ISLE OF MAN 1

Idag kommer jag att gå ifrån min princip att alltid skriva något om Wales, var jag än befinner mig.

Istället blir det ett inägg om var jag var på semester förra veckan.

Isle of Man

Ledtråden var ett ställe jag aldrig tidigare varit på och kanske inte många av er heller varit på. Någon som varit där?

Andra ledtråden var Göstas Pelles kompisar. Gösta är Gösta Knutsson och Pelle är naturligtvis Pelle Svanslös.

dscn0130

Manxkatter

Katterna på Isle of Man, är kända för sin svanslöshet. De har också längre bakben är andra katter, vilket gör att de ser ut som de skuttar när de springer. Jag var på kattjakt i dagarna tre, men lyckades inte se någon, så fotot är av en uppstoppad katt i ett museum.

Varför är de svanslösa? Det beror på en dominant gen som har uppstått genom mutation. Förr trodde man att den berodde på att en katt parat sig med en kanin, vilket inte är sant. Katterna brukar gilla vatten, har lätt för att lära sig att gå i koppel och har hög intelligens. De har också lite hundliknande beteende och är mycket ljudkänsliga.

dscn9825

Var ligger Isle of Man?

I Irländska sjön, mellan Nordirland och England, också nära Skottland och Wales.

Ytan är 572 kvadratkilometer, ungefär lika stort som Orust och Hisingen tillsammans. Invånarantalet är ca 85 000, vilket innebär att det finns ca 150 invånare / kvadratkilometer (Sverige har ca 20 invånare / kvadratkilometer).

dscn9843

Huvudstaden heter Douglas och språken är Manx och engelska.

Manx är ett keltiskt språk. Till den keltiska språkgruppen hör manx, walesiska, iriska, skotsk gäliska, korniska (talas i Cornwall i södra England) och bretonska (talas i Bretagne i Frankrike). Idag är det väldigt få som är flytande i språket, men det finns betydligt fler som kan tala en del. Man räknar med att knappt 2 000 personer behärskar språket idag. Den siste som var född med manx som enda språk dog 1974. Idag försöker man ge språket nytt liv genom fler skylar på manx, en liten radiostation på manx och ett manx-engelskt lågstadium.

Tillhör Isle of Man UK?

Både ja och nej! För att klara ut begreppen behöver vi gå lite tillbaka i tiden.

De första bosättningarna på Isle of Man var ca 6 500 f Kr. Troligen var de första kelterna från England och kom till ön under järnåldern, ca 1 200 – 600 f Kr. På 400-talet kom många från Irland och bosatte sig här.

dscn9945

Vikingarna anlände i slutet av 700-talet och överlämnade ön till Skottland i mitten av 1200-talet. Fram till mitten av 1300-talet var ön växelvis under skottskt eller engelskt styre och därefter tog England helt över.

1866 får ön delvist självstyre genom s k Home Rule. UK har ansvar för öns försvar och internationella frågor, medan öns eget parlament har ansvar för öns styre.

På utsidan av passen står det European Union, British Islands, Isle of Man, medan det i UK står European Union (än så länge!), United Kindom of Great Britain and Northern Island. Så det står alltså inte UK på passet för invånare på Isle of Man. Däremot står det i passet, British Citizen. Trots att det står EU på passet är ön inte medlem i EU och invånarna kan t ex inte arbeta hur som helst i annat EU-land. Däremot ingår ön i EUs tullområde.

Mycket komplicerat! Man är med i UK, men ändå inte, och är med i EU, men ändå inte! Men som jag brukar säja allmänt om UK: varför göra något lätt, när man kan göra det komplicerat?

Drottning Elizabeth är stadsöverhuvud och representeras av en Lieutenant Govenor (viceguvenör).

dscn0139

Öns parlament, Tynwald, grundat 979, säjs vara världens äldsta nu exiterande parlament. Namnet tynwald kommer från islänskans Dingvellir, från det fornnordiska ordet Dingvoll, som betyder församling, mötesplats eller tingfält. Vi kan även härleda detta till svenskan ding = ting (som t ex tingsrätt) och voll= vall, åker, fält.

