DOLGELLAU, en liten stad i Wales

Då är jag hemma i Wales igen efter att varit i Spanien i ca 7 veckor…

dscn0674

…det är höst här. De flesta löven har försvunnit, men lite färg finns kvar…

dscn0671

…men också lite vinter med den första frosten för året.

Idag blir det ett besök i staden Dollgellau.

Dolgellau

DSCN6566

Och hur uttalas denna stad? Bra fråga!!! Ung Dolgäthli.

Namnet kommer troligen från orden dol som betyder fält och gelli som betyder lund eller dunge. Gelli används ofta också för farm, lantbruk, lantgård.

Dolgellau är en marknadsstad i nord-västra Wales med ca 2 700 invånare…

DSCN6569

…troligen började området befolkas på 1100-talet. Troligen som en s k Serf village (livegenskapsby) och förblev detta fram till 1500-talet.

1657 besöktes staden av George Fox som var upphovsman och organisatör av kväkarrörelsen och många av stadens invånare anslöt sig till hans lära. Efter religiös förföljelse emigrerade många av stadens invånare till USA och staden fick en nedgång.

Ullindustrin var länge betydelsefull för stadens ekonomi, men nedgången började redan i början av 1800-talet, mycket p g a den mekaniska vävstolen.

En annan viktig inkomstkälla var garvning av skinn, vilket höll på tills in på 1980-talet omän i mindre skala än tidigare.

Staden var också centrum för guldrushen på 1800-talet. Den lokala guldgruvan hade som mest 500 anställda. Gruvan upptäcktes 1860 och var aktiv fram till 1998, då den tvingades stänga p g a Health and Safety. Vid drottningens 60-årsdag 1986 fick hon en 1-kilos guldklump att gruvan i gåva. Det ni kallar jag present!!!…

DSCN6578

…idag lever man till stor del av turismen. Detta hotells pub har jag besökt för en middag för många år sedan. Det var en väldigt trevlig kväll där jag av någon anledning, som jag inte kommer ihåg, underhöll hela baren med att visa upp min vighet genom att slå händerna i golvet utan att böja på knäna och äta på min stortå. Fyllegrej, tänker ni, men jag körde faktiskt den kvällen och tog bara ett glas vin…

DSCN6592

…det finns gott om smala gator och gränder. Hela staden är uppbyggt på medeltida vis med smala gator och oregelbundet gatumönster. Allt ser kanske väldigt grått ut och just min besöksdag regnade det för omväxlings skull, så det gjorde det ju inte bättre. Husen är byggda av lokal sten, diabas och skiffer..

DSCN6577

…och fika måste man ju göra när man är ute, så blev det också här…

DSCN6586

…men vad är detta för en lång kudde som ligger i caféets fönster? Jo, en draught excluder. Vad är då detta? Jo, eftersom många fönster var/är englas och därmed mycket dragiga lägger man denna avlånga ”kudde” på fönsterbrädan för att hålla draget borta. De kan även läggas på golvet vid en dörr av samma anledning. Draught excluders blir mer och mer ovanliga, ju bättre husen blir, men man ser dem då och då fortfarande…

DSCN6588

…River Wnion går genom staden….

DSCN6575

…kyrkan från början av 1700-talet. Ersatte en gammal kyrka från 1100-talet. Så typisk brittisk kyrka med fyrkantigt torn och kyrkogård med gamla gravstenar.

Dels dagsbesökare och de som använder staden som utgångspunkt för vandring och klättring av Cadair Idrisbergen med flera toppar, varav den högsta är 883 m ö h. Vad kommer då namnet Cadair Idris från? Cadair betyder stol och Idris säjs vara namnet på en jätte som använde berget som stol. Upp till topparna finns flera olika stigar och inom bergskedjan finns också flera sjöar, varav många säjs vara bottenlösa!

Näst inlägg kommer på lördag! Ha det bra tills dess!

Det här inlägget postades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

60 kommentarer till DOLGELLAU, en liten stad i Wales

  1. åsa i åsele skriver:

    Mycket intressant å Du sådan födelsedagspresent skulle jag icke tacka nej till 🙂

  2. kul namn i Wales, ser mysigt ut.

  3. Steve skriver:

    Dolgellau, en trevlig lite stad.
    2016 borde draget kunna lösas på annat sätt än med dragkuddar. En kul grej i vart fall och jag fick lära mig nåt nytt. Jag hade nog gissat att kuddarna var till för att sitta på i djupa fönstersmygar.

