FÖDELSEDAGSFIRANDE 2017 i MÁLAGA med ALCAZABA

Jag tillhör definitivt gruppen av människor som älskar att fylla år!…

dscn1473

…att man tycker om det som barn är ju vanligt, men många tycker när man blir äldre att det inte är så mycket att fira. Men det tycker jag!!! Ser varje år fram emot 24 januari. Numera vill jag helst inte ha någon speciell present, fast blommor blev det i alla fall, utan en upplevelse av något slag. Så blev det även i år på min 62-årsdag. Vi åkte in till Málaga!

Eftersom det ofta är svårt att hitta parkering inne i stadskärnan brukar vi åka till utkanten och sedan ta tåget in, men denna dag blev det premiär för den nya metron istället. En positiv upplevelse…

dscn1489

…på väg till dagens huvudmål passade jag på att hälsa på en gammal bekant, H C Andersen som står staty i Málaga. Taskigt socialt liv när man måste ha en staty som vän, hi,hi.

Malaga är huvudstad i provinsen Malaga i regionen Andalucia och har ca 600 000 invånare och är därmed Spaniens 6:te största stad…

dscn1516

…huvudmålet i Málaga var den gamla fästningen Alcazaba, centralt beläget i staden. Här syns en liten del av fästningen med den utgrävda romerska amfiteatern från århundradet före Kristus framför…

dscn1507

…detta är en modell av fästningen. De äldsta delarna är från 1000-talet, men är sedan tillbyggt under olika århundraden.

I nästan alla gamla spanska städer finns ett Alcazaba och den i Málaga säjs vara den bäst bevarade i hela landet…

dscn1495

…fästningen har två murar, en yttre och en inre, för att försvåra för en ev invasion. Mellan dessa murar går en gång där man planterat apelsinträd…

dscn1510

…innanför den inre muren finns flera palats. De flesta byggda av morerna, som var muslimer som kom från norra Afrika, och kontrollerade den Iberiska halvön från ca 700-talet till 1400-talet. Deras influens syns fortfarande ofta på gamla, spanska byggnader. Det mest kända är kanske Alhambra i Granada. I denna Alcazaba i Málaga finns också mycket som påminner om Alhambra, fast betydligt mindre. Men den moriska stilen är densamma och tankarna omkring det så viktiga vattnet som gav lugn och den så väl behövda svalkan är densamma…

dscn1504

…utsikten från fästningen är fantastisk. Dels ner mot havet och hamnen och…

dscn1511

…även över dagens Málaga centrum där man tydligt kan urskilja katedralen, byggd mellan 1528 och 1782 i renässans och barockstilar. Tornet är 84 m högt och därmed det näst högsta tornet i Spanien. Inredningen är vacker, men det kan å andra sidan säjas om många katedraler…

dscn1517

…sedan var det dag för födelsedagslunch. Detta blev på en av våra favoritrestauranger i Málaga, El Pimpi, beläget alldeles nedanför fästningen. Så fästningskulturen övergick till mat- och dryckeskulturen…

DSCF7952

…restaurangen är gammal och mycket trevligt inredd. Rader av vintunnor längs väggarna…

DSCF7953

…vid baren hänger foton av kändisar som besökt stället genom åren, bl a ett gammalt foto av Sean Connery…

DSCF7947

…det finns också flera vackra kakeltavlor på väggarna och…

DSCF7958

…de flesta med någon slags gammal reklam för firmor eller evenemang…

DSCF7948

…vid entrén från huvudgatan finns ett lite rum med denna ljuvliga fontän…

dscn1521

…men eftersom vädret var bra satt vi utomhus. Inte alltid man kan sitta utomhus och äta födelsedagslunch när man fyller år i januari. Det blev en tapastallrik med god serranoskinka och väl mogen getost. Otroligt gott! För min del blev det ett glas gott vitt málagavin…

dscn1523

…sedan blev det en stunds promenerande i centrum och inmundigande av en god glass som efterrätt (denna hann jag sluka innan jag kom på att den skulle fotas, händer tyvärr alltför ofta!). Därefter åkte vi upp till takterrassen på 15:de våningen på ett hotell nära katedralen och där blev det ett glas god cava, spansk motsvarighet till champagne. Väldigt gott, men betydligt billigare. På detta förnäma ställe kostade ett glas 3 Euro, ca 30 kronor och då fick man denna fantastiska utsikt över Málagas hamn och fästningen Alcazaba på köpet! Där var det konstigt nog vindstilla och skönt att sitta ärmlös.

