A NICE CUP OF TEA och SKOTTLAND, EDINBURGH – THE DOME

Jobbet i Skottland fortsätter och jag är inne på min andra rundresa av tre.

Photo2591

Nya inlägg varje onsdag och lördag som vanligt.

Wales

A nice cup of Tea, inte bara en kopp te

Photo2382
Put the kettle on! (Sätt på den elektriska vattenkokaren!). Kan ofta höras i filmer o s v. Ständiga frasen här i UK. Så fort något upprörande eller katastrofalt har hänt så kommer denna fras och alla problem är därmed lösta. Te ger moral och identitet! En kopp te gör under!

DSCF5320
Varför betyder då tedrickande så mycket här? Det har t o m visats en TV serie på BBC om te och tedrickande. Bara detta ger väl svaret.
Man säjer;” a cup of coffee”, men ”a pot of tea”. Te är något att dela, något att göra tillsammans, en ritual. Kanske som substitut för ”small talk”, som man kanske inte är så bra på här.

DSCF3085
Te koppen här är liten och kaffekoppen stor, tvärtemot i Sverige.
Ofta när man köper a pot of tea, får man också en liten kanna med varmt vatten till, om man vill ha svagare te.
Det finns 8 st proffestionella teavsmakare i UK. De gör precis som vinavsmakare, sörplar, spottar och beskriver te, t ex fruktigt.
Örtteer är är inte så vanliga här som i Sverige. Vanligast är svart te med mjölk och ibland socker. Viktigt är också att först hälla i mjölken i koppen, sedan te. Därför är också tekannan viktig. Att göra te i mugg och sedan hälla på mjölken är lite fusk. Jag är en riktig fuskare!
Tedanser var länge populära och exiterar fortfarande.
Tea rooms är en fin variant av café. Mer liknande konditori. Ofta vacker inredning, vackert porslin, kanske t om en servitris och dukar av textil.

DSCF7639
Cream teas är te (eller faktiskt också kaffe) med en scone med tillbehör ,d v s smör, sylt och grädde. Gärna clotted cream, tjock grädde.

DSCF5329
Afternoon tea startades av en hertiginna som tyckte att det var långt mellan lunch och middag. Hon var ofta lite hungrig vid 5-tiden. Idag kan man få Afternoon tea på många hotell. På det fashionabla Claridges Hotel i London kostar det ca £ 50 och är flera månaders väntetid. Vanliga hotell serverar det för ca en tredjedel av detta pris. Vad ingår då i afternoon tea?

DSCF5333

Så klart te eller kaffe, sandwishes, (utan skalkar, viktigt), scones med tillbehör, några sorters mjuka kakor, biscuits (som inte betyder bara kex, utan också betyder småkakor). Ofta i form av buffe, så man kan äta så mycket man vill!!!!
Att gå till någon här ”for tea” eller ”at teatime” innebär inte att komma för enkopp te, utan för en middag på kvällen!!!! Lika tokigt som i Sverige att äta middag (=mitt på dagen) på kvällen!!!!
Löste eller påste? Idag är nio och en halv av tio koppar te serverade från tepåsar. Påste tillkom på 1930-talet. Det är också viktigt med färskt vatten och te smakar olika beroende på vattnet.
Vanliga tesorter är bl a Typhoo, PG Tips, Tetley,Twining. Min favorit är den walesiska teblandningen Glengettie. På ena sidan av kartongen står texten på engelska och på andra sidan walesiska!
Te odlas ju inte här, utan kommer främst från Indien, Kina och Sri Lanka. Till Europa kom det på 1600-talet till det portugisiska hovet och genom giftemål in i det brittiska hovet hit. Det var dyrt och endast överklassen hade råd att dricka det. Tedrickande och teritualer ingår också i många kända författares böcker, t ex Jane Austin och systrarna Bronte.
Det påstås också att Hitler aldrig kunde inta UK under andra världskriget p g a te! När kriget bröt ut sa Winston Churchill:” Te är viktigare än ammunition”. Med te kan allt övervinnas! Te värmde också soldaterna på havet och i luften.
I UK dricks det 160 miljoner koppar te / dag.

Fick av en av mina svensk-engelska väninnor veta att det första barnmorskan frågade efter att hon fött barn var om hon ville ha ”A nice cup of tea”!
Te har en lugnade inverkan! Ja, kanske är det sant när ni läst detta. Nu till det viktigaste ”Put the kettle on”!!!!

Skottland

Edinburgh, The Dome

May_779

På George Street i New Town i Edinburgh ligger denna kyrkoliknande byggnad. Men det varken är eller har varit en kyrka.

Det byggdes som huvudsäte för Commercial Bank of Scotland, numera del av Royal Bank of Scotland, år 1847.

Vi går in och tittar vad det är idag…

May_767

…en vacker entreé med kristallkrona. Och vad finns innanför?…

May_764

…jo, en fantastisk bar och restaurang!…

 

May_762

…och rakt över baren finns domen kvar. Här kan man ta sig ett glas gott vin eller äta något från menyn. Eller avnjuta en Afternoon Tea med Champagne för £ 23.50!