    • Lena i Wales skriver:

      Dollgellau är mysigt!
      HÄr är det ofta dragit vid fönster och dörrar och en de har faktiskt fortfarande enkelfönster och ingen riktig tröskel, så de behövs!
      Ha en bra dag!

  4. mina guldklimpar väger ungefär 15 kg ❤️ mina tår smakade jag sist 1960-talet 🙂

  5. skåningen skriver:

    Såna kuddar har jag sett för länge sen!!!
    Bra att jag kunde få dej att le.
    Thewells teckningar är så talande!
    Ha en bra dag!
    Kram!

  6. Marina skriver:

    Draft excluders – fantastiskt, och så brittiskt! Lite charmigt också faktiskt, även om man förmodligen helst skulle slippa använda dem. När det gäller stavning och uttal så är det ju inte alltid det stämmer så bra överens…;)

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, verkligen brittiskt! Vi har dubbelglas hos oss, men de med enkelglas behvöer dem. Det har varit frost här inatt igen.
      De walesiska platsnamnen är verkligen inte enkla, emn man vänjer sig!
      Ha en bra dag!

  7. Marit skriver:

    Det var litt av en bursdagspresang, ja! En sånn gullklump hadde jeg også tatt vel i mot 🙂
    Wales er full av spennende historie!

    Ha det godt!

  8. Karin Eklund skriver:

    Draught excluders, fönsterhundar kallade här, har jag lite här och där i vårt gamla hus av sten. Dock inte lika vackra som på din bild. Jag skulle väldigt gärna ha sett dig äta på din tå. Så vig du är.
    Att ge drottningen ett kilo guld i present fick mina tankar att gå till tider för länge sen när folket gav en tiondedel av det de odlade till prästerskap och adel. Ett kilo guld är enormt mycket. Generöst av walesarna.
    Ha det!

  9. Biggeros skriver:

    Mycket lärdom om en gammal by. Väldigt intressant läsning som vanligt. Jag har saknat dina inspirerande inlägg. Så hösten har hittat även till Wales. Jag gillar hösten med dessa sprakande färger. Ta hand om dig, Lena🤗🤗

  10. Znogge skriver:

    Det verkar vara en mycket fin liten stad. Födelsedagspresenten skulle jag inte heller tacka nej till om någon kom på den idén fast chansen är nog minimal!

    Ha en fortsatt bra vecka 😀

  11. kimmkimselius skriver:

    Hej!

    Hittade hit från Marinas blogg om Singapore. Mycket intressant läsning. Såg din kommentar om att du tyckte om historia, det var det som fick mig att kika in här. Jag skriver historiska äventyrsböcker baserade på riktiga historiska händelser och personer. Ser Escape to the Country så ofta jag kan för att lära mig mer om engelsk historia. Efter att ha läst ditt blogginlägg känns det nästan som jag har tagit del av dagens tv-program om england.

    Tack för ett mycket intressant inlägg. Jag återkommer!

    Kram Kim 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Välkommen till min blogg! Nya inlägg varje onsdag och lördag.
      Roligt att du gillar mitt inlägg!
      Som författare finns det mycket att gräva i i den walesiska historian. Du kan kolla in under kategori till höger på bloggen, kända walesare. Där finns en del spännande. Även under kategori Historia finns en del matnyttigt.
      Välkommen tillbaka!

  12. Ama de casa skriver:

    Frost… Det är inget jag saknar direkt… 🙂

    Härliga bilder från en fin stad!

  13. steel city anna skriver:

    Valkommen hem! Jag var ute tidigt imorse och kande frosten krasa under fotterna pa grasmattan 🙂 harlig kansla!

    Fina bilder fran en sot liten stad. Jag har draft excluders med jultomtar pa nu, mest for att det ar fint tycker jag 🙂

  14. Eva Trillian skriver:

    Draught excluders i ”orm-form” hade vi på Cypern där springorna under alla ytterdörrar var tillräckligt stora att släppa in mindre tornados 😉 Ormarna funkade – till dell 🙂
    Tack för ännu ett informativt inlägg – jag får fler och fler ställen att besöka – listan växer!

  15. Barbro S skriver:

    Ja, det var en häftig gåva. Vilka konster du kan :)! Intressant med fina bilder på läckra stenhus bl.a. , bara synd att soptunnorna förfular. Vad är det för man på hotellets tak?

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det kan man kalla stor present!
      Det där med soptunnorna är ett problem här, värre är det när man inte har några soptunnor utan bara plastsäckar utanför husen.
      Mannen på taket reparerar och det var faktiskt lite därför jag tog just den bilden, men trodde han var för lite för att upptäcka. Well spotted!
      Ha en bra dag!

