MUCH MARCLE, en dramatisk by och SPANIEN 9, jasmin och papegoj

Jag är kvar i Spanien och jobbar på, mest jobb men har också lite ledighet framöver…

Photo2166

…och tänker göra lite utflykter runt omkring där jag bor.

Idag blir det inget från Wales, utan bara nästan. Jag har gått över gränsen, både geografiskt och kanske även på annat vis.

Much Marcle – en dramatisk by

Photo5697

Den lilla orten Much Marcle i Herefordshire i England , nära den walesiska gränsen med sina ca 600 invånare vore säkert okänd för de flesta britter, om det inte vore för en seriemördare. Tänk som ort att ha detta epitet på sig!

Detta är födelseorten för en av UK:s mest beryktade och fruktansvärda seriemördare, Fred West.

Nu har jag gått över gränsen geografiskt och är snart på väg att gå över gränsen av smaklighet också. Är ni känsliga läs inte detta!

Fred West föddes i Much Marcle 1941 i en stor familj där fadern var lantarbetare. Enl Fred förekom det incest inom familjen som ett naturligt inslag. Fadern lär också tidigt ha introducerat honom till tidelag.

Hur mycket av hans ”vansinne” som ligger i uppfostran och hur mycket som kom av andra faktorer vet man inte. Under sin ungdom råkade han ut för två allvarliga olyckor, en trafikolycka där han spräckte skallen och var medvetslös under en vecka och en brandolycka där han slog i huvudet och var medvetslös i ett dygn, utan att blivit förd till sjukhus.

Redan som 19-åring arresterades han för att ha ofredat en 13-årig flicka, men hamnade inte i fängelse.

1963 gifte sig West med en redan gravid prostituerad kvinna och hon födde två döttrar, varav en troligen hade Fred som fader. De separerade och han flyttar direkt ihop med en annan kvinna, vilken flyr för livet från honom ganska snart p g a hans våldsamhet. Han flyttar igen genast ihop med ytterligare en kvinna, hon blir gravid och hon skulle komma att bli hans första mordoffer 1967. Hon hittades först 1994.

Året efter första mordet träffar den 27-årige Fred West den 15-åriga Rosemary som också direkt blir gravid och föder en dotter. Hon tros ha varit den som mördat Wests styvdotter. 1972 gifter sig Fred och Rosemary och snart föds dotter nummer två, av de sju barn hon föder. Familjen bor nu i Gloucester och Rosemary uppmanas av Fred att arbeta som prostituerad och han inredde ett ”arbetsrum” för henne i huset man bodde i. Där fanns också ett kikhål så Fred kunde titta på under tiden hon arbetade. Det säjs också att en av hennes kunder var hennes egen far. Incest hade förekommit i även hennes familj under uppväxten.

Paret anställde nu en nanny, en ung flicka som rymt hemifrån. Hon erbjöds olika sexaktiviteter, men tackad nej och lämnade. Paret lyckades ta tillbaka henne och våldförde sig på henne båda två. Flickan anmälde våldtäkten, men tog tillbaka sin anmälan inför rätten.

1973 våldtog Fred sin dotter medan Rosemary tittade på. Flickan lyckades flytta hemifrån och uppmärksamheten övergick till nästa dotter, troligen var detta inte Freds biologiska dotter utan Rosemarys far var troligen far till henne, alltså far och morfar i samma person. Hon klagade över hur hon utnyttjades och dödades av paret 1987.

1992 filmade Fred sig själv när han våldtog en av sina döttrar. Flickan berättade vad som skett för en kamrat som i sin tur berättade för sin mamma och en polisundersökning påbörjades, vilken resulterade i att resten av barnen hamnade i fosterhem.

1994 utförs en husrannsakan av familjens hus sedan flera av barnen berättat att föräldrarna mördat en syster och begravt henne under altanen. Redan andra dagen fann man skelettdelar och Fred arresteras och erkänner men nekar till att Rosemary varit med. Inte förrän senare arresteras också Rosemary.

Fred medger att han utfört 10 mord, inkl på sin f d fru. De mördade tillhör inte alla familjen, utan också flera inneboende, älskare, älskarinnor m fl

Hur många som egentligen Wests har mördat vet ingen. Det förekommer siffror på mellan 12 och 30 personer.

