PUBAR OCH PUBLIV 7 – pubnamn och TALKS

När ni läser detta är jag i Sverige för att besöka familjen, så detta inlägg har jag lagt in innan jag åkte. Jag kommer inte att direkt kunna svara på era kommentarer, men det kommer senare.

DSCF5547

Pubar och publiv 7, pubnamn

PUBAR OCH PUBLIV 9 PUBNAMN

Pubar har ofta väldigt konstiga namn.
Många av dem är gamla och från tiden då många inte kunde läsa, utan ”läste på bilderna”, t ex illustrerade man en måne och en six pence = moon and sixpence, ett hästhuvud = nag´s head, en bild av en drottnings huvud = queen´s head, tre hästskor = three horse shoes…

Photo2998
…ofta refererar de till ett visst ämne, t ex djur, färger, växter.
Här nedan kommer några exempel:
–Djur: Fox and Hounds, Hen and Chicken.
–Färger: Blue Anchor, White Hart
–Roliga namn som ofta refererar till ordlekar som inte alltid kan översättas: Letters Inn = Let us in, Nowhere = när frun ringer till mannens mobil och frågar var han är, svarar han Nowhere, Dew Drop Inn=Do drop in, Fawcett Inn = Force it in.
–Hur puben ser ut eller är belägen: Crooked House = huset puben ligger i lutar, Hole in the Wall= mycket liten pub, New Inn= kan numera vara en gammal pub, Red House= beläget i ett rött hus.

Photo2973
–Mytologiska namn, Robin Hood, George and Dragon, St George (St Göran) är Englands skyddshelgon och symbol för nationalism.
–Topografi, Half Way Inn, World´s End, First Inn, Last Out = i början eller slutet av en stad.
–Historiska händelser, Rose and Crown = från rosornas krig på 1400-talet, Magna Carta = efter historiskt dokument, The Royal Oak = från inbördeskriget på 1600-talet.
–Skepp, Mary Rose = Henry VIII slagskepp, Endeavour = Kapten Cooks skepp.
–Religiösa namn: Cross Keys = St Peters nycklar till himlen, Three Kings.

Photo2420

Föreläsningar

Photo4663

Ett av mina jobb här i Wales är att ge föreläsningar om bl a Sverige. Jag åker ut till olika föreningar runt omkring och sprider kunskap om Sverige, en liten stund av information och förhoppningsvis också skratt. 45 minuter av underhållning med information! Det kanske mest uppskattade är nog jag själv i action visande hur en onykter älg ser ut när den vandrar omkring i min trädgård! Om tekniken fungerar visar jag också bilder via dator och projektor. Jag låter också publiken ta del i föreläsningen och pratar om det de kan vara intresserade av. Så alla föreläsningar ser olika ut. Har mycket nytta av alla mina år som lärare, guide och reseledare.

DSCN6246

Att prata om snö och kyla är populärt. I UK varnar man i radion när det ska bli mycket kallt, så kallt som -2 grader. Äldre personer bör hålla sig inomhus och ha på värmen. Om det var likdant i Sverige skulle stora delar av landet avstanna flera månader om året…

Mar_1939

…och om hur mycket plats vi har i landet, så få invånare på så stor yta och så mycket orörd natur med massor av sjöar. Sveriges invånarantal motsvarar ung Storlondons på en yta nästan dubbelt så stor som hela GB. Så det är lite skillnad mellan länderna…

May_1474

…också om röda trähus och hur vi värmer upp våra hus och att vi faktiskt har centralvärme och dessutom värmen på och är så moderna att vi t ex har golvvärme och dubbelglas i våra fönster och…

DSCF9438

…om småstäder och…

Mar_549

…storstäder och…

DSCF9479

…om traditioner såsom jul- Lucia- och midsommarfirande…

DSCF9302

DSCF9306

…om maten vi äter vid olika firanden…

DSCN7023

… det blir också oftast en del allmänt om svensk mat, såsom semlor och…

DSCF9488

…kanelbullar och…

May_1620

…räksmörgåsar och…

DSCN1656

…köttbullar och…

DSCF9429

…att de enda isbjörnar vi har har vi som dekorationer.

