WALES – PUBAR och PUBLIV 6 och SPANIEN – VÄDER

Här i Spanien har vädret ändrats från värme till kallt, 6 grader på natten och 10 -14 grader under dagen samt lite småregn då och då, men även en del sol. Så tänker man sig kanske inte Costa del Sol…

dscn1437

…det är också mycket ovanligt med snö på bergen precis bakom vårt hus…

dscn1441

…trädgårdsmästaren sa att han bara sett det 3 gånger tidigare under sitt ca 50-åriga liv (jag vet inte hur gammal han är, bara gissar)…

dscn1434

…det är inget UFO på bilden, bara lite smuts på linsen!

I helgen kommer många spanjorer att åka upp i bergen för att få uppleva snö. Många har aldrig sett det tidigare! Detta medan de nordbor som bor här kommer hit för ständer, värme och sol. Tänk så olika det är, samma situation, men olika tänkande beroende på var man kommer från.

På spansk TV har man de senaste dagarna visa mycket från olika snöområden i Spanien, hur folk suttit fast i snön, hur vägar har stängts p g a snö, hur skolor stängts och hur barn lekt i snön på gatorna.

Vad har jag haft för mig?

dscn0447

Denna bild visade jag er i oktober förra året. Virkade rutor i blått och grönt. Vad blev det av dessa?…

dscn1431

…jo, en filt 1,5 m x 1 m ( har lagt mitt röda mobiltelefonfodral högst upp som jämförelse). Det blev 16 x 11 rutor, alltså 176 rutor. 8 varv på varje ruta x 176 rutor blir 1 408 varv. Den är gjord i bomullsgarn, ganska tunt, så tid har det tagit, men roligt har det varit!..

dscn1427

…just nu hänger den på armstödet till soffan, men när det är lite kallt tänker jag vira in mig i den och bara slappa!

dscn1443

Här i Spanien finns gott om s k Chinos, vi kallar dem China shops. Den jag besökte igår var en Hiper Chino, alltså enormt stor. Varorna i dessa affärer kommer från Kina och de är otroligt billiga. Kvalitén är kanske inte alltid den högsta, men för vissa varor kanske det inte spelar så stor roll. Som tur var var inte mannen med för min väninna och jag spenderade dryga 2 timmar i affären och ändå tömde vi den inte. Här finns allt man kan tänka sig, sytillbehör, porslin, husgeråd, kuddar, glasögon, kläder, leksaker, porslin, ja, allt man kan tänka sig förutom mat. Jag har inte varit i Ullared på drygt 30 år, men kan tänka mig en viss likhet, förutom att det inte är packat med folk…

dscn1445

…och det var bara nyttiga saker, nästan, som jag kom hem med. Tänkte få lite bättre ordning i mina köksskåp, så det blev lite glas-, metall- och plastburkar bl a.

En lyckad eftermiddag och inte kostade det mycket heller!

Wales

Pubar och publiv 6 -pub games

Pub games har alltid varit populära i pubarna. Det är inte bara att gå till puben och ta en öl, det är den sociala biten som också är så viktig och att tävla och spela spel är socialt.

Några vanliga pub games:

Photo5318

—Dart

Spelas gärna med lite innanför västen, men inte alltför mycket. En av få sporter där ”doping” liksom ingår. Pilkastning var ju förr vanligt på de svenska dansbanorna och där var ju också många som hade lite innanför västen.

Det finns olika pilkastningsspel mot samma bräda. Det vanligaste är att man har tre pilar/kast och antingen spelar individuellt eller mot varandra eller i lag. Man räknar nerifrån 301 eller 501 för att sluta på 0 med en dubbel.  Publagen spelar mot andra pubars lag främst för äran.

—Quiz

Många pubar anordnar frågesport t ex en gång /vecka. Här bildar man också lag och spelar mot varandra. Man kan också bilda ett publag som spelar mot andra publag. Jättekul  och lärorikt!

Photo2937

—Biljard,  pool och snooker

Även om det minskar har fortfarande många pubar snooker eller pool bord. Komplicerat att förklara skillnaderna, eftersom jag helt enkelt inte kan det!!

—Skittle

En slags inomhus kägelbana, liknande bowling, som fortfarande finns kvar på en del gamla pubar, framförallt på landsbygden. Man kastar ett klot mot uppsatta käglor på ett slags parkettgolv. Mycket trevligt spel att spela med mina dambekanta över ett glas vin!

