ST FAGANS friluftsmuseum 5- SPANIEN 7 – Frigiliana, en bergsby

Jobb blandas med fritid för mig här i Spanien. Många undrar vart mina utflykter som guide går och efter inlägget om Wales kommer en av utflykterna.

Wales

St Fagans friluftsmuseum 5 –

St Fagans Castle

DSCN9249

Slottet är från 1500-talet och är egentligen inte alls något castle. Ordet castle betyder inte slott, utan mer fästning. För att en stor byggnad ska kallas castle måste det ha varit befäst. Detta castle har inte varit befäst, men är byggt på grunden av ett ännu äldre befäst hus, ett castle, och har därmed fått behålla namnet castle.

Många rika familjer har ägt huset genom tiderna, varav många endast använt det som ”sommarstuga” och haft sin fasta bostad någon annanstans.

Under 1:a världskriget var här sjukhus.

1946 donerades huset och marken till walesiska staten för uppbyggande av ett museum…

DSCN9257

…till herrgårdsbyggnaden hör också en vacker trädgård…

DSCN9244

…full i blom när jag besökt muséet i juli månad.

Maestir School

DSCN9233

Skolan byggdes 1880 och bestod av ett enda klassrum. Skolan fanns tidigare i närheten av Lampeter och taket är av walesiskt skiffer.

Skolgården var indelad i två delar, en för pojkar och en för flickor.

Bakom skolhuset fanns ett litet dass…

DSCN9235

…som det idag ser ut inuti ska föreställa ca år 1900. Då undervisades här ca 36 barn mellan 5 och 14 år och nästan alla var barn till lantarbetare. Alla barn var dock oftast inte där samtidigt eftersom de också behövde hjälpa till hemma med småsyskon eller i jordbruket. I stort sett alla barnen var walesisktalande, men undervisningen skedde på engelska.

Southgate Tollhouse

DSCN9196

Tullhus var viktiga förr. De fanns längs vägarna, kanalerna och vid ingångar till muromgärdade städer. Detta tullhus var byggt 1771 och stod en gång vid den walesiska västkusten och…

DSCN9197

…innehåller bara ett rum.

Tullhusen var inte populära bland folk på landet, så i mitten av 1800-talet togs vägarnas skötsel över av staten och kommunen.

I England och Wales tillsammans fanns som mest ca 8 000 tullhus.

Många tullhusbyggnader finns kvar idag, men utan sin ursprungliga funktion. Idag är de ombyggda till bostadshus.

Spanien 7

Frigiliana är en liten bergsby ca 15 min färd norr om Nerja, ca en timma från Torremolinos…

DSCF8723

…naturligtvis med vita hus…

DSCF8727  DSCF8730

…stenbelagda gator och gränder, samt många trappor, upp och ner…

DSCF8741  DSCF8739

…krukväxterna utanför husen ger dess speciella karaktär och katten fick jag också med!…

DSCF8734

…fontäner och lampor finns också här och där, ibland också i en kombination. Den här var så vacker att jag var tvungen att…

DSCF8735  DSCF8736

…beskåda den lite närmare…

DSCF8728  DSCF8749

…många gränder är smala och har sina små hemligheter. Denna lampa med ett tänt ljus och krucifix hittad jag i en av gränderna…

DSCF8725  DSCF8726

…det översållas inte av affärer i byn, men denna keramikaffär går inte att inte gå in i tycker damerna och herrarna står utanför med händerna på ryggen och väntar. Kom ihåg att; ser ni en affär med flera herrar med händerna på ryggen utanför, ja då är det en bra affär för då har de fått väntat länge!!

Nästa inlägg kommer på lördag. Ha det bra till dess!

Det här inlägget postades i Besökta platser, Historia, Spanien. Bokmärk permalänken.

