SKOLLOV, SEMESTER, MIN TRÄDGÅRD juli 2016 och LITE AV VARJE

Idag blir det lite av varje här ifrån Wales.

De senaste dagarna har vi haft fantastiskt väder här i Wales, sol och varmt och strax över 30 grader. Något vi längtat länge efter här. Morgonen kan vara…

DSCN9489

…lite disig, men sedan klarna det upp…

DSCN9428

…och blir som jag visade i lördags av in utsikt från sovrumsfönstret.

DSCN9430

…pelagonierna blommar vackert  och inemellan krukorna finns…

DSCN8510  DSCN8509

…min små katter och…

May_1389  May_1388

…lite andra små djur.

Skolavslutning och semester

DSCN8174

Skolorna har precis slutat eller ska snart göra det och eleverna har ca 6 veckor av sommarlov framför sig. Vi har ju tre terminer här. En börjar i början av september, nästa efter nyår och nästa efter påsk. Så en del har också börjat sin semester, även om augusti är de stora semestermånaden här. De flesta britter tar inte ut mer än två veckor av sommarsemester och många försöker då fly landet till…

DSCF8523

…säkrare solställen runt Medelhavet eller även längre bort. Att man bara tar ut två veckor i sträck under sommaren beror på olika faktorer, men många arbetsgivare tillåter inte längre sommarledighet och av tradition tar man två veckor. Resten tas ut som lösa dagar eller en vecka här och en vecka där. Om man jobbar heltid har man laglig rätt till 28 dagars ledighet och detta inkluderar också ofta våra s k Bank Holidays.

DSCN8420

Jag fick ett konstaterande från en svensk vän att i Sverige tar man ofta ut 4-5 veckor i sträck under sommaren och mycket tid användes till att måla och reparera hus. Det förkommer inte mycket här. Dels har väldigt få människor här sommarstugor, mycket p g a att vi inte har utrymme för så många hus här. Våra hus är stenhus och  inte trähus som behöver slipas och målas och fönsterkarmarna är av plast, alltså underhållsfria. Dessutom är det inte så många som reparetar och målar själva, utan man tar in någon mot betalning att göra det eller helt enkelt struntar i att göra något åt husen.

Trevliga saker som hänt de senaste dagarna

Svenskträffar

Jag hade några trevliga svenska damer boende i Wales på besök hos mej på en trevlig damlunch i lördags. Vädret tillät oss att sitta utomhus och vi pratade och pratade på svenska. Jag hade t o m lyckats få tag i Västerbottensost, vilken vi njöt av.

Jag bor inte i Wales för att endast umgås med svenskar, men visst är det kul att träffas och prata och som en kvinna sa; att man bara kan säja något och alla förstår vad man menar. Det har inte med språket att göra, utan kulturen, att vi förstår varandras känslor och varför vi säjer något.

I början av veckan mötte jag en svensk väninna och hennes svenska gäster på stan för en fika. Mycket trevligt! De har varit här flera gånger förut, men älskar att återkomma till vår vackra stad.

Grillunch

I söndags var det lunchgrillfest hos vänner, mycket gott och trevligt…

DSCN9485

…mest exotiskt var teet efter maten. Det kallas kinesiskt blomte och man lägger en speciell blomma i botten av muggen och när man sedan häller på vatten utvidgar blomman sig och det ser mycket vackert ut, dessutom blir det ett gott och blommigt te till smaken.

Har någon provat detta?

Beck

Dessutom visade BBC en Beckfilm i lördags kväll! Peter Haber och Mikael Persbrant i rutan. Det var grejer det! Vi dubbar inte filmer här, som tur är, utan de är textade, så jag bara njöt av att se denna klassiker!

