MONMOUTH 14 – polisstationen och SPANIEN 8 – Nerja

Livet går vidare i Spanien med mycket jobb, 6 dagar i rad. Därför kommer jag kanske inte att kunna svara på era kommentarer direkt, men det kommer så småningom.

Photo4325

En blandning blir det i bloggen från både Wales och Spanien.

Wales

Idag är en speciell dag i UK.

Guy Fawkes (uttalas Gaj Fåks) Day

Också kallad Guy Fawkes Day, Bonfire Day eller Firework Night.

Vem var då Guy Fawkes?

Han levde i slutet av 1500- och början av 1600-talet. Var en katolsk konspiratör som försökte lönnmörda kung James I av England genom att språnga det brittiska överhuset i luften. Man hade lyckats hyra en källare under parlamentet där man förvarade sprängämnena. Genom ett anonymt brev blev myndigheterna varskodda och tillfångatog Guy Fawkes på bar gärning med sprängämnen. Han tortyrförhördes och dömdes för högförräderi. När han skulle hängas valde han att hoppa ner från galgen och bröt nackenoch avled direkt.

Guy Fawkes arresterades 5 november 1605.

5 november firas i UK med en stor brasa, liknande valborgsmässoeld eller påskbrasa. En docka symboliserande Guy Fawkes bränns på toppen och man avslutar med fyrverkerier. Naturligtvis med brandkår och ambulans närvarande , allt i bästa Health och Safety anda!!!!

Det är ingen helgdag.

Monmouht 14 – Polisstationen

Photo3707

Så här ser polisbilarna ut här, men det står inte bara Police på bilarna utan också…

Photo3051

…Heddlu som betyder polis på waleiska.

I Monmouth har vi en liten polisstation som är bemannad när man som minst behöver dem, alltså några timmar mitt på dagen vardagar. Samma problem som i Sverige.

För övrigt är polisen i allmänhet här i UK inte beväpnad. Dock finns det beväpnade specialstyrkor. Man resonerar så, att genom att inte bära vapen hoppas man inte heller mötas av vapen.

Det finns ingen riktig rikspolis, utan är indelat i distrikt.

Namnet Scotland Yard kommer sig av namnet på kvarteret i London där londonpolisen först hade sitt högkvarter. När man flyttade till nya byggnader fick kåren namnet New Scotland Yard.

Photo3443
De patrullerade poliserna kallas Bobbies. Smeknamnet är tagit från grundaren av Metropolitan Police Force, Scotland Yards, grundare Robert Peel (Bobby är smeknamn för Robert).
De gamla höga hjälmarna alla patrulleranden poliser hade tidigare blev opraktiska när man började använda bilar och många har nu bytts ut mot kepsliknade mössor.
Många har säkert följt brittiska polisserier i svensk TV, såsom Midsomer Murders, Inspector Morse, Lewis, Rebus m fl. Som ni kanske märkt är att titlar betyder mycket här liksom att det är en väldig hierarki.

Spanien 8

Spanska polisen

Spanien däremot är och har länge varit en utpräglad polisstat.

Det finns 3 olika poliser här:

– Policía national, statspolisen, finns över hela landet och har hand om grövre brott.

-Policía local, den kommunala polisen. Har hand om bl a trafikövervakningen i städerna och och mindre brottsärenden.

-Guardia Civil, militärpolis. Är bl a trafikpoliser utanför städerna, på landsbygden och mindre orter. De var kanske inte så populära förr i o m att det hade starka kontakter med Francos diktatur. De ansågs inte bära silkesvantar.

Nerja

Till staden Nerja går ytterligare en av utflykterna jag gör med svenska turister boende i Torremolinos. Det tar ungefär en timma att komma dit och vi åker då österut. Under denna tid berättar jag en del om Spaniens historia och nutid, geografi, om mat och vin m m.

DSCF8769   DSCF8767

Nerja är vackert beläget vid havet. Här finns ingen lång strandpromenad som på så många andra ställen längs kusten, utan det går in små vikar med sandstränder…

DSCF8768  DSCF8766

…längst ut på en klippa finns den kända s k Balcon de Europa med vidunderlig utsikt över havet, stränderna och bergen i bakgrunden…

dscn5443

…här kan man också hälsa på kung Alfonso XII av Spanien i regn eller…

dscf8764

…i solsken!

När jag inte guidar, utan försöker koppla av, vad gör jag då?

dscn0446

Jo, jag håller på med min älskade virkning, så avkopplande…dscn0447

…jag gör rutor i ganska tunt bomullsgarn. Till största delen i blått, men också lite grönt för att bryta lite.