Bilden visar parlamentsbyggnaden i Douglas, vilken är en ganska ny byggnad.

Skatteparadis

är också ön känt som. Många firmor världen över är baserade på Isle of Man (liksom på de brittiska kanalöarna Jersey och Guernsey).  Stora inkomster kommer från de offshore bolag som finns här. Skatten är väldigt låg, ingen reaskatt, ingen förmögenhetsskatt, ingen skatt vid försäljning av hus, ingen arvsskatt och aldrig mer än 20 % inkomstskatt. Företagsskatten liggger på 0 %. Kanske inte så konstigt att man ofta blivit anklagade för att handla med svarta pengar.

dscn0088 dscn0089

Man präglar också sina egna sedlar och mynt på öns, men även brittiska pund gäller som valuta.

dscn0145

Frimärkena är också speciella för ön.

Man kan heller inte hur som helt flytta till ön. Antingen måste man ha släkt från ön eller en enorm förmögenhet, och vi talar inte om små summor, utan flera miljoner i pund.

TT

Isle of Man TT (Tourist Trophy) är kanske ön mest känd för. Denna årliga motorcykeltävling började 1907 och betraktas som världens äldsta landsvägslopp för motorcyklar.

dscn9903

Man kör på vanliga landsvägar, ingen specialbana, och rundan är 60,7 km och har 226 kurvor.

dscn9995

Formen kallas real roadracing, vilket inte alltid lever upp till de säkerhetskrav som annars är standard inom roadracing. Bästa varvtid är 17,7 min, vilket ger en medelhastighet på 213 km/tim. Högsta toppfart är 331,5 km/timma!! Det är fort på en motorcykel!!!

dscn0050

Genom åren har flera hundratals människor deltagit i loppet. Den mest framgångsrike föraren är Joey Dunlop, som vann olika klasser i tävlingen 26 gånger.

Bland de svenskar som deltagit är Börje Jansson med 2 andraplatser, Peter Lindén, sombäst 3:dje plats, Martin Hamber, Christer Miinin och Mats Nilsson.

dscn9993

Avsaknaden av säkerhetstänkande har gjort att många omkommit genom åren, ca 250 personer.

Inom tätbeyggt område råder hastighetsbegränsningar, men vanliga landsvägar har ingen hastighetsbegränsning. Under TT-loppen finns ingen som helst begränsning.

Hur tar man sig till Isle of Man?

Färjor går från England, Heysham i Lancaster i nord-västra England och Liverpool, men även från Belfast och Dublin.

Det går även flyg från olika ställen i UK och Irland.

Hur tog jag mig dit?

dscn9833

Nej, med häst och vagn åkte jag inte dit! Däremot kunde man göra detta längs strandpromenaden i Douglas.

Ja, skratta inte nu, när jag som professionell reseledare och guide i bussar över i stort sett hela Europa under drygt 25 år, åker på en bussresa till Isle of Man!!!!

Min väninna och jag blev upphämtade i vår stad och sedan med buss upp till Heysham och färja 3 och en halv timmat över till ön. Som tur var det vindstilla, jag blir väldigt lätt sjösjuk! Sedan spenderade vi 3 dag på ön med d i v utflykter, som jag skriver om senare, och sedan en dag hem med buss.

Som vanligt i brittiska turistbussar finns ingen reseledare eller guide. Chauffören är tänkt att göra allt. En del pratar lite om vart man ska åka, när man ska stanna för toastopp o s v, men vissa säjer ingenting. Därför var det heller ingen alls guidning på ön, bara ur bussen och en tid man skulle vara tillbaka, inte vad man kunde se eller vart man skulle gå. Som tur var var jag förberedd på detta och hade studerat ön innan, en gammal guidesjukdom,hi,hi!

