WALES – OFFAS DYKE, en vandring och SPANIEN – EN VANDRING

Jag är fortfarande kvar i Spanien och igår fyllde jag år!!! Om detta kommer senare.

Inlägget idag handlar om vandring i både Wales och i Spanien.

Wales

Offas Dyke (en repris)

DSCF2689

Dyke = vall, fördämning, dike, bank

Offas Dyke var ett enormt byggnadsverk bestående av försvarsvallar och diken längs gränsen England – Wales.

Uppe i norr finns istället en mur, Hadrian´s Wall, den gamla gränsen mellan England och Skottland.

Vallarna finns inte kvar hela sträckan, utan bara vissa delar. Den är på sina ställen upp till 20 m bred (inkl vallgraven) och upp till 2,5 m hög och hela sträckan var ca 24 mil lång.

Vallen tjänade som ett försvarsverk mot de vilda walesarna!!!! En del människor tycker att den ska återuppbyggas, ha, ha! Engelsmännen för att återigen försvara sig mot de vilda walesarna och walesarna för att stoppa de tråkiga och snåla engelsmännen att flytta dit!

Offas Dyke Path

DSCF2703   DSCF2705

Offas Dyke Path är en vandringsled som ingår i British National Trail. Den följer mer eller mindre gränsen England – Wales, på vissa ställen gör den sina avstickare hit och dit. Leden börjar i Chepstow i söder och går sedan ut vid Irländska sjön. Den är ca 28 mil lång och invigdes 1971.

Några bilder från delar av vandringsleden.

Photo5042    Photo5043

Photo5045   Photo5046

Photo5039  DSCF2707

Vad kommer då namnet Offa från?

Photo5463    Photo5466

Offa var på 700-talet kung av det anglosaxiska kungariket Mercia, som låg i det som idag ungefär är Midlands i mellersta England (England som land fanns ju inte då). Under denna tid förekom ständiga strider mellan dåtidens småriken, inom rikena och mellan olika stammar. Offa kom till makten efter en tid av inbördeskrig och mord. En blodig tid! Genom krig och ingifte utökade Offa sitt rike, vilket vid hans död också innefattade stora delar av sydöstra England.

Offa var en kristen kung, men kom i konflikt med kyrkan och särskilt med ärkebiskopen. Han lyckades övertyga påven att dela upp ärkestiftet i två delar, för att på så sätt kunna styra över kyrkan.

Det finns många mynt kvar från Offas regeringstid, bl a med hans bild på. Några guldmynt finns också kvar. Hur mynten användes vet man inte riktigt, men kanske som gåvor till Rom.

Spanien

dscn1361

Vad många av mina passagerare sagt när jag guidat dem i Spanien är: Inte visste vi att landet var så bergigt! Längs hela Medelhavskusten från franska gränsen i norr till portugisiska gränsen i söder är det några kilometer av platt landskap längs havet, sedan tar bergen över i några mil inåt landet upp till den spanska högplatån…

dscn1362

…i dessa områden är det utmärkt för vandring. Det finns många gamla vägar uppe bland bergen. Idag svårframkomliga med bil, men bra att vandra på…

dscn1382

…eftersom det ständigt under den stora torrperioden under sommaren förekommer många skogsbränder har man också röjt undan brandgator för att försöka stoppa bränderna och dessutom kunna komma fram med räddningsfordon. Dessa är också bra att använda för promenader.

Här kommer en liten video med vackra bilder och lite guidning från toppen.

dscn1404

Denna bild är tagen precis bakom mitt hus med utsikt över bergen jag visat på bilder uppifrån…

dscn1386

…om man inte vill promenera ända nerifrån kusten kan man ta bilen upp och sedan köra på mycket dåliga vägar längs kammen av det högst berget längs med havet. På mycket guppiga väg finns kilometrar med väl underhållna murar och ibland en stor insynsskyddad grind här och där, övervakningskameror och ibland beväpnade vakter. Varför? Jo, här bor i enorma villor de som inte vill bli sedda, bl a Julio Iglesias.

Det här inlägget postades i Besökta platser, Spanien, Video. Bokmärk permalänken.

60 kommentarer till WALES – OFFAS DYKE, en vandring och SPANIEN – EN VANDRING

  1. åsa i åsele skriver:

    Grattis på födelsedagen ❤

  2. åsa i åsele skriver:

    Det lär ju storma en hel del närmaste tiden i England innan Brexit är i hamn och Theresa May kommer inte att få det lättsamt.

  3. Ingela skriver:

    Grattis på födelsedagen!
    Vandra i Spanien kan rekommenderas. Har själv vandrat delar av El Camino i norra Spanien. Från St Jean Pied du Port, upp i Pyreneerna och vidare till Santiago de Compostela. Hela den sträckan är 81 mil. En fantastisk upplevelse. Man kan dela upp sträckan och gå en bit i taget om man vill. Man stämplar sitt pilgrimspass på platser under vandringen och registrerar sig vid målet och får ett diplom. Bäst att vandra på vår, eller höst, då det är för varmt på sommaren.