–Cribbage

Ett slags kortspel där man också använder en bräda. På brädet markerar spelarna poängen genom att sätta pinnar i hålen. Spelet går ut på att få poäng för vissa kombinationer av kort. Även andra kortspel förekommer.

Photo4827

–Enarmade banditer

Förkommer idag på många pubar.

Ha en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i Pubar o publiv, Spanien. Bokmärk permalänken.

70 kommentarer till WALES – PUBAR och PUBLIV 6 och SPANIEN – VÄDER

  1. Tove Olberg skriver:

    Ja, tänka sig snö och kallt på Costa del Sol! Din virkade filt är som mosaiken där du är, den passar så bra! Fint och välgjord arbete och vilka sköna timmar att skapa!
    Dart har jag spelat på en pup i Arvika, riktigt åt skogen gick det men kul var det
    Tack för dagens och ha en fin helg!

    • Lena i Wales skriver:

      Även här kan det vara lite kallt.
      Roligt att du gillar min filt, det glädjer mej verkligen.
      Det brukar också gå åt skogen när jag spelar, men huvudsaken är att man har roligt!
      Ha en fin helg du också!

  2. Anna/notonmusic skriver:

    Skittle och Cribbagle… aldrig hört talas om! Lät väldigt trivsamt, det där med vänner och ett glas vin! Snö är däremot mycket mera bekant! Vilken fantastisk filt du har virkat! Kan tänka mig att det tar tid!

  3. Znogge skriver:

    Vilken alldeles fantastisk filt du har virkat! Imponerande 😀 Av någon anledning har jag aldrig lärt mig det hantverket och nu är det nog kört…

    Önskar dig en trevlig hel!

  4. Det måste vara en ren njutning att vira in sig i den vackra filten! Vädret är visst ut led lite här och var. I vår rabatt intill huset tittar de första tulpanerna fram.
    Så mycket kul det finns att göra på puben. Dart har jag provat på men resten av aktiviteterna är vita fält för mig! Gott skäl att kolla in några pubar framöver.
    Ha det bra! Hoppas du slipper snö!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är så roligt när man gör något man tycker är kul och sedan också kan ha användning av det. Det glädjer mej att du tycker om den!
      Tulpaner, redan? Ja, ur led är tiden.
      Publivet är speciellt på många sätt.
      Här är snön nästan bort bland bergen och solen skiner!

  5. Geddfish skriver:

    Ja, så konstig världen är. Både när det gäller väder och annat. Men så har det väl alltid varit. Konstigheter.
    Vilken underbar filt som du virkat! Jag har virkat en del, men det blir i mindre former. För tillfället stickar jag. Jättebra meditation och hjärngympa, glädje.
    Ha det så fint! Jag skryter med sol 😀

  6. Marit Sønstebø skriver:

    Ja, jeg så på tv for noen dager siden at det var mye snø enkelte steder i Spania. Utrolig, for her er det nesten ikke noe! Flott teppe du har laget. Mye jobb, ja!

    Ha det fint!

  7. Vad fin den blev, filten! När jag väntade på sonen i magen stickade jag en filt till honom och den älskade han. Ligger magasinerad.
    Hur lång tid tar det för dig att göra en ruta? Misstänker att du är rätt snabb. Jag har aldrig virkat så där stora projekt, bara en massa smått. Men det är klart, jag har aldrig satt ihop mina små till ett större. Det är ju det som är så bra med virkning, egentligen. Små enheter som man sedan sätter ihop till en stor. Lätt att slänga ned i handväskan!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är så rofyllt och härligt att sitta med sin virkning och att det sedan blir ett resultat man gillar, ja då är det ändå bättre. Fin historia om din filt!
      Jag är ganska snabb, men vet faktiskt inte hur lång tid det tar att göra en ruta, har alltid flera på gång samtidigt, då ledsnar man inte. Får ta och räkna någon gång.
      Tycker om att sticka också, men betydligt jobbigare att ha med sig. Små bitar som sedan blir stora saker är väldigt praktiskt.

  8. steel city anna skriver:

    Vilken vacker filt!

    Ja, sno vill man ju som svensk inte garna aka till Spanien for att se.

