PUBAR OCH PUBLIV 1 och SPANIEN 10, keramik

Photo4161

Så här ser det inte alls ut i Spanien just nu, det är bara ljug och en gammal bild…

dscn5443

…detta är mer sanning! Det har regnat de senaste 2 dagarna och det lär fortsätta. Men okej, det gör inte så mycket för solen har skinit hela november och det har varit dryga 20 grader och väldigt härligt på terrassen. Nu när jobbet är slut och turisterna har åkt hem till Sverige är det tid att vara inne och läsa och virka!

Som vanligt först ett inlägg från Wales och sedan ett från Spanien!

Pubar och Publiv 1

För 3 år sedan skrev jag om pubar och publiv, men det var längesedan och många nya läsare har tillkommit sedan dess. Så jag skriver om detta igen.

Photo2999

Pub = Public House
En institution och kulturell plats.
Har också kallats Storbritanniens hjärta.
Puben har stor betydelse för många britter som en samlingspunkt i byn, stadsdelen, för fotbolls- eller rugby laget.
Ett ställe där man träffar nya och gamla vänner och bekanta.
Ett ställe ingen behöver känna sig ensam på. I det f d strikta Sverige verkade man föredra att människor skulle vara ensamma, än att konsumera alkohol. Men som tur är har det väl ändrats!?!?!?!

Free house eller Tied? Vad är det?

Photo3903

Tied house = pubar som är knutna till vissa bryggerier och serverar endast deras öl. Bryggerierna äger också ofta puben och har en anställd manager. Bryggerierna bestämmer också hur puben ska se ut och hur mycket öl som ska säljas av vilken sort.
Free House = pubar som är självständiga och kan ta öl från vilket bryggeri man vill. Ofta är det ägaren själv bakom bardisken och utbudet är bestämt av honom.

DSCF7132
Landlord eller Landlady är ägaren eller föreståndaren för en pub. De måste ha utskänkningstillstånd och vara ansvariga för att allt går lagligt till.
Det finns många karaktärer som har denna titel. Utan en viss typ av landlord/lady, skulle också puben mista sin karaktär.
En del kan vana vänliga, kunniga och tillmötesgående medan andra rent oförskämda och ignoranta. Huvudsaken är att de har en karaktär.
I en av våra tidigare favoritpubar stod landlorden alltid framför brasan och sög på sin pipa och la då och då på ett vedträ. Inte speciellt social, men en karaktär. Landladyn vek servetter, bytte ljus och mer eller mindre halsade vin tills någon i personalen ledde upp henne till hemmet på övervåningen. Varje gång undrade man när hon skulle droppa av. Mannen fortsatte lugnt röka sin pipa och titta till elden.
I en annan pub är ägaren väldigt ”posh” och pratar med en upper class accent och är väldig artig. Han beskriver menyn för dig och rekommenderar det ena och det andra. Fast jag tror att han har ätit upp de flesta pajerna alldeles själv!
Landlorden/ladyn kan också ban you= utesluta dej från puben på eget bevåg, utan egentlig förklaring. Oftast sker detta om man t ex har satt igång ett slagsmål eller varit oförskämd mot personalen eller andra gäster.
The pub dog = pubhunden är också ett viktigt och vanligt inslag. Den har blivit van vid gästerna och är ibland väldigt social och ibland helt ignorant. Ibland är den kompis med stamgästernas hundar, i andra fall visar den dem tydligt vem det är som bestämmer där.
The pub cat = pubkatten är också viktig och har ofta en viss karaktär. Kan ligga nonchalant på ”sin” plats och bara kolla in läget eller komma fram till gästerna och vill bli klappad och gosad.
Konstigt att dessa djur fortfarande får förekomma inne på pubarna i detta land av Health and Safety regler som går vida över det normala! Skulle detta få förekomma i Sverige med alla våra allergier? Själv är jag allergisk mot vissa hundar, men världen kan ju inte sluta snurra för att jag inte alltid kan hänga med.