48 kommentarer till ST FAGANS friluftsmuseum 5- SPANIEN 7 – Frigiliana, en bergsby

  1. Tove Olberg skriver:

    Oh my castle 🙂 and in Spain
    Klickar hit mig och hamnar på *turistlinjen;
    Det stor klassrummet och det enda som rymde flera årskullar påminner mig om min första klass som startade i en likadan modell skola,årskurs ett till sex. Läraren med sin familj disponerade första våningen i skolhuset.
    Frigiliana – så klingande fint namn, mycket tilltalande och pittoreskt. De två sista bilderna med keramikaffären är fantastiska .. och jag ser för mig gubbarna med händerna på ryggen 🙂
    Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja du, det finns både så mycket vackert och intressant i både Wales och i Spanien.
      Din beskrivning av din skolmiljö tror jag många känner igen, bort nu.
      Frigiliana är så fint och jag älskar det spanska portslinet. Får göra ett separat inlägg om detta, tror jag.
      Ha det bra!

  2. Lisbeth Rosén skriver:

    Sitter i bilen mellan Borås o Alingsås. Snön börjar falla. Så gott med dina härliga bilder i rusket😍 Kramizz

  3. åsa i åsele skriver:

    Intressant. Jag lär mig både historia å geografi av att läsa Din blogg. Mina favvoämnen 🙂

  4. Marina skriver:

    Hmm, det där med ”castle” var ju lite intressant. Trodde nog att alla ”castle” var slott, men där ser man, alltid lär man sig något!

  5. Vilken fin gammal skola! Sätter lite fart på fantasin. Tänk om vi delade upp skolgårdarna i två sektioner, en för pojkar och en för flickor, vad skulle hända då. Först ett ramaskri förstås men sedan……
    Härliga bilder från Spanien! Vill gärna drömma mig dit för idag har de första snöflingorna singlar ner från en jämngrå himmel!
    Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja i UK delas de flortfarande upp i de privata skolorna, inte i de kommunala. Det var länge sedan det var så i Sverige, med pojk- och flickskolor.
      Här skiner solen och det är för varmt att sitta i den, behövs skugga, tack!!
      Ha det bra!

  6. gunnardeckare skriver:

    Wales är verkligen fascinerande. Många fina utflyktsmål och mycket magi tror jag Min fysioterapeut (hette sjukgymnast förut) var i Spanien förra veckan och han hade haft det jättebra.

  7. Inger skriver:

    Perfekt definition av en bra affär!
    Kram

  8. Lotten skriver:

    Söt liten by, är den gammal? Gränderna tyder ju på det men den är så söt att den skulle kunna vara en turistort… Här i Skåne är det grått och kallt, brrr.

  9. torrebloggen skriver:

    Intressant och lärorikt inlägg om castle! Tack där lärde jag mig något nytt!
    Det finns ju så många fina och vackra bergsbyar här i Spanien, Frigiliana var ju en av dom!
    Kul med herrarna med händerna på ryggen! Det är lite som när det står många långtradare utanför en restaurang, det betyder ju oftast att det är mycket god där inne på restaurangen.
    Här är det ju också fint väder!
    Ha det så bra!
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för din fina kommentar!
      Ja, här finns så många fina bergsbyar att besöka, Frigiliana är en av dessa.
      Man lär sig sina knep genom åren för att hitta de bästa platserna!
      Ha det bra!

  10. torrebloggen skriver:

    Hej igen… det ska stå, att det är mycket god mat där…..
    Kram!

  11. Eva - People in the Street skriver:

    Åh, är Frigiliana så nära Nerja! Jag planerar att åka till Nerja i september nästa år. Då ska jag se om vi inte kan ta en tur till Frigiliana som ser supermysigt ut!

  12. Anita skriver:

    Ingen dålig ”sommarstuga”. Jag skulle vilja besöka St Fagans, det ser så fint ut och trädgården ser väldigt fin ut (är ju svag för trädgårdar). Så intressant det var att läsa om Frigiliana. Dessa små vackra byar med sina vita hus och vackra detaljer.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, en del har små stugor och andra har palats, var och en sin tjusning, men tror jag föredrar stuga!
      Du skulle gilla St Fagans, säker på det!
      Har varit i Frigiliana idag igen, fint!
      Ha det bra!

