MONMOUTH 10 – Girls school och BRITTISKA SKOLAN

Brittiska skolan

Photo3662

Idagarna har det varit debatt bland politiker ang Grammar Schools.

Skolsystemet här och i Sverige är så olika. Här är det från redan tidig ålder tal om att prestera och prestera. Många föräldrar åker redan när barnen är små runt för att hitta en bra skola för sina barn. Varje skola har en slags gradering för hur bra eleverna presterar där.

Normalt börjar man redan skolan vid 4-5-årsåldern och vi talar inte  om lekskola, utan vanlig undervisning.

DSCF7740 - Copy

Det finns både kommunala skolor och privatskolor.

Grammar Schools är en form av elitskola inom det kommunala skolsystemet. Man måste uppnå vissa resultat från den vanliga skolan för att bli antagen, men det kostar inget att gå där. Detta system har  avvecklas på många ställen genom att inte starta nya grammar schools, men nu vill en del ta upp detta igen och det är det debatten gäller.

Fördelarna säjs vara att elever från mindre akademiska hem ska ha chansen att prestera bättre än de skulle kunna i en vanlig kommunal skola. Nackdelen är tidig indelning hög- och lågpresterande.

DSCF7685

Ja, så olika det kan vara hur vi ser på saker i olika länder.

Lever vi kvar i ett utpräglat klassystem i UK? Behövs verkligen frågetecknet där?

Monmouth – Haberdasher´Monmouth Schools for girls

Photo3675

Haberdasher var de som handlade med korta varor och sybehör.

Bilden visar den privata flickskolans huvudbyggnad. Den var byggt som flickskola 1897. Tidigare hade man mindre lokaler i stan.

Denna skola är en Public School = privatskola för flickor.
På andra sidan stan finns den privata pojkskolan.
De flesta eleverna är mellan 11 och 18 år gamla, men det finns också avdelningar för flickor resp pojkar 3 -7 år och för 7 – 11 år…

Photo3676
…de allra flesta eleverna är dagskoleelever, men det finns också boarding, vilket innebär att man bor på skolan. Främst är det elever vars föräldrar arbetar utomlands eller kommer från något annat land. Många kommer från de gamla kolonierna som t ex Hong Kong, men eftersom engelskan är ett världsspråk kommer elever från hela världen hit.
Kostnaden per elev och termin i flickskolan är ca £ 4 700 = 50 000 SEK. Betänk då också att vi har tre terminer per år. Så årskostnaden blir ca £ 14 000 = 150 000 SEK. För boarding blir årskostnaden ca £ 27 000 =ca 300 000 SEK (drygt ¼ miljon!!!). Antalet elever ligger i år på ca 560 flickor, varav ca 115 är boarding elever. Årsavgiften varierar från skola till skola. Så det är inte billigt att ha sina barn i privatskola här, men å andra sidan får de en väldigt gedigen utbildning och framför allt de rätta kontakterna för att få arbete inom framförallt den privata sektorn, men även inom politiken. Arbetsgivare och politiker tar gärna sina medarbetare från samma privatskola de själva kommer från, eller i alla fall från samma standard på skolan…

Photo3677
…premiärminister David Cameron, conservative, har varit elev vid bl a Eton (nära Windsor Castle), den dyraste och mest prestigefyllda privatskolan i landet. Eleverna där bär fortfarande frack dagligen i skolan.
F d premiärminister Tony Blair, labour (arbetarpartiet), var elev bl a vid den fina privatskolan Fettes i Edinburgh och sedan vidare till Oxford Univercity. Något han inte så ofta pratade om. Konsigt!?! Men å andra sidan, gick inte Palme på Sigtuna?..

Photo3680

Om man vill prata med rektorn eller någon lärare visas man till detta väntrum.

Skoluniform är obligatorisk i alla skolor, såväl kommunala som privata. Uniformerna är olika beroende på vilken skola man går i. Så när man går på stan kan man se om ungdomarna går i privatskolan eller den kommunala skolan. Flickskolan har röda kjolar, vita skjortor, mörkblåa kavajer, blå eller röd tröjor, mörka skor . Pojkarna har vit skjorta, slips, lång-eller kortbyxor (beroende på ålder och säsong), mörkblå kavaj…

Photo3683

…i matsalen finns detta emblem med texten ”Serve och Obey”, Tjäna och lyd. Det ni i svenska skolor!…

Photo3689

…på området finns många byggnader, såsom simhall, aula, gymnastikhall, tennisbanor, inackorderingshus. På andra sidan vägen finns flera byggnader med undervisningslokaler. Kan nås via en täckt gångbro…

Photo3692

…som till denna byggnaden för no-ämnen. Vacker entré med etsade fönster..

