CARDIFF BAY 2 och Sverige 3

Jag är fortfarande kvar i Sverige, men inte för länge till.

Mer om Sverige nedan!

Cardiff Bay 2

Roald Dahls plass

Photo2458

Författare, född 1916 i Wales huvudstad Cardiff av norska föräldrar. Han talade även norska. I Cardiff växte han upp, döptes i Norska Kyrkan och gick i skola i staden.

I år har han uppmärksammats mycket p g a att det är 100 år sedan hans födelse. Det har talats mycket om honom på TV i UK, vet inte om det uppmärksammats i Sverige.
Han bodde bl a i USA och i England, där han dog 1990…

Photo2457
…i Cardiff Bay finns torget ”Roald Dahl Plass”, där det även finns en plakat om Roald Dahls liv.
Mest kända av hans böker är ”Kalle och chokladfabriken” och ”Häxorna”. Han skrev såväl barn- som vuxenböcker…

Norska kyrkan

Photo2453

Kyrkan är på 1860-talet. Då var Cardiff den 3:dje största hamnen i Storbritannien och norska flottan den 3:dje största i världen…

Sept20150908_275
…idag fungerar byggnaden som konstcentrum med café.
Roald Dahl döptes här.

Sept20150908_279

…i det gamla andaktsrummet kan man ha föreläsningar och konferenser.

Sverige

Jag är kvar hos familjen i…

DSCF9483

…Stockholm…

DSCF9478

…så här såg NK:s gran ut 2014, undrar hur den ser ut i år?…

Photo4617

…så här så NKs julskyltning ut 2013 och…

DSCF9466

…detta är delar av NK:s julskyltning från 2014, undrar hur den ser ut i år?…

DSCF9488

…däremot lär kanelbullen se likadan ut som 2014!!!!…

Lucia

Tyvärr är jag inte kvar i Sverige över Lucia. Älskar svenskt luciafirande. Finns inget liknande i UK.

På onsdag får ni se om jag firade någon Lucia i Wales eller inte!

Det här inlägget postades i Besökta platser, Sverige. Bokmärk permalänken.

41 kommentarer till CARDIFF BAY 2 och Sverige 3

  1. Christina skriver:

    Oj, vad du reser mycket! Nya platser i varje inlägg. Det är så spännande att följa. Klart att du firar lucia i Wales? Det är åtminstone vad jag gissar….

    Ha en fin nobelhelg!
    Kram

  2. Hoppas Sverige visar sig från sin bästa sida nu när ni är här. Vi var i Stockholm förra helgen, fint väder men blåste lite kallt.
    Ha en trevlig helg!

  3. TantGlad skriver:

    Då får man titta in på onsdag då. Jasså, det firas inte Lucia hos dig i UK. Ok,
    Tack för berättande och fina bilder.

    KRAM till dig!

  4. Anna/notonmusic skriver:

    Älskar Roald Dahls galna berättelser, lika roliga för barn o vuxna. Håller med dig om luciafirande, det är verkligen speciellt. Ledde stort luciatåg i en kyrka i går med nästan fyrtio barn mellan 5-18 år när stadens lucia skulle krönas 🙂 Mäktigt och stämningsfullt. Hoppas du har det fint i Stockholm Lena!

  5. åsa i åsele skriver:

    Känner ju igen författaren 🙂 Roald Dahl är välkänd och välläst 🙂

  6. Lucia firas väl ingenstans förutom i Sverige. Och i svenskkolonierna runt om i världen för det var Luciatåg i går på Svenska Skolan i Fuengirola. Det var nämligen julmarknad då!

    Roald Dahl läste jag flera böcker av när jag var liten, gillade dem mycket för de är ju lite udda. Kanske borde visa dem för sonen också, kom jag på!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, Lucia är verkligen speciellt för Sverige och Finland, delvis, tror jag.
      Kul att traditionerna följs även utomlands!
      Hoppas sonen kommer att gilla denna walesare!
      Ha det bra i solen!

  7. Eva Trillian skriver:

    Rolad Dahls födelsedag uppmärksammades i bokvärlden – det dök upp inspirerade (och inspirerande) blogginlägg på en stor del av bokbloggarna, även i Sverige!

  8. Znogge skriver:

    Du får kanske ha som mål att införa den traditionen i Wales!

    Trevlig lördagskväll!

    • Lena i Wales skriver:

      Det finns lite firande här och där, men britterna är inte lätt att charma, håller gärna på sitt. Men, vem vet, kanske jag står där en dag!
      Har precis kommit hem till Wales för några timmar sedan.

  9. Ingen snö i Stockholm? Det är säkert vackert där ändå i juletid. Lucia är så stämningsfullt, det firar vi också i Finland.
    Ha en fin helg!

  10. Ditte skriver:

    Roald Dahl har jag läst en hel del av öf releverna under åren i skolan men jag visst inte att han var född i Cardiff. Nu vet jag och en del annat också som du berättar.
    Nej, julskyltninen på NK är inte likadan och i år är det barn som ritat figurerna. JUlskyltningen här är altid rolig att se.
    Men du kan vara trygg med kanelbullarna för de varieras ytterst lite.
    Kanske ska du införa traditionen med luciatåg i Wales. Svenskt! Visst, men väldigt trevligt.
    Önskar dig fortsatt fina dagar i Sverige.