Vid rättegången i Gloucester anklagas Fred för 11 mord och Rosemary för 10. Han erkänner, men hon nekar. Trots detta döms hon till livstids fängelse.

1995 hänger sig Fred West i fängelset.

Rosemary sitter fortfarande i fängelse.

Huset de bodde i i Gloucester och där man hittade flera av fynden nedgrävda har jämnats med marken och är idag en gångstig.

Poppy Day – Rememberance Day – 11 november

Vallmodagen – Hågkomstdagen. Kallas i Sverige också Stilleståndsdagen.
Är en minnesdag för att hedra de som dog under I:a världskriget. Uppkom efter kriget som tog slut 11 november 1918, 11:te timman, 11:te dagen, 11:te månaden.
Här bär många en röd pappersvallmo i knapphålet eller som brosch, alla från folk på gatan till nyhetsuppläsare i TV.
Vallmons betydelse kommer från dikten ”På Flanderns fält”. Den valdes också därför att den blommade på några av de värsta slagfälten i Flandern under 1.a världskriget och dess röda färg symboliserar blodet från slagfälten. Vallmon ses också av många som hoppets symbol!
Man brukar också ha 2 min tystnad kl 11.

Spanien

Efter denna sorgliga historia behöver vi lite glädje och det ger ju oss växter.

Så det blir lite bilder från min terrass med omnejd.

Jasmin

dscn0443

Bredvid vår terrass har vi en jasminbuske som just nu blommar så härligt och ibland när vinden ligger på rätt så kommer en doft av jasmin…

dscn0445

…jasmin tillhör växtsläktet syrenväxter och finns i ca 200 ärter, bl a runt Medelhavet. P g a sin väldoft används den bl a ofta i parfymer, oljor och rökelser.

Papegojblomma

DSCF0051

På terrassen har jag två krukor med papegojblommor.

Ja, blommor och blommor är väl kanske lite överdrivet just nu, men de har blommat flera gånger tidigare, så därför har jag lite bilder av dem..

DSCF0049

…jag bara älskar dessa blommor…

DSCN7743

…på latin heter växten Strelitzia reginae och kommer ursprungligen från Sydafrika. Mina är ca en halv meter höga, men de kan också bli ung en meter.
Odlas i krukor, som jag gör, eller…

Photo4185

…direkt i marken…

DSCN7738

…när solen ligger på blomman är den helt underbart vacker!

Nedan visar jag lite allmänt vackra blomsterbilder från lite varstans i Spanien!

Photo4129

DSCF4003

DSCF3926

DSCF8881

DSCF0061

Nästa inlägg kommer på lördag!

Det här inlägget postades i England, Spanien. Bokmärk permalänken.

65 kommentarer till MUCH MARCLE, en dramatisk by och SPANIEN 9, jasmin och papegoj

  1. Marina skriver:

    Den där hemska historien kommer jag ihåg. Det var under perioden vi bodde i England och det var precis lika hemskt och osannolikt som det låter.

  2. Comsi Comsa skriver:

    En rent förskräckligt historia att läsa så här tidigt på morgonen och efter nattens valrysare…

    Kram ❤

  3. Karin Eklund skriver:

    Ja, nog behövdes vackra blommor efter den berättelsen. Fullständigt galet. Man fattar inte helt enkelt hur en del människor fungerar.
    Ha det bra på alla sätt!

  4. Tove Olberg skriver:

    Du har gjort ett inlägg här som tar skruv – med blommig avslutning! Bra tycker jag, intressant hemsk- och vackert!
    Ha det fint!

  5. Geddfish skriver:

    Vilken fruktansvärt ryslig historia! Så onda människor. Usch.
    Natten var en trumpen rysare också, ja det blev ju Trump. Hur ska det gå?
    Fina blommor, det behövdes. Jag gillar papegojblomman. Köpte med sådana hem 1997, från Teneriffa.
    Ha det gott! 😀

  6. skåningen skriver:

    Hu så hemsk berättelse.Hur kan människor vara så hemska??!!
    SVAR:..Man ska vara rädd om sina goa vänner !
    Ha en bra dag!
    Kram!