Vad ska det bli? Ja, det får ni reda på någon gång senare, när vet jag inte, men kanske blir det en lite uppdatering om ett tag.

Ha en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i Monmouth, Socialt, Spanien. Bokmärk permalänken.

45 kommentarer till MONMOUTH 14 – polisstationen och SPANIEN 8 – Nerja

  1. Gilla skriver:

    Så du är handarbetsgalen, precis som jag. För min del blir det mest virkning och stickning. Du har verkligen virkat fina färger och mönster.

    Kram/Gilla

  2. Karin Eklund skriver:

    Tänk ändå, att man firar Guy Fawkes så här många år efter. Lite grann som när danskarna bränner halmdockor till midsommar men ändå inte. Fascinerande hur man kan fira både det ena och det andra. Och visst, historien hade ju säkert blivit en annan om Guy Fawkes hade lyckats i sitt onda uppsåt.
    Du är verkligen flitig som en myra. Vackert ser det ut att bli det du tänker att det ska bli.
    Ha en fin dag!

  3. Lisbeth Rosén skriver:

    Du har verkligen farten uppe! Nerja hör vi talas om lite då och då eftersom flera ulricehamnare har hus där. Andra kompisar hälsar på de som har eget i Nerja. Mötte två igår som sa att de ev skulle träffa dej där! Kramizz

  4. Marit skriver:

    Flotte lapper du hekler! Jeg drev med sånt for lenge siden 🙂
    Stor kontrast til Spania og her, for nå har vi fått 15 cm med snø 😦

    God helg!

  5. Tove Olberg skriver:

    Gott och blandat blev mitt utbyte i dagens inlägg Lena; en ljuvlig blandning med hemska inslag samt humor och upplysningar – det är bra!
    Virkar samma rutor du, men jag gör en stor ruta till filt, inne på nummer tre nu till sonhustrun och har en beställning på den fjärde till sonen – det ger frid och ändå händer det något 🙂 Fina färger du har valt!
    Trevlig helg!

  6. gunnardeckare skriver:

    Som deckarnörd gillar jag att läsa om polistermerna. Jag tycker att titeln Chief Constable är lite konstig. Låter som en lägre rankad polis men är ju en av höjdarna

  7. Comsi Comsa skriver:

    Vad ser jag? En ridande Lena, hi hi hi….
    Mycket nöje med grytlapparna. 😉

    Kram ♥

  8. Hej igen!
    Bra med en avkopplande hobby, det behöv du säkert. Du tycks ha ordning och reda på dina fina rutor!
    Ha en trevlig helg!

  9. Märtha skriver:

    Min goda vännina bodde fyra-fem vintrar i Nerja. I en ombyggd vattencistern, i en trädgård fylld med avocadoträd… Nu tänker hon smaka på den finländska vintern, som omväxling… Besökte henne några gånger, en mysig stad! ¤¤ Läste om Guy Fawkes häromdagen och tyckte att det firandet passa ihop med Hallowen, men inte med Allhelgonadagen (som jag ändå inte högtidlighåller, trots att vi sitter här, en fd änka och en fd änkling…). Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Vad härligt det låter i en gammal cictern, det finns många sådana runt omkring Nerja.
      Kul att du varit i Nerja och då känner igen dej.
      Javisst är firandet lite konsitgt.
      Ha det bra!

  10. åsa i åsele skriver:

    Sånna där ”mormorsrutor” virkade min mor tidigare, hon har väl gjort minst 10 filtar… dock ingen till mig då jag icke gillar dem 😉 Elin har både en stor filt som hon använder som sängöverkast och en söt dock filt så vi är inte helt filt lösa 😉

  11. tussberglof skriver:

    Vilken fin blogg! Kul att se någon annan som gillar virkning. Jag försöker få igång mitt stickande men det är så klurigt utomlands tycker jag, skulle föredra svenska mönster med svenskt garn.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack så mycket för din fina kommentar!
      Jättekul att du gillar min blogg. Jag återkommer gärna till dej också!
      Nya inlägg varje onsdag och lördag.
      Virkning är min stora avkoppling!!!
      Ha det bra!

  12. Geddfish skriver:

    Tack för humoristisk och informativ uppdatering! Gay Fawkes har jag läst om och de där poliserna här och där, visste jag rätt så bra. Men inte att du red på häst. Det gör inte jag, men min man hade ridborgarmärket 😉
    Däremot handarbetar jag. Jag beundrar dina virkade mormorsrutor, så granna 😀 Jag har virkat en hel del i mina dar, men nu blir det stickning av raggisar mest för hela slanten och visst är handarbete bra på många sätt!
    Ha det så gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack! Jag blir glad av din kommentar!
      Så länge djuret står stilla och uppför sig väl är det okej även för mej, hi,hi!
      Visst är det roligt med handarbete och för mej är det så avkopplande. Härligt.
      Ha det bra!

