LLANDUDNO 1, Promenaden och piren och jag är tillbaka hemma i Wales

Nu är jag tillbaka hemma i Wales igen efter ca en månad i södra Spanien…

Photo2296 small

…det har varit en trevlig tid med trevliga besök av vänner och inte alltför mycket jobb…

Photo4024

…det är lite skillnad på vädret i södra Spanien och i Wales. Jag kom från sol och 20 grader till dimma, småregn och ca 10 grader. Men trots det är det vackert, det man kan se för dimman, hi,hi! Allt är så grönt, trots vintertid, så stor skillnad mot i Sverige…

Blanket 4AA

…i detta klimat kan det vara skönt att sätta sig i den reglerbara stolen och slå filten runt sig, om tid ges.

De närmasta veckorna kommer jag att ägna åt att förebereda för de 7 Walesresor jag har som reseledare i år med svenskar och norrmän. Jättekul att alla helt plötsligt vill besöka Wales! Välkomna! Croeso!

Jag kommer också att förbereda inlägg för bloggen, så det blir många nya intressanta inlägg, hoppas jag, i fortsättningen också.

Nu börjar jag en liten serie i 3 delar om staden Llandudno.

Llandudno 1, 

Llandudno, uttalas ung Schlandidnå, är en stad på ca 20 000 invånare i norra Wales.

DSCN8174

Promenaden

Llandudno är en typisk Victorian sea side resort, havssemesterort. Staden blev populär när järnvägen kom hit i mitten av 1800-talet. År 1847 hade staden ca 1 000 invånare som levde på koppargruvor, men så kom turismen och allt ändrades.

Llandudno ligger i en bukt av havet med en 3 km lång Promenad mellan uddarna The Great Orme och The Little Orme…

DSCN8218

…längs Promenaden och havet, en ca 50 m bred bilfri gata, en bilgata och sedan bara hotell hela vägen. Man kan lätt förnimma sig dess storhetstid när man kom med tåget hit för en sommarsemester under den Victorianska tiden i slutet av 1800-talet. På den tiden var det bara de rika som hade möjlighet att ta in på hotel och fröjda sig.

Nedgången för Llandudno och liknande sea side resorts i hela GB kom när de billiga charterresorna ner till Medelhavet kom, framför allt på 60-talet. Vem ville tillbringa sin semester i ett kyligt och kanske regnigt klimat, när man billigt kunde komma ner till solen och dessutom dricka hur mycket alkohol som helst för nästan ingenting.

Många av hotellen fick slå igen och inga pengar fanns för reparationer, så standarden blev bara sämre och sämre. Idag har man börjat komma igen sig. Det finns idag många unga pensionärer som gärna vill komma bort över helgen eller för en vecka antingen med egen bil eller med bussresor. Idag håller man på att reparera många av hotellen, kanske kommer det dock att dröja ett bra tag innan man kommer upp i övriga Västeuropas standard med hissar, parkeringar, rumsstandard m m, men de är på gång. Generellt är standarden på många hotell i UK sämre än vad många svenskar är vana vid.

Piren

DSCN8176

Piren byggdes 1877 och är 700 meter lång och därmed den längsta piren i Wales och 5:te längsta i England-Wales. Själva konstruktionen är gjort i stål och cement. Den är idag k-märkt.

Det finns två ingångar till piren, en från Promenaden och en, den gamla huvudingången, från vägen längs the Great Orme. Mellan ingångarna ligger Grand Hotel, där bl a flera avsnitt av Forsyth Sagan spelades in. Många av er yngre har troligen inte en aning om vad jag talar om, men vi med lite fler lärorika år på nacken kommer ihåg TV-serien från slutet av 1960-talet med Fleur, Soames, Irene. Kanske den första brittiska serien i svensk TV?…

DSCN8186

…i ändan av piren finns en paviljong och kaj, där båtarna tidigare lade till.

Denna pir har används i många filmer.