  4. Grattis på födelsedagen!
    Walesarna har tydligen bättrat sig och är inte så förfärliga längre. När jag var i Wales träffade jag bara vänligt sinnade människor!
    När du skriver om vandringsleder i Spanien kommer jag att tänka på ett av våra standardviner som vi alltid har hemma, GR-174 som lär vara uppkallat efter en vandringsled i Priorat. Har aldrig varit där men har läst att det är svårt att vandra där.
    Ha det bra!

  5. Geddfish skriver:

    Har den äran på födelsedagen i efterskott 💗
    Intressant att läsa historia och se bilder från vandringar. Och den blåsiga videon!
    Jag har ju tidigare berättat att jag gick sista sträckan av Caminon, precis så att jag fick Compostelat (diplomet). Det är nu 4,5 år sedan, vet inte om min rygg skulle klara det idag.
    Ha det gott 😀

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för grattishälsningen!
      Roligt att du gillar mitt inlägg och historia är intressant och det är alltid skönt att vandra och röra på sej.
      Har fortfarande din vandring på min lista av vad jag vill göra, så vi får se…..
      Ha det bra!

  6. Tove Olberg skriver:

    Så har jag denna onsdagens Lena inlägg besökt och ja- det där Spanien det är liksom lite hägrande …Tack för guidningen från toppen så jag fick lite översikt 🙂 Julio I måste väl vara till åren vid här laget ….
    Må gott!

  7. Inger skriver:

    Vadå inte bergigt i Spanien, och var ligger Sierra Nevada haha. Jag faller för den gröna mossan i Wales. Grattis i efterskott!
    Kram

  8. skåningen skriver:

    Förr vandrade jag mycket .Numera är jag är ingen vandringsmänniska.
    Jag känner av varenda muskel idag!
    Ha en bra dag!
    Kram!

  9. Märtha skriver:

    Grattis i efterskott! Läste i dagens tidning att parlamentet i GB måste godkänna Brexit – men från Skottland behövs inte ett ord, ens. Och Wales räknas väl inte alls… Den där muren skulle visst vara bra… Det finns en rikblommande vit buskros som heter ‘Nevada’, förresten. Framförädlad av en Pedro Dot som visst bodde nära Barcelona. Och när vi första gången läste om Spanien i skolan så lärde vi oss bergsmassivet Sierra Nevada, och var det ligger på kartan. Sen har jag ju gått uppför gatorna i diverse städer på solkusten… Hälsar rosskrivaren…

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för gratulationen!
      Ja, det är mycket som händer i UK nu, inte bara positivt. Skottland och Wales är ofta inte räknade, 8 miljoner människor tillsammans, mot ca 53 i England, vad kan vi göra?
      Sierra Nevada är ju välkänt, men det finns fler fina bergskedjor att vandra i här. Visste inte om denna buskros. Intressant!
      Ha det bra!

  10. Znogge skriver:

    Grattis en dag i efterskott! Hoppas att det blev en trevlig födelsedag. Vandringar på höga höjder är inte riktigt i min smak men jag vet att många gillar det!

    Ha en bra kväll!

  11. Grattis i efterskott!
    Så vackra bilder med mossiga stenar!
    Ja, det vore intressant att få vandra i bergen.
    Såg också på dina videor!
    Ha det så bra!

  12. sockenvagenssota skriver:

    Varma grattis i efterskott!!! 🌷💕🎂

  13. wiolettan skriver:

    Som vanligt intressant och informativt om platserna och de vackra bilderna som du visar här. Så roligt att få följa dig.
    Videoklippet, helt underbar utsikt och så långt man kunde se och så samtidigt få reda på vad det var vi fick se, härligt. Mysigt att höra din röst också.
    ‘Stort GRATTIS i efterhand till din födelsedag.
    Varm kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag blir alltid så glad för dina fina kommentarer!
      Ibland är det roligt att göra en liten video. Tror att min göteborgska går att urskilja ganska väl.
      Tack också för grattiset!
      Kramar!

  14. Steel city anna skriver:

    Grattis Lena i efterskott!

    Ser ut som en härlig vandringsled. Imorrn ska det snöa här i Sheffield, det ska bli spännande att se om det blir så 🙂

  15. Gilla skriver:

    Jag har ju inte varit så flitig hos dig på senare tiden. Så det var ju trevligt att kunna gratulera på födelsedagen, även om det blev lite sent.
    Det var roligt att få se lite från Solkusten också. Det var min och min makes och yngste sonens första charterresor. Började i Torremolinos 1972. Fortsatte i Benalmadena både Costa och Pueblo. Så gjorde vi en utflykt till Marbella också. Men det var i början av 1970-talet. Så det är säkert mycket som inte är sig likt längre.

    Ett kul minne var, när vi var i Marbella. Det stod en konstnär nere vid stranden och målade en tavla. Nåt år senare var vi på Teneriffa och Puerto de la Cruz. Vi var där ett nyär och hittade honom på en av gatorna intill stranden där också.