Passagerarna i vår buss verkade väldigt nöjda med sin resa och tyckte chauffören var bra. De kräver helt enkelt inget annat, är inte intresserade av historia, kultur m m. Så annorlunda mot svenska passagerare som vill veta allt och bara insupa ny kunskap. Jag hade väl lite svårare att finna mig i denna miljön, men man får ta seden dit man kommer!

Mer om Isle of Man och dess attractioner kommer senare!

Det här inlägget postades i Engelska språket, England. Bokmärk permalänken.

72 kommentarer till ISLE OF MAN 1

  1. Steve skriver:

    Isle of Man, vilket häftigt ställe, eller rörigt, eller…
    TT-loppen var det enda jag tidigare visste om ön, men nu vet jag ju massor.
    Manxkatt har jag hört talas om, men visste inte att manx är ett språk.
    Som så ofta är bloggvärlden en källa till vidgad kunskap. Tack för det!

  2. åsa i åsele skriver:

    Isle of Man, så intressant och spännande, har läst högt för min kaffedrickande man som sitter mitt mot mig vid köksbordet 🙂 Dit skulle jag vilja åka 🙂 Synd Du inte fann några svanslösa kattor.
    Kul de har ett eget språk, även om det inte är många som talar/förstår, men så är det ju typ överallt, minoritetsspråk försvinner.

    • Lena i Wales skriver:

      Gomorron!
      Kul att ni fann inlägget intressant. Väl värt ett besök!
      Jag älskar de små undantryckta språken och tycker det är viktigt att de får kvarleva, som t ex walesiskan.
      Ha en bra dag!

  3. skåningen skriver:

    Isle of Man, verkar intressant och spännande.Katterna visste jag om!
    Så rätt om man vill bli bemött med vänlighet måste man själv vara vänlig först!
    Ha en bra dag!

  4. mysigt men öar – bor ju själv på Hisingen 🙂

  5. Hannele skriver:

    (lite som Åland som tillhör Finland, egen post och annat, ingen militärtjänstgöring)

  6. Geddfish skriver:

    Oh, vad intressant att få veta om denna ö 😀 Hade ingen aning om annat än skatteparadis.
    Visste inte heller om katterna, så konstigt. Där ser man.
    Ett ❤ på Internationella fredsdagen!

  7. Znogge skriver:

    Tack för ett väldigt trevligt och intressant inlägg om Isle of Man! Kattrasen kände jag till innan men jag visste inte att den kom därifrån. Alltid lär man sig något nytt via bloggarna 😀

    Trevlig onsdag!

  8. Wow! Var det där du var. Nu är frågan om jag ska börja med släktforskning eller räkna mina pund. Jag vet vilket som går fortast. 😉
    Extra intressant att läsa mer om denna plats. Du är en riktig pärla på Blogglandia. 🙂

  9. Kissemissarna kände jag till och har läst en bok om det genetiska. Intressant det där med att höra till EU och UK men inte göra det. De har tydligen lyckats med att äta kakan och ha den kvar.

  10. Steel city anna skriver:

    Känns väldigt typiskt att krångla till reglerna för denna ö så till den milda grad och väntar mej vansinnigt krångel om några år när de gått ur EU.

    Kul att du åkte på bussresa och verkar jobbigt att vara både chaufför och guide samtidigt, förstår att de kör på bara.

  11. Tack, nu fick jag komma till ditt semestermål! Som alltid bjuder du på bra och riklig info!
    Kul att du åker på en bussresa! Min man och jag gillar bussresor, då hinner man se sig omkring under färden! Just nu har vi inget på gång men det kittlar i resenerven.
    Ha det riktigt bra!

