LUCIA och ADVENT i WALES och SVERIGE 4

Ja, då var jag tillbaka hemma i Wales igen efter att ha besökt familjen i Sverige. Mer om detta kommer efter inlägget om Wales.

Advent

dscn0676

Advent är inte stort här i UK. Vi har inga adventsstakar med 4 levande ljus och inte många elljusstakar i fönstren heller. Fast hos mig finns naturligtvis några stycken elljusstakar.

Eftersom man här i stort sett alltid drar för gardinerna på kvällarna så att den lilla värme som finns i husen stannar inne och så att ingen ska se in i ens privatliv, så är det ingen idé att ha något i fönstren. När man går på en gata här är det alldeles mörkt i alla fönster. Jag saknar de upplysta svenska fönstren!

Adventskalendrar finns, men de är inte alls så vanliga som i Sverige. De kan finnas i form av chokladkalendrar. Inte heller någon Adventskalender på TV här.

Lucia

Luciafirande är något typiskt svenskt, eller kanske nordiskt. En fantastisk tradition för att ge ljus under den mörka årstiden, inte bara ljuset utan också sången är viktig.

På något sätt lyckades jag få se Luciafirandet i Varberg från svensk TV. Att se svensk TV utomlands är inte lätt eftersom det inte är lagligt p g a att man inte har möjlighet att betala någon licens i  Sverige, men har man tekniska kontakter och lite tur så kan man lyckas.

Så trots allt fick jag lite Luciafirande igår morgon, omän inte live.

Det firas Lucia lite här och där i UK där det finns gott om svenskar. Det är alltså svenskarna här som drar igång detta och inte britterna, fast när de ser det blir de ofta imponerade. Tyvärr bor jag ju lite bortom allfartsvägarna och har långt att ta mig till dessa evenemang.

Julfest

dscn0892

I måndags var det julfest med WI (Womens´s Institute).

WI är en rikstäckande organisation för kvinnor. Grundat 1915, så det är en gammal tradition. Deras mål då var att få liv i landsbygden och att uppmuntra kvinnor att ta mer del i matproduktionen, främst under Första Världskriget. Sedan dess har mycket förändrats och målen vidgats. Idag gäller det att verka mer som ett nätverk för kvinnor och ge ökad kunskap genom föreläsningar…

dscn0889

…det var knytkalas och ett glas vin som gällde. Julmiddagen kommer i januari eftersom det är många som har så mycket för sig innan jul. Vi hade ett mycket trevligt musik quiz gjort av en av medlemmarna som är stadens stora musiker och aktis. Hon spelade några ledmotiv till musikaler och filmmusik och vi skulle i lag gissa vilka de var tagna från. Mitt lags resultat har jag lyckats glömma, men några måste ju också komma sist!!!!…

dscn0891

…sedan hade Secret Santa också varit där med julklappar till oss. Ja, egentligen var det väl så att vi köpt en julklapp var och tagit med oss, men det kan man ju lätt glömma. Det är mycket man ska glömma när det närmar sig jul! Alla paket numrerades och sedan fick man dra en lott och gå och hämta sin present. Jag fick en presentförpackning med flytande tvål och handkräm med lavendeldoft, så jag var väldigt nöjd! Tack Santa!

Sverige

Göteborg

Vi började vår resa till Sverige med att flyga till Göteborg. Där besökte vi äldste sonen eller egentligen var det ju barnbarnet som vi besökte. När man får barn blir man ju automatiskt sekundär och barnbarnet primär! Vi hade underbara dagar med två och ett halvtåringen och lekte och lekte. Jag är riktigt duktig på att köra bilar och tåg numera! Vi åkte också in till Göteborg och först av allt besökte en leksaksaffär där han fick köpa ett flygplan som han verkligen gillade…

dscn0716

…vi tittade också på NKs julskyltning…

dscn0717

…vilken jag minns från min barndom, men då hette det inte NK utan Ferdinand Lundkvist.  Sedan åkte vi rulltrappa upp och rulltrappa ner, gång efter gång, tills jag till slut hittade en rulltrappsfri väg. Har aldrig tänkt på förut hur enormt många rulltrappor det finns…

dscn0754

…ett eftermiddag/kvällsbesök på Liseberg blev det också. Detta har blivit en tradition i familjen och denna gång var vi många familjemedlemmar som försökte vinna choklad, dock utan resultat denna gång…

dscn0755

…det är verkligen vackert på Lisebergs julmaknad och i år var det många snögubbar att beskåda…

dscn0758

…och mycket annat också. De kan verkligen konsten att dekorera!…

DSCF9619

…de upplysta träden är fantastsikt vackra…

dscn0775

…som avslutning på besöket tittade vi en stund på en fantastisk uppvisning av isdansare till vacker musik. Ett mycket trevligt Lisebergsbesök!

