HUR JUL FIRAS I WALES

Julförberedelserna är på gång här i Wales!

På julafton kommer vi att ha ett 20-tal gäster här på svensk julbuffé och på juldagen kommer min man att vara kock och förhoppningsvis tillreda lite kalkon.

Julkonsert

Förra veckan var jag på en konsert i St Mary´s Church i min hemstad Monmouth tillsammans med några väninnor…

dscn0916

…det var förnämligt besök av Rowan Williams, f d Archbishop of Canterbury för Church of England och också f d Archbishop of Church in Wales. Han läste och sjöng tillsammans med en kvinnlig supran och en pianist. En blandning av allvar och skämt. En trevlig föreställning som förberedelse till julen. Kvällen avrundades med ett glas vin hemma hos en av väninnorna som bor nära kyrkan.

Julfirande i Wales

DSCF2240

Jul i Wales firas som i övriga UK.
Jul för de flesta svenskar är 24 december med Kalle Anka kl 3, julklappsutdelning och julbord.
På julafton här jobbar många halvdag, fast i år infaller ju julafton på en lördag så många är ändå lediga.Man drar till puben för att fira att snart är det jul. Så när svenskarna tittar på Kalle Anka och äter Aladdin, dricker britterna en pint på puben med arbetskamrater eller vänner. 24 december är ingen betydelsefull dag här, förutom att julledigheten är på antågande.

Trafiksituationen är ju normat kaostisk i UK, men nu på fredag kommer det är bli totalkaos och mycket svårframkomligt, även lördag kommer att bli en stor resandedag. Man har redan börjat tjata om detta på radio och alla ojar sig inför allt resande.
Här, liksom i stora delar av världen, är det 25 december allt sker…

DSCF2220

…julstrumpan hänger beredd sedan dagen innan vid spisen, så Father Christmas kan komma ner genom skorstenen med alla sina klappar. Här bankar han inte på dörren den 24:de och frågar om det finns några snälla barn. Mången barn har frågat sig hur den lätt korpulente mannen kan tränga sig ner genom den smala skorstenen, ungefär lika bra fråga som svenska barn ställer när pappa alltid ska gå ut och köpa kvällstidningen på julafton och alltid därmed missar tomten!!! Så när man vaknar på juldagens morgon ligger klapparna där beredda att öppnas. En del öppnar sina direkt, andra gör det tillsammans lite senare. Olika familjer, olika traditioner.

Royal Christmas Message = Drottningens Tal sänds på juldagen kl 15.00 brittisk tid i TV och radio. Talet innehåller reflektioner om händelser som hänt under året både i världen och på det privata planet. Det sänds över hela Brittiska Samväldet och är en tradition sedan 1932.

Annandagen heter ju Boxing Day. Konstigt namn, varför? Det kommer sig av att det var på denna dag personal fick paket (box) av sina arbetsgivare…

Photo4742

…Christmas Cake kan ätas när som helst, och hur mycket som helst!!!!…

Photo4741

…Mince pies äts innan och under jul. De består av pajdeg i en liten form, fyllning och ett pajskal på toppen. Fyllningen består av kokade fruktbitar, talg, socker, kryddor och brandy. Fyllningen kan också köpas färdig i glasburk om man inte vill göra den själv. Man kan även köpa färdiga små pajer och bara värma upp dem innan man äter dem. Mycket gott!

Fyllningen kallas mincemeat.
Förväxla inte med minced meat, som är köttfärs…

Photo4475

…att sända julkort är en gammal tradition och flera miljoner sänds fortfarande varje år. Korten är alltid dubbelvikta och i kuvert, inte som många svenska typ vykort. De ser mer ut som typ våra födelsedagskort. Korten placeras vid ankomst på spiselhyllan eller hängs över den för allmänt beskådande.
Julgran förekommer också, men oftast som en liten plastgran med kulörta lampor som ofta är blinkande. Jag brukar inte ha den typ av gran här, som många kanske förstår varför. Jag har redan visat min specialgran!
Juldekorationer finns naturligtvis också. Vissa familjer har knappt några, medan andra allför många!

dscn0911

Jag fick några förfrågningar på var jag fått tag i de små husen jag visade för en vecka sedan…

DSCF9414

…jag köpte för 2 år sedan de 8 husen…

DSCF9418

…i en välgörenhetsaffär här i min hemstad Monmouth…

DSCF9420

…för, tror jag, £ 2 eller £ 3 för alla 8 stycken…

DSCF9422

…de bara stod där alldeles ensamma och till synes i behov att ett hem. Så de hamnade på bomull på mitt lilla bord…

DSCF9424

…julgranen fick jag också tag i i en välgörenhetsaffär för £ 1. Inte mycket pengar, men några £ till välgörenhet och en prydnad hos mig.

Mer om julmaten kommer på lördag, julafton!

Det här inlägget postades i årstider m m, Besökta platser. Bokmärk permalänken.

57 kommentarer till HUR JUL FIRAS I WALES

  1. åsa i åsele skriver:

    Intressant att läsa om julfirandet som skiljer sig mot det svenska, jag undrar varför vi i Sverige har julafton den 24 då tomten kommer när resten av världen först har jul 25 december.