Så mycket som för svenskar är naturligt, men mycket annorlunda för andra länder.

Jag försöker också sudda ut den mycket vanliga föreställningen bland britter att man inte kan åka till Sverige för det är så dyrt. Tänk vad lätt det är att få ett dåligt rykte och hur svårt det är att bli av med detta! Nu är det dyrare för britterna att åka till Sverige än det var för ett år sedan, men det beror inte på Sverige utan på Brexit och pundets sämre värde, vilket jag också brukar påpekar, kan inte låta bli!!!! Tänker, ni får skylla er själva, men säjer det inte rakt ut, bara nästan!!!

Rugby

Idag spelar Wales mot England i Six Nations. Jag håller tummarna, men så gör nog också min man, så det blir bara att se vems tummar som hållits bäst!

Ha en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i Pubar o publiv, Sverige. Bokmärk permalänken.

44 kommentarer till PUBAR OCH PUBLIV 7 – pubnamn och TALKS

  1. Anita skriver:

    Vilket trevligt inlägg Lena! Så roligt det var att läsa om pubarna och deras namn. Det är så trevligt också att du gör så fin reklam för Sverige. Jag skulle tycka det vore jätteroligt att besöka en av dina föreläsningar 🙂 Kan tänka mig att dom är populära.

    Så det är dags för Wales mot England idag. Grattis till vinsten mot Italien förresten. Det var ju rejäla siffror. Då får vi se vilka tummar som gör mest underverk idag då. Jag håller på Wales 🙂

    Ha en skön helg i Sverige!
    /Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Anita!
      Det är roligt att få berätta om Sverige och det brukar var uppskattat, en blandning av allvar och lite roligt.
      Tyvärr gick det ju inte så bra för Wales, men så är det ibland.
      Hade det underbart med familjen!

  2. åsa i åsele skriver:

    Välkommen till Sverige, jag hoppas Ni får vara friska å kan umgås med Din svenska familj 🙂

    Ja skulle vi stänga Sverige för att termometern visade minus 2, ja då vore det stängt väldans ofta 🙂 Jag tycker Du ska kolla in inlägget Hej mitt vinterland å se hur Elin går klädd då termometern visar på minus 8 🙂

    Ha en fin lördag å en härlig tid i Sverige, jag hoppas Du hinner äta en Räkmacka 🙂

  3. Annelie skriver:

    Vilket roligt inlägg! Dessutom får jag ”hemlängtan” (vart nu hemma är?) när jag ser fotona på all denna mat.

  4. Kan tänka mig att dina föreläsningar om Sverige går hem! Bra att du sprider kunskap om vårt ”exotiska” land!
    Så trevligt du berättar om pubnamnen! Har läst med stort intresse!
    Ha en trevlig vistelse i Sverige!

  5. Anita skriver:

    Så roliga namn på dom små pubarna. Det måste vara jättekul att föreläsa om Sverige i Wales och jätte bra att sätta vårt land på kartan. Hoppas du får en trevlig vistelse här fast det väntas mildgrader i nästa vecka ända upp till 8 plusgrader. Ha det gott! Skulle vilja vara med på en av dina föreläsningar om Sverige.

  6. Marit Sønstebø skriver:

    Artige navn på pubene, ja! Noe annet som er mosomt er jo deres advarsel om -2! Det kommer vel mye an på hva en en vant til av kulde fra før antar jeg. Vi i Norge og Sverige er jo vant til mye mer enn -2… 🙂

    Ha en fin helg!

  7. bia skriver:

    Älskar att gå på pubar, både i Sverige och andra länder…men i England är det förstås lite speciellt, hihi…även på Irland tycker jag, det var mysigt när vi var där…hoppas du får en trevlig vistelse i Sverige nu 😉
    Kram bia

  8. Så vackra och intressanta bilder!
    Ja, Sverige är bra!
    Må så gott!

  9. Heja Wales. Hoppas de vinner. Jag tror du passar perfekt som föreläsare om Sverige.
    Att jämföra olika pubars inredning och dess namn var en hobby som jag ägnade mig åt under några vilda år.
    Jag önskar dig en trevlig Sverigevistelse.

