KÄNDA WALESARE – SHIRLEY BASSEY och CARDIFF BAY 1

Då var det snart dags att lämna Spanien…

DSCN8053

…för att åka hem till mitt kära Wales. Det kar varit en väldigt bra tid här med trevligt jobb, besök av vänner och lite ledighet, men nu är det dags för Wales, för några dagar i alla fall. Mer om detta kommer senare!

Först lite från Wales och sedan en liten avslutning från Spanien!

Kända walesare – Shirley Bassey

Photo2454

Walesisk sångerska född 1937 i Tiger Bay, då ett nedslitet slumområde i Cardiffs hamn. Idag heter området Cardiff Bay och är ett fashionabelt område, se nedan. Mamman var av engelsk börd och pappan av nigeriansk.

När mamman gifter sig med Shirleys pappa Henry Bassy hade hon redan varit gift tidigare och hade 4 barn. När de gifter sig uppger hon sin f d man som varande sin far. Hon var aldrig lagligt skild från sin först man och hennes andra äktenskap innebar bigami. Shirley hade 9 hel- och halvsyskon, varav hon var sist född. Pappan övergav familjen när Shirley var liten. Inga enkla förhålalnden att växa upp under när äktenskap var viktiga och man hade rasåtskillnad!

Sin sångkarriär började hon på pubar i Cardiff. Först vid 27 års ålder startar hennes karriär på riktigt som bl a sångerska i musikaler i London.

Hennes privatliv har varit mycket stormigt. Hon får två döttrar, första vid 16 års ålder, till båda uppger hon ”fader okänd”. I ett av sina äktenskap är hon gift med en homosexuell man, vilkens älskare tros var far till hennes ena dotter. Det blir skillsmässoskandaler m m. Som sagt var, stormigt.

Shirley Bassey bor numera i Monaco.

Kanske mest känd för sångerna till flera James Bond filmer, såsom Goldfinger, Diamonds are for ever och Moonkraker.

Hon har fått flera utmärkelser, som bästa sångerska flera gånger, Academy Award m m.

Hon har sjungit med bl a Elton John, Paul McCartney, Cliff Richard och sin landsman Tom Jones (se artikel 6 april!) och varit acompanjerad av Royal Philharmonic Orchestra.

Här kan ni se en You Tube film av hennes uppträdande. Vilken röst!!!

Cardiff Bay 1

Jag har skrivit tidigare om Cardiff Bay lite här och där.  Nu kommer en liten samling i några avsnitt.

Sept20150908_254

En del av huvudstaden Cardiff.
Tidigare gammalt hamnområde, främst för export av kol. Kom i förfall när hamnen flyttades längre ut. Man har bevarat några av de gamla husen och de allra flesta har förfall och nu har man börjat försöka restaurera en del av dem…

Sept20150908_262

…den moderna delen är mycket populärt idag med mängder av restauranger och pubar. Fullt med folk under sommaren!

Fortsättning följer!

Spanien

Ja,som jag skrev ovan är det snart dags att lämna Spanien, så det blir en liten kavalkad från lite här och där i Andalucia!

DSCF8741

Det blev jobb som guide till Frigiliana och Nerja i dubbelsiffriga antal besök och likaså till Gibraltar…

DSCF3988

…vad gäller mat blev det några tostadas med olivolja och tomater, men inte alltför många. Måste säja att jag var ganska duktig med att inte äta för många, tyvärr är det alltför sällan jag kan säja detta…

DSCF3954

…det har blivit en del tapas, men inte alltför många…

Photo4310

…mycket färsk frukt som mango, kaki, kiwi m m och mycket härliga grönsaker som aubergine, paprika m m…

DSCF8556

…en hel del färsk fisk blev det. Mycket passande för en som kommer från svenska västkusten. Det blev några sardiner, mycket färsk tonfisk och svärdfisk och en hel del räkor…

Photo4180

…någon paella slank också ner…

DSCF8514

…några glassar blev det också, beviset av chokladglassen finns på min vita blus!…

DSCN5712

…det var inte bara mat, utan också en hel del promenerande på stranden eller på gator.

Helt enkelt en härlig tid här i det vackra Spanien!

Nästa inlägg kommer från Wales på onsdag!

Ha en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i Besökta platser, Kända walesare, Spanien. Bokmärk permalänken.

71 kommentarer till KÄNDA WALESARE – SHIRLEY BASSEY och CARDIFF BAY 1

  1. intressant och långt som en novell! 😊

  2. åsa i åsele skriver:

    Hade ingen aning om denna historia om sångerskan, lite märkliga familjerelationer…
    Är lite avundsjuk på all färsk frukt, grönsaker å fisk Du fått äta 🙂

    Att äta lagom är rätt svårt 😉

  3. Marit skriver:

    Mye spennende du skriver om! Ja, noen familieforhold er litt mer kompliserte enn andre 😉

    God tur hjem til Wales!