Så bar det av med tåg från Göteborg till

Stockholm

till ander sonen och barnbarnet där. Ytterligare en fin tid med en drygt ett och ett halvtåring denna gång. Fullt ös hela tiden med lek, jättekul. Många dockor att se till! Men vi hann också med att ta en tur på stan och se…

dscn0821

…NKs julskyltning i Stockholm vilken är…

dscn0822

…mycket likt den i Göteborg!…

dscn0808

…när vi var vid NK gick vi in i Passagen där min svärdotter har en ”innanjulbutik” för de fantastiska väskorna från Bukvy…

dscn0807

…de är designade av henne och hennes väninna. De är så duktiga. Här kan du läsa mer om väskorna.

Här kan ni också läsa om Bukvy och annan svensk design i en skottsk dagstidning. En ovanligt intressant artikel.

Bukvybutiken har öppet NKs tider och finns alltså i passagen från NK mot Regeringsgatan. Om du bor eller är i Stockholm innan jul, gå in och ta en titt!

dscn0872

Så var det då dags att lämna Stockholm och via ett vitt vinterlandskap åka till…

dscn0883

…Arlanda flygplats. Jag bara stod där och njöt av att se snö!!!! Tänk att jag till slut fick uppleva snö!!!! Och länge kunde jag stå där också för planet var ca 3 timmar försenat, hi,hi…

dscn0884

…men det gjorde inte så mycket för de fanns ju kanelbullar att köpa på caféerna där!!! Ni som känner mig vet att kanelbullar är min stora passion! Ju mer man bor utomlands, ju mer svenska blir man! Det man inte längre har nära sig hela tiden, blir mer och mer attraktivt. Eller vad säjer ni övriga utlandssvenskar?

På lördag kommer en liten speciell julhälsning till er!

Det här inlägget postades i årstider m m, Sverige. Bokmärk permalänken.

66 kommentarer till LUCIA och ADVENT i WALES och SVERIGE 4

  1. åsa i åsele skriver:

    Jag har aldrig varit på Liseberg, Göteborg har jag bara besökt helt kort i väntan på fortsatt resa.

    Jag har aldrig tänkt på att Sverige skulle typ vara så annorlunda än GB då det gäller advent/jul, jag minns dock detta med fördragna gardiner och mörka fönster utan adventsljusstakar från förra året, Lucia är väl en nordisk sedvänja… från Italien eller hur?

    Förr… då jag var frisk, var ett besök i Stockholm tradition till advent å då såg vi alltid på NKs julskyltning, min 08a syster flyttade till Stockholm i slutet av 1980 så det var ju kul att hälsa på henne å få uppleva storstad 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Liseberg är trevligt både sommar- och vintertid. Även Göteborg är en trevlig stad.
      Det skiljer mycket på livet i UK och Sverige, mer än man tror!
      NKs skyltning är alltid roligt att se och olika från år till år.
      Sköt om dej!

  2. Fint tema, visste inte att Stockholm härmar Göteborg i år….

  3. P.S.
    Vad tog du med dej till julkalaset?

  4. torrebloggen skriver:

    Du ser ut att ha haft en jättemysig vistelse här hemma i Sverige tillsammans med dina nära och kära! Visste inte att det fanns ett NK i Göteborg också!
    Ha det så bra!
    Kram!

  5. skåningen skriver:

    Godmorgon!
    Du ser ut att ha fullt upp att göra när du var i Sverige!
    Det är kul att spela sällskapsspel.
    Ha en bra dag!
    Kram!

  6. Znogge skriver:

    Vilket bra Sverigebesök det blev! Så snö och kanelbulle på det dessutom 😀 Visst är det svenska vetebrödet väldigt gott så jag förstår att du passade på 😀

    Ha en bra dag!

