WELLS 3, CAR BOOT SALE och SVERIGE

Var befinner jag mig nu? Svaret finns efter inlägget från Wells.

Car Boot sale

DSCN9495

I lördags förra veckan var det dags för Car Boot Sale igen, inte som försäljare utan som köpare. Bakluckeloppisen sker på en äng strax utanför min hemstad Monmouth. Mycket vackert beläget med kullar runt omkring. Vädret var mellanväder, vilket det var över förra helgen, inte mycket sol, en del moln och några små, små skurar i söndags…

DSCN9496

…när detta började för några år sedan var det bara några få stånd, men nu har det vuxit och blivit mycket populärt med ca 80 stånd…

DSCN9498

…lite ätbart fanns det också förstås, den traditionella hamburger van och ice cream van.

Blev det något fynd för min del? Ja, ett par ganska snygga svarta högklackade skor.

Wells 3

Läs gärna Wells 1 och Wells 2, om ni missat dessa!

Vicars´ Close

DSCN7522

Bilden tagen från katedralen.

Kyrkoherdens lilla gata säjs vara den äldsta bostadsgatan med originalbyggnader i Europa. Jag tar sådan information, med vad som är äldst, längst, störst och minst o s v, med en nypa salt, men någon sanning finns oftast i det. För denna gata betyder det i alla fall att den är en av de äldsta av sin sort.

Husen är från slutet 1300-talet och början av 1400-talet.

DSCN7525

Bilden tagen mot katedralen.

Denna gata har 27 bostadshus, ett kapell, ett bibliotek och två grindhus.

Gatan är 140 m lång och 3 m bred och belagd med gatsten.

DSCN7521

Det finns gott om intressanta detaljer på husen, som denna skorsten med utsmyckning.

Wells Cathedral School

DSCN7518

Skolan är grundad på 900-talet med kristen grund och med specialinriktning på musik. Det är både en sk Day and Boarding school, vilket innebär att eleverna antingen bara är där dagtid eller att de också bor där. Skolan har 700 elever från 3 till 18 år gamla.

Var befinner jag mig?

Eftersom detta inlägg är inlagt innan jag åkte iväg vet jag inte exakt var jag är, hi,hi!

Men borde vara…

Mar_287

…i Mölnlycke…

Mar_1939

…kanske bada i denna sjö eller…

Mar_341

…ha tagit mig in till stan och kanske t o m åker spårvagn…

DSCN8629

…när jag var i Göteborg senast såg jag denna skapelse vid Götaplatsen. Fontäner mitt i gatan, mycket omdebatterade har jag förstått, främst p g a kostnaden för det hela. Var det vackert? Ja, kanske, men, ja, ja!

Eftersom jag tänker ägna tiden här åt familjen kommer jag inte att kunna besvara era kommentarer direkt, men skriv gärna något trevligt, så läser jag det senare!

Ha en trevlig sommarhelg!

Det här inlägget postades i Besökta platser, England, Sverige. Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till WELLS 3, CAR BOOT SALE och SVERIGE

  1. Anita skriver:

    Bakluppeloppis är väldigt populärt här också men jag har aldrig varit på någon. Hoppas du har tur med vädret där du är just nu i Sverige. Vi är glada över att det är bra väder för vi håller (som vanligt) på med att måla 🙂 Målet är att bli klara på måndag.

    Ha en fin helg!
    /Anita

  2. jag gillar fontänen, sonen säljer det han inte behöver i Slottskogen, toppen.

  3. Steel city anna skriver:

    Väldigt söta små hus länga den gamla gatan. Kul med lite vattenkonst i Göteborg!

  4. Anita skriver:

    Älskar loppisar är ju så roligt att titta på…ibland har man tur-ibland inte…men alltid skoj! hoppas du har en bra vistelse här i Sverige! Kram!

  5. torrebloggen skriver:

    Kul med kyrkoherdens lilla gata.
    Bakluckeloppis har varit populärt här hemma tror jag i snart 16 år.
    Jag har stått många gånger och sålt både det ena och det andra på bakluckeloppisen.
    Riktigt skoj och man träffar så många härliga människor samtidigt.
    Ha det så bra med dina nära och kära!
    Kram!

  6. åsa i åsele skriver:

    Även i Norrland brukar det bli nån bakluckeloppis under sommaren 🙂

  7. Znogge skriver:

    Bakluckeloppis har det i många år funnits intill där yngsta fröken bor. Men nu ska marken bebyggas så det är slut med det. Önskar dig härliga dagar i Sverige.

    Kram

  8. Kvinnotankar skriver:

    Gatan på bilden ser helt underbar ut. Man känner tidens spår i bilden. Loppisar gillar jag, både fasta och i bagage, har gjort många fynd. Även FB loppisarna tycker jag om. Gillar verkligen att fynda och att återanvända. Både säljer och skänker en massa själv! Njut av semestern och strunta i oss 😉 Vi finns kvar och jag hoppas du har det fint!

  9. Hoppas du hade möjlighet att bada i sjön! Vattnet borde vara uppvärmt nu. Här är det 22 grader, så skönt!

  10. Loppis är visst populärt lite varstans! Kul att du hittade högklackade skor! Suger i mig av bilderna från Wales, ska snart resa dit och kolla!
    Ha det bra!

  11. Loppis är alltid en favorit!

    Kram Jenny

  12. Ditte skriver:

    Bakluckeloppis är populära här i Stockholmstrakten och det är ju ett bra sätt att sälja saker man inte behöver. Vi körde fär ett par år sedan iväg till en sådan och blev av med en hel del…
    Och det finns mycket kvar att ”loppa” ut.
    Wells skulle jag gärna besökam tycker om dessa gamla fina städer och den historia de har att beätta.
    Hoppas du har fina dagar var än i Sverige du befinner dig.

    • Lena i Wales skriver:

      Det är så kul med bakluckeloppis, båda att köpa och sälja, och bra för återvinning.
      Wells har verkligen mycket att ge för att vara en så liten stad. Väl värd ett besäk.
      Nu är jag hemma i Wales, men hade underbara dagar i Sverige. Tror jag var ganska nära dej vid ett tillfälle.
      Ha en bra dag!

  13. Christina skriver:

    Vilket härligt scootergäng! Fint att samla in pengar till ambulanssjukvården.
    Kvinnan som är modell för statyn i Göteborg är Karin Boye, en av mina favoritpoeter.

    Ha det gott! Kram

  14. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 juli – december | Lena i Wales

Kommentera