Tallrik

Jag visade denna bild från vår grillkväll i onsdags och…

DSCN9455

…någon tyckte om mitt porslin och undrade vad märket var…

DSCN9490

…det är Royal Worcester och var en gång min älskade svärmors finporslin och idag använder jag det till vardags och mina tankar går ofta till henne genom dessa. Synd bara att hon använde gamla fula tallrikar, som hon aldrig tyckt om, till vardags och väldigt sällan de fina hon gillade. Jag gör tvärt om, använder det jag tycker om, går de sönder, så går de sönder, men då har jag i alla fall njutit så länge de varade. Och hur ofta går en tallrik sönder?

Skämt eller allvar!

Till och med min engelske man och vår engelske granne drog på munnen när jag berättade den här för dem med anledning av resultatet i fotbolls EM!!!

What´s the differnce between a tea bag and England?

The tea bag stays longer in the cup!

Tack Karin Olofsson för denna!

Det här inlägget postades i årstider m m, Hus och boende, Min trädgård, TV. Bokmärk permalänken.

63 kommentarer till SKOLLOV, SEMESTER, MIN TRÄDGÅRD juli 2016 och LITE AV VARJE

  1. åsa i åsele skriver:

    Dina tallrikar är så fina,
    håller med Dig att det var synd Din svärmor använde gamla fula tallrikar som hon ogillade,
    vardagsporslin ska ju vara både fint å funktionellt 🙂

  2. Znogge skriver:

    På semestern borde men alltid vara ledig och koppla av kan jag tycka!

    Kram

  3. Franska fikon skriver:

    Det är alltid så roligt att läsa dina skildringar om olikheter mellan UK och t ex Sverige. Vi bor granne med ett par från London (här i Frankrike) och de berättar också skillnader. Det finns en hel del… Som detta att om man tar med sig en flaska vin till värdfolket en middag så måste den öppnas och delas med givarna. En gång hade vi med en flaska mousserande vin och för att den inte skulle drickas under kvällen (utan värdparet skulle ha den vid något annat tillfälle) så var den inte kyld. Men då åkte den in i frysen en stund ”så vi slipper dricka den varm”. I Sverige är det ju så att antingen har man knytis och bestämmer det innan eller också så står värdfolket för allt. Bra när man kan prata om sådant här. Våra grannar medgav efter flera års bekantskap att de nog hade undrat litet över varför deras flaskor inte öppnats under kvällen ”tyckte vi inte de var tillräckligt bra?”….. Ha en skön sommar nu när värmen kommit till er också!

  4. barabrittiskt skriver:

    Ja man borde använda finporslinet oftare. Ni verkar ha fantastiskt väder där borta – njut!

  5. Steel city anna skriver:

    Vilken fantastisk utsikt du har från ditt fönster!
    Håller med dej om porslinet, nu säljs dessutom fint porslin så billigt på loppis … Skulle ha använts istället.

  6. Biggeros skriver:

    Rolig vits😁
    För det första har du rätt att känslomässigt uttrycker man sig bäst på sitt modersmål. Härligt att få en dag och chatta med sina the vänner.
    Vilket fint blått gäng med krukor och figurer du har. Njut i det varma vädret. Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Kul att du gillar historian!
      Det var verkligen en trevlig och speciell lite sammankomst.
      Gillar jag blått, måntro!?!? Kanske du också gör det!!
      Jag njuter verkligen av sommaren nu!

  7. Skönt att ni också får njuta av sol och värme! Så klok du är som använder ditt vackra porslin i stället för att låta det stå oanvänt i ett skåp! Kul att få en inblick i hur semester och skola fungerar!
    Ha det bra!

  8. skåningen skriver:

    Du har så rätt ,använd finporslinet till vardags .Det gör jag !
    SV:..Det blödde mycket från det lilla såret!:-).

  9. torrebloggen skriver:

    Vad skönt att värmen har kommit till Wales, så du kan njuta av dina fina porslinsfigurer i trädgården!
    Intressant att engelsmännen oftast bara får ta ut två veckor semester på sommaren. I Sverige har man ju lagstadgad rätt att ta ut 4veckors sammanhängande semester under sommarmånaderna juni – augusti. Har aldrig testat kinesiskt blomte, såg läckert ut!
    Ja man kanske skulle börja använda finporslinet, tack för tipset!
    Här har vi fint väder också, sol och ca +25 grader.
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, jag njuter fullt ut av trädgården och solen!!
      Visste inte att det var lagstadgat med sammanhängande semester som du beskriver i Sverige. Intressant!
      Teet är gott, men mer roligt!
      Ta fram det finaste porslin och glas du har och njut av det!
      Ha det bra!