  7. Barbro S skriver:

    Så fina bilder från Göteborg o Stockholm. Så vacker julskyltning har vi inte här i Umeå, långt därifrån. Jätteroligt att se. Vilken tur att du fick njuta av lite snö och kanelbulle därtill. Jag såg också Lucia från Varberg i TV och det var en mycket stämningsfull föreställning. Härligt med julfest :).

  8. Geddfish skriver:

    Julskyltningarna är fina här i storstäderna. Lite sett på bloggen, upplevt Göteborg live. Vi behöver ljuset här i mörkret och det skulle ju GB också behöva, men jag förstår detta med värmen, dock inte insynen 😉
    Jag tror säkert att jag skulle sakna vissa svenska varor om jag bodde utomlands. Vännerna i Tyskland som semestrat 33 somrar i Sverige, är så ledsna att de inte pga sjukdom kunna besöka Sverige på två år och de försöker inhandla svenska godsaker hemma i en specialbutik.
    Ha det fint och kram 😀

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, man kan verkligen det där med julskyltningar i Sverige.
      Här är det ganska mörkt och lite tråkigt, el kostar mycket tycker folk,men det är mest i deras huvuden och inte i plånboken, så underligt. Det är viktigt här att ingen ser in, vad faran ligger i vet jag inte, men det är också en kulturkrock.
      Javisst saknar man vissa saker, men tack och lov finns IKEA!!!
      Ha det bra!

  9. Ami skriver:

    Vilken trevlig Sverigevistelse du har haft! Och Liseberg är alltid trevligt att besöka!
    Här nere i Spanien saknar jag också lite ljus i fönsterna.
    Ha en fin vecka!

    • Lena i Wales skriver:

      Det var ett så trevligt besök och Liseberg var lika fint som vanligt.
      Ja, i Spanien är det också lite brist på ljuset även om man har lite varmare behövs ljuset.
      Ha det bra du också!

  10. Biggeros skriver:

    Så fina julskyltningen NK bidrar med. Här i Spanien så är dekorationerna inte så överdrivna. Du har hunnit med en hel del både träffat barnbarnen i vinterparadiset och firat engelsk julfest med paketutdelning.
    Vad jag vill minnas min tid i England så var det inte mycket ljus och juldekoration i fönstren. Däremot smyckades trädgårdarna med belysning. Ha trevlig dag. Kram🤗

    • Lena i Wales skriver:

      NK har alltid fina julfönster.
      Ja, innan jul är det fullt ös här, mycket ska hinnas med av umgånge och nöje.
      Här är fortfarande lika mörkt i fönstren, men en del har lite i tådgårdarna och det är fint.
      Ha det bra!

  11. Så mycket du hann med under ditt Sverigebesök! Stockholm och Göteborg och två härliga barnbarn! Kul att du fick se lite snö också! Jag tror som du att man blir lite mer Svensk när man bor utomlands och uppskattar en del traditioner på ett annat sätt!
    Här är det strålande solsken, inte en gnutta snö så det är svårt att inse att det snart är jul.
    Ha det gott i Wales!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det gick undan i Sverige. Barnbarnen var de viktigaste med besöket och leka fick vi göra, så härligt! Snön var en stor bonus!
      Här har solen skinit hela dagen och det är ca 10 grader.
      Julstämningen finns bara inomhus här.
      H adet bra!

  12. Ditte skriver:

    Vilket härligt besök i Sverige och du har ju verkligen lyckats förena det mesta av det bästa med barnbarnen, lek, julskyltningar, Göteborg och Stockholm, och så kanelbullar och snö .
    Trevligt hemma i Wales med WI och julklappar.
    Vad gäller Lucia är dte nog ganska svenskt så här i Thailand slog vi runt på ett par pepparkakor och det blev bra det också.
    Hoppas få ta del av barnbarnens Luciafirande på skola och förskola och då är jag nöjd.

  13. iamittilivet skriver:

    Visst har man ett uppdämt behov av vissa smaker när man bor utomlands! Jag har precis varit i Skåne och stoppat i mig ALLT som jag längtat efter under cirka ett år! Det var härligt!!!

  14. Och till sist hann du uppleva snö på flygplatsen! Det finns inget ont som inte för något gott med sig!
    Trevlig kväll!