Spanien 10 – keramik

Det kanske inte har undgått många att jag älskar porslin och keramik.

dscn0560

I Spanien finns mycket annorlunda keramik, med vågade färger och mönster. Detta har jag på min köksbänk och…

dscn0561

…detta servettställ använder jag dagligen…

dscn0562

…liksom dessa muggar. De är lite kantstötta, men för mej gör det inget…

dscn0564

…på matbordet står denna fruktskål i samma typ av keramik…

dscn0619 dscn0620

…på en vägg i Marbellas gamla stadsdel finns dessa keramiktavlor. Vi ar ju inget problem här att de fryser sönder. Det blir aldrig minus i Marbella…

dscn0621 dscn0623

…just dessa beskriver flamencon…

dscn0624

…runt hörnet från dessa vackra bilder finns mer bilder och blomkrukor i mönstrat keramik hängande på väggen.

När jag ändå är på gång visar jag lite tidigare publicerade kakelbilder:

Photo4919

En vacker fontän vid en golfklubb…

Photo4209

…ytterligare en vacker fontän vid en annan golfklubb…

Photo1873

…del av en pelare i Sevilla…

Photo4229

…en vacker kakelbänk i Marbella.

 Nästa inlägg kommer på lördag!
Det här inlägget postades i Pubar o publiv, Spanien. Bokmärk permalänken.

60 kommentarer till PUBAR OCH PUBLIV 1 och SPANIEN 10, keramik

  1. Tomtan skriver:

    Härlig keramik!

  2. åsa i åsele skriver:

    Mycket fin keramik.
    Katt & hund får troligtvis icke förekomma inom mat & dryck branschen i Sverige.
    Du vet det är ju så att bedriver man lantbruk får man icke ha höns ihop med kor ifall man vill skicka mjölken till mejeriet.

  3. Tove Olberg skriver:

    Jag har nu två godsaker, som denna på onsdag och så karaktär-sk det blev och så keramisk! Jättenöjd läsare tackar för det folkliga och det konstnärliga 🙂
    På lördag kommer min nästa godsak.
    Må gott!

  4. Karin Eklund skriver:

    Jag har tidigare reagerat på, tycker om, att keramiken är så färggrann ”där nere” i närheten av Medelhavet i jämförelse med vår keramik här uppe. Förmodar att det säger en del om kultur och mentalitet, temperament osv.
    Tack för infon jag fick om pubar, det var mycket jag inte kände till alls
    Ha det gott! Vi ”ses” på lördag! 🙂

  5. skåningen skriver:

    Vacker keramik du har ,Bra att du använder den !
    SV…..Har man mycket som putar ut är man ett helgon 🙂
    Ha en bra dag!
    Kram!

  6. Geddfish skriver:

    Åh, vilken underbar keramik! Helt i min smak, jag blir glad! 😀
    Och det där med PUBar var en bra repetition.
    Ha en go onsdag 😀 Kram!

  7. Marina skriver:

    Läser om pubar och ”Landlords” och ler för mig själv. En gång i mina gröna ungdom (inte så länge sedan, eller det kanske det är…;) åkte jag till London som au pair och fick då bo hos en pubfamilj och ja, de är speciella – minst sagt! Skulle nog kunna skriva en avhandling bara om familjen 😉

  8. Marit skriver:

    Kakelbenken var helt herlig! Tenk å kunne ha en sånn i hagen 🙂

    Ha det godt!

  9. bia skriver:

    Härliga pubar förknippar jag med England och Irland…och åker man dit är det ett måste att besöka en pub!!………fin keramik du visar 😉
    Ha en fin dag !
    Kram bia

  10. Comsi Comsa skriver:

    Jag är lite delad när det gäller keramiken….. 🙂
    Kram på dig ♥

  11. Tack för det mycket upplysande pub-inlägget. Roligt att höra för man tänker ju per automatik pub när man tänker England. Eller Storbritannien, snarare.

    När vi flyttade till Spanien skulle jag ha en sockerskål. Och jag hittade ”mitt” mönster där på marknaden i Fuengirola. Har sedan dess köpt och fått flera skålar och fat i serien. Alla är de ju tillverkade i Spanien. http://solsomsol.blogspot.com.es/2014/09/marknadsdag.html
    Men jag har också sett den serie du har och jag har varit så sugen på den med, den är blommig och färggrann. Särskilt vackert blir det på de stora faten där blommorna verkligen kommer till sin rätt. Jag kanske får börja fundera på en sommar- och vinterservis!

    • Lena i Wales skriver:

      Kul att du gillar mitt pubinlägg!
      Vad roligt att se din keramik, den har jag i Wales!!! Eller delar av den och delar av andra olivmönster, tallrikar, skålar, mortel,servettställ m m. Porslin och keramik kanman inte ha för mycket av, tycker jag, men inte min man,hi,hi!!!!
      Ha det bra och just nu skiner solen här!