  10. Eva Trillian skriver:

    Alla dessa vackra blå krukor 🙂 och katter (inte att förglömma) en favoritfärg!
    Tack för din påminnelse om porslinet. VI påbörjade en diskussion här hemma om vi skulle gräva fram det vi aldrig använder (arvegods och dylikt) nu när vårt vardagsporslin börjar ge upp. Imorgon ska jag ta i detta!
    Även här har det diskuterats om tre terminer – men då i högskolan. Var den diskussionen tog vägen vet jag dock inte. Det blev tyst. Som med mycket annat!
    Visst är det trevligt att träffa svenskar när man bor utomlands. Inte bara 🙂 men som sagt …

    • Lena i Wales skriver:

      Tydligen gillar vi båda blått, helt klart,hi,hi!!!
      Lycka till med finporslinet och njut av att använda det istället för att känna det som en belastning i kartonger!
      Jättetrevlig tärff här hos mej!!!
      Ha det bra!

  11. Ama de casa skriver:

    Haha! Den var bra 😀 Tror nog att det kanske tog på lite för maken att le åt den… 😉

  12. Lisbeth Rosén skriver:

    Teet hade jag gärna smakat fast du vet jag o te!! Du har i alla fall lärt mej att dricka fruktte med mjölk👌 Som jag gillar😀

  13. TantGlad skriver:

    Allt som är blått gillar jag. Många fina bilder där, och sen är det roligt att läsa om hur det är där du befinner dig. Så olika kulturer. Här jobbas det oftast under semesterperioden.

    Ha det så gott och kram.

    • Lena i Wales skriver:

      Jag gillar också allt som är blått, förutom blåtiror och blåmärken,hi,hi!
      Kul att du gillar det jag skriver om , det glädjer mej. Ja, stora skillnader är det i Sverige och här.
      Ha det bra!

  14. Barbro S skriver:

    Roligt att läsa om allt som händer, låter så trevligt och gemytligt med träffarna. Fina pelargoner och porslinsdjur. Även jag har en blå katt i stugan :). Låter skönt att slippa reparera på semestern, alldeles för mycket sånt, tycker jag som kämpar med att måla (o reparera) kattrappan här hemma nu när katterna bor i stugan. Ha en fortsatt skön sommar, även vi i norr har fått varmt nu :).

    • Lena i Wales skriver:

      Trevligt att du gillar mitt lite blandade inlägg. Jag gillar verkligen mina blå katter.
      Ja, mycket är annorlunda här och sättet vi lever på, stor skillnad.
      Ha det bra du också!

  15. Kvinnotankar skriver:

    Åhh vad mycket blått och fint du har! Det är verkligen nåt att tänka på det här med tallrikarna. För visst har jag ”fulporslin” till vardags och allt det andra står så fint i vitrinskåpet i köket! Konstigt egentligen! Nu måste jag ta tag i min blå samling igen 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Tror att jag tycker om blått, kanske,hi,hi!
      Roligt att mina tankar kring finporslin får dej att också tänka till och kanske börjar njuta mer av det vackra. Plocka fram det och njut av det så länge det varar!

  16. Märtha skriver:

    De var en bra historia – vits. Jag har skrivit en snapsvisa på temat fotbolls-EM, men den skall först delta i en tävling där tiden går ut sista augusti… Jag har aldrig ägt en sommarstuga, har alltid bott i lantlig miljö och haft massor med natur vid husknuten, det räcker! Saknar nu enbart en simstrand i närheten, efter att ha bott vid en å i 30 år… Men man kan inte få allt här i livet…. Ha det gott, snart kommer lite historiska inslag från OrdOdlaren!