  7. Gilla skriver:

    Det var nog det läskigaste jag har läst om på länge. De´´t var ju som den värsta spökhistoria.
    Det kändes bra att få se lite vackra bilder på tjusiga blomster. Jag har också sett -strelizian. Då På -Teneriffa i Puerto del la Cruz.
    Om du kommer att läsa om de Vilda Vasarna, så får du läsa om åtskilliga mord cär också. Stockolms Blodbad bland andra otäckheter.
    Det var ju roligt att du vill ha Herman Lindqvists senaste bok. Läs då speciellt om min ”Anfader Erik den fjortonde.”

    Kram/Gilla

  8. Znogge skriver:

    Usch, vilken obehaglig historia! Så hemskt att människor kan bete sig på ett sådant sätt. Man slutar liksom aldrig att förfasas…

    Trevlig kväll!

  9. torrebloggen skriver:

    Usch vilken hemsk historia!
    Härliga bilder! Papegojblomman är riktigt vacker när den blommar.
    Nu på söndag tänker vi bila ner till Sevilla och bo två nätter på hotell där och sen åker vidare till Cordoba. Ska bli jättekul att kolla in alla sevärdheter som finns på båda ställena.
    Trevlig kväll!
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, mycket hemsk!!!
      Visst är det vackert här i Spanien nu med alla vackra blommor.
      Jag har skrivit lite om båda ställen ni ska besöka och varit där många gånger. Härliga städer.
      Ha en trevlig resa!

  10. En ruggig historia du berättar! Hur kan det gå till sådana våldsamheter!
    Vallmon lärde jag känna i Wales. Jag såg blommorna på flera ställen och blev nyfiken! En vacker
    tradition!
    Här har vi vinter, snö och några köldgrader! Hu, det är alldeles för tidigt. Njut av det mildare vädret i Spanien så länge du kan!
    Ha det gott!

  11. Ghugge skriver:

    Har fortfarande svårt att kommentera här men hoppas det går denna gång!
    Historien var alldeles förfärlig, den går knappt att ta in! Sjuka människor!
    Tur att vi fick njuta av alla underbara blommor!
    Tack för dom!
    Kram🌹

  12. Ama de casa skriver:

    Visst är det vackert med alla blommor här 🙂 Jasminen tycker jag luktar mest på kvällen av nån konstig anledning? 🙂

  13. Oj, vilken fruktansvärd historia. Helt ofattbar! Tack för de fina blombilderna på slutet. Jag älskar jasmindoft!

  14. Ami skriver:

    Usch så fruktansvärt!
    Tur att du visar dina papegojblomma också….den är verkligen vacker 🙂
    Ha det bra!

  15. bia skriver:

    Otrevlig historia och man kan undra hur en del människor är funtade….och det finns ju många hemska människor i världen…levande som döda !!….fina växter 😉
    Ha en bra helg och sköt om dej !
    Kram

  16. Marit skriver:

    Forferdelig historie! Jeg husker det langt tilbake at det var mange avisoppslag om det. Vakre blomster du viser!

    Ha det godt,

  17. Tina skriver:

    Hej Lena! Det borde vara mer av besök på barnavårdscentraler. De kan ju även göra hembesök. Att skaffa barn är alldeles för lätt. Minns när jag bodde i en annan stad. Där fråntogs en mor sin baby, direkt efter förlossning. Vi i stan visste ju att samhället hade fattat rätt beslut. Men kvällspressen i resten av landet gjorde rubriker, så det blev mycket skit och frågetecken. Det är aldrig lätt att agera. Jag vet var barnet fick bo, och där var det bra. Även biologiska pappan hade kontakt och träffades, hos familjen. Så fina bilder på vackra blomster! ”Nos vemos” en sabado, i nästa blogg 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Barnen och omgivningen hade givit indikationer och varningar,men ingen vågade göra något, om det skulle bli fel. Hemskt!
      Javisst har vi det fint här nere i Spanien nu!
      Ha det bra!

  18. Skönt med lite ledighet! 🙂

  19. Lisbeth skriver:

    Så tragiskt med den lilla byn, att en person gör så kan vara en sak, men båda! Underbart med värme o bilder ! Är i Karlstad ett par dagar, snön faller tät just nu. Åker tåg som tur är! Kramizz

  20. steel city anna skriver:

    Det var en graslig historia, tur det kom blommor efterat 🙂

    Denna helg blir det mycket ceremonier. Fifa och poppies diskuteras ocksa livligt bland mina engelska vanner.