Detta är den andra piren byggd i Llandudno. Den första var betydligt kortare, bara 74 m lång och av trä, byggd 1858. Den förstördes i en storm bara 11 år senare. En storm som kostade 800 människor livet längs den brittiska kusten och 223 fartyg förstördes. Piren reparerades hjälpligt och användes till den nya piren kom till…

DSCN8180

…vid entréen till piren finns en Amusement Arcade. Detta så viktiga inslag i en brittisk sea side resort. Inne i lokalen finns div spel som enarmade banditer, datorstyrda racerbanor, pikastning. Jag kan inte namnen på de alla. Vidare en bit ut på piren finns affärer med div tingel tangel.

Fortsättning från Llandudno följer!

Det här inlägget postades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

75 kommentarer till LLANDUDNO 1, Promenaden och piren och jag är tillbaka hemma i Wales

  1. Anne-Marie skriver:

    Det kan bli tvära kast när man byter klimat. 🙂
    Du har fullt upp som vanligt. Måste vara roligt att jobba med det som du verkligen brinner för.
    Tänk så många trevliga städer ni har med en intressant historia.

  2. Tina skriver:

    Oh du ljuvliga forsyth saga!! Vem minns inte den och vackra fleur. Välkommen hem lena!! Denna stad låter som ett trevligt resmål i juni men först ska jag ta mina väskor och åka upp till Kiruna och Jokkmokk idag och hälsa på renarna. Kram

  3. åsa i åsele skriver:

    Har hört flera klaga över hotellrummen i England,
    men om England har sämre standard på boendet så är ju hela GB ett land med intressant historia.

  4. Men så kul! Det var ju i LLandudno vi bodde under veckan vi var i Wales! Intressant att se bilderna och läsa din text! Vi bodde vid strandpromenaden och hade utsikt mot havet! På dagarna åkte vi på sightseeing och fick se en massa spännande saker! Kan nog tänka mig ytterligare en tur till Wales men då till en annan del.
    Ha det gott!

  5. tycker det är mysigt på engelska hotell, vill man ha det likadant överallt, kan man stanna hemma…

  6. skåningen skriver:

    DEt är roligt att få arbeta med något man tycker om.
    Sva……Ulla kan göra andra roliga saker med .Men just nu så blir det träning med glaset.
    Ha en bra dag!
    Kram!

  7. Tove Olberg skriver:

    Llandudno är nedskrivet och jag känner att jag kan öva på detta med stort nöje 🙂 Vår värld – din värld Wales och Spanien – är stor och fantastisk och bjuder tvära kast njutbart. Det blir något av vidvinkelsyn över det! Jag tassar med ….

  8. Sussi skriver:

    Det var lite kallare i Wales men ändå plusgrader 🙂 Så härligt det måste ha varit att fått spendera en tid i sol och värme men som det brukar.. Borta bra men hemma bäst 🙂

  9. Marina skriver:

    Varje temperatur- och väderläge har sin charm! Det ser verkligen sådär ”jättebrittiskt” ut på bilderna. Väldigt mysigt och tack för inblicken i en ny Walesisk (eller vad det nu kan heta) plats som jag kan träna uttal på 😉

  10. Geddfish skriver:

    Jag undrar jag, hur vädret är i slutet av juni?
    Ska bli SÅ intressant att komma till wales 😀
    Allt gott 💚

  11. Marit Sønstebø skriver:

    Så hyggelig at du skal ha med deg normenn og svensker rundt om i Wales! Det er veldig fint der, så det er helt forståelig at folk vil reise dit 🙂
    Ha en bra dag!

  12. Märtha skriver:

    Igen en ny plats som jag aldrig hört om. Blir mer och mer allmänbildad av att läsa din blogg – och mer och mer nyfiken på Wales också! BJR åker med manskören till Cornwall i slutet på april, men det är inte Wales och jag åker inte med! Hälsningar från -0,1. Chilina börjar ta sig!

    • Lena i Wales skriver:

      Llandudno är välkänt i UK, men inte utanför dess gränser.
      Roligt att jag kan ge mer intresse för Wales, ett land väl värt med uppmärksamhet.
      Här i Wales skiner solen just nu!’Ha det bra!

