CONWY 5, hamnen m m och MITT BBQ HOUSE

När ni läser detta har jag kommit tillbaka hem till Wales från Sverige, men…

Photo2726 DSCF5069

DSCF5083 DSCF4993

… är idag på väg för att jobba på denna gröna ö! Mer härifrån kommer på lördag!

Vilket underbart väder vi hade i Sverige! Högsommar! Det blev en härlig tid med familjen och firande av barnbarnet. Underbart! Kanske skriver jag lite mer om detta senare.

Conwy 5

Här kan du läsa Conwy 1, Conwy 2, Conwy 3 och Conwy 4.

Hamnen

DSCN8104

Något som alltid fascinerar oss nordbor är tidvattnet.

Tidvattnet styrs av månens och solens gravitation. Det orsakas av att månens och solens graviation inte är honogen över hela jorden. Ju närmare månen, ju högre gravitation. Solen påverkar mindre än månen.

Längs hela den brittiska kusten har vi tidvattensskillnader mellan 14,5 m till bara några meters skillnad. Nära där jag bor har vi den näst högsta tidvattensskillnaden i hela världen, just 14,5 m. I Conwy ligger den bara på några meter.

Här kan ni läsa mer om tidvatten!

DSCN8070

Här i hamnen i Conwy var det lågvatten när jag var där och båtarna får stöttas upp för att inte välta över.

DSCN8111

Denna statyn i hamnen gillade jag skarpt! Massor av musslor i en hög! Dessutom är ju också musslor så gott!

Aberconwy House

DSCN8066

Huset är från 1300-talet och ägs idag av National Trust.

Det är det enda kvarvarande handelshuset i Conwy från denna tiden och ett av de första byggt inom Conwys murar.

Öppet för allmänheten.

Staty av Llywelyn ap Iorwerth

DSCN8056

Statyn står mitt i Conwy, i ändan (eller kanske början) av huvudgatan.

Llywelyn ap Iorwerth, även kallad Llywelyn the Great, levde ca 1173 – 1240 och var prins av riket Gwynedd, vilket i dag är delar av norra Wales.

Poeter har refererat till honom i dikter.

Conwy Morfa

Är en plats strax utanför staden.

Det säjs att det var här som golf  spelades försat gången på walesisk mark.

Det var också här som Mulberry Harbour, den flytande hamnen som användes efter invasionen av Normandie under 2:a världskriget, konstruerades.

Mitt BBQ house (repris)

Av några nersågade träd och överblivet taktegel byggde min man denna grillplats för några år sedan. Nu kan vi använda grillen både i vått och torrt…

DSCF4828  DSCF4808

…svenska flaggan vajar välkomnande…

DSCF4809  DSCF4821

…spegeln blir som en fin tavla…

DSCF4814  DSCF4813

…dynan och kudden har jag virkat av trasor. Det kallar jag återvinning!…

DSCF4823  DSCF4825

…bredvid grillen står min målade sopborste och Sweet Peas i en kruka…

DSCF4818  DSCF4816

…den gamla hästsskon och silen fick bli väggdekorationer…

DSCF4810

…en liten bukett av trädgårdsblommor piggar upp på väggen…

DSCF4811  DSCF4812

…kannan är ett second hand fynd för £1.50 och ljuslyktan har jag gjort av en gammal glasburk och virkat ett litet överdrag av restgarn. Detta kallar jag också återvinning…

DSCF4820  DSCF4819

…den handmålade papperskorgen var tänkt för växter tills jag kom på att den kommer att rosta av jorden och vattnet, så nu är den dekoration istället.

I en gammal kruka har jag mina mest använda trädgårdsredskap…

DSCF4826

…utanför står min mans städ för smide som en dekoration. Vill man lära sej ett riktigt oanvändbart ord på engelska kan man komma ihåg ordet anvil som betyder städ.

Tycker jag om blått??????

P g a att jag jobbar intensivt har jag inte möjlighet att besvara era fina kommentarer, men skriv gärna en kommentar och så läser jag den senare!

Det här inlägget postades i Besökta platser, Historia, Sverige. Bokmärk permalänken.

35 kommentarer till CONWY 5, hamnen m m och MITT BBQ HOUSE

  1. åsa i åsele skriver:

    Vädret kunde varit mer sommarlikt tycker jag, mulet å blåsigt, + 9 grader varmt.

  2. Biggeros skriver:

    Wow, det var som alltid ett intressant inlägg!! Gillar verkligen din fina grillstuga. Gillar även dina återvinnings motiv:)) Du är en riktigt inspiration. Kram

  3. Lyktan med vikningen måste ge vackert sken! Och den där musslestatyn, den i en trädgård med något klättrande som tång. Det skulle väl vara något!