  21. Konstigt nog (för jag hatar våld och tål inte att se blod i verkligheten) så älskar jag att läsa thrillers och se crime-program på TV. Då helst verklighetsberättelser – så jag har sett ett antal om Wests. Vilka fruktansvärda och galna människor!
    Blommorna du visar är underbara och jag ska försöka mig på att ha Strelizia i växthuset nästa år. Sen visade du också blommande Bougainvilla som är min allra största favorit – och som jag redan har i växthuset. Det enda felet på den är att den lätt får bladlöss och dessutom är taggig. Men det är också limeträdet jag har som gav hela 7 frukter i år. Jag måste ha gjort något rätt…..*fniss*
    KRAM – från ett extremt och ovanligt snörikt och kallt Gotland
    Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Totalgalen människa!! Hemskt!
      Papegojblomman är verkligen fina när den blommar, älskar den.
      Bouganvillan blommar mycket här nu, så vackert!
      Inte dåligt med limträd med 7 frukter, grattis!

  22. yfronten skriver:

    Vilken alldeles förfärlig historia om den stackars lilla byn! Själv kommer jag från Hedemora som ligger nära Säter som är mest känt för sitt mentalsjukhus och att Tomas Quick satt där länge.

  23. Anita skriver:

    Men kära nån vilken förfärlig läsning. Man tror ju inte att det är sant. Och att det kunde fortgå så länge. Det var tur att du slutade med lite skön blomsterfägring. Vilka härliga blomsterbilder. Papegojblommor är härliga. Jag köpte frön när jag var England och tänkte så men det blev aldrig av.

    Ha det fortsatt fint i Spanien!

  24. Kattis skriver:

    Jättefina bilder på alla blommor!☺ Vad intressant att läsa om Fred men samtidigt hemskt att inse att det finns så hemska människor i vår värld. Jag hoppas verkligen att de återstående barnen hamnade i ett bra fosterhem och att de lyckats bygga sig ett bra liv trots sin uppväxt.
    sv: förstår att du gillar maten i Spanien! Hoppas du har ett par lediga dagar!☺

  25. Veiken skriver:

    Jag undrar om det finns en gräns för människan när det gäller råheter och att tillfredsställa sig själv på alla plan. Jag brukar predika allas lika värde, men ibland tycker jag att vissa förverkar den rätten!
    Tack för alla fina blommor som balsam på ”såren”

  26. Days by Johanna skriver:

    Vi fick för lite snö i skåne, men bra för min del som inga vinterdäck hade på bilen, men kom till jobbet, tog lite längre tid bara.

  27. Anette skriver:

    Vilken historia 😨
    Tänk att två så galna människor dessutom hittar varandra och lever ut sina galenskaper
    på detta fasansfulla sätt. Hu, vad hemskt.

  28. Eva - People in the Street skriver:

    Men usch vilken hemsk historia 😦 Helt galet!
    Skönt att få avsluta läsandet av inlägget med bilderna på de vackra blommorna …
    Ha en riktigt fin helg!

  29. Anni skriver:

    Vilken historia! Men så konstigt att jag inte alls känner igen något av det du skriver, så mycket som jag varit i UK borde jag väl känt till det där paret? Man fattar inte hur mycket ondska det kan finnas i en och samma person.
    Liksom man inte fattar hur mycket snö det kan komma på en och samma gång. Det du såg när du tittade in hos mig var ingenting mot vad som skulle komma.
    Njut njut njut av det vackra och varma Spanien!

  30. HWIT BLOGG skriver:

    Sett en dokumentär på tv om denna familj…otroligt otäckt! Undrar vad som rörde sig i hans huvud…
    Sköna soliga bilder du bjuder på, precis vad jag behövde denna kyliga och snöiga fredag!
    Kram från Titti

  31. Ditte skriver:

    Vilken hemsk historia! Fruktansvärd! Minns att jag läst om detta, men förträngt det hela.
    Så illa med barn som drabbas. Och allt våld ogillar jag verkligen och ofta är det barn och kvinnor som blir så utsatta.
    Dina fina blombilder piggar upp. Papegojblomman är verkligen speciell och jag har också finderingar på att skaffa en eller ett par. Tror de skulle trivas hos mig.
    Jasmin är också en favorit, men jag undrar om den trivs i kruka. Men prova kan man alltid.

  32. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 juli – december | Lena i Wales

Kommentera