  16. Geddfish skriver:

    Jag vill också ha en guldklimp i födelsedagspresent, men jag kan nöja mig med en sån där mysig fönsterkudde också 😉
    Kram krax 😀

  17. Oj, en guldklimp som present.
    Å modig var du som underhöll en hel bar med din vighet, roligt minne!
    Vackra stenhus.
    /😊

    • Lena i Wales skriver:

      Modig eller dum, vet inte riktigt, hi,hi! Ibland tänker jag kanske inte till riktigt, men å andra siden var det många som tyckte det var kul och ett gott skratt förlänger ju livet, säjer man.
      Ha det bra!

  18. Inger skriver:

    Hopplöst med uttal i Wales, men kul!
    Kram

  19. Eva - People in the Street skriver:

    Vilken mysig stad, jag gillar verkligen stenhusen!
    Haha, vilken kul grej att du underhöll baren. Underbart!
    Ha en fin torsdag!

  20. Veiken skriver:

    Tack för ett gott skratt. Jag såg framför mig dina cirkuskonster på den baren. Tänk att man fortfarande behöver stänga ut kyla och drag med kuddar. Min farmor lade fetvadd innanför och mellan fönstren när det var vinter. 😉

  21. Vi har varit några gånger i Wales och jag kommer ihåg staden, men tyvärr har jag inget minne av att jag var inne på nån pub och slog händerna i golvet med raka ben (kan det nämligen också). Fast hade jag gjort det hade jag säkert fått för många glas sherry eller portvin. *fniss*
    En sån där kudde – draught excluder – har jag också i form av en stickad enormt lång hund. Fick den för många är sen för att vi då hade en strävhårig tax, men den har vi faktiskt haft glädje av några gånger på landet när vi bodde i Stockholm. Numera ligger den nerpackad bland ”loppisgrejor”, alltså sånt vi själva ska sälja någon gång.
    KRAM – Susie

  22. Läste precis nu Veikens kommentar ovan och kom på att jag måste vara väldans ålderstigen. Hennes farmor gjorde ju det!?
    Som barn fick jag nämligen också hjälpa mamma att lägga fetvadd mellan fönstren (innanfönstren monterades upp runt 1:a advent) och så dekorerade man dom med eterneller eller julsaker. Har inte tänkt på det på åratal…..
    KRAM IGEN – Susie

  23. Kattis skriver:

    Hehe inser att jag nog skulle vricka tungan ett par gånger om jag skulle försöka uttala alla orters namn i Wales på rätt sätt!:P Och du låter ju som en riktig underhållare på fester!:)
    Ha en fortsatt trevlig vecka!

  24. TantGlad skriver:

    Alltid lika lärorikt och intressant att titta in hos dig…..se en massa intressanta bilder från där du bor. Fantastiskt.

    Stor kram.

  25. wiolettan skriver:

    Härliga bilder och tack för turen. Roligt och nyttigt att få se och lära sig något nytt.
    Det där tricket om tårna skulle jag gärna vilja se. Kan du fortfarande göra så? Jag har nog aldrig kunnat, men jag har ju i och för sig aldrig kommit på idén att smaka på mina tår.
    Ha det bra och varm kram till dig.

    • Lena i Wales skriver:

      Så roligt att du gillar mitt inlägg!
      Ja, jag kan sätta handflatan i golvet utan att böja knäna och klia mej själv i hårbotten med tortån!. Har inte tränat, bara är sådan.
      Kramar till dej också!

  26. Ditte skriver:

    Välkommen tillbaka till Wales!
    Tack för ett roligt och intressant inlägg och jag precis som Weiken och andra skrattar gott.
    Jättefina bilder av en fin liten stad.
    Nu återstår det förstås bara detaljen med att jag själv ska ta mig till Wales.
    Att du har oanade talanger i underhållningsbranschen har jag förstått.

  27. Sussi skriver:

    Så det är kallt i Wales också nu. Så härligt att varit så länge i Spanien.
    Vilken fin gränd! Det ser så harmoniskt ut med sten.

  28. sockenvagenssota skriver:

    Ha ha ha 😂😂😂😂 härligt att du bjuder på dig själv så där! Ha en fin andra advent ❤️

  29. Livet i USA skriver:

    Vilken charmig liten stad, blir alltid så sugen på att åka till Wales när jag tittar in här. Härligt att du bjöd på underhållning, det hade jag velat se;)

  30. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 juli – december | Lena i Wales

Kommentera