Photo3687

…inom skolans område finns en fin park, en plats för avkoppling och kontemplation. Fågelbad till minne av en elev som omkom i en bilolycka…

Photo3685

…i parken finns också dessa väggbilder som symboliserar kvinnors arbete under krigsåren.

Ha en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i Besökta platser, Historia, Monmouth, Socialt. Bokmärk permalänken.

56 kommentarer till MONMOUTH 10 – Girls school och BRITTISKA SKOLAN

  1. Karin Eklund skriver:

    Ett intressant inlägg om skolåldern och mycket annat däromkring.
    Personligen känns det nästan jobbigt att tänka mig att mina egna barn som små fyra-femåringar
    skulle gå i skola. I den åldern är man fortfarande så liten och behöver få leka. Att leka är ju också en bra lärdom för livet, en väldigt viktig lärdom. Barndomen förkortas rejält när skoltiden börjar enligt mitt eget tyckande. Men som sagt, vi ser alla olika på system och liknande.
    Mitt yngsta barbarn, 6 år, har börjat klass noll i Uppsala,vilket vi kallar förskola här hos oss på Åland.
    Ha en bra dag Lena!

  2. internatskola verkar engelskt, om vanliga skolor visar man en hel del dokumentär i Sverige.

  3. skåningen skriver:

    Så olika tänk om skolor!
    Jag tycker att barn ska få leka det tillhör ju utvecklingen!
    SV…Ja nu är vi rena golven hundarna och jag!
    Ha en bra lördag!
    Kram!

  4. torrebloggen skriver:

    Tack för ett väldigt intressant inlägg om skolan. Vilken skillnad det är mot här hemma i Sverige.
    Här i Spanien får man ju också betala en bra slant per termin för att få ha sina barn i svenska skolan.
    Trevlig helg!
    Kram!

  5. Znogge skriver:

    På tok för tidigt att börja för barn måste få vara barn. Som lärare tycker jag dock att prestationskraven ibland är för låga i Sverige. Tyvärr men så sjunker också skolresultaten jämfört med andra länder… Intressant att läsa hur det fungerar hos er!

    Trevlig helg!

  6. åsa i åsele skriver:

    Instämmer med Znogge 🙂 Sveriges skolresultat jämfört med andra länder är sämre,
    vi har bra skolor i Sverige, absolut, men lite mera krav vore inte helt fel.
    Nu ligger mycket av undervisningen på en mellannivå, så de elever som är duktiga får inte tillräckligt motstånd, de sitter av tiden…

  7. bia skriver:

    Trevlig helg önskar jag dej ;))!
    Kram bia

  8. gunnardeckare skriver:

    Mina barn gick i engelsk skola de åren vi bodde i Africa och det var verkligen annorlunda. Passade dom bra men svårt annars att jämföra tycker jag.

    • Lena i Wales skriver:

      Det jag absolut inte gillar är att de börjar i så tidig ålder, barn ska leka. Dessutom är det väldiga krav, kanske nåogt mellan Sverige och UK vore bra i den frågan.
      Ha en trevlig helg!

  9. Britt skriver:

    Tack för din kommentar. Jag är nästan aldrig inne och läser numera. Hur jag kommer att göra i fortsättningen har jag inte bestämt än. Just nu njuter jag av att sommarvärmen kommit tillbaka. / Britt

  10. Johanna skriver:

    väldigt intressant inlägg!

  11. Ami skriver:

    Det verkar lite tidigt att sätta sina barn i skolan….tror de behöver få vara barn och leka av sig ett tag till!
    Ha en bra helg!

  12. Så intressant! Själv hoppas jag på ett skolsystem som låter alla elever utvecklas, även de som är mest begåvade! Här hemma har funnits en tendens att alla ska ligga på samma nivå vilket innebär att en del elever blir understimulerade och struntar i skolan. Men jag tror att en förändring är på gång.
    Ha det bra! Här har vi sommarväder och det är så skönt ute!

    • Lena i Wales skriver:

      Känner igen dina tankar från min tid som lärare i Sverige, men här är det för hårda krav, kanske svenskt ”lagom” skulle vara bäst!
      Nu börjar solen titta fram här efter en dag av dimma och duggregn!

