligt som helst, men våren blev direkt sommar.
    Trevligt med semester i Wales, kan tänka mig att ni hade fina dagar. SEr fram emot fler inlägg från den.
    Tack för din ”faktaruta” klart allmänbildande att lära mig lite mer om Wales och hur valen går till och ”vem som bestämmer”. Du är bra på att förklara så det hela blir lite mer hanterbart. För i UK är det inget som är enkelt…

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, nu är det vackert i trädgården!
      Igår var här riktigt solig och fint, härligt!
      Det var skönt med en liten minisemester med en väninna, sånt behöver man ibland. Och mer rapporter därifrån kommer!
      Nej, här är inget enklet, så sant som det var sagt!!!!
      Ha det bra!

  28. Kvinnotankar skriver:

    Kul att lära nytt, även hemma i Sverige blommar det mesta nu. Min Herrestadsbegonior som fördivits inomhus blommar i baljan, så de får jag ta och sätta ut idag. Ha det gott i vårsolen!

  29. En minisemester kan vara riktigt avkopplande och det kan man försöka unna sig lite då och då! Så vackert det är i din trädgård! Har har våren fullkomligt exploderat, det blommar dåde här och där och det är varmt och behagligt!
    Ha det så bra!

    • Lena i Wales skriver:

      Det var verkligen härligt med en liten minisemester!!!
      Nu är det fint i trädgården och igår fick jag en hel del gjort, det var nämligen sol här, inte regn som idag!
      Härligt att ni äntligen fått vår, eller kanske redan sommar!

  30. Annika skriver:

    Åter ett intressant inlägg. Har faktiskt inte riktigt fått klart för mig om Wales är ett eget land eller inte. Så tack för informationen. Nu fortsätter vi att njuta av det fina vädret även om de flesta av oss jobbar. Men det händer mycket i naturen nu så det är lika spännande varje gång man går ut. Kramelikram

  31. Det var roligt och få se bilder från
    din trädgård, så vackert blommande
    träd. Det är en fin tid vi har framför
    oss nu
    Kramar/AM

  32. bia skriver:

    Ni har sommar ser jag ;)…vi hade faktiskt 24 grader varmt i går, satt ute hela dagen/kvällen.
    Man för passa på när det bjuds, för nu är kylan på väg hit igen…såå typiskt svenskt väder. Temperaturen kan sjunka snabbt åt båda hållen…men idag får vi en solig och varm dag också 😉
    Kram bia

  33. Och snart är det dags att rösta om ni ska vara kvar i EU. Vilket man får hoppas att ni blir, åtminstone hoppas jag det.

  34. Vad härligt med blommande träd! Här kan vi nu börja ana små musöron i vissa träd (inte i björkarna ännu) och snart ska ett körsbärsträd inhandlas som ska få pryda framsidan 🙂

    Ha en fin kväll!

  35. torrebloggen skriver:

    Härligt med en liten minisemester, skönt att komma bort ibland!
    Så fint du har i din trädgård!
    Trevlig kväll!
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Det var en riktigt härlig tur!!!
      Ja, nu är det fint här i trädgården, väntar bara på bra väder, så jag kan njuta av det. Idag regnar det!!!
      Ha det bra!

  36. Vilken härlig tur du varit på! Älskar de mjuka, gröna kullarna i Wales. Men det är länge sedan nu som jag var där. Ha det gott!
    Titti

  37. Geddfish skriver:

    Tack för underbara bilder! Jag har ju ingen trädgård, så jag njuter av andras.
    Kanske jag någon gång kommer till Wales, vem vet. Finns många önskeresmål.
    Soliga kramar från Lidköpings grönska.

  38. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 januari – juni | Lena i Wales

Kommentera

