ABERFAN, gruvkatastrofen för 50 år sedan och SPANIEN 5

Eftersom jag fortfarande är kvar i Spanien blir det som vanligt först lite från Wales och sedan lite från Spanien.

Denna vecka jobbar jag 4 dagar, tisdag till fredag och kommer därför inte att ha möjlighet att svara på era kommentarer direkt, men de kommer så småningom.

Wales Aberfan

Den 21 oktober 1966 hände en fruktansvärd katastrof i en av Wales många gruvbyar. I lördags var det alltså 50 år sedan denna hemska händelse och detta uppmärksammades förstås i media.

Följande skrev jag om Aberfan 2015:

Aberfan är en gammal kolgruveby i The Valleys i södra Wales.

Den hade inte varit mer känd än andra byar om det inte varit för det som hände här 21 oktober 1966, kallat Aberfan Disaster.

DSCF4392

Tills 1966 hade sedan 50 år tillbaka miljontals ton slagg från gruvorna samlats ovanför byn. Slagghögarna hade blivit större och större ovanpå den porösa kullen av sandsten som också innehöll flera vattenkällor. Redan 1963 hade de lokala myndigheterna varnat för att det var ett farligt område, ovanför byns småskola. Varningarna hade ignorerats av gruvbolaget. Det som nu kommer är en fruktansvärd händelse som varje gång jag tänker på den får mig att rysa och tårarna är nära. Är ni känsliga, sluta läsa nu!

Photo1286

Kl  9.15 fredagsmorgonen den 21 oktober 1966, efter flera dagar av intensivt regn, började en slagghög röra sig ner mot byn. Det var soligt uppe på kullen, men dimma nere i by. Arbetarna uppe på höjden såg vad som var på gång, men allt gick så fort att de inte hann varna vad som var på gång att ske. 40 000  kubikmeter avfall glider ner mot byn. Det förstör en gård, 20 radhus på Moy Street och en skola där det fyller klassrummen till 10 m höjd av slam. Eleverna hade just anlänt till sina klassrum endast en minut tidigare efter morgonsamlingen i aulan där de sjungit ”All Things Bright and Beautiful”, när det hörs ett fruktansvärt oljud utifrån. Om de hade lämnat aulan några minuter senare hade utgången av katastrofen blivit  helt annorlunda. Aulan låg utanför banan slammet tog. 144 personer dog under slaggen, varav 116 barn mellan 7 och 10 år. Detta var hälften av skolans alla barn.

När raset slutat försökte alla i närheten att gräva fram ev överlevande, en del med sina bara händer och några lyckades man rädda. Grävandet fortsatte sedan med hjälp av alla gruvarbetare som kom upp ur sina schakt, polis, räddningstjänst och frivilliga. Efter kl 11 på förmiddagen hittade man inga fler överlevande.

Photo1287

Direkt kom förstås anklagelserna mot NCB  = National Coal Board för att de inte gjort något trots varningarna. Dess ordförande kom t ex inte till Aberfan förrän på kvällen nästa dag, fast han hade möjlighet att vara där efter bara några timmar. Det blev flera utredningar mot NCB under de kommande åren, bl a beordrades de att betala skadestånd, inte mycket, men ändå. 9 anställda på ganska låg nivå nämndes för visst ansvar för olyckan, men ingen i NCB avskedades eller blev sparkad. Ordföranden och hela ledningen fick sitta kvar. Mycket av katastrofens effekter kom inte fram förrän 1997, när dokumenten blev offentliga.

Livet i Aberfan efter olyckan blev aldrig sig likt. Det säja att månaderna efter katastrofen var tystnaden på gatorna fruktansvärd. Inga barn ute och lekte, som de brukade vara. De flesta barn var döda och resten vågade  inte föräldrarna  skicka ut, för att inte känna skulden att just de överlevt.

Bilderna är tagna i minnesparken i  Aberfan. Det var varken lätt att besöka platsen där skolan en gång låg eller att skriva om detta, men ändå viktigt.