  4. Marina skriver:

    Som du säger, en kvinna med en fantastisk röst! Jag hade däremot ingen aning om hennes brokiga bakgrund.

  5. Anette skriver:

    En fantastisk sångerska, inte heller jag visste något om hennes bakgrund, intressant är väl det minsta man kan säga.
    Har du jobbat som guide i Spanien en tid?

  6. Tove Olberg skriver:

    Intressant omShirley Bassys liv, och tack för rösten! Att äta lite för mycket av känner jag igen – och när en lyckas avstå känns det ju bra 🙂
    Ha det fint hemma nu och trevlig helg!

  7. Znogge skriver:

    Ja, vilken röst! minst sagt ös i den pipan. God mat är det lätt att äta för mycket av tyvärr men fisk är i alla fall både nyttigt och gott.

    Önskar dig en trevlig adventshelg!

  8. Steve skriver:

    Att Shirley Bassey kommer från Wales hade jag inte en susning om.En intressant levnadshistoria har hon onekligen. Trevlig helg och njut av adventsljusen!

    • Lena i Wales skriver:

      De flesta tror säker att hon är engelska, men icke sa Nicke!! Det är en himla skillnad,hi,hi!!
      Ska tända min stake när jag kommer till Wales och bara njuta av det vackra ljuset!
      Ha en bra första advent du också!

  9. skåningen skriver:

    Hon är en duktig sångerska !
    Sv..Det är nog habegäret som kommer när man går in i såna affärer !
    Ha en bra dag!
    Kram!

  10. Steel city anna skriver:

    Ja, välkomna hem till lite kyligare temperaturer! Dock inte så mycket regn, det missade ni förhoppningsvis. I måndags regnade det så vägarna blev små floder. Det ser ut att vara jättefint i Spanien. Kul också att läsa om puben i ditt förra inlägg. Puben är verkligen som ett eget litet samhälle nästan där andra regler gäller. Nu gillar jag omväxling men det finns ett par pubar där jag anses vara en local, och det är intressant med det annorlunda bemötande man får då.

  11. Comsi Comsa skriver:

    Gillade verkligen historien om denna fantastiska sångerska. Ofta har de stora en stark historia med sig……

    Stor kram Lena. ❤

  12. Intressant att få läsa om SB och lyssna på låten från den film som jag bara älskar. Den som jag inte borde fått se i den åldern. Goldfinger.
    Va! Har du tröttnat på Wales eller gubben? 🙂 Ska du bara stanna för att packa väskorna igen? Kanske dra till barnbarn och svensk julskyltning. Vad vet jag.
    Adventskramar från Bosse

  13. Vad klokt att frossa i så hälsosam mat, det mesta åtminstone. Något ohälsosamt får vi väl också unna oss ibland.
    Så intressanta foton!
    Glad Lilla Jul!

  14. wiolettan skriver:

    Intressant att läsa om sångerskans Shirley Basseys liv. Inget vanligt liv precis utan hon hade varit med om mycket. Håller med dig, en härlig röst.
    Vilken trång, smal gata men med en finfin trappa, kantad av många växter i sina blomkrukor. En häftig gata.
    Mycket med färsk frukt och grönsaker, det är gott och nyttigt. Fisken står jag inte efter men skulle önska att jag kunde äta det, för det är ju också så nyttigt, sägs det.
    Önskar dig detsamma, en trevlig helg.
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, tänk va hon varit med om och ändå gjort en sådan karriär!
      Bergsbyarna i Spanien är så vackra!
      Så många härliga fruket och grönsaker och jag älskar faktiskt fisk!
      Ha en fin advent!

  15. Inger skriver:

    Mat är en stor njutning. Eller hur.
    Kram

  16. Christina skriver:

    Fantastisk sång!
    Dina inlägg är alltid informativa och fylliga, jag kan tänka mig att det måste vara helt fantastiskt att åka på resa med dig och få höra alla dessa spännande anekdoter och berättelser direkt på plats. Tack för att du delar med dig!

    Kram och fin advent!

  17. Karin Eklund skriver:

    Shirley Bassey har alltid trollbundit på något sätt. Nu vet jag dessutom en hel del om henne som jag inte kände till förut. Tack för det Lena!
    Hoppas att du hinner njuta av hemmet i Wales ordentligt ett tag. Här här vi full storm, den första advent och det är skönt att sitta inne i värmen.
    Allt gott!

  18. Ama de casa skriver:

    Frigiliana har jag missat. Får bli ändring på det nån gång framöver 🙂

    Ha en härlig första advent!

  19. Anders och Lena skriver:

    Hej Lena!

    Välkommen hem till Wales igen!

    Hälsningar
    Anders och Lena

  20. Det ser verkligen ut som att du haft det bra i Spanien. Här i Norrbotten är det full vinter nu och det mörknar tidigt på dagarna. Med det är vackert 😊
    Ha en fortsatt fin söndag!