    Vet inte heller skillnaden mellan pool och snooker och da har verkligen manga forsokt forklara det for mej!

  9. Ami skriver:

    Så fint du har virkat!
    Och visst har vädret varit märkligt här i Spanien! Vi har ju haft snö här på Costa Blanca, vilket är mycket ovanligt! Och efter det har det regnat och stormat varje dag….men någon gång kommer nog solen tillbaks 🙂
    Ha en fin helg!

  10. skåningen skriver:

    Dart har jag spelat ,men jag är urkass på att träffa tavlan 🙂
    Du… vilken snygg filt du har virkat!
    Sv…Jag hoppas på att inte hitta fler grodor!
    Kram!

  11. Beundrar din vackra filt! Har du sytt eller virkat ihop rutorna?
    Ha det gott!

  12. Marina skriver:

    Vilken underbar filt och vilket arbete du lagt ner!!

  13. gunnardeckare skriver:

    Det ser ut att finnas mycket trevlig att göra och se både i Wales och Spanien. Vädret har ju blivit mer och mer oförutsägbart.

  14. Ditte skriver:

    Så vacker din virkade filt blev. Helt underbara färgkombinationer. Ja, du vet ju att jag också är blå. Tycker verkligen du är jätteduktig som fått till denna och så mycket jobb och tid du lagt ner. Virka kan jag inte, har provat flera gånger, men jag hade en mormor som kunde så jag har två rejäla plädar/filtar som hon virkat dock i ett lite tjockare garn. Hon virkade också överkast i liknande rutor i vitt tunt bomullsgarn och de har jag också kvar i gömmorna och de bord ekunna användas till något.
    Vad som jag uppskattar med pubar är just det sociala och quizz har jag varit med på liksom, dart och biljars. Däremot har jag aldrig testat cribbage. Men kanske blir det. Enarmade banditer har dock testats.
    Skönt att ni inte haft då mycket regn, men namnet Solkusten förpliktigar.
    Önskar er en trevlig helgoch vi hoppas på sol i nästa vecka.

    • Lena i Wales skriver:

      För mej är virkandet en stor avkoppling och dessutom enkelt att ta med sej jämfört med stickning som tar större plats i väskan. Har ofta virkning med mej om jag skulle behöva vänta någonstans. Och blått passar in här, ja för mej troligen överallt!
      Pubar är verkligen en social plats för alla.
      Vi har nog haft betydligt större tur med vädret än vad ni haft. Idag skiner solen igen.
      Ha det bra!

  15. Barbro S skriver:

    Häftigt med snö därnere i södern :). Jättefin blev filten din. Ja, det är kul med spel. Ikväll har jag besökt en restaurang med boulebanor. Efter god middag spelade vi några matcher och det var väldigt roligt.

  16. torrebloggen skriver:

    Vilken vacker filt du hade virkat! Gillade färgkombinationerna! Är ju lite blå….
    Det är så mysig stämning på puben! Gick ofta till bowlinghallen och spelade både bowling och biljard, även dart! Trevlig helg!
    Kram!

  17. Anne-Marie skriver:

    Spännande att ni har snö. Förstår att det måste vara ovanligt.
    Jag minns när jag bodde på Hawaii ett år och det kom ett ovanligt snöfall uppe på Kilauea. Det var märkligt att se bilar med snö (som hade varit uppe på vulkanen) i den tropiska värmen. 🙂
    Här fortsätter förresten snön och ovädren att dra in med ungefär 1 dags mellanrum. Vi behöver en paus nu.
    Så fin din filt blev! Skönt med varma filtar.
    Pubar är trivsamma. Jag dricker ingen alkohol men har ätit mat flera gånger på pubar och det brukar smaka riktigt gott.
    Ha det bra!

    • Lena i Wales skriver:

      Det var verkligen en annorlunda syn med snö på topparna!
      Roligt att du gillar min filt!
      Publivet är speciellt och det är inte bara alkohol, utan den sociala biten är så viktig.
      Ha det bra du också!

  18. Ama de casa skriver:

    Ja nog har vi haft lite annorlunda väder alltid. Första snön jag sett här, och det är inte så konstigt eftersom det var 91 år sen sist 🙂

    Vilket jobb med filten – och vad fin den blev!