  15. Testa Haga julmarknad är mysigare än Liseberg 🙂 Jag passar på att önska dig en riktigt GOD JUL & Gott nytt 2017:)

    Idag tipsar jag om en butik med riktig lyx & glamour på bloggen!

    LOVE Maria

    • Lena i Wales skriver:

      Men du vad lustigt!!! Jag skriver en kommentar hos dej på samma gång som du skriver en hos mej! Tankeöverföring!?!?
      Min julhälsning på bloggen kommer på lördag!
      Ha det bra!

  16. Marit Sønstebø skriver:

    Vi her i Norden har åpenbart mye til felles 🙂 Her i Norge bruker vi også adventstaker med lys, og det er lys i hvert vindu. Det er så hyggelig nå i mørketiden, og vi feirer også Lucia. Jeg visste ikke at det var så stor forskjell på U.K. og Norden.

    Ha det godt!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är verkligen stora skillnader mellan UK och Norden, ju mer man lever i UK, ju mer märker man det.
      Jag älskar Luciafirande med vacker musik och mycket ljus! Underbart!
      Ha det gott!

  17. FREEDOMtravel skriver:

    Kul att se NK:s julskyltning här hos dig, som jag inte sett själv, trots att jag bor i Stockholm 😉

  18. Inger skriver:

    Men oj så mycket du har hunnit med den senaste tiden. Alltid något speciellt att träffa barnbarnen.
    Kram

  19. Marina skriver:

    När vi bodde i England hade våra barns skola sitt årliga julspel och då var våra döttrar lucior med ljuskronor och glitter runt magen. deras fröken ledde även ”Nu tändas tusen juleljus” med hjälp av texten på en underbar svengelska 🙂

  20. bia skriver:

    Juliga bilder från både Göteborg och Stockholm…har sett mycket bilder på Instagram från Liseberg i julskrud ;))…..så där var det nog inte där när jag bodde i Göteborg…och jag var sällan där också…blir kanske så när man bor där…
    Idag fyller min pappa 92 år och vi ska åka till min barndomsstad Härnösand, där han bor på äldreboende och gratta honom…mamma ska med också ;))
    Ha det !

  21. Anita skriver:

    Vilket härligt fullmatat inlägg! Det har varit mycket jul för dig senaste veckorna ser jag. Jul på Liseberg verkar så mysigt. Har en bekant som var där ett år och hon var lyrisk. Vilken duktig svärdotter du har. Det var ju tur att planet var försenat så du verkligen fick gotta dig i all snö 😉

    Även om ni inte firar advent och Lucia i Wales så har ni ju andra jultraditioner. Julfesten med WI låter så trevlig. Och julklappen var ju väldigt bra om man gillar lavendel och det gör jag.

    Ha nu en skön vecka. Ser fram mot lördagens speciella julhälsning från dig!

    • Lena i Wales skriver:

      Vårt Sverigebesök var verkligen härligt och mycket gjorde vi, fast mest lek med barnbarnen. LIseberg är så vackert innan jul!
      Min svärdotter jobbar hårt med väskorna och gör mycket bra ifrån sig.
      WI är en trevlig organisation och vi har mycket roligt.
      Julhälsning kommer!
      Ha det bra!

  22. Kattis skriver:

    Aha visste faktiskt inte att man varken firar advent eller lucia i UK, bra läsning!☺
    Ert sverigebesök lät verkligen supermysigt med både barn och barnbarn i storstäderna!!

  23. Franska Fikon skriver:

    Jag har svårt att tänka mig denna tid utan upplysta fönster. Det är ju ett sätt att stå ut med mörkret. NK:s skyltning, det var tradition när jag var barn att man gick dit och tittade, hela familjen. Så fascinerad jag var av att en del djur kunde röra på huvudet eller en tomte kunde snurra. Tänk så härligt det är med utveckling! Ha en bra helg!

    • Lena i Wales skriver:

      Här har man hellre mörkt än betalar för el, tyvärr!!!!
      Samma tradition för mej, fast det var till NKs föregångare i Göteborg. Det där med figurer som rörde sig tyckte jag också var fantastiskt. Vet inte om barn idag tänker så mycket på det, tekniken har ju gått framåt så mycket att de ständigt matas med rörelser.
      Ha det bra!