    Er hörna är jättemysig, jag trodde spegeln var ett fönster. Och anvil är väl inget onödigt ord! Jag som älskar fantasyböcker har läst det mååånga gånger. Approppå fantasy-böcker, har du läst Susan Coopers barnböcker? En av dem (Gråkungen tror jag den heter) utspelas i dina trakter och därför står Wales på min lista över ställen jag vill besöka.

  4. Steve skriver:

    Den egenbyggda grillplatsen gillar jag. Härligt att kunna grilla även när vädrets makter inte står er bi.
    Jag trodde oxå att spegeln var ett fönster.
    Anvil, där fick jag lära mig nåt nytt igen.

  5. Du hade tur med vädret i Sverige. Jag förstår att det är mysigt att komma ”hem” och när du dessutom har ”livets efterrätt” som väntar.
    Ebb och flod har alltid fascinerat mig. Är det inte så att Jersey har världens största ”skillnad”. De hade visst även Europas lägsta brottslighet. Sådant kan ha ändrat sig sedan jag var där sist.
    Blått är också min favoritfärg.
    Kram Bosse

  6. Else-Marie Lundström skriver:

    Det blev bara hem och vända då. Det där med tidvatten är verkligen nåt att tänka på förstår man, för alla som har det. Lite läskigt att det kan komma så snabbt om man inte är van. Er grillhörna är verkligen mysig. Ha det så bra på Irland!

  7. Karin Eklund skriver:

    Nu har vädret normaliserats till vanligt försommarväder men det var skönt med lite högsommar i två omgångar. Det gäller att tacka och ta emot och bara njuta fullt ut.
    Jag gillar också statyn med musslor. Fiffigt, snyggt. Jag tycker det är roligt att du gillar att återvinna, det är min melodi också. Kreativt skapande. Tack för intressanta inlägg, alla på rad lästa nu. Ibland hinner jag titta in och ibland inte alls men nu har jag befunnit mig här lite längre än vanligt.
    Ha det bra!

    • Lena i Wales skriver:

      Kul att ha dej med hos mej!
      Här i Irland är det blandat väder, vilket det alltid är här!
      Ibland är jag bara lite väl påhittig för mitt eget bästa!
      Ha det bra!

  8. Kul att se dina bilder! Tidvattnet är verkligen läskigt tycker jag. Aldrig vant mej vid det.

  9. Märtha skriver:

    Samma ord som Karin använder! Men ett städ är viktigt, säger en som ägt häst i 24 år… Har nu bra kontakt med en bekant från de tiderna, och får köpa rena rama dyngamiten av henne. Städet sålde jag til len annan hästägare, som har stor användning av det i den dag som idag är. Men vad var det nu på engelska… har redan glömt.. 🙂 !

  10. FREEDOMtravel skriver:

    Nog är tidvattnet speciellt alltid! Vi fascinerades av det i Normandie på den franska västkusten. Landskapet var verkligen helt olika på morgonen och på kvällen 😉

  11. Annika skriver:

    Vilken lycka att vädret var fin just då du var ”hemma” För igår och idag blåser det småspik här hos oss….men det blir nog bättre. Tillhör oxå de som är fascinerad av tidvattnet. OJ vilken fin grillstuga ni har byggt. Ha det så gott. Kramelikram

  12. Vilken häftig staty! Gillar också BBQ-huset skarpt. Så bra att kunna grilla i alla väder! Blått är ett bra färgval. /Med vänlig hälsning från en annan blått-älskare 🙂

  13. Jessica Meijer skriver:

    Men så mycket vackert, jag älskar allt gammalt och nött 🙂
    Hoppas allt är bra med dig och att du har en fin kväll.
    Stor varm kram
    Jessica

  14. Ditte skriver:

    Jag förstår att du haft fina dagar i Sverige med ”de dina”. Och att vara farmor är ju en lika härlig uppgift som att vara mormor.
    Jag tycker dte är så intressant att läsa om Conwy och hoppas förstås att en gång komma dit.
    Tidvatten är fascinerande och jag har mest mött det i Normandie där det är väldigt påtagligt.
    Vilket härligt barbecuehus! Jättemysigt! Och de blå färgerna gillar jag också. Jag är ju en blå person.
    Roligt att se alla dina kreativa idéer och hur du fått till det så fint med ganska små medel, men med stor talang och känsla.
    Önskar dig en fin tur på den ”gröna ön”.

  15. Åh så mysigt, ditt BBQhouse!

    Kram Jenny

  16. Barbro S skriver:

    Vilket helt underbart läcker BBQ-hus!

  17. Anita skriver:

    Här skriver jag kommentarerna i fel ordning 😉 Ser att det var i onsdags du åkte till Irland. Vilket häftigt BBQ-hus! Tänk vad mycket man kan göra av det som blir över. Alltid kul att läsa om Conwy! Minnena poppar upp när jag ser dina bilder.

  18. Ping: ENGELSKA SPRÅKET – IDIOMATISKA UTTRYCK 2 och en liten VIDEO | Lena i Wales

Kommentera