Spanien

Efter artikel ovan behöver vi har lite glädje och i lördags besökte vi ett modernt inköpscentrum utanför Marbella. Detta är normalt inte ställen jag gläds åt att besöka, men ibland blir det bara så att det är något man behöver och då är det bekvämt…

dscn0406

…mannen behövde åka till sin leksaksaffär och köpa lite verktyg m m. Så då gick han in till Leroy Merlin som är en stor kedja för dessa intressanta saker. Jag lät honom ha god tid på sig på detta fantastiska ”gubbdagis” och gick istället till…

dscn0410

…La Canada inköpscentrum bredvid. Det ska vara en liten krumilur ovanpå n:et, men den hittar jag inte på mitt tangentbord, uttalet blir då canjada. La canada betyder dalgången och en gång var det säkert en vacker dalgång just där dessa stora byggnad är idag. Huset är ca 600 m långt och…

dscn0414

…och innehåller 100-tals affärer. Enormt stort. Att det är inomhus har sina fördelar framför allt när det är varmt här och jobbigt att vistas i solen, så är detta en tillflykt för många köpsugna.

Det går som en lång, lång bred gång genom hela huset och avbryts vid två tillfällen av…

dscn0422

…inomhustorg. Golven är i väl polerat marmor och…

dscn0428

…tar man rulltrappan upp kan man titta ner på folk, fast det är ju inte riktigt fint att göra det, så jag tjuvkikade ner och sedan fortsatte jag för att hitta något som påminde om…

dscn0424

…Sverige och naturligtvis hittade jag HM…

dscn0431

…lite danskt blev det också. Tiger är en jättekul affär, vet inte om de finns i Sverige. Här finns gott om nödvändiga saker, så jag köpte ljus och dansk salt lakrits ,nam, nam…

dscn0421

…Zara Home är också en trevlig affär, men där handlade jag inget, bara tittade…

dscn0415

…i denna glassbutik skulle jag gärna ha velat stanna, länge, men istället var jag duktig och sprang fort förbi för att sedan sakta gå tillbaka och ta ett foto och sedan snabbt dra mig tillbaka innan jag ångrade mig. Istället gick jag till…

dscn0440

…mataffären för att köpa nyttiga saker. Det blev gott och nyttigt rödvin och några bananer! Här mötte mannen glatt upp. Han hade haft så roligt i sin leksaksaffär och köpt så mycket spännande, skruvar, bitar av trä, muttrar och annat roligt som han med stor glädje berättade för mig och jag lyssnade tålmodigt med ett halvt öra. Innan man går in i mataffären måste man vid denna maskin försegla plastpåsarna man har med sig in…

dscn0413

…när allt nyttigt var gjort kom belöningen. Mitt på parkeringen med bilar runt omkring ligger några barer. Så där blev ett glas och några tapas, som jag skriver om någon annan gång!

Nästa inlägg kommer på lördag!

Det här inlägget postades i Besökta platser, Spanien. Bokmärk permalänken.

31 kommentarer till ABERFAN, gruvkatastrofen för 50 år sedan och SPANIEN 5

  1. Tove Olberg skriver:

    Katastrofen en verklighet utan ursäkter så trist att det kunde gå så när det var varnad.Jag kände också av det hemska då jag läste, Bra att du skrev om det.
    Shoppingturen lyste upp på sitt sätt. Ett gott skratt då du beskriver mannens leksaksaffär 🙂
    Ha det gott med jobbdagarna!

    • Lena i Wales skriver:

      -Det är ett litet avgörande om man ska skriva om sådant eller inte, men jag beslöt att göra det och jag är glad att du tycker det var ett rätt beslut.
      Roligt att du också fick ett gott skratt!
      Ha det bra!

  2. åsa i åsele skriver:

    Tårarna kom då jag läste om kolgruveolyckan i Aberfan,
    fruktansvärt, obegripligt.

