VAR ÄR JAG NU OCH VAR VAR JAG FÖRRA ÅRET?

Många kanske känner igen detta, men det var något så speciellt att jag gör en repris ett år senare.

Var var jag förra året vid denna tid? (repris)

 

May_313

Jag var på Garden Party på Buckingham Palace!…

May_239

…hur kommer det sig att jag blev inbjuden?  Naturligtvis en personlig inbjudan från drottningen. Nej, nu ljuger jag rejält! Min inbjudan var genom medlemskap i Women´s Institute (läs mer om WI här).  En representant från varje WI var inbjuden från i stort sett hela UK, totalt ca 8 000 kvinnor!!!! I min grupp var det ingen som ville åka när det togs upp på mötet jag inte deltog i. Då var det något ljushuvud som konstaterade att den där svenskan verkar vilja göra det mesta som är tokigt och jag kontaktades och naturligtvis hade de rätt. Klart jag vill åka på Garden Party på Buckingham Palace. En unik inbjudan som bara inte kan missas!

Om ni nu tror att man inte behöver betala något för att var med, så har ni fel. £ 35 för sandwishes, kakor och en kopp te = Afternoon Tea är priset. Inte billigt! Men i vilken miljö!..

May_267

…transporten till London anordnades av WI. Buss t/r från södra Wales till London, så nära palatset som möjligt och bara för £ 20, det var i alla fall billigt. Det kom in till London ca 120 bussar fullastade med kvinnor, det ni! Klädkoden var Day dress och hatt var inte inget tvång att bära, men 99% av alla kvinnorna bar hatt.

May_314

Buckingham Palace.

Inom palatsets grindar, inkl trädgården, var det fotoförbud, så tyvärr får ni inte se några bilder därifrån. Men det hela startade med att nationalsången spelades och The Duchess of Cornwall = Camilla och The Countess of Wessex = Sophie, gift med Edward, tågade in i trädgården. Jag stod på långt håll, men skymtade dem i alla fall. Sedan var det dags för Afternoon Tea, mycket gott och så en promenad i parken. Hur var då vädret? Ja, brittisk sommar, regn på vägen dit, men uppehåll hela tiden i trädgården, men mycket blåsigt, så det gällde att hålla i hatten. Många hattar flög runt i trädgården.

Det hela var en fantastisk upplevelse! Jag var så lycklig!

BUCKINGHAM PALACE GARDEN

Är den största privata trädgården i London med sina 17 ha. Trädgården ligger bakom palatset och är omgiven av höga murar med taggtrådsstängsel högst upp (bilden tagen utifrån gatan)…

May_319

…här finns en stor konstgjord sjö, helikopterplatta, tennisbanor där bl a Björn Borg har spelat. Det finns också många olika träd, blommor och buskar samt många konstverk, bl a Waterloo Vase

8 trädgårdmästare arbetar här fulltid.

BUCKINGHAM PALACE

May_309

Palatset har varit den brittiska monarkens officiella bostad i o m drottning Victrorias trontillträde 1837. Palatset ägs inte av drottningen, men står till hennes förfögande. Men redan tidigare fanns här flera olika slott redan på medeltiden.

Tidigare bodde man i närbelägna St James´s Palace. Idag bostad för andra medlemmar av den kungliga familjen, bl a prinsessan Anne. Prins Charles och Camilla bor i närbelägna Clarence House, f d bostad till drottningmodern.

Och så något för kalenderbitare och de av oss som är intresserade av onödigt vetande!

-Palatset är 108 x 120 m med en innangård, 24 m högt och har en golvyta av 77 000 kvadratmeter (ca 11 fotbollsplaner).

-Palatset har 775 rum, fördelat på 19 representationsrum, 52 privatrum, 188 personalrum (inkl personalens sovrum), 92 kontor, 78 badrum.

-Största rummet, The Ballroom, är 37 x 18 m.

– Det finns 1 514 dörrar och 760 fönster, som putsas var 6:te vecka.