Så var det så dags att promenera tillbaka till metrostationen för vidare transport hem.

En underbar dag! Tack för alla födelsedagshälsningar via telefon, SMS, facebook, mail och kommentarer på bloggen!

Vid nästa inlägg på onsdag är jag tillbaka hemma i Wales!

DSCN9126

I år har chansen att åka runt i Wales med mig som guide med Lasses Resor!

Ha en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i Spanien. Bokmärk permalänken.

76 kommentarer till FÖDELSEDAGSFIRANDE 2017 i MÁLAGA med ALCAZABA

  1. torrebloggen skriver:

    Vilken härlig födelsedag! Grattis i efterskott!
    (kul då är vi ju jämngamla)
    Ha det så bra!
    Kram!

  2. Tove Olberg skriver:

    Lördagen liksom onsdagen är jag rörlig i Spanien och Wales; Det är bra stunder, bloggaren har en förmåga att skriva intressant och roligt på ett personligt spjuverligt sätt. Nu fyllde hon år och jag sjunger ett grattis så högt så det kommer snart ner till dig Lena – skål!
    Må gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag kan höra dej! Skönsång! Tack!
      Så kul att du gillar det jag skriver om och hur jag skriver och att jag kan förflytta dej till vackra och intressanta platser.
      Ha en trevlig dag!

  3. Ett varmt grattis, Lena! Och detta var ett jättebra inlägg, hade nämligen funderat på att åka dit med mina föräldrar när de kommer nästa vecka.
    Tänk att det ska vara så himla svårt för mig att få tummen ur så att vi kan träffas när du är här. Det har varit så väldigt mycket och spretigt, bara! Men snälla, hojta till när du kommer hit igen.

    Vet du, jag ÄLSKAR att fylla år! Det är MIN dag! Och snart är det dags för den.

    Ha en riktigt skön helg! Själv ska jag försöka få sonens förkylning som jag fick i gåva att inte bryta ut samtidigt som hela huset ska städas och det ska handlas, tvättas… Bra kombination, va. Inte riktigt. Men men! Finns inte så mycket val, mamma och pappa kommer ju.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för gratulationen!
      Åk till Malaga och besök gärna Alcazaba, endast 2,20 Euro i entré. Väl värt ett besök. Beräkna ca drygt en timma för besöket.
      El Pimpi är också trevligt, ligger ju precis nedanför.
      Vi parkerade vid Carrefour varuhus hitom Malaga och metron var bara ca 300 m bort, 10 min till Centralstationen, enkelt och bekvämt, men det är kanske lättare för er att ta tåget in.
      Jag kommer tillbaka i mitten av mars, skulle vara jättekul att ses då.
      Kul att det finns fler än jag som är fördelsedagsförtjust!!!
      Krya på dej och ha trevligt med föräldrarna!

  4. Marit Sønstebø skriver:

    Det høres ut som du hadde en fin dag! Malaga må være et perfekt sted å feire 🙂

    God helg!

  5. Anette skriver:

    En perfekt födelsedagspresent.
    Och vi fick vara med 😉
    Grattis i efterskott 😀🌷

  6. Gillar ditt sätt att fira födelsedagen! En upplevelse i stället för ”vanliga” presenter ger mycket större tillfredssällelse för min del också! Så härligt att fira i Malaga i vackert väder och äta och dricka lite gott! Bara tråkigt att du måste vänta nästan ett år på nästa födelsedag!!
    Ha det bra! Här är det 3 minusgrader och dimma!

  7. åsa i åsele skriver:

    Du fick en fin födelsedag och det är ju exakt vad Du är värd,
    Grattis än en gång på födelsedagen ❤

    Varför står HC Andersen i Malaga?

  8. Ditte skriver:

    Vilken trevlig dag ni fick i Malaga. Stan har jag besökt lfera gånger men ännu inte fästningen där uppe men det finns nu på listan. Även restaurangen El Pimpi vill jag stifta bekantskap med.
    Mysigt att kunna sitta ute och att vädret var så pass att det fungerade.
    Födelsedagar tycker jag också om och allra helst vill jag också fira dem med en upplevelse av något slag. Och blommor är det alltid roligt att få.
    Önskar dig fortsatt fina dagar innan du möter Wales igen.