  13. HWIT BLOGG skriver:

    Jag gillar dina inlägg! Alltid intressanta och med en glad knorr 🙂
    Ja virka borde man göra mer, jag är urdålig på handarbete, men måla gillar jag! Ha nu en skön kväll…
    Kram från Titti

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för din fina kommentar! Du gör mej verkligen glad så här på morgonen!
      För mej är virkningen som en slags terapi och jag kopplar av fullständigt, vilket behövs ibland.
      Ha en bra ny vecka!

  14. Tina skriver:

    Hej kära lena, som vanligt ett mycket intressant reportage. Jag som är en stor älskade av brittiska deckare skulle gärna vilja veta hur hierarkin ser ut inom polisen och vilken titel som motsvarar vad!!
    Kram

  15. Inger skriver:

    Flitig du är som hinner virka. Blått och grönt, alltid snyggt.
    Kram

  16. Tufft att arbeta 6 dagar i rad! Skönt att koppla av med virkningen emellanåt. Så snyggt det blir!
    Kul att du berättar om polismakten i Wales, bra att veta om jag reser dit igen!
    Ha det bra! Här kar det kommit en gnutta snö men sådant slipper väl du i Spanien.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det börjar kännas att man inte är så ung längre och behöver mer vila emellanåt.
      Är van som reseledare att jobba 10 dagar i rad och långa dagar, men tycker det är jobbigt numera.
      Ja, snö blir det aldrig här på solkusten, som tur är!
      Ha det bra!

  17. Tack för infon, mycket intressant att lära här. Nerja ser otroligt vackert ut! Och åh, vad produktiv du är med virkningen. Väldigt fint ser det ut. Ha en bra start på veckan! 🙂

  18. Znogge skriver:

    Ännu ett trevligt inlägg med såväl nytta som nöje! Önskar att jag kunde virka men av någon anledning har jag inte lyckats lära mig… Får väl ta tag i det och utmana mig!

  19. Steve skriver:

    Till Nerja ( Påsk 2005) gick en av de två utlandsresor jag gjort efter min stroke (2001). Jag kom ihåg att jag då satt i rullstol och skådade ut från Balcon de Europa. Mest minnesvärda upplevelsen var annars när vi satt på en tapasbar som var granne med kyrkan och midnattsmässan på Långfredagen drog igång med dunder och brak. Tack för påminnelsen.

  20. Ditte skriver:

    Intressant att höra om hur polisväsendet fungerar i Monmouth och bemannigen är ju mycket lik den svenska.
    Vad gäller spansk polis så ser man den ganska ofta tycker jag. Men inte alltid där den borde vara,
    Nerja är vackert och dit tar vi oss en tur om ett par dagar för att hälsa på svenska vänner. Har varit där några gånger tidigare men nu är det dags igen.
    Så fint du virkar! Vackra färger! Min mormor virkade desssa rutor och sydde igop dem till plädar. I vitt tunt garn virkade hon också rutor och de blev till överkast.
    Ska bli spännande att se vad dina blir.
    Önskar dig fortsatt fina dagar.

    • Lena i Wales skriver:

      Håller med dej ang spanska polisen, de är många och man ser dem hela tiden, men som sagt är de där de ska vara?!?!
      Ha det bra i Nerja! Jag kommer att vara där vissa dagar de två nästkommande veckorna.
      MIn virkning betyder mycket för mej! Senare får du se resultatet!
      Ha det bra!

  21. wiolettan skriver:

    Så intressant att läsa om poliser och polisarbetet på de platser som du beskriver. Jag läser och försöker att ta in, verkligen givande.
    Härliga bilder också.
    Jag tyckte mycket om att virka i unga år
    Kram!

  22. Barbro S skriver:

    Intressant som vanligt. Märkligt att fira någons dödsdag, namnet känner jag ju igen. Ganska sympatiskt att polisen inte bär vapen, sån skillnad mot USA där det skjuts mycket. Nerja är fint, där var jag 1993 på en healingkurs (jo, jag har varit på sånt 🙂 ). Fina bilder därifrån. Söta rutor, min mor virkade också sådana och jag har några som stolsöverdrag här hemma.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Barbro!
      Javisst är det konstigt firande, men så är det ibland.
      Än så länge funkar det vapenlösa, men vi får se i framtiden.
      Kul att du varit i Nerja och känner igen dej!
      Älskar mitt virkande.
      Ha det bra!

  23. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 juli – december | Lena i Wales

Kommentera