  19. Agneta Hedlund skriver:

    Härlig filt! Kommer till Wales i maj med Lasses resor! Ser verkligen fram emot att träffa dig igen! Har ju haft förmånen att haft dig som reseledare både i Skottland o Irland tidigare!!

  20. Biggeros skriver:

    Visst är det typiska pub aktiviteter som nyttjas och många av dessa förekom när vi bodde i Rodeheath/ Staffordshire ganska nära Sandbach och Newcastle upon Lyme (tror jag staden hette). Vi bodde där nämligen i nästan 2 år och barnen gick i engelsk skola. Jag har fortfarande kontakt med vänner därifrån. Vi trivdes väldigt bra. Det fanns två pubar i byn en var en riktigt familje pub och den andra Royal Oak var den lokala puben de flesta träffades och umgicks. Så roligt att du nämner pubar och dess aktiviteter och minnen kommer upp igen för mig. En riktigt härlig tid av mitt liv🤗🤗Jag var även delaktig i skolarbetet som frivillig förälder utan lön. Så tacksamt och berikande på alla sätt och vis.
    Du nämner även Chino Bakar vilket är väldigt roligt att gå och kolla in allt från kläder till inredning. Det finns alltid något man kommer hem med. Min man är inte direkt road av att gå med. Trevlig Söndag Lena

  21. Biggeros skriver:

    Chino bazar ska det ju vara*Kram

  22. sockenvagenssota skriver:

    Wow så ihärdig och duktig du varit med mormorsrutorna! Så fint resultat! Önskar dig en fin vecka! ❤️

  23. Kattis skriver:

    Vädret nere i Medelhavet verkar vara lite underligt denna vinter…massa snö på platser som typ aldrig fått det tidigare! Man undrar ju vad det kan betyda…😞
    sv: Men gud vad gott med svärdfisk…verkligen mums!😀

  24. Eva Trillian skriver:

    Även Costa del Sol behöver väl regn då och då 🙂 Kanske inte det man vill uppleva när man åker dit – men, vi vill nog inte dit om det aldrig regnar heller!
    Svärdfisk är verkligen gott – men något man inte borde äta – för den är hotad… (funderar men orkar inte kolla upp det)!
    Dina pub-inlägg får mig att längta till slutet av mars då jag och Yngste ska hälsa på Äldste och fira hans födelsedag i Oxford-trakten 🙂 En pub eller två får det ju bli då!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är mycket viktigt med regn här också. Ofta har vi vattenbrist.
      Visste inte om att svärdfisken var hotad!
      Säkert många tillfällen i Oxfordtrakten för pubbesök, alltid trevligt.
      Ha det bra!

  25. Åh, så vackert ditt lapptäcke blev! suprgillar!

  26. Märtha skriver:

    Du verkar ha gjort en nyttig shoppingrunda! Vi har en affär här i Borgå som också säljer ”precis vad som helst”, men för det mesta är det kvalitet där. Verkligt intressant att ta gäster till… Och jag vill ju kalla filten finländsk, blå-vit. Så du kan vira in dig i den och fira Finland 100 år, som republiken blir i år. ¤ ¤ ¤ Att det spelas så mycket på pubar, det var en trevlig nyhet. Det enda jag kunde klara av med en aning heder i behåll är troligtvis quiqen. Blott jag förstår språket… Hälsningar från halka och minus 0,8!

  27. Sussi skriver:

    Kul att höra om reaktionen om snön. En annan är ju så van med den så man tycker ju inte att det är så speciellt. Önskar på mildare klimat här så man slipper snön överhuvudtaget 😉 Vilken jättefin filt du gjort! 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Min man var uppe bland bergen i söndags och det var fullt med folk överallt som ville titta på den lilla snö som fortfarande finns kvar och naturligtvis ta bilder.
      Ja, tänk var olika vi känner p g a vad vi är vana vid.
      Jag är också glad för min filt.

  28. Anette skriver:

    Dart, biljard och quiz gillar jag. Inte banditer, de är inte min grej.
    Det var länge sedan jag handarbetade, minns det som trevlig avkoppling. Kul också förstås om man som du får till något fint.

    • Lena i Wales skriver:

      Banditerna är heller inget för mej längre. Gillade det när jag var barn och ungdom.
      För mej är virka en fantastisk avkoppling. Får mej att sitta ner och inte stressa. Roligt också att ”leka” med färgkombinationer.
      Ha det bra!