Ha en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i Mat och dryck, Skottland. Bokmärk permalänken.

51 kommentarer till A NICE CUP OF TEA och SKOTTLAND, EDINBURGH – THE DOME

  1. i England dricker jag bara te… nästa vecka i Wales! 😊

  2. Karin Eklund skriver:

    Mycket intressant läsning om Afternoon tea. Ett tag fick vi i vårt företag cateringuppdrag i den andan och jag försökte mig på att göra clotted cream. Gott blev det men konsistensen lyckades jag inte särskilt väl med. Te är gott, för min del gärna Earl Grey eller Lapsang, och så som löste. Men ett örtte sitter också bra, fastän det inte är ett te egentligen.
    Att köpa sig en testund med champagne under taket i Domen kan jag tänka mig att är en höjdpunkt.
    Allt gott!

  3. Mycket intressant att läsa som vanligt. Kul att lära sig något nytt. Inte kunde jag ana att det dracks te i mindre koppar och kaffe i större. Ha det fortsatt bra i Skottland. Stämmer det att de är extra sparsamma som i Småland? )
    Kram Bosse

  4. Marit skriver:

    Jeg drikker te hver eneste dag, og drikker ikke kaffe 😉 Te må jeg ha hver dag, og det er så godt. Så merkelig at tekoppene er små hos dere, for her er de også store i forhold til kaffekoppene.

    Ha en fin dag med mange tekopper 🙂

  5. Cecilia skriver:

    Och det ville jag – med toast, givetvis! 🙂 🙂

  6. Znogge skriver:

    Som inbiten tedrickare var det verkligen roligt och intressant att få veta mer om tedrickandets traditioner. Jag minns när vi körde runt på landsbygden att på alla Bed & Breakfast blev vi alltid erbjudna ”a nice cup of tea”!

    Trevlig lördag!

  7. sockenvagenssota skriver:

    Åhhh en afternontea hade jag inte tackat nej till! Är kaffedrickare, men dricker te höst/vinter och då jag har ont i halsen och är frusen… Men blev så sugen nu så jag får nog fixa en kopp! Trevlig helg!

  8. När en vän gifte sig så fanns det fyndiga listor om alla gäster. På mig stod det ”Tedrickande kattkvinna”. Vännen och jag har nog gått igenom alla världens tesmaker och en snabb inventering av antalet sorter jag hade i skåpet i Sverige var att jag hade fler än den fina tébutiken!

    Så jo, en tédrickare är jag! Får jag bestämma ska det vara Earl Grey. Helst vill jag ha lösté men det är hopplöst att hitta i Spanien, dessutom attans dyrt för det dricks inte té här. Man dricker infusiones, dvs örttéer och blommor mm. Och så är allt bra för magen, att sova på, piggare, smartare, presterande… I Spanien är det kaffe som gäller.

    Roligt att höra mer om det så välkända begreppet Afternoon tea. En vän var i London för många år sedan och provade då på detta med sin dotter och sa att det var svindyrt! Undrar banne mig om det inte var på det där fina stället du nämnde. Hon pratade om att det kostade ca 500 kr men detta var för säkert 15-20 år sedan.

  9. åsa i åsele skriver:

    ”A nice cup of tea” 🙂 helt underbart 🙂 Jag dricker te från morgon till kväll varvat med kaffe 🙂
    Afternoon tea skulle jag vilja uppleva i England 🙂
    Det finns faktiskt ett ställe här i närheten – Norrlands begrepp – som erbjuder Afternon tea, men det är hutlöst dyrt.

  10. Steel city anna skriver:

    Gamla Tea Rooms har börjat komma tillbaka, jag har flera stycken bara på min närmaste affärsgata. Vintage Tea Rooms, med gammaldags inredning, te i kanna såklart, extra vatten, finaste löst-te, massa sandwiches och kakor 🙂 jag älskar detta! I år var jag dessutom på min första tea dance, bloggade om det. Det var jättemysigt!

    Tycker alltid att det är lite press här när man ska göra te åt vänner och kollegor. Först så är det vilken sorts te som skapar problem och hemma är jag en sån som har mycket örtte och andra spännande smaker, och alla vill ju ha vanligt te, och med vanligt te menar man här Yorkshire Tea. Så det får man se till att ha 🙂 på jobbet finns åtminstone allas teer redan. Sen så är det liksom inte så enkelt som att bara göra te med eller utan socker och mjölk utan det är frågor som hur starkt eller svagt man gör teet, lite eller mycket mjölk och vilken sorts mjölk, en del vill ha lite kallt vatten i, någon ska ha nåt låtsassocker, en del ska ha fyra skedar socker och en del inget alls. Mycket att hålla reda på!

  11. Aaa skriver:

    Jag förstår inte att det alltid pratas så mycket illa om engelsk mat. Jag älskar den, helt i min smak, inklusive afternoon tea!