  13. Visst kommer man ihåg Forsyth, det var förmodligen den som grundlade min förtjusning för engelska TV-serier! Men du, jag tycker faktiskt inte att hotellen är dåliga – och jag och min gubbe har bilat runt i UK 30 gånger! Fast det är klart att det beror lite på vad man menar med standard förstås och vad man vill betala!!
    Llandudno har vi varit till, men aldrig bott i. Inte riktigt vår stil på stad. Fast å andra sidan försökte vi alltid hitta bra ställen att bo på utanför städer.
    KRAM
    Susie

  14. Monica skriver:

    Intressant med alla miljöer och den staden, jag ger mig inte på stavningen:-), finns hur mycket som helst att se och lära. Roligt med dina resor, kollade Lasses, verkar fullbokat allt så du har fullt upp förstår jag. Hoppas du får lite ledigt mellan varven också, lite tid för dig själv. Ha det bra nu i fina Wales också!

    • Lena i Wales skriver:

      Norra Wales har mycket att ge och jag kommer att ha fullt upp. Ska försöka ta luíte ledigt mellan också, om det går.
      Idag blir en riktig innedag, p g a vädret. ‘Ha det bra!

  15. bia skriver:

    Jaa tvära kast vad gäller vädret ;)…men du får ju se väldigt mycket som reseledare 😉
    Kram bia

  16. Ama de casa skriver:

    Kan tänka mig att det är lite skillnad i temperatur, även om det har varit onödigt kallt i Spanien nu i januari om du frågar mig… 😉

    • Lena i Wales skriver:

      Vi har haft det betydligt varmare runt Marella, tror jag, jämfört med Torre. Så januari där var helt okej.
      Här i Wales blåser det, småregnar och är dimmigt idag.
      Ha det bra!

  17. GladiGrönt skriver:

    Det vore kul att komma till Wales och få dig som guide!/Monica

  18. Inger skriver:

    Härligt att ha två bostadsorter att växla mellan. Vill åka till Llandudno!
    Kram

  19. Barbro S skriver:

    Vilka fina bilder från en vacker stad/ort. Så spännande att få läsa om dess uppgång, fall och långsam uppgång igen. Klart jag har sett Forsythesagan, två gånger också :). Skulle gärna gå strandpromenaden där någon gång.

    • Lena i Wales skriver:

      Llandudno är ett trevlig ställe och det finns mycket att göra där. Och vilken historia det har. Hoppas du en gång får uppleva det.
      Forsythesagan var speciell på sin tid, jag gillade den.

  20. Steel city anna skriver:

    Visst är det intressant med alla dessa seaside resorts. Tycker den viktorianska eran är en mycket spännande tid, och det är roligt att så mycket är bevarat. Så mycket pampiga byggnader som står kvar och kräver renoveringar. Jag tycker om att de får vara där och förhoppningsvis rustas upp.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, dessa städer är mycket speciella för UK.
      Den viktorianska eran är så spännande och så mycket hände under denna tid.
      Hoppas verkligen så mycket som möjligt kan renoveras och få vara kvar, men det kräver pengar och du vet ju hur det är här.

  21. Låter som du haft det skönt i Spanien och säkert roligt att komma till Wales också!
    Filten är så vacker!
    Ha det bra!

  22. Låter som du haft det skönt i Spanien och säkert roligt att komma till Wales också!
    Filten är så vacker!
    Ha det bra!

  23. Anders och Lena skriver:

    Även om det innebar kallare väder att komma tillbaka till Wales så låter 10 grader väldigt behagligt det också. Vi har väl några månader kvar till sådana temperaturer här i Sverige…
    Hälsningar
    Anders och Lena

  24. Lycka till med planerandet. Jag förstår att det blir en stor kontrast på flera sätt när du precis kommit hem. Hade jag fått välja hade jag valt Wales. Fast frysa vill jag inte.
    Kram Bosse

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det är mycket förberedelser, men ju också roligt.
      Det är kontraster mellan södra Spanien och Wales, men visst är Wales vackert och trevligt. Inne i vårt hus fryser vi inte, men många har det väldigtkallt inomhus också här, burrr!
      Ha det bra!