  9. jag älskar också alla sorts fester! 🙂

  10. Elisabeth & Roger skriver:

    Det var ju en födelsedag som hette duga. Hade gärna varit med, men det får bli en annan gång. Kramar från Antigua

  11. steel city anna skriver:

    Kul att du gillar att fylla ar 🙂 det ser ut som du fick ett riktigt mysigt firande!

  12. skåningen skriver:

    Jag tillhör dom som inte tycker om att fylla år
    Man är ju ett år närmare döden.
    SV….Jag tycker att det är kul att göra collage!
    Ha en fin helg!

  13. Linda skriver:

    Hej!

    Det ser lika trevligt ut som alltid. Förstår att du inte har någon vårlängtan än – du behöver ju inte 😉 Hoppas att du har det riktigt gott!

    Kram
    Linda

  14. Geddfish skriver:

    Jag skrev nog ett för-grattis i förra inlägget, tror jag. Så då får du ett efter-grattis igen 😀 kul!
    Man ska vara glad åt att man får uppleva år efter år, så det ska absolut firas! Jag vill också gärna ha upplevelser 😀
    Här är så grått och dimmigt nu, så jag vill ha vår! Allt gott ❤

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för alla dina grattis!!!!!
      Vi denna ålder är en upplevelse guld värd och varje födelsedag vill jag fira riktigt!
      Lite blandning av sol och moln här i Spanien idag.
      Ha det bra!

  15. Åter igen, stort grattis i efterskott. Din första mening fick mig att le och bli glad. Klart vi ska tycka om att fylla år! Alternativet är ju urtråkigt …
    Kul att läsa om Malaga som jag inte varit till sedan mitten av 1990-talet. I sommar ska jag till Nerja och tänker mig en sväng till Malaga då.
    Ha en fortsatt fin helg.
    Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för allt grattandet. Jag blir så firad!
      Alla gillar inte sina födelsedagar när man har nått en viss ålder,men jag älskar dem!!!!
      Innan du åker kan du få lite tips, om du vill. Det tar med bil bara ca 30 min till Malaga, går också bussar, vilket troligen är enklare.
      Ha en skön söndag!

  16. Christine - 29° skriver:

    Så härlig dag och mysig restaurang. Förstår att det är en favorit. Grattis på födelsedagen (lite i efterskott). 🙂

  17. Vackra blommor och vilken fin present!
    Ha en fin helg!

  18. GladiGrönt skriver:

    Grattis i efterskott! och önskar dig många fina år/Monica

  19. Marina skriver:

    Stort grattis! Vilken härlig födelsedag. Och som du säger, att sitta ute och äta födelsedagsmiddag i januari kan inte vara fel.

  20. Veiken skriver:

    En födelsedag helt i min smak! Bästa presenten. GOTT NYTT ÅR önskar jag dig!

  21. Eva Trillian skriver:

    HippHippHurra! 🙂 Grattis – i efterskott, men inte mindre välment för det!
    En härlig födelsedag!

  22. Grattis!! Hoppas att din dag var underbar!

    Kram Jenny

  23. wiolettan skriver:

    Här har du en till, som tycker om att fylla år. Jag brukar se med spänning fram emot mina födelsedagar.
    Säger än en gång Grattis och förstår att du hade en underbar dag. Det syns på alla fina bilder och intressanta upplysningar om vad du gjorde och upplevde.
    Roligt att få följa med. Champagne är gott och med den utsikten till, sagolikt. Det syns inte att det är i januari på bilden med dig i kortärmat.
    Gillade fontänen mycket.
    Jag har varit på ett matställe en gång där det fanns många porträtt av kändisar som också hade besökt stället, men jag kan inte komma ihåg var det var någonstans. I Málaga har jag inte varit. Roligt att H C Andersen står staty där.
    Trevlig helg och varm kram till dig.

    • Lena i Wales skriver:

      Jag känner också spänningen och tycker så mycket om att få en egen dag. Och denna blev verkligen fin och njutbar.
      Tack för ditt grattis och din fina kommentar. Sköt om dej!

  24. Biggeros skriver:

    Först vill jag gratulera födelsedagsbarnet!!!
    Vilken trevlig dag du fick erfara med god tapas och Cava.
    Vilken lycka att kunna fira sin stora dag ute i solen Lena:)))
    Däremot har jag inte varit på Alcazaba i Malaga. Då har jag besökt många andra och även Alhambra i Granada. Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för grattiset!
      Det var en underbar dag på alla vis och jag var jätteglad.
      Alcazaba är värt ett besök om man har vägarna förbi, fin utsikt om inget annat.
      Ha en trevlig söndag!