    Kram/Gilla

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för gratulationen!
      Torremolinos, Benalmadena och Marbella har ändrats mycket sedan början av 70-talet, Skulle nog vara svårt att känna igen idag.
      Många som jobbar med turism här i Spanien är olika säsonger på fastlandet och på Kanarieöarna. Kul att ni återsåg honom.
      Ha det bra!

  16. Marina skriver:

    Stort grattis i efterskott!!

  17. Marit Sønstebø skriver:

    Gratulerer med fødselsdagen din som var! Offas Dike har jeg lest om, og jeg synes at den perioden vi kaller vikingtiden er spennende å lese om.

    Ha det fint!

  18. Tomtan skriver:

    Härlig natur i Wales. Tror jag skulle trivas där.

  19. Lisbeth skriver:

    Hej, hoppas du hade en riktigt go da igår🌞 Nu har vi fixat World Cup med 30 000 besökare på lördagen o lika många på söndagen. Tom vår kung kom på söndagen i egen bil! Ha skulle inte kommit men såg Vinterstudion på TV och bestämde sej för att komma. Så vi fick kunglig glans dessutom. Det fungerade över all förväntan med logistik o allt. Det var kul att vara en av över 700 frivilliga som jobbade!! Det var en tuff vecka där jag var attaché på hotell Bogesund, på Arenan och i biljettförsäljningen. Nu väntar jag i bilen på Glenn i Grimsås och har tid att läsa o titta på dina underbara bilder o film. Längtar såå tills vi ska ses! Kramizz

  20. Ditte skriver:

    Stort grattis på födelsedagen och jag kommer med det lite i efterskott. Men det kommer från hjärtat.
    Vad trevligt att få följa med på en vandring i Wales och dessutom få höra hisroeien bakom Offa. Spännande och jag lärde mig mycket nytt.
    Att Spanien är bergit vet jag och har provat att vandra i Andorra och även ovanför Nerja och en del också söderut. Roligt att även här få veta mer. Tar in all kunskap jag kan och tackar för turen.
    Ha det fortsatt bra!

  21. Ama de casa skriver:

    Grattis i efterskott! 🙂

    Visst är det bergigt i Spanien, mycket vackra berg. Många fina vandringsleder finns det – även om jag trots allt föredrar att gå på platten så har vi vandrat i flera olika bergsområden också. Jättefint!

  22. Stort grattis på födelsedagen 🙂
    Det ser ut att vara en trevlig vandringstur. Vandring är något jag bestämt mig för att göra mer nu. På 90-talet gjorde jag det en hel del och jag längtar mer och mer ut i skog, mark och berg!
    Ha en fin kväll

  23. Monica skriver:

    Grattis Lena lite i efterskott på födelsedagen, hoppas den blev riktigt fin! Intressant med Storbritanniens historia, ja, har läst på mycket om romarna och sen anglosaxarna, man vill ju veta hur det kommer sig allt:-) och dagens engelsmän kommer ju huvudsakligen från norra Tyskland och en del från Danmark, nu minns jag inte om det var walesarna. Ha det fortsatt gott i Spanien!

  24. Stort grattis i efterskott! 🙂

  25. Kattis skriver:

    Wow vilka vyer från både Wales och Spanien….härligt med sånna vandringsleder!☺ haha kul att det även finns folk som vill hålla borta ”de tråkiga engelskmännen” från Wales!😂
    Stort grattis i efterskott och ha en riktigt bra helg!

  26. Anita skriver:

    Först och främst, Grattis i efterskott! Det är tidig morgon och jag har precis varit ute och vandrat med dig i både Wales och Spanien. Jag har nog faktiskt föreställt mig att Spanien ska vara bergigt, vet inte varför, har kanske sett bilder. En mycket trevlig film bjuder du på också.

    Ha det så gott!
    /Anita

  27. bia skriver:

    Jag säger också grattis i efterskott !!
    Ja det är många kändisar som gömmer sej bakom murar !!…inget vidare att leva så tycker jag.
    Hoppas du får en fin helg !
    Kram bia

  28. Man får GRATTA så här i efterskott, ska bli kul att läsa om hur du firade din dag!
    Jag skrattade igenkännande åt att folk inte tror att det är bergigt i Spanien. När vi får besök som aldrig varit på Gotland så säger dom alltid att dom inte trodde att det fanns så mycket skog på Gotland! (OK, kanske en lite haltande liknelse, men ändå. *fniss*) Ibland tror jag faktiskt att folk inte läser, tittar eller sätter sig in i det land/landskap dom ska besöka. Det förvånar mig som är en vetgirig människa, speciellt när det gäller kartor, historia, sevärdheter och natur…..
    KRAM
    Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för gratulationen!
      Bra jämförelse med skogen, tycker jag, hi,hi!
      Många kanske inte gör mycket förarbete, utan förlitar sej på en bra guide, ha,ha!!
      Ha en fin helg!

Kommentera