-I palatset finns 350 klockor.

-El kom till palatset 1883 och idag finns 40 000 glödlampor där.

Jag lämnad mitt hem kl 7.45 på morgonen och var åter 22.15. Men vilken dag!!!!  Jag var trött, men otroligt glad att jag fått vara med att uppleva något som detta. Många kommer säkert för att se de kungliga, vilket jag personligen inte bryr mig så mycket om, men vilken upplevelse med dessa tusentals uppklädda kvinnor samlad och i en vacker trädgård!

A once in a lifetime event!

Var är jag nu?

DSCN7723

Ja, det kan man undra!

Här kommer några ledtrådar:

May_1474

I landet finns många vackra röda trähus.

May_1620

Man kan äta goda räkmackor.

Mar_1897

Man kan äta kanelbullar.

Photo5841

Man kan äta Prinsesstårta

DSCN1656

Man kan äta köttbullar med brunsås och lingonsylt.

DSCF9306

Man kan äta sill.

Mar_1796

Man kan se röd-bruna ekorrar.

Mar_1939

Man kan njuta av landets alla sjöar och dess Allemansrätt.

DSCF3726

Man kan se vita björkstammar.

May_1372

Men inte bara sticka in i livsmedelsaffären klockan 20 en lördagskväll och köpa en flaska vin, bara för att man har lust!

Vissa saker är naturliga i vissa länder och inte i andra. När man bor utomlands upptäcker man mycket om Sverige som man inte riktigt tänkte på så mycket när man var mitt i det, för- och nackdelar.

Eftersom jag kommer att umgås med familj och vänner väldigt intensivt och inte alltid ha tillgång till internet kommer jag inte att kunna besvara era kommentarer direkt, men kommer att läsa dem senare. Så skriv gärna en snäll kommentar och jag kan läsa den senare!

Detta inlägg är inlagt innan jag reste till Sverige.

Det här inlägget postades i Besökta platser, Sverige. Bokmärk permalänken.

35 kommentarer till VAR ÄR JAG NU OCH VAR VAR JAG FÖRRA ÅRET?

  1. åsa i åsele skriver:

    Sverige är fantastiskt, i alla fall under sommarmånaderna 🙂

  2. Ja, det där var verkligen en inbjudan som heter duga! Och som du säger, once in a lifetime! Och roligt med alla hattar, jag ÄLSKAR hattar!

    Det roliga är att folk verkar gilla hattar och säger att det är så snyggt, de vill också ha hatt (jag brukar bära det på vintern) men att de inte gör det, de tycker inte att de passar. Men jag hävdar att det för att man inte har hittat sin typ av hatt. OK, kanske inte världens snyggaste kombination med hatt och täckjacka men mpnga har ju kappor och rockar. Och sedan ett litet fruset huvud ovanpå detta?

    Roliga saker du hittade där om Sverige. Det självklaraste, liksom. Det svenskaste.
    Ha en skön semester och hoppas att du får fint väder! Du missade en bild på regnet … 😀

  3. Ditte skriver:

    Jga minns din härliga tur förra året till Buckingham Palace och den spännande tetillställningen.
    Jätteroligt att du kom dit och lika roligt att se de fina bilderna igen.
    Du är verkligen tjusig i din fina hatt och klädsel, precis som det ska vara på en kunglig bjudning. Nåja, du hade ju själv betalat…Men så roligt att ha varit där på plats.
    Tack för mer info om Buckingham Palace! Har bara sett det från utsidan för det är inte som många andra slott att man kan ta sig en titt därinne…
    Jag önskar dig välkommen till Sverige i denna vackra tid! Njut och ha det allra bäst!