  13. Väldigt intressant att få lära mer om skolgången i Storbritannien. Tänk att det är så pass olika mot Sverige. De har otroligt vackra skolbyggnader!
    Ha en fortsatt skön helg!

  14. Monica skriver:

    Mycket intressant att läsa, Lena! Tack för att du delar med dig av ditt liv, det är jätteintressant!!
    Kram Monica (Annikas syster som du spelade ”Champion” med, om du minns… haha!)

    • Lena i Wales skriver:

      Hur kan jag glömma dej!!! Kul att du hör av dej, det gör mej glad!
      Kan tänka mej att du som är inom skolans värd kan finna detta intressant och vilka skillnader det är!
      Ha en trevlig helg!

  15. Steel city anna skriver:

    Det är verkligen annorlunda system och kultur här när det gäller skolan. Gjorde en del studiebesök i olika slags skolor utanför London under min lärarutbildning. Jag var så imponerad. Jag hade gärna gått i skola i England, jag var så extremt understimulerad i svensk skola. Fast internatskola hade jag helst sluppit!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag tycker bara att man börjar för tidigt, ingen lek, allvar så tidigt.
      Sedan borde kanske det finnas litemer desiplin ohc lite högra krav i svenska skolan, kanske något mellan här och där.
      Ha en trevlig söndag!

  16. Ama de casa skriver:

    Det där med ”Tjäna och lyd” det gällde också på min låg- och mellanstadieskola i Skellefteå. Min mattelärare på högstadiet (som sedermera blev min svärfar) berättade att alla lärare på den skolan tyckte att vi som kom från Alhemsskolan var så lätta att ha att göra med. Vi var bra drillade… 😉

    Ha en härlig lördagskväll! (Fast det är väl tidig söndagsmorgon hos dig vid det här laget 😉 )

    • Lena i Wales skriver:

      Trevligt att höra om din skolupplevelse.
      Jag gillade alltid skolan,även om det kanske inte alltid gick så bra p g a min dyslexi,
      Lördagskvällen var mycket trevlig, tack!
      Ha det bra!

  17. Marina skriver:

    Våra döttrar började skolan i England eftersom de var fyra resp sex år när vi flyttade dit och jag förstod aldrig att man skulle ”leta skola” åt sina barn, utan på svenskt manér tog jag skolan som låg närmast. Nu blev det jättebra ändå, och vi fick några spännande och intressanta år. ”Vi”, eftersom jag gjorde precis som i Sverige, det vill säga skolade in barnen! Jag har förstått i efterhand att jag måste ha ansetts som en mycket kufisk person… Hur som helst slutade det hela med att jag var med i olika klasser under en hel termin som extrahjälp och det var väldigt intressant att få följa arbetet inifrån. (Jag har fortfarande, 20 år senare, kontakt med några av de som arbetade på skolan) Men visst skulle det vara önskvärt med någon slags kompromiss av skolsystemen.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för att du delar med dej av dina erfarenheter, mycket intressant,
      Många tror nog inte att det generellt är så stora skillnader på UK och Sverige, men du och jag vet. Också detta att vi svenskar ibland kan verka lite ”konstiga” i britters ögon, helt enkelt för att vi kommer från olika förhållanden.
      Ha det bra!

  18. GladiGrönt skriver:

    Intressant om skolan och visst är det bra att det får vara olika, men jag tror att det är lite för slött i Sverige. Ska vi kunna hävda oss globalt är det utbildning som gälller! Ha det så bra Lena!

  19. Märtha skriver:

    Hmmm… Har aldrig förstått det engelska skolsystemet, varken uppbyggnad eller indelning. Tycker vi i Finland har enkelt och fungerande system, men även det luckras upp som bara sjutton. Till innehållet. Har dock beslutat att inte ge mig in i debatten, vare sig som ”tyckare” eller som ”expert”. Andra får sköta det. Tänk, så olika det kan bli även om kunskapen om barns utveckling är internationell…

  20. Tomtan skriver:

    Stackars barn…… De behöver få leka och bli sociala varelser istället för faktastudier…..