  25. Kajsa skriver:

    Grattis så här några dagar för sent och du är inte ensam om att gilla att fylla år. Jag är barnsligt förtjust i att fylla år, bli uppvaktad. Härligt med en resa till Malaga.

    Kram Kajsa

  26. Sussi skriver:

    Grattis i efterskott! 🙂
    Vilken fantastisk utsikt både från fästingen och från takterassen.

  27. gunnardeckare skriver:

    Lite sent men ändå Grattis!
    Har HC Andersen hamnat så långt hemifrån ?

  28. sockenvagenssota skriver:

    Vilket härligt firande och födelsedagslunchen är helt i min smak 👍🏻 Önskar dig ett fint slut på helgen och en härlig vecka!

  29. Monica skriver:

    Vilken fin födelsedag! Åh det ser härligt ut med sol, blå himmel, god mat, historia och vackra utsikter, tycker alltid det är så fint med takterrasser, att sitta högt och se ut över en stad, kan äta på Kulturhuset här ibland bara därför:-)
    Ha det fortsatt fint önskar en som också gillar att fylla år och fira dem, firar min namnsdag också:-)

  30. Ama de casa skriver:

    Det är bara att gratulera! Jag gillar också att fylla år och gör det hela månaden (om det inte är jämnt – då fyller jag hela det året 😉 ).
    Men ”fysiska” presenter är jag inte ute efter, utan precis som du vill jag ha upplevelser 🙂

  31. Lanclin-Linnea skriver:

    Gratelinäran i efterskott från Bayern! Jag gillar också att fylla år och har inga problem med att talet ökar för varje år, alternativet hade varit så tråkigt 😉

  32. Franska Fikon skriver:

    Oj, ett försenat grattis på din födelsedag! Ser ju att du har haft en härlig dag. Jag har inte varit så långt söderut i Spanien men förstår av dina ”guidade” inlägg att det finns hur mycket som helst att se. Undrade litet över om det finns en speciell anledning att HC Andersen står staty i Malaga eller om det bara är en staty över en känd författare. Ha det bra!

  33. Märtha skriver:

    Grattis nästan en vecka i efterskott!!Jag firade en annans födelsedag i lördags, 500 kilometer norröver, i Jakobstad. Skrev ett inlägg i dag bl.a. om det. # # # En tid i mitt liv firade jag födelsedag genom att jag bara deklarerade att jag gör precis vad jag vill den dagen. Så en dag målade jag ett tak, en annan storstädade jag i häststallet… Oftast blir det enbart lite bättre mat den dagen. Ofta hemma. Skulle gärna fira som du, men den där fästningen är lite långt borta, och i början av augusti flyger jag inte så långt…

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för grattiset! Härligt att få fira så här länge.
      Denna dagen var också min och vad man sedan gör med den spelar ingen roll så länge man gör det man vill.
      Ha det bra!

  34. Stort grattis i efterskott, Lena! Vilken underbar födelsedag du fick. De vackra miljöerna, med god mat och dryck och så avslutning på takterrass. Vädret var ju också på din sida!

    Jag håller med: Det är härligt att fylla år, för vad är alternativet så att säga? 😉

    Kramar och hurra från mig i Strängnäs!

  35. Barbro S skriver:

    Grattis i efterskott! Vilken härlig födelsedag du fick och så roligt för oss att få vara med via bloggen med de fina bilderna. Malaga har jag bara besökt flygplatsen på, men nu vet jag lite mer :).

  36. Anne-Marie skriver:

    Jag får önska grattis i efterskott!
    Ser ut som om du hade en perfekt födelsedag i solskenet.
    Ha en bra resa tillbaka till Wales!

  37. Anita skriver:

    Vilken fantastiskt härlig födelsedag du verkar haft. Och bilden på dig där du sitter i solen och smuttar på ditt vin är så härlig. Och tack för rundturen i Malaga. Och välkommen hem till Wales. Ser i din kommentar ovan att du är hemma nu och att resan gått bra.

    Ha en skön tisdag kväll!
    /Anita

  38. Stort efter GRATTIS! och ja man ska ju vara tacksam att man får fira födelsedag med tanke på alla som dör i cancer numer osv.

    Ha en kanon vecka 🙂

    Kram Maria

  39. Lena i Wales skriver:

    Jag är verkligen tacksam!
    Har haft en fin dag och hoppas på samma fortsättning.
    Ha det bra du också!

Kommentera