    • Lena i Wales skriver:

      Kul att du gillar min vit, t o m min man tyckte ju om den, konstigt nog, hi,hi!!
      Även om man inte kan får allt, så verkar vi har fått ganska mycket.
      Ha en fin kväll!

  17. Monica skriver:

    Gillar blått jag också:-), har lite tema med det både hemma och på landet, blir en del blå krukor och annat, är så fint! Och finporslin ska användas, tänk så mycket fint som finns nu på second hand, hela serviser som bara stått i ett skåp och kanske använts någon gång. Gäller allt, inte hela världen om något går sönder och det gör det nästan aldrig, så roligt att ha vardagsfint!
    Jag tror det där med att öppna presenter som man får som värdpar det gäller svenskar också;-), så har jag blivit uppfostrad och lärt mig sedan barnsben att det är oartigt att lägga dem åt sidan eller spara. Måste kolla men det har varit en självklarhet och så gör våra vänner. Tror nog att det är så världen över:-)

    Ser spännande ut det teet, och vackert! Ha det fortsatt fint, tänk vilken värme ni fått, är ju skönt och roligt för lediga skolbarn.

  18. i Sverige tar många föräldrar semester när förskolan/dagis är stängt (vi bor i samma hus hela året – ibland måste man ta hand om det också)

  19. Monica skriver:

    Haha, kollat etikettdoktorn;-) om nu han har rätt, när det gäller vin i Sverige så gör man som man vill, en middag är ju redan planerad med tillbehör o.s.v. så det kanske inte passar just denna och då kan flaskan sparas. Blommor arrangeras och sätts på bordet så alla kan se hur fantastiskt generösa gästerna är och chokladaskar öppnas, ja så gör man i Sverige:-), ja stämde med hur jag blivit uppfostrad då:-)

  20. Comsi Comsa skriver:

    Ett par veckors semester är för lite, man har ju precis hunnit varva ner när det är dags att börja jobba igen.
    Kul historia. 😊

    Kram ❤

  21. Days by Johanna skriver:

    Så härliga bilder du bjuder på! 🙂

  22. Inger skriver:

    2 veckors sommarsemester är inte mycket, behövs tid för att varva ner osv. Kinesiskt blomte har jag aldrig hört talas om, ser spännande ut. Men kanske föredrar jag mitt Earl Grey med mjölk och kokosolja.
    Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, olika ser vi på detta p g a vad man är van vid.
      Teet är spännande, så kul att se när blommar öppnar sig i muggen!
      Kokosolja i te har jag aldrig provat, låter intressant.

  23. Gilla skriver:

    Det blev ett rätt blått inslag den här gången. Inte bara blåa katter, utan även en riktigt blå himmel. Det är vad vi väntar oss här också framöver.

    Sv: Sån tur att det finns fler än jag, som gillar mat.
    Kram/Gilla

  24. GladiGrönt skriver:

    Låter som kort semester, men det är klart, slipper man jobba med huset så. Här har vi också varm sommar, fast inte 30 grader men tillräckligt för att man ska var nöjd. Ha det!/Monica

  25. Kajsa skriver:

    Vilken fantastiskt utsikt du har från ditt sovrums fönster!! Och et kinesiska teet, wow så vackert!!
    Ofta tar man semestern att jobba på hus och trädgård, i år valde vi att måla i våras så vi nu verkligen kan njuta av vår semester. Vädret har precis vänt och vi har i alla fall i södra Sverige runt 25 grader och sol. Så et blir lata dagar i solstolen.

    Kram Kajsa

    • Lena i Wales skriver:

      Vad kul att höra av dej!
      Ja, här är väldigt vackert och trädgården känns fin nu.
      Teet är blommigt och gott, men det är helhetsupplevelsen som är störst.
      Ha det gott i solskenet!!!