  13. Eva Trillian skriver:

    Alltid trevligt att komma in till dig och läsa 🙂 Man blir lite av en Globetrotter från sin skrivbordsstol!
    Spanien låter som en plats att var på nu när vintern kommer krypande norrifrån 😉 Yngste sonen ska till Barcelona och ett par av öarna för att hälsa på släkt om ett par veckor – hoppas han kan förmedla lite värme, han med 🙂

  14. Steel city anna skriver:

    Underbara små hus, lilla skolan och tullhuset. Gillar tullhusen, tycker att de påminner om Muminhuset 🙂

    Nu har det blivit riktigt kyligt här!

  15. Lanclin skriver:

    Åh all denna spännande historia 🙂 Museer från och om verkliga livet är de allra börja tycker jag 🙂

  16. Ditte skriver:

    Trevligt att få veta mer om det som finns att se på St Fagans och fortfarande saknas ju ett besök för min del i Wales.
    Frigiliana verkar var väldigt fint och kanske kan vi titta på den byn i nästa vecka om det blir så att vi kommer till Nerja för att besöka vänner från Stockholm. Resan är på planeringsstadiet ännu…
    Tack för fint tips!
    Och fint väder har vi också.

    • Lena i Wales skriver:

      St Fagans är stort och har så mycket att ge.
      Det är så nära till Frigiliana från Nerja, så det är väl vört ett besök.
      Jag är i Nerja några dagar i veckan på jobb, så hör av dej om ni är där.
      Ha det bra!

  17. Karin Eklund skriver:

    Helt säkert är att vi måste till Spanien någon gång inte alltför långt fram i tiden. Nästa år är vi uppbokade redan vad gäller resor utomlands, men sen får vi se hur vi lyckas få till det år -18.
    Så vackert det är i Frigiliana.
    En fin helg önskas !

  18. vilken vacker herrgård

  19. Märtha skriver:

    Gå in i den keramikbutiken? Dörren verkar smal och föremålen sveps med, och… Hmmm… Under mina sex första år i skolan undervisadesfem klasser i samma rum, man lärde sig koncentration, att ta hänsyn till andra och att hjälpa varandra! Ha det gott! Snart flyger jag till våren!

  20. Märtha skriver:

    Märkte tullhus och muminhus i en kommentar… Men muminhus skall ju vara blått, smalare och högre… Säger en vars bil har det ärevördiga namnet Lilla Mhy, från Finland!

  21. Geddfish skriver:

    Fina bilder och nu väntar jag på nästa inlägg, som väl kommer i morgon!
    Lite snöflingor här, som regnat bort.
    Fredagskram, Gerd

  22. Anna/notonmusic skriver:

    Åh vad jag längtar efter sommar när jag ser dessa bilder! Inte minst den färgstarka rabatten med sommarblommor! Här hemma får vi njuta av den första snön istället!

  23. Gilla skriver:

    Det är roligt att få se hur det ser ut i Saint Fagan.

    Men det roligaste idag var att du visade bilder från Nerja. Även om det var från en intilliggande by. Vär första resa utomlands var till Torremolinos. Vi hade ett par vänner i Benalmadena Pueblo. Vi gick en lång promenad tillsammans med dem. Jag hade för mig att det var till Nerja. Men det är nog inte riktigt säkert.
    En av gångerna vi var där, så tog vi dessutom en busstur till Granada. Det var fantastiskt fint.

    Kram/Gilla

    • Lena i Wales skriver:

      St Fagans är verkligen fint!
      Vad kul att du varit i trakterna. Jag tror att ni gick till bergsbyn Mijas, den är nära Benalmadna Pueblo. Dessa byar är ganska lika.
      Ha det bra!

  24. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 juli – december | Lena i Wales

Kommentera