    • Lena i Wales skriver:

      Det är nog inte många som vet att Roald Dahl är waleare, namnet låter ju så norskt.
      Har precis kommit hem från Stockholm och sett NKskyltningen, kommer tillbaka om den senare.
      Hann men några kanelbullar också, men mest lussekatter!
      Britterna är svåra att charma med svenska traditioner, men vem vet, en dag…..
      Tack för din rekommendation till resebyrån, har kontakatar dem.
      Ha det bra!

  11. Ami skriver:

    Förstår att det är roligt att vara hemma i Sverige hos nära och kära ett tag!
    Och jag tror nog att du kommer att fira lucia när du kommer tillbaks igen 🙂
    Ha en trevlig lördagskväll!

  12. torrebloggen skriver:

    Tror också du kommer att fira Lucia på ditt sätt, när du kommer hem till Wales igen.
    Ha en riktigt trevlig 3:e advent!
    Kram!

  13. Steel city anna skriver:

    Jag ser fram emot att titta på SVTs luciamorgon och äta riktigt goda pepparkakor från Poundland 😀 överraskade lika svenska!

  14. Marina skriver:

    Roald Dahl är en av mina favoritförfattare då det gäller barn- och ungdomsböcker. Jag har pådyvlat dessa böcker på många barn, såväl elever som mina egna barn, genom åren. Många av hans böcker som lästs högt av mig.

  15. Jag hoppas att du har det underbart här i Stockholm!

    Kram Jenny

  16. Hoppas du har haft trevliga dagar i Stockholm! Idag har det snöat lite men julstämningen har inte infunnit sig. Kom hem från Kuba för ett par dagar sedan och lever visst kvar i den världen. Numera är julafton helgdag på Kuba.
    Ha en skön adventskväll!

    • Lena i Wales skriver:

      Har precis kommit hem till Wales från Stockholm för några timmar sedan. Och visst fick jag se snön, jag var som ett barn av glädje!!!!
      Måste varti spännande i Kuba, spciellt i dessa dagar. Ska titta in hos dej senare!
      Ha det bra!

  17. RosMarie Danielsson skriver:

    Spännande att få veta lite mer om Roald Dahl. Hans böcker har jag läst ofta i mitt jobb. Hoppas att du haft riktigt fina dagar här hemma med dina närmaste. Själv ser jag fram emot nästa helg då vi ska samlas här och fira lite pre-jul tillsammans.
    Kram RosMarie

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, Roald Dahl är stor i världen, men jag tror att väldig få tänker på honom som walesare.
      Har haft det helt underbart i Sverige!!!! Och lite julfirande i förskott blev det också!!!

  18. visste inte att Lucia finns i Wales, Road Dahl är bra.

  19. Anette skriver:

    Roald Dahl läste jag mycket som ung. Nu var det längesedan 😉
    Det glädjer mig att höra om snön i Stockholm, hoppas den ligger kvar tills jag kommer.
    Det blev inget luciafirande för mig i år, maken däremot har varit med på flera, i olika asiatiska länder, är lite avundsjuk.

    • Lena i Wales skriver:

      Roald Dahl är annorlunda och speciell.
      Det var härligt med snö, hade längtat efter den. Hoppas den är kvar tills du kommer!
      Lucia är verkligen speciellt, så vackert.
      Ha det bra!

  20. Gilla skriver:

    Jag har inte blivit av med att sätta ljus i adventsstakarna. Men vi köpte en ny elträstake med 7 platser till ljusen. Den gamla hade tröttnat. Få se om vi köper en sån till.

    Min lillasyster fyllde 75 år på luciadagen. Jag var bjuden till Stockholm, men det fick jag avstå ifrån. Hela släkten med syskon , syskonbarn och inte minst mina barn med barn och barnbarn var där. Men jag stannade hemma, för jag visste inte om jag skulle kunna flyga upp dit. Jag är / var ju inte helt frisk än. Jag kunde ju i alla fall se och höra Luciorna på TVn.

    Som tur var fick jag kallelse till provtagning och undersökning hos doktorn till idag. Jag fick lugnande besked i alla fall. så nu känner jag mig bra. Han manade mig att jag skulle gå ut mer och promenera. Jag ska försöka att bättra mig.

    ” Ja min dotter heter Lena. När jag var liten, så fick min lite äldre kusin en celluloidocka, som hon döpte till Lena, När jag fick en likadan, så skulle hon också heta Lena. Men jag kunde inte säga det rätt så det blev Nena. När jag sen blev vuxen och fick en dotter, så var ju namnet givet så klart. Hennes dotter döptes till Helen. Så det är ju tätt och riktigt i vår familj.

    Kram/Gilla

    • Lena i Wales skriver:

      detr så vackert med skenet fårn elljusstakarna, härligt!
      Min mormor fyllde år på Luciadagen också, samt min väninna. Synd att du inte kunde medverka vid din systers födelsedag, men ibland kan man bara inte.
      Vad skönt att du fick ett positivt besked ang din hälsa.
      Enl min mamma kallade jag mig själv för Nena när jag var liten.
      Sköt om dej!

  21. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 juli – december | Lena i Wales

Kommentera