  12. Znogge skriver:

    Fantastiskt fin keramik! Pubar hör också till något att uppskatta 😉

    Ha en bra dag!

  13. gunnardeckare skriver:

    Fantastiskt fin keramik! Som du vet kollar vi på program som Escape to the country och liknande. I både Wales och England finns det alltid en pub och ett post office i varje by

    • Lena i Wales skriver:

      Jag blir glad av alla färgerna på keramiken.
      Ja, pub och post office finns överallt. Som du vet gillar jag också Escape to the Country och tycker det är kul att det är populärt i Sverige också.
      Buona notte!

  14. Ama de casa skriver:

    Det finns verkligen mycket vacker keramik i mängder 🙂

    Här har det regnat halva dan idag, och det är fortfarande grått. Men det brukar ordna till sig tämligen snart, så det gör mig inget 🙂

  15. Elisabeth Roth skriver:

    Hej Lena,

    Vilken fantastisk keramik i den senaste blog! Fina bilder.

    Skriver för det är ett litet stavfel i bloggen. Jag tror jag har yrkesskada som advokat för jag måste påpeka sådana när stavfel leder till oväntade tolkningar. Det heter “Tied house” som motsats till “Free house”. Tidvattnet har ingenting med detta att göra!

    Jag fick ett dagens skratt i alla fall.

    Kram

    Elisabeth

    >

    • Lena i Wales skriver:

      Hej Elisabeth!
      Tack för påpekandet. Stavning är inte mitt bästa, mycket p g a min dyslexi. Ska se om jag kan ändra det!
      Såg du i inlägget innan att Barbro besökt mej här?
      Ha det bra!

  16. wiolettan skriver:

    Plus 20 grader, det är lagomt, förstår att du trivs då. Fina bilder med dig och utsikten över vattnet.
    Lite har det nog ändrats i Sverige, nu sitter folk mer på restauranger och uteserveringar om det är sommar, fast kanske inte lika som på pubarna i Wales.
    Keramik, håller med dig till fullo. Så mycket fint du visar i just keramik. Det du har på din köksbänk och servettstället, så vackert. Fontänen härlig också.
    Tack och ha det bra.
    Varm kram till dig.

    • Lena i Wales skriver:

      Pubarn i Uk har en så lång tradition av social gemenskap till skillnad från i Sverige. De betyder så mycket för alla.
      Färgerna i keramiken här tilltalar mej, man blir glad av det färgglada!
      Ha det bra!

  17. Veiken skriver:

    Jag tycker om PUB-kulturen i UK+Irland. Ännu mer sedan det blev rökstopp. Jag trodde aldrig att det skulle funka där, men tji fick jag.
    Det finns så mycket underbar keramik! Vackert.

  18. GladiGrönt skriver:

    Detär en väldigt färgglädje i sydliga länder. Tro varför vi skandinaver har så blond stil? Klimatet? I varje fall är färger på återkommande i modet. Ha de härligt var du än är /Monica

  19. Helst dricker jag lokalt öl.

  20. Sara skriver:

    Haha, precis så ser det ut i Singapore oxå. Vi är mitt i regnperioden och jag tror nästan jag ska regna bort 🙂

  21. Här är en till som gillar keramik – och glas! Men bäst ändå var ditt inlägg om pubar – för det är nåt jag ÄLSKAR och är mycket bedrövad över att vi inte har i Sverige.
    En gång i tiden fanns det ju något liknande, s.k. ”ölsjapp”, och ett bland dom sista låg på Långholmsgatan i Stockholm bredvid apoteket Lokatten. Där jobbade jag som ung och då gick man till Tjoget och köpte mackor till lunch. Nygjorda, jättegoda och billiga.
    Det var aldrig några kvinnor på ölsjappen, enbart karlar. Och vi var alltid två när vi gick in där och handlade. Fast det fanns en kvinna som kallades ”Tattar-Olga”, som var ökänd på hela söder som tillsammans med sina karlar ”Vita Negern” eller ”Knölen” fick vara där. Hon var enormt alkoholiserad, en mycket tragisk människospillra.
    Det tråkiga är att jag tror att ölsjappen hade kunnat förvandlats till pubar med tiden. Man märkte det redan då på slutet av 60-talet att dom blev finare, trevligare och framförallt lugnare – sen försvann dom helt istället!
    KRAM – Susie

  22. Steve skriver:

    Puben är väl en alldeles underbar institution som jag gärna hade sett finnas i samma omfattning i Sverige. De s k engelska pubarna i Sverige har jag mest upplevt som färglösa kopior. Fram för allt saknas de karaktärer du beskriver.