  21. Har inga barn så egentligen ska jag inte uttala mig om ert system, men själv gick jag först i vanlig förskola, sen i folkskola och sen i läroverk och mina föräldrar betalade inte en krona för det. Men det var ju för ”hundra år sen” då undervisningen var bra här i landet, så jag vet faktiskt inte hur det är nu. Men inte 17 ska man behöva betala för att få in barnen på en bra skola…..ALLA skolor ska vara bra!!!!!
    KRAM
    Susie

  22. FREEDOMtravel skriver:

    Skolsystemet verkar hårdare överallt jämfört med Sverige. Nog tycker jag att små barn ska få leka, men den svenska skolan kanske istället är för mesig…

  23. HWIT BLOGG skriver:

    Ja det är på både gott och ont, skolsystemet! Intressant att läsa…vi har dock ganska många problem med det svenska också. Skönt att barnen är stora nu 🙂
    Sol och sköna 25 grader i dag igen, bäst att njuta på av de sista sensommardagarna nu!
    Kram från Titti

  24. sockenvagenssota skriver:

    Jag nog är det olika på gott och ont… Tycker i bland att det är för slappt här, men gillar inte prestationskrav långt ner i åldrarna heller å andra sidan…

  25. Lanclin skriver:

    Så himlens intressant det hä smed hur skolan fungerar i olika länder. Det verkar spegla lite av den allmänna attityden till barndom, uppfostran och utbildning i respektive land har jag fått för mig 🙂 Jag har länge tänkt skriva mer om hur den tyska skolan tidigt delar in barnen efter prestation och vilja/möjlighet att plugga vidare. Jag ogillar det systemet så det är inget jag med glädje skriver om men det är väldans intressant att jämföra olika länder så det får väll gå för det då 🙂

  26. Ditte skriver:

    Tack för ännu ett intressant inlägg om hur det fungerar i Storbrittanien och skola är jag fortfarande intresserad av trots numer pensionär.
    Väl tidigt att börja så tidigt som 4-5 år men kanske förskoleklass vid fem och sedan skola från sex.
    Barn behöver leken för att få med sig ”knoppen”.
    Tycker nog att utvecklingen i Sverige har stagnerat vad gäller skola och kunskaper. Alla ska vara lika, ”ingen ska kunna mer än någon annan och så är det ju inte i livet eller någonannanstans.
    Utmaningar måste ges och tid ägnas åt de som har svårt.
    Men med en tämligen mesig lärarutbildning och likaså skolledare som låter föräldrar få för mycket inflytande så blir det inte bra.
    Kunskap, en bred sådan, är alltid viktig.
    Tycker skolan och lärare idag får syssla med alltför mycket ”kringverkasmhet” i stället för att undervisa.
    I Sverige finns ju kostnadsfria friskolor som många väljer och dessa är också ibland omdiskuterade. Men det är ju den kommunala skolan också.
    Tror nog man i storstadsområden i Sverige också titttar efter en skola som passar familjen och barnen eftersom många inser att skolan verkligen är viktig.
    Jag tror ju att om staten på nyttt övertog ansvaret för den svenska skolan så skulle den bli mer jämlig och då var det inte upp till varje kommun att bestämma.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det är stor skilland här och där.
      Tycker inte om att de börjar så tidigt. Barn månste också få vara barn!
      Tycker svenska skolan kan vara lite för slapp och inte att alla möjlighetr kommer fram, kanske p g a att allt ska var så jämlikt. Vi är inte alla lika.
      Intressant!

  27. Gilla skriver:

    Det var mycket intressant att läsa om hur barnen går i skolan i Great Britain. Man har ju sett filmer under årens lopp, så jag förstår ju lite hur det går till.
    Du skrev att det kostade mycket pengar att gå i vissa skolor. Jag tog realexamen 1982 och då fick mina föräldrar betala terminsavgift två gånger per år.
    Och de flesta läroböckerna fick man köpa och även allt skriv och räknematerial.
    Dessutom fick jag gå i musikskola. Först lärde jag mig spela mandolin och sen fiol. Min lärare gav upp och sa, att han inte kunde lära mig mera, så jag fick byta lärare, som blev min lärare i fiol. Min musikrektor ville att jag skulle fortsätta att utbilda både sången och fiolen. Men det blev aldrig av.
    Nu varken sjunger eller spelar jag. Jag har tappar rösten, men min mandolin hänger i ett skåp oanvänd.

    Kram/Gilla

  28. Ping: MONMOUTH 11- Boy´s School | Lena i Wales

  29. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 juli – december | Lena i Wales

Kommentera