  21. Sussi skriver:

    Spanien verkar ha behandlat dig bra på alla vis 🙂
    Så mycket gott du har ätit!
    Ha en underbar första advent

  22. Åh så kul du verkar ha på jobbet! Med de här texterna kan jag tänka mig att du är bäst att ha med på resan!

    Kram Jenny

  23. bia skriver:

    Kära gamla Chirley Bassey…har alltid gillat henne ! och hennes musik 😉
    Nä nu är man lite stressad, ska spela Bingolotto och ta ett glas glögg…du får ha en trevlig söndag ”over there ”……kram bia

  24. Kattis skriver:

    Sånna härliga bilder från Spanien. Jag hoppas resan hem har gått bra och att du fått en mysig söndag/första advent hemma i Wales!:)

  25. iamittilivet skriver:

    Shirley Bassey är fantastiskt bra! Hade ingen aning om att hon var från Wales (undrar var jag egentligen trodde att hon kom ifrån….).
    Ha det gott!

  26. TantGlad skriver:

    Du skriver och berättar så intressant till fina bilder och ja……Shirley bassey har en otrolig röst.

    Stor kram.

  27. Ditte skriver:

    Roligt att åf veta mer om både Shirley Bassey och Cardiff.
    Shirley Basseys röst är mäktig och finta att få lyssna till henne.
    Kände väl igen bilden från Friglianan, men jag knatade runt där med B och våra vänner. Perfekt tid att besöka byn nu när inte den stora turistströmmen är där.
    Spanien och mat! Ja, mycket gott finns det och det vill till att begränsa sig. Du verkar klara det bra och jag tror jag också gör det. Lagon är ett bra ord här.
    Välkommen tillbaka till Wales!

    • Lena i Wales skriver:

      Shirley Bassey är helt fantastisk! Vilken röst och viket livsöde.
      Jag vill bara äta och äta av alla detta goda! Finns så mycekt god mat!
      Skönt att vara hemma, omän för ett kortt tag!

  28. GladiGrönt skriver:

    Tänk vad härligt att få bo i Spanien ett tag med allt gott och nyttigt som du visar. Vad man skulle frossa i frukt och grönt. Ha det nu fint i julförberedelserna därhemma i Wales!/Monica

  29. I Cardiff har vi varit en gång, eller rättare sagt en natt. Då bodde vi på ett hotell nere i hamnen vid en stor korsning/torg. Det jag kommer ihåg bäst från den natten är att jag kunde inte sova, men ville inte störa Rolle med att ha TV´n på. Så jag gick upp och satt mig i fönstret för att titta på det obefintliga nattlivet. Rätt var det är kommer en man och går över korsningen – en ganska nedgången sådan – med en massa hundar. Vad jag kommer ihåg var dom runt 8-10 st!
    Alla gick mycket väluppfostrat bredvid honom. Några var kopplade, några var lösa – helt otroligt!!
    Så han måste varit väldigt mån om sina hundar och dom om honom. Härligt att se!!!!!
    KRAM
    Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Vad kul att du varit i Cardiff och omän bara för en natt, tråkigt dock att du inte fick någon sömn, men som plåster på såren en annorlund aupplevelse. Tack för din berättelse.
      Ha det bra!

  30. Veiken skriver:

    Oj, så trevligt med ett Shirley Bassey inlägg Mycket jag inte visste om henne. Jag trodde inte att hon var så gammal. Det kanske är bäst att jag tittar mig i spegeln så jag förstår bättre! 🙂

  31. Linda skriver:

    Hej!

    Jag hade inte en aning om att Shirley Bassey kom ifrån Wales. Alltid lär man sig något.

    Blir lite nyfiken – hur mycket är du i Spanien? Känns ibland nästan som om du är där mer än du är i Wales.

    Solsken
    Linda

    • Lena i Wales skriver:

      Många tror att Shirley Bassie är engelska, men inte! Hon är walesiska!
      Jag är i Spanien normalt sett under oktober till april, inte hela tiden, men ca 3-4 av dessa månader, som denna säsong 7 v oktober och november, sedan 1 månad slutet av december till slutet av januari. Allt beror lite på hur jobben ligger för mej. Sedan i april ca 3 veckor, inkl jobb. Aldrig på sommaren, för varmt och för mycket folk för min smak.
      Wales är mitt hemland och min bas, sedan är Spanien som ett andra hem, som en sommarstuga många i Sverige har.
      Sol i Wales idag!

  32. RosMarie Danielsson skriver:

    Vad kul att få veta lite mer om Shirley. Har alltid tyckt att det är en fantastisk sångerska.
    Åh vad jag skulle velat ha gått och plockat till mig av allt vid det där frukt- och grönsaksståndet. Men här väntar julskinka och andra smaker, fast jag brukar se till att det finns mycket grönt på julbordet.
    Kram RosMarie

  33. sockenvagenssota skriver:

    Förstår om du längtar hem till Wales, själv längtar jag efter paella efter detta inlägg 😜😂👍 kram!

  34. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 juli – december | Lena i Wales

Kommentera