  12. Geddfish skriver:

    Detta var intressant med tedrickandet 😀
    Jag är inte uppväxt med te. Jodå, mamma och pappa hade en tekanna och en tekula ifall någon besökare ville ha.
    Jag lärde mig te på engelskt vis av min svärfar, som bott och jobbat i England. Det var gul Lipton i lösvikt, som gällde, och stor kopp med mjölk i.
    Du skriver om te i liten kopp och kaffe i stor kopp, intressant! Och historian bakom Afternoon tea.
    Tack för det!

  13. Marina skriver:

    Te verkar vara något som är väldigt viktigt i fler kulturer. I kinesernas värld är det hela ”en hel vetenskap”, något jag insett efter åren i Singapore. Där kan man också gå på ”teprovning” och få lära sig hela ritualen kring upphällande och drickande. Inget jag gjort än, men det är något av det jag faktiskt har planerat att göra. Det där med att ”having tea” innebär mat fick jag lära mig den hårda vägen när vi bodde i England. Första gången barnen fick erbjudandet att ”stay for tea” trodde jag på fullaste allvar att de skulle få te…;)

  14. Lisbeth Rosén skriver:

    Du lärde mej att dricka te med mjölk nr du var här! Fast jag fuskar ju också. Tycker jag känner igen den vackra trappan och inredningen, MEN….. vi drack väl nåt annat där?

  15. Intressant att läsa om tedrickandet och olika tesorter. Blev så sugen, nu får jag börja dricka mera te.

  16. Inger skriver:

    Jag är en inbiten tedrickare och älskar Cream tea. Länge sedan jag slutade med kaffe. Den walesiska teblandningen skulle jag mer än gärna smaka. Har alltid förundrats över att det oftast serveras typ English breakfast te i UK och alltid i påse. Vi har ju oändligt antal tesorter att välja på, inte minst av löste.
    Kram

  17. Älskar det där ”Put the kettle on”
    Själv så har jag ju kaffe som drivmedel!!

    Kram Jenny

  18. Lena i Wales skriver:

    Jag dricker inte kaffe, men här dricker många pulverkaffe och då blir det också put the kettle on!

  19. torrebloggen skriver:

    Mycket intressant läsning om Afternoon tea! I Tyskland har dom också små te koppar + att de lägger en stor Candysockerbit i botten och sen häller dom tevattnet över sockret, får stå och dra ett tag innan man dricker upp det. Sött och gott!
    När vi var till Fullerö handel kunde man också få Afternoon tea + ett fat med många godsaker på.
    Själv är jag kaffedrickare som älskar allt vad gofika heter, men jag dricker också te ibland.
    Ha det så bra!
    Kram!

  20. Märtha skriver:

    Jag drack kaffe i ca 20 år, från nån gång mitt i tonåren tills jag var 34. Efter det har jag druckit högst fem koppar av den drycken. Här är det te, te och åter te som gäller. Med honung. Inte mjölk. en av mina bekanta var i ungdomen au pair i en engelsk familj, och fick tillbaka tekoppen av far i huset med orden:”Fel. Du har först hällt i teet, och sen mjölken. Mjölken först!” Har inte ens försökt prova för att se om det ser olika ut med mjölk först, eller… Och fy för tepåsar. Jag kan inte med dem….

  21. ÅHHH jag bara ÄLSKAR After noon Tea det är så jäkla mysigt:) vet inte om du testat Dorsias After noon Tea som hålls på Söndagar här i GBG, om inte GÖR DET den är bara DIVINE.

    Idag har jag billiga sovrumstips på bloggen:)

    Ha en kanonvecka!

    LOVE Maria

  22. Barbro S skriver:

    Underbart att få läsa om te som jag gillar så. Dricker grönt te på morgonen med färsk ingefära i, sen en kopp svart på em men på kvällen bara örtte eller Roibos för annars kan jag inte somna. Gillar hela teritualen och nice är det verkligen, gillar så frasen du nämner. Intressant med middag när tebjudning nämns :). Fina bilder på domen, så vacker!

  23. FREEDOMtravel skriver:

    Trevligt med te som ritual! Jag dricker gärna te, men i Sverige känner man sig nästan udda (och lite besvärlig) när man vill ha te istället för kaffe… Jag vill helst ha svart te och det är väl fortfarande vanligast i Sverige. I Kroatien var det svårt att hitta svart te i butikerna. Där fanns däremot hyllmeter efter hyllmeter med olika fruktteer… 😉

  24. Ditte skriver:

    Vad trevligt att få komma på te! Ett härligt och gott inlägg! Och visst är det viktigt med te!
    Jag har provat te med champagne (inte i samma kopp) och massor av annat gott till på ”The Ritz” i Londom och på varuhuset ”Harrod´s” och vad detta kallades minns jag inte- men det var både lyxigt och gott.
    I Stockholm har jag provat afternoontea på Grand hotell och på hotell Diplomat men nu serveras det runt om i Stockholm på flera ställen och efterfrågan verkar öka.
    Trevligt med Edinburgh och The Dome. Här passerade vi bara utanför men visst skulle vi gått in och tittat och kanske hittat en matbit eller något gott att dricka.
    Ha det fortsatt bra på din resa.

  25. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 juli – december | Lena i Wales

Kommentera