  4. Kvinnotankar skriver:

    Snygg donna på Tea Party 🙂 Så klart är du i Sverige och jag tror till och med i Västra Götaland. Kanske till och med Vänersborg 😀

  5. Steel city anna skriver:

    Önskar dej en fin sverigevistelse! Systembolaget känns verkligen mer och mer konstigt ju länge man bott utanför Sverige. Och bristen på vanlig hyfs. Att någon blev knuffad på T-Centralen igår ner på spåret förvånar mej inte alls. Gäller att ha ögonen med sej! Stressande minst sagt. Landsbygden i Sverige var ändå ett härligt avbrott, vacker och rofylld 🙂

  6. Agneta skriver:

    Ja, jag minns att du var på finkalaset förra året!
    Och nu är du helt klart i Sverige. Och här är det varmt! Ha det gott!
    Kramar

  7. Marie skriver:

    Men vilket minne för livet och du ser ut att tillhöra det brittiska kungahuset, med den där vackra hatten. Den klär dig riktigt bra. Ha det så fint i Sverige, det verkar vara varmt och fint hemmavid nu.

  8. Anita skriver:

    Visst minns jag ditt besök hos drottningen förra året 😉 Du klär verkligen i rött. Jaha, så du är i Sverige igen. Så trevligt. Då får du känna av vårt fina väder vi har just nu. Det ska bli lite svalare till helgen men fortfarande rätt soligt om dom inte hinner ändra prognosen.

    Ha en skön vistelse i Sverige!

  9. Gilla skriver:

    Jag kommer ihåg, när du var bjuden på teaparty i Buckingham Palace. Det beror på din snofsiga hatt.
    Du måste ju vara hemma i gamla Svedala nu. För var annars hittar men röda stugor med vita knutar. Så har du ju även räkmackor till hands. Kanelbullar inte att förglömma och prinsesstårtor. Sill i dill och köttbullar får du ju också.
    Så nu kan jag ju ha gott samvete ett tag om jag visar eller pratar om sånt, så du blir avis.

    Kram/Gilla

  10. Geddfish skriver:

    Jag minns mycket väl ditt reportage från förra året, var väldigt impad 😉
    Och ja. Sverige ÄR faktiskt fantastiskt! Lätt att bli hemmablind.
    Klart du är i Sverige NU, klart som korvspad! Njut nu av alla goda läckerheter!
    Kram ❤

  11. Marit skriver:

    Ja, jeg husker også at du var i den hagen i fjor! Der skulle jeg gjerne ha vært en tur 🙂
    I fjor så var det på norsk tv et time langt program nettopp fra den hagen. Utrolig flott der!
    Billig var det ikke nei, men det var nok verdt det 😉

    Hygg deg i Sverige!

  12. Märtha skriver:

    Ett inlägg jag minns! Det blev ju party här också, utan kändisar, men roligt var det! Men allt det som du nämner om Sverige – finns nog i Finland också! Prinsesstårtor inte precis överallt, men i de flesta konditorier! och kanelbullarna ser annorlunda ut och kallas – örfilar. Björkstammar, ekorrar, röda stugor, med mera…

  13. Klokt beslut att åka med.
    Ha det så trevligt i Sverige!

  14. Måste ha varit en härlig dag! Och nu får du en härlig semester i gamla Svedala mitt i värmeböljan, perfekt tajming:-)
    Titti

  15. Anne-Marie skriver:

    Och jag som skulle gissat på Sverige! 😉
    Sverige är som vackrast nu och det är bara att njuta av försommargrönskan och god mat.
    Ha det bra!

  16. Ett Garden Party son måste vara ett minne för livet! Minns ditt inlägg från förra året!
    Ha en riktigt fin vistelse i Sverige!

  17. Barbro S skriver:

    Ja, jag minns när du berättade om det ifjol, men läser gärna en repris för självklart är det en Onceinalifetime-experience :). I Sverige har vi nu fantastiskt väder så landet bjuder dig på sin bästa sida. Åh, vilken räkmacka, den vill jag ha, inte de små ynkliga vi har här i norr :). Jag gissar att det är på västkusten någonstans.

  18. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 januari – juni | Lena i Wales

Kommentera