    • Lena i Wales skriver:

      Beror troligen en del på religion, protestandet och katoliker. I många katolska länder börjar det med midnattsmässan, natten mellan julafton och juldagen.
      Något att forska i.

  2. torrebloggen skriver:

    Tack för ett väldigt intressant och juligt inlägg om julfirandet i Wales!
    Önskar dig en riktigt God Jul!
    Kram!

  3. skåningen skriver:

    Jag tyckte om husen!
    Ha en riktigt bra dag!
    Kram!

  4. Märtha skriver:

    Intressant. Jag drömde också en tid om att bygga upp en liten julby, men så kom det sig att jag hade en intresserad katt (vadd är spännande att krafsa i…) Och de små hus man då fick tag på här var mer klumpiga än vackra…
    Nu har jag mina ”dystra” isländska ‘tomtar’, som jag bloggade om för ett år sedan. GOD JUL!

  5. Karin Eklund skriver:

    Tack för julig info! Det är härligt att få ta del av den walesiska jultraditionen. Ser framemot nästa inlägg. Ha det gott Lena!

  6. Åsa Rydström skriver:

    Roliga och intressanta grejer du skriver OM. GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR. Ha de fint.

  7. Tove Olberg skriver:

    Tack lena för dina inlägg som vidgar vetandet och de små husen ger glädjen bland allt det andra du skriver om ditt liv där i Wales 🙂

  8. Marina skriver:

    Det där med att hänga upp julkorten var en sed jag tog med mig från England och varje år har det sedan dinglat massor med julkort i ett rött band hemma hos oss. Mängden kort har krympt ansenligt de senaste åren och i år har jag själv avstått från att skicka några. Det är i och för sig en trevlig tradition, men i år valde jag att skänka pengarna i stället. Sedan måste jag erkänna att det där med mince pies är inte riktigt min grej… Ha en riktigt bra jul!

  9. steel city anna skriver:

    Vilket fynd du gjorde med din lilla juleby! 🙂 sa gullig.

  10. Znogge skriver:

    Det var verkligen prisvärda fynd som hamnade på ditt julbord. Hos oss blir det kalkon i år och det ser jag fram emot. Men jag får vackert tillaga den själv 😉

  11. Steve skriver:

    Inget julfirande är det andra likt. Alla har vi våra egenheter.

  12. Alltid kul att ta del av julfirande i andra länder och kulturer! Så trevligt du har beskrivit hur det är i Wales!
    Önskar dig en riktigt GOD JUL!

  13. wiolettan skriver:

    Så intressant att läsa om julen i Wales. En del är tydligen lite lika, men ni firar det mesta på juldagen.
    Det är roligt och trevligt med traditioner och att de kan bevaras till efterkommande. Julstrumpa har jag hört talas om och har lite svårt att förstå hur saker kan rymmas där. Jag menar det kan ju inte bli några stora, eller skrymmande julklappar då. I en säck ryms det mycket.
    Så fina de små husen är. Förstår att du köpte dom.
    Ha det bra.
    Varm kram till dig.

  14. FREEDOMtravel skriver:

    Intressant att läsa om traditioner i olika länder! Söta små hus! 🙂

  15. Biggeros skriver:

    Tack för titten och ditt fina inlägg om Julfirande i din hemstad. Vill även passa på att önska dig en riktigt God Jul🎄🎅🎄

  16. Ami skriver:

    Olika jultraditioner är trevligt att läsa om!
    Önskar er en riktigt God Jul!

  17. Eva Trillian skriver:

    Även om traditionerna varierar så finns det så mycket mysigt med jul 🙂
    Önskar dig en God Jul!

  18. GladiGrönt skriver:

    Lite julhets här också, man vill helst inte ge sig ut på stan. det mesta är inhandlat och ikväll blir det myspyssel med barnbarnen. Ha en riktigt God Jul!

  19. sockenvagenssota skriver:

    Ha ha jag som trott ni fikat köttfärsbakelser 😂 Tack för att du redde ut det! Och en önskan om en god jul ❤️

  20. Comsi Comsa skriver:

    *** GOD JUL på dig Lena ***

    Kram ♥

  21. TantGlad skriver:

    Det är intressant att läsa lite om ditt julfirande och hur julen firas i Wales.
    En gran med blinkande lampor skulle jag få ont i skallen av Haha.

    Ha en riktig fin jul. God Jul.

  22. Inger skriver:

    Önskar dig en riktigt god jul!
    Inger

  23. Luna Ek skriver:

    Alltid intressant att läsa om andras julfirande.
    God Jul!
    Luna

  24. wiolettan skriver:

    Tittar in igen för att önska dig en
    riktigt GOD JUL.
    Sköt om dig och varm julkram.

  25. Franska fikon skriver:

    Fina småhus!! God Jul och Gott Nytt år!

  26. Tomtan skriver:

    GOD JUL!!!!!!! Var boxinday är sista skoldagen 😀

  27. Sussi skriver:

    Jag kommer ihåg att när jag var liten så fick alltid jag och min syster en julklapp direkt på morgonen. Mamma smög in på senkvällen och la den nedanför sängen. Himla fint minne 🙂

  28. Intressant att läsa och jämföra. Snygga små hus.
    Jag önskar dig en God Jul och Gott Nytt År.
    Kram Bosse

  29. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 juli – december | Lena i Wales

Kommentera