  24. Så mysigt det såg ut i Liseberg och vad roligt att du fick uppleva lite snö. Vi kom till Riga i gårkväll och här finns ingen snö men vi tänker att julmarknaden ska ge oss lite julkänsla.
    Ha en fin helg!

  25. Som infödd Stockholmare så var man alltid inne i stan, både på NK och PUB och glodde på julskyltningen. Men…jag kan ärligt talat inte säga att jag saknar den längre.
    Det enda jag numera saknar från Stockholm när det gäller just jul är den fantastiska granen på Skeppsbron. Jag och min pappa älskade julen och julgranar och när den kom upp första gången runt 1990 så skulle vi (mamma hade avlidit på hösten) till mina svärföräldrar på Söder på julafton. Vi hämtade pappa och så åkte vi runt Gamla Stan till Skeppsbron. Han var väldans irriterad för han trodde vi skulle komma för sent – och han var MYCKET NOGA med att passa tider. Så vi berättade att vi skulle titta på en vacker gran – och han sa bara att det ser jag en jättestor på berget hemifrån, så det var väl inget märkvärdigt. Men…när han fick se granen så blev han helt stum av beundran. Så det blev sen en tradition för oss att åka förbi den tills vi flyttade hit!
    KRAM
    Susie

  26. Linda skriver:

    Hej!

    Roligt att läsa hur det är – eller kanske snarare inte är – i Wales jämfört med Sverige 🙂

    Solsken
    Linda

  27. Kvinnotankar skriver:

    Underbar läsning och så många vackra fina bilder från Göteborg och Stockholm.Liseberg är verkligen som ett sagoland vid jultid! Vad kul att du fick uppleva snö och hinna äta lite kanelbullar 🙂 Trevlig 4:e advent!

  28. Tove Olberg skriver:

    Så trevligt att följa dig i Sverige också och läsa om lek trivsel. Snö är underbart!
    Du skriver om fördragna gardiner hemma i Wales för att hålla värmen inne. Mysigt också, men förstår din längtan efter att se tända ljusstakar.
    WI verksamheten är trevlig tycker jag!

  29. Veiken skriver:

    Du har sett mer än jag av Göteborg den sista tiden. Jag har helt missat skyltningen på NK i år. Får nog ta mig in till stan någon dag före jul.
    Vi här uppe i Norden är rätt bra på att försöka besegra mörkret med ljus! 🙂

  30. GladiGrönt skriver:

    Vad bra att du fick lite Luciastämnnig, du också! Du har ju möjlighet att få det bästa av två världar, och ibland tre, eftersom du också är mycket i Spanien! Ha en trevlig söndag!/Monica

  31. steel city anna skriver:

    Roligt att fa se lite julskyltning fran Sverige. De var snarlika verkligen i de bada staderna … Samma kreatorer kanske 🙂

    Advent ar verkligen en annan grej har. Jag firar anda i kyrkan. Adventskrans och julsanger. Och pa forsta advent hade jag klatt mej lite extra fint och min kollega undrade over det och jag sa att det var for att det var forsta advent. Just det, det ar da julen borjar, det larde jag mej i skolan sa han da 🙂

  32. Märtha skriver:

    Lucia firas minsann här i Svenskfinland! Högtidligt, sjungande, kröning på offentlig plats, kortege och sen massvis med besök hos gamla, sjuka, ensamma; på sjukhus, äldreboenden, programinslag på julfester… Det finska Finland har anammat traditionen till en del, men ofta är det de finlandssvenska luciorna som överskrider språkgränserna. Det är något oklart hur traditionen har uppstått, men en hushållslärare som studerat i Sverige nämns. Hon fungerade som rektor för en skola som utbildade flickor, bl.a till hushållslärare, och så spreds traditionen. Men andra förslag finns…

  33. Anna/notonmusic skriver:

    Jag har förstått att advent och lucia inte firas i UK efter dottern som bor i Leeds. Nu är hon på väg hem och hinner i alla fall få se några adventsljusstakar, även om det är för sent med Lucia. Vilka härliga dagar i Sverige du verkar ha haft med barnbarnen! Kanelbullens dag, du firar väl den 🙂 Du får införa den i Wales! Har för mig att den ligger nån gång i februari?

Kommentera