  3. Märtha skriver:

    Vilken hemsk händelse! Att bara uppslukas på sånt sätt, inte kunnat göra något…. Usch. En avlägset bekant till mig omkom på liknande sätt när han rensade en brunn, brodern och fadern stod bredvid och kunde inte göra någonting, fy sjutton… Vädret och temperaturen här ger inget lyft heller, precis… Nu gäller det att vara kreativ, trots att strykbrädan väntar…

  4. Vilken förfärlig olycka! Inte konstigt att livet där aldrig blir som förr.
    Trevlig shoppingtur du bjuder på! Jag tycker det är jobbigt med så stora varuhus men någon gång ibland slinker jag in och kommer tomhänt ut igen!
    Ha det bra i Spanien!

  5. Gilla skriver:

    Jag kan inte låta bli att dra paralleller med dagens hemska krig i Mellanöstern. Där är det ju många., många barn som drabbas också.
    Tiger må vara ett danskt företag, men det finns faktiskt här också.
    Zara finns lite överallt också. Företagen blir alltmer globala numer.

    Kram/Gilla

  6. gunnardeckare skriver:

    Vilken fruktansvärd händelse! Särskilt som det borde ha varit möjligt att förutse och förhindra

  7. Veiken skriver:

    Fruktansvärt. Vilken tragedi! Jag tror att de flesta gruvorter någon gång har blivit svårt drabbade.. Hemskt! Såren sitter i länge och ärren går aldrig bort! 😦

  8. Inger skriver:

    Vilket eldorado för shopping, men lite väl stort för mig.
    Kram

  9. Marina skriver:

    Så fruktansvärt!! Och jag förstår att inget någonsin mer blir sig likt på den platsen. Visserligen går åren ,men det finns sår som aldrig läker ordentligt…

  10. Annika skriver:

    Nämen fy vad hemskt. Ändå tur att barnen var i Aulan just då. Kan tänka mig att det tog tid att besöka detta köpcentrum som hade så många affärer. Ha nu en riktigt skön helg. Kramelikram

  11. steel city anna skriver:

    En fruktansvard olycka, och vilket hemskt satt att do pa. Det finns manga gruvor pa denna o och manga olyckor hande och hander. I somras kollapsade en vag har pga gruvdrift pa 1600-talet. Inga skadade som tur var!

    Gubbdagis ar valdigt bra 🙂

  12. Ditte skriver:

    Gruvkatastrofen i Aberfan vet jag att jag läste om när det hände och jag har också sett en film där denna förskräckliga händelse var central.
    Tack för att du påminde oss. Må detta aldrig upprepas. Så hemskt!

    Vad gäller shopping så var det ju klokt att lämna maken på gubbdagsiet och själv ta över resten av köpcentrat. Många trevliga butiker vad jag kan se.
    Att avsluta med den stora matbutiken och inmundiga något tycker jag verkar väldans bra.
    Ha det fortsatt bra och passa på att vila mellan varven.

  13. sockenvagenssota skriver:

    Fy så sorgset med gruvan och de tysta gatorna utan barn… däremot lät vin och tapas inte dumt! Önskar dig ett fint veckoslut ❤️

  14. Franska fikon skriver:

    Vilken förfärlig olycka. Förhoppningsvis har man lärt sig hur hantera dessa slagghögar så det inte upprepas. tiger finns i Sverige, jag har sett den i Helsingborg och i Stockholm. Massor av bra småsaker att fylla en adventskalender med t ex.

  15. Karin Eklund skriver:

    Jag minns Aberfan-katastrofen väl, känslan av vanmakt och allt vad olyckor av en sådan dignitet som den förmedlade. Jag var själv tonåring då och det gick in i själ och hjärta. Fruktansvärt är bara förnamnet för dem som blev drabbade. I våra dagar hade det funnits en helt annan möjlighet att få ut barnen ur skolan i tid men då var det inte lika enkelt att förmedla budskap i snabb takt.
    En Tiger-affär skulle jag också behöva här i mina trakter, i all synnerhet när det blir adventstider och kalendrar ska fyllas på åt barnbarnen.
    Ha det gott!

  16. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 juli – december | Lena i Wales

Kommentera