  12. gunnardeckare skriver:

    Spännande resmål! Jag förstod att du talade om Gösta Knutssons katter men har inte hört förut att det finns svanslösa katter nånstans

  13. Ama de casa skriver:

    Vi ”mellanlandade” på Isle of (Wo)man 2012. Tog färjan från Belfast, stannade 2 eller 3 nätter och åkte sen vidare till Liverpool. En härlig ö att besöka! Jag gillade dom härliga hästarna bäst, tror jag 🙂

    https://amacasa.wordpress.com/2012/08/09/hop-on-hop-off-men-stanna-pa-bussen/

    😀

  14. Marit skriver:

    Herlig med kattene som er der! Jeg visste om halen, men ikke om at de hadde lenger bakbein. Spennende med sånne mutasjoner på en øy!

    Ha det fint!

  15. barabrittiskt skriver:

    Spännande läsning. Kände till lite om skatteflykt, katter och motorcyklar men inte t.ex. att man inte får flytta dit hur som helst.

  16. Ja, den katten så visst lite ovanlig ut, aldrig hört eller läst om något sådant förut. Endast Pelle svanslös. Kul!
    Ha det bra!

  17. Decdia skriver:

    Är det inte där som de har ett pensionat för ”arbetshästar”… eller pälshästar som jag kallar dem? Fast jag kan vara helt ute och snurrar nu.

  18. FREEDOMtravel skriver:

    Isle of Man har man ju hört talas om, men jag visste inte mycket alls faktiskt. Toppen med bloggar, man lär sig så himla mycket 🙂 Skatteparadis är en trist grej tycker jag. Har sett många lyxbåtar som stolt flaggar med flaggor från olika skatteparadis. Hur kan det vara något att skryta om…???

    • Lena i Wales skriver:

      Javisst lär man sej mycket från bloggar. Är så glad att jag hamnade i denna bloggvärld!
      Här i UK ser man lite annorlunda på det än i Sverige. Försöker komma undan så gott det går och är stolta över det också. Sverige – UK skiljer sej nog mer än de flesta tror.

  19. Har ju varit i UK över 30 gånger, men aldrig på någon av kanalöarna, Irland eller Isle of Man. Dit skulle man ju naturligtvis ha rest, speciellt vi som är ganska (=mycket) motorintresserade. Fast jag skulle nog inte med glädje ha kunnat titta på roadracing där, utan bara oroat mig för att det skulle hända en hemsk olycka!
    Det var bra att man fick lite ”kött på benen”, för det är faktiskt den ö jag läst om minst. Annars har jag nog läst en massa, glott i turistböcker och på kartor över det mesta. Men…det räcker ju inte långt i levande livet, det finns ju så vansinnigt mycket intressant historia om UK. Men nu har man iaf fått veta det grundläggande TACK vare dig!
    KRAM
    Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Kul att du gillar mitt inlägg!
      Ja, Isle of Man är nog inte så känt bland svenskar och väldigt få som varit där, tyvärr. Mycket intresant! Jag tror också att jag avstår månaden av TT!
      Ha det bra!

  20. Ditte skriver:

    Tack för ett väldigt intressant inlägg om Isle of Man. Nu lärde jag mig mycket nytt.
    Försöker sortera ut öns tillhörighet, men ger upp. (I stort minns jag)
    Manxkatter kände jag till men visste inte att de kom just härifrån.
    Har i övrigt bara läst om ön, men det verkar spännande med ett besök. Kanske något för ”Lasses resor”?
    Jag log när jag läste att du var på busstur, men det är ju ett praktiskt sätt att färdas. Du visst ju att ingen guide medföljde och var din egen. En mycket kunnig sådan vet jag ju.
    Ser fram emot nästa inlägg härifrån.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Ditte!
      Det är mycket krångligt det där med tillhörighet och inte.
      Får se om Lasse nappar på detta, kanske, vem vet!
      Busstur är fantastiskt, som du säjer, praktiskt, annars skulle vi behövt, köra till Lancaster, boka färja, boka hotell, hyra bil m m. Alltför mycket jobb, när man kan få allt inkluderat. I min ålder vill man ha det lite bekvämt också!
      Mer kommer fårn Isle of Man!
      Ha det bra i värmen!