  25. Biggeros skriver:

    Då har du haft full avkoppling med sol och värme i Spanien. Ändå är det mysigt att byta klimat och att komma hem till Wales. Intressant att få planera dina turist resor och ytterligare inlägg. Ser fram emot det=)
    Tack för ett ännu intressant inlägg om den långa piren/ strandpromenaden och turistmålet som är även känd för tv-serien Forsyth sagan.

  26. Anna/notonmusic skriver:

    Åh vad du är på resande fot hela tiden Lena! Men det låter härligt. Spanien! Jag skulle verkligen vilja komma till Wales någon gång, inspirerad av din blogg. Men först får det bli turerna till Leeds där dottern bor. Sen vet man aldrig….

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är det trevligt att resa, men ibland kan det liksom bli lite för mycket av det goda.
      Det var väldigt härligt Spanien.
      Hoppas du en dag får uppleva Wales. Kankse en tur till norra Wales och besöka Llandudno från Leeds?!
      Ha det bra!

  27. Tomtan skriver:

    Riktigt fin filt 😘

  28. Veiken skriver:

    Det måste vara underbart för dig att få visa upp ditt Wales för oss nordbor! Jag förstår att du har fullt upp med förberedelser och planering inför det. Jag såg att en bloggvän ska åka med. Jättekul! 🙂

  29. Märtha skriver:

    En lista på Facebook: de vackraste städerna i Europa enligt 300 japanska researrangörer: I Sverige, endast Visby. I Finland: endast Borgå!!! I Wales: Conwy!! Tror att inte en enda annan stad i Stobritanninen var med, nån på irland nog…

  30. Kattis skriver:

    Härligt! Ser nästan ut som en medelhavsstad, blir spännande att läsa mer om framöver. Kul att det är så många som reser till Wales och ger dig jobb!☺
    sv: ska faktiskt bli rätt skönt att få lite vår och sommar snart!

  31. wiolettan skriver:

    Vi har bara plus 2 grader och grått och disigt så din vackra filt skulle jag inte har något emot att svepa omkring mig.
    Tack för en intressant och givande guidning Llandudno och för de vackra och talande bilderna. 50m bilfri gata, det fastnade jag för, otroligt. Har de använding för den nu också, i dagens samhälle?
    Ha det bra och varm kram till dig.

  32. torrebloggen skriver:

    Intressant att Llandudno, uttalas ung Schlandidnå, trodde nämligen att man uttalade namnet med bokstaven L i början. Alltid lär man sig ngt nytt!
    Du åkte hem till Wales och jag åkte ner till Torre igen.
    Skönt att vara här nere igen!
    Ha det så bra!
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Det walesiska språket är inte lätt att uttala. Många bokstäver uttalas annorlunda än vad vi är vara vid i svenskan och vissa andra språk. Britterna kan t ex inte säja e.
      Skönt för oss båda att ha två hem i två olika länder.
      Ha det riktigt skönt i värmen!

  33. Titti skriver:

    Tror du har det bästa jobbet i världen! Japp! Alltid lika härligt att kika in till dig Lena…
    Kram från Titti

  34. Ditte skriver:

    Trevligt med Wales också Så bra att kunna variera Spanien och Wales. Jätteroligt att så många vill besöka Wales. Jag vill också men inväntar mina jobb för i sommar först.
    Trevligt att idag ha läst om staden Llandudno, svårt med uttalet, inser att mycket träning behövs där.
    Mycket jobb har du framför dig så passa på att vila nu.
    Önskar er en fin helg.

    • Lena i Wales skriver:

      En mycket bra kombination.
      Verkligen så roligt att så många vill komma till Wales i år. Hoppas du ocks kan komma.
      Ja, mycket jobb är det, men också roligt.
      Ha en bra helg!

  35. Ping: LLANDUDNO 2 – kullarna och RUGBY, Six Nations | Lena i Wales

  36. Lisbeth skriver:

    Underbar läsning, kanske kommer vi DI i juni? Kram

  37. Ping: LLANDUDNO 3 – Alice i Underlandet och pubbesök i Llandudno | Lena i Wales

  38. Ping: BATH 4, JANE AUSTEN och RUNDTUR I WALES | Lena i Wales

Kommentera