  26. Tänk att man klagar på värmen, men man är liksom inte riktigt van vid den! Och inte kan jag bada vilket grämer mig hemskt!!
    Precis som du gör så använder jag allt mitt porslin jämt. Ärvde inget ”finporslin” efter mina föräldrar för min mamma var precis som mig – älskade att duka snyggt jämt. Det enda jag gör att jag försöker duka med olika tallrikar när gästerna återkommer.
    Vi hade stenhus i Stockholm där vi bodde i 30 år och aldrig behövde göra något. så flyttade vi hit till ett modernare trähus och fredan andra året fick gubben mina måla om hela huset. Jobbigt, men snyggt blev det. Fast i år ser det hemskt ut för dom moderna färgerna har inte gift i sig och står därför inte mot algpåväxten. Och efter den milda och fuktiga hösten, vintern och våren är det mycket i år…..
    KRAM
    Susie
    PS. Visst är det Britt på Lavendia!

    • Lena i Wales skriver:

      Här börjar det kyla ner lite, men fortfarnade dryga 20 grade, vilket är en skön temperatur. Tråkigt att du int ekan bada.
      Roligt att du också gillar att duka fint till vardags.
      Vad trevligt att du fick tag i Britt!
      Ha en skön dag!

  27. Intressant med olika kulturer, då får man alltid lära sig något nytt. Pratet blir mera samstämmigt när folk är från samma ställe.
    Må gott!

  28. Ditte skriver:

    Det är så trevligt att läsa om hur du har dte i din ”vardag” och den är ju milt sagt både omväxlande och väldigt trevlig.
    Din trädgård är så fin och det är roligt att se alla växter och all grönska. Utsikten från dina fönster är så vacker. Och grönt är det förvisso! Är man van vid två veckors semester, som många har runt om i så är man ju van vid det. Inte mer i USA heller och sällan i Asien.
    Sedan är det ju så att många svenskar med lång semester ska just renovera lägenhet eller hus under semestern och då blir det kanske inte så mycket vila.
    Kul att träffa några svenskar i dina trakter och bara prata och utbyta erfarenheter.
    Tänkte också på det här med porslin häromdagen. Jag använder det jag tycker är vackert till vardags och har heller inga problem med att något går sönder. Varför ska vackra saker inte användas när man kan?
    Stockholm bjuder oss på underbart sommarväder och jag är i skärgården och njuter så mycket jag kan.
    Önskar dig det bästa.

    • Lena i Wales skriver:

      Kul att du gillar att höra om mitt vardagsliv, så mycket är annorlunda.
      Det verkar var väldigt stor skillnad på hur man tar ut semester och jag börjar så smått inse att kanske är det Sverige som är annorlunda.
      Jag vill att min vardag ska vara så vacker som möjligt, festtillfällen är ändå alltid vackra och treviga, men kanske inte alltid vardagen.
      Njut av skärgårdslivet!

  29. Karin skriver:

    Trevligt och informativt inlägg som alltid! Och fotbollsvitsen drog jag för min mycket fotbollsintresserade make. Han tog det som en vits utan som faktaupplysning. ”Just det”, sa han och nickade instämmande ”dom åker ut rätt snabbt. Och ändå tror dom att dom praktiskt tagit vunnit de flesta serier, EM och VM!”

  30. Christina skriver:

    Informativt som alltid och vacker utsikt från ditt fönster!

    Ha en fin helg!
    Kram

  31. Man blir alltid så glad av dina blogginlägg! Så härligt med svenskträff, fika och grillat. Intressant att höra om semesterupplägget. Det låter onekligen skönt att inte behöva renovera dessa dyrbara veckor! 🙂 Tack för dagens skratt också, åt fotbollsskämtet. Hehe. 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Vad glad jag blir när jag kan glädja någon!!!!
      Det är alltid roligt att ha lite svenskkontakter och trevligt hade vi!!!
      Kul att du gillade skämtet om fotbollen, men det var också allvar, hi,hi!!!

  32. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 juli – december | Lena i Wales

Kommentera