  21. Märtha skriver:

    Katterna påminner ju lite om norska skogskatter… Har haft två med sådant blod i ådrorna, den ena lekte med vatten, båda gick i koppel, och båda hade sina ”intelligenta egenheter”. – – – Isle of Man verkar har mycket mera att ge än vara skatteparadis. Intressant och lärorikt igen! Tack för det!

  22. Anita skriver:

    Fantastiskt intressant inlägg. Och dom svanslösa katterna på Isle of Man har jag ju hört talas om. Grämer mig att jag inte lyckades komma på den så smarta ledtråden du gav. Ser fram mot kommande inlägg om utfärderna ni gjorde där.

    Önskar dig en skön torsdag!

  23. Marina skriver:

    Tack för ett intressant och informativt inlägg. Det här är en plats jag väldigt gärna vill besöka, så någon gång så…

  24. wiolettan skriver:

    Nej, där har jag inte varit.
    Så intressant att läsa och se alla vackra bilder. Jag får alltid läsa några gånger för att inte missa något, det vill jag inte, du skriver så att jag blir nyfiken och vill se på plats.
    Uppstoppad katt? Det kunde jag inte gissa.
    Ha det fint och varm kram till dig.

  25. Kajsa skriver:

    Det låter som en liten gullig ö att besöka, där har man ju inte varit än…men på Tjörn och Orust har man varit många gånger och de har sin underbara charm.

    Kram Kajsa

  26. anjahill skriver:

    Intressant läsning!
    Men, jag måste få korrigera uppgifterna om de svanslösa…,-) : Helt fel;-)! De heter egentligen vinterkatter (det har min pappa sagt så att det måste vara sant .-)). Varför det undrar kanske du? Jo, för att en jättekall vinter för länge sedan, skulle katten ut genom dörren, men eftersom det var så himla kallt ute stängde kattägaren dörren för snabbt och svansen hann inte ut med katten….;-((

    Nåja. Hur som helst.
    Nu har jag fått svaren att funka.
    Har det gott och tack för alla dina kommentarer under tiden.
    /Anja

  27. Barbro S skriver:

    Så roligt att lära sig om nya platser. Du skriver så intressant och lättläst. Fina bilder, vilken vacker parlamentsbyggnad och roligt att se att man kan bygga nytt i gammal stil. Sådana hus önskar jag att de ville uppföra i vår stad istället för tråkiga glashöghus. Ha en trevlig helg!

  28. Days by Johanna skriver:

    Så intressant och läsa. Ser fram emot mer om ön 🙂

  29. Aaa skriver:

    Vad intressant om katter. De svanslösa finns ju även här i Sverige.

  30. torrebloggen skriver:

    Vilket intressant inlägg om Isle of Man och om Manxkatterna! MC-tävlingarna känner man ju till.
    Synd att du inte lyckades se någon katt, men tack för bilden på den uppstoppade katten.
    Ha en trevlig helg!
    Kram!

  31. Ping: ST FAGANS friluftsmuseum 2 och ISLE OF MAN 2 | Lena i Wales

  32. Lena i Wales skriver:

    Tack! Ja, som jag var på kattjakt!!!! Men en uppstoppad, bättre än ingen!
    Ha en fin helg!

  33. Gwalia Store får mig att tänka på Gevalia, på grund av uttalet.
    Snygg toalett faktiskt!

  34. Franska fikon skriver:

    Intressant och nytt. Visste inget om språket Manx. Här där jag bor talar de gamla Occitan, går inte att förstå för oss som bara kan franska. Men man kan läsa det i skolan på vissa platser. Ha det bra!

  35. Christine - 29° skriver:

    Mycket intressant och lärorikt inlägg. 🙂

  36. Ping: WALES AIR AMBULANCE, GARDEN CENTRE och ISLE OF MAN 3, Peel | Lena i Wales

  37. Ping: Brittiska dagsvandringar | bara brittiskt

Kommentera