  29. åsa i åsele skriver:

    En China Shop låter ju kul, lite som gott & blandat 🙂 Ha en fin måndag.

  30. wiolettan skriver:

    Har läst och hört om hur vädret är annorlunda nu i södra Europa. Översvämningar och snö, där det inte brukar vara det. Världen är lite upp och ner ibland. Vi har nästan ingen snö och några enstaka grader.
    Fina bilder av bergen, som du visar och visst är det ett Ufo, smuts på linsen, nja.
    Det ser ut att vara en varm och vacker filt som du har gjort. Härligt att kura ihop sig i, mörka eller svala kvällar.
    Två timmar i affären? Oj, det skulle inte heller min man gilla.
    Dart, det har de satt upp i lokalen hos vår pensionärsförening, ska bli spännande.
    Biljard brukar jag spela då jag åker hem till Ångermanland, min bror har ett spel stående där i ett rum. Roligt.
    Enarmade banditer, älskar dom, så det kan bli riktigt farligt.
    Varm kram till dig.

    • Lena i Wales skriver:

      Verkligen upp och ner med vädret i stora delar av Europa.
      Det är så vackert upp i bergen och snö är ovanligt här.
      Virkning kan förena nytt med nöje och så avkopplande.
      Skönt att vara i affären utan män!!! Annars hade det blivit olidligt!
      Enarmade brukade jag spela på när jag var yngre på båten mellan Göteborg och Fredrikshamn.
      Kramar till dej också!

  31. Anita skriver:

    Burr så kallt! 6 grader på nätterna och snö i bergen. Det tänker man sig ju som sagt inte, i synnerhet som namnet innehåller ordet Sol 🙂 Och du … så himla snygg filten blev. Jag gillar verkligen färgerna och så snyggt den gjorde sig på armstödet till soffan. Nu när det är kyligt i Spanien så får du kanske anledning att vira in dig i den också.

    Ullared har jag aldrig besökt och det vete sjutton om jag skulle orka gå två timmar i ett varuhus. Jag hör till dom som avskyr att shoppa. Fast hittar man nyttiga saker som du gjorde så är det ju väl spenderad tid.

    Alltid kul att läsa om publivet i UK. Inte visste jag att det fanns så många olika aktiviteter man kunde ägna sig åt. Dart och quiz är väl det jag kommit i kontakt med. Förutom levande musik förstås fast det är ju en annan sak.

    Trevligt inlägg som alltid från dig! Hoppas värmen kommer åter och att du får en skön vecka!
    /Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Det har varit kallt för att vara i södra Spanien. Nu skiner solen och det är tillbaka till det normala igen.
      Jag gillar verkligen att virka och behöver det för att koppla av ibland.
      Jag är heller ingen shoppare, men det var kul tillsammans med en väninna och mycket tid spenderades med hobbygrejer, garn o s v. Hon är väldigt kreativ och undervisar på en design academi. Mycket inspiration!
      Publivet har mycket att ge!
      Ha en fin dag!

  32. Ingrid skriver:

    Åh vad jag blir inspirerad av din virkning – måste komma igång med något liknande själv!

    Intressant med ”Chinos-affärerna”. Jag har nyss hittat en liknande precis på andra sidan gränsen i Italien (jag åker från Menton) och lärde mig också att det brukar vara kineser som driver just den här typen av synnerligen bred diversehandel. Ganska förvirrande, kanske inte alltid inspirerande men ändå rätt användbart.
    /Ingrid

    • Lena i Wales skriver:

      Det är så roligt och så rofyllt att virka. Lycka till!
      Det är alltid kineser som driver affärerna och de är ofta sammankopplade med varandra. Mycket användbara grejer och billigt.
      Ha det bra!

  33. Veiken skriver:

    Vädret är sig inte likt någonstans. Snö i Spanien är väl inte det första man tänker på.
    Det ä trevligt med olika aktiviteter på pubar eller någon annanstans…

  34. Titti skriver:

    ALLTID lika kul att kika in till dig! Vackra vyer som vanligt…snygga rutor också!
    Fredag igen och snart stundar en skön helg, behövligt…
    Kram till dig från Titti

Kommentera