  23. Kattis skriver:

    Åh jag måste se till att ta mig till Storbritannien och träffa alla pubkatter!:D Så vackert med den färgglada keramiken, finns en hel del sånt i Grekland också!:)

  24. Ditte skriver:

    Härligt och roligt pub inlägg! Besöker gärna pubar när jag är i GB. Men tyvärr är dte ju inte så ofta…
    i Stockholm har vi här på söder en krog ”Lokes krog” och där är hundar välkomna. Det är den f.d. tyngdlyftaren ”Hoa Hoa” Dahlgren som driver den. Tror även katter är välkomna.
    Din keramikservis känne rjag igen . Har små soppskålar och en stor sopp/salladsskål i serien inköpt på Mallorca redan 1988. Finns hemma i Stockholm.
    Finns mycket ifn keramik men man åfr på marknader och liknande se att det står ”made in Spain” i botten för en del är tillverkade i Asien och har inte alltid samma kvalité.
    Och så mycket fin keramik det finns runt om på många platser i byar och städer. Såg mycket fint både i Nerja och i den lilla byn Fragliana.
    Ha det fortsatt bra och solen komme nog tillbaka.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, pubarna i UK är speciella och har en lång tradition.
      Hoa Hoa Dalgren kommer jag ihåg.
      Keramiken är traditionell och har funnits länge med delvis samma mönster. Frigiliana har en mycket fin keramikbutik och när jag är där tittar jag alltid in, som på ett museum.
      Ha det bra!

  25. Christina skriver:

    Spännande läsning om pubar. Min man och jag tycker just att det är så trivsamt att sätta oss på en pub och ta en ale eller öl när vi är i England. Det finns så många fina pubar med karaktär och jag kan inte annat än att hålla med om att det är en trevlig tradition/samlingsplats…. Någon hund har vi dock aldrig träffat på hittills, men det kanske blir när/om vi reser till Wales 😉
    Tackar för intressant läsning!

    Kram och trevlig helg!

  26. Anni skriver:

    Jag känner så väl igen den där blommiga keramiken, har själv en del av den här hos mig. Tycker dock att det är synd att man inte använder en tåligare lera/bränning. Sådan där porös keramik blir alltför lätt kantstött.
    Min väninna i Yorkshire brukade på barndomens bilresor inte räkna färg på mötande bilar med sin syster, utan räkna ben på pubskyltar som passerades. Den ena valde tvåbent och den andra fyrbent. De flesta pubar heter ju något med hund, häst, tupp eller liknande!

  27. anjahill skriver:

    Det är nog inte många (inklusive mig själv) som har riktigt förstått vad förkortningen PUB står för både språkligt och innehållsligt. Nu kan jag – tack vare dig .-)!
    Det spanska porslinet är verkligen färgglatt :-)!
    Ha en fin första advent!
    /Anja

  28. RosMarie Danielsson skriver:

    Nog är det vackert det spanska porslinet. Har själv lyckats frakta hem lite invirat i badlakan samt fyndat på loppis då och då. Har hållit mig borta från loppisar nästan hela hösten. Det finns ju liksom inte plats för mer… Här är bara gråväder nu men vi gör allt för att mota bort mörkret och tänder adventsljusen. Ha det gott!
    Kram RosMarie

  29. torrebloggen skriver:

    Mycket intressant och lärorikt. Visste inte att pub var en förkortning på public house, men när man tänker på det så låter det ju rimligt och passar bra in på den typ av lokal det är.
    Ja det spanska keramiken blir man verkligen glad över att titta på.
    Jag har några skålar med liknade mönster som påminner om din keramik.
    Gillade verkligen keramiken som vi såg både i Sevilla och i Cordoba!
    Trevlig helg!
    Kram!

  30. Ping: PUBAR OCH PUBLIV 3 och SVERIGE 2 | Lena i Wales

Kommentera