    • Lena i Wales skriver:

      Tyvärr gick det inte så bra för Wales, bättre lycka nästa gång!!!!
      Det är kul att prata om Sverige och det brukar var uppskattat.
      Jag gör fortfarande samma, så detta innebär kanske att det trorts allt finns lite vilt kvar!!!
      Hadet det sååå fint i Sverige!

  10. Linda skriver:

    Hej!

    Så härligt med ett besök till familjen. Hopas att du har det riktigt riktigt bra!

    Kram
    Linda

  11. Geddfish skriver:

    Trevlig Sverigevistelse 😀 Sverige är ett fint och gott land, trots att man klagar över vädret ibland.
    Och så kul att höra hur de resonerar i Wales om vädret som motsats. Ja, det är olika i olika länder. Kul med dina föreläsningar 😀
    Tack för info om pubnamnen, intressant och förståeligt.

  12. Biggeros skriver:

    Vi hade en Royal Oak i Rodeheath. Det fanns även en familjepub dit man tog barnen med sig och umgicks. Det var mycket namn på pubar och roliga betydelser. När jag bodde i England och Canada så ville lärarna att jag skulle komma och berätta om Sverige. Väldigt roligt och tacksamt!! Härligt att jobba med barn och de dömer inte en om det blir lite fel med språket. Ha det så trevligt i Sverige. Kram🤗

  13. Lisbeth skriver:

    Hoppas du har det riktigt gott i Sverige o får krama dina små. Så klart du måste berätta om kanelbulle o semla! Smaska på nu när du har chansen😍

  14. Steel city anna skriver:

    Men dyrt är det ju, framförallt på puben vilket är vad jag tror sverigebesökande britter främst tänker på 🙂

    Vi har ett fnissigt pubnamn i Sheffield, the Cock Inn 🙂 https://cockinnoughtibridge.co.uk

  15. Anne-Marie skriver:

    Trevligt att du bor så nära att du kan resa relativt ofta till Sverige.
    Verkligen festliga och intressanta namn på pubarna.
    Tror att det finns en del vanföreställningar om Sverige i utlandet precis som svenskarna har en hel del vanföreställningar om till exempel USA. Bra att du kan “reda ut” begreppen litet grand. 🙂
    Ha en fin vistelse!

  16. Anette skriver:

    Vilken fantasi att komma på alla de där pubnamnen 😊
    Bra att du informerar om Sverige, många felaktiga uppfattningar florerar runt om i världen.
    Ha det så bra på hemmaplan

  17. Shetlandsfrun skriver:

    Mycket intressant att läsa om pubnamnen 🙂 Det har jag inte hört förut. Kul att föreläsa om Sverige!

  18. Det är helt klart spännande med namn och deras historik, speciellt när de är lite ovanliga.

    TAck för att du sprider kunskap om Sverige!
    Och ha en fin vistelse här i vårt Sverige 🙂

    Kram Christina

  19. Marina skriver:

    Det jag har tänkt på ibland är hur dåligt Sverige saluförs som fiskeland i England (om det inte har ändrats idag!). Det finns ju så många fiskeintresserade där och för dom är ju Sverige med alla sina sjöar ett riktigt paradis.

  20. Tina skriver:

    Intressant att du föreläser om Sverige, skulle vilja lyssna på ett av de föredragen 🙂 Förstår att du har det mysigt och njuter nu, i landet där barnbarn finns ❤ Jag åker upp till Jämtland på torsdag, till mina små hjärtan!

  21. wiolettan skriver:

    Så intressant. Roligt att få lite inblick i vad som berättas om Sverige och om vad som mest lyfts fram. Köttbullar och älgar kan jag tänka mig, men isbjörnar. Tja varför inte. Mycket av det som är bra med och i Sverige tänker vi inte på och tar bara för givet. Bra att du sprider information om vårt vackra land.

    Fina och härliga bilder.
    Roligt med alla dessa Pubnamn, det är inget som jag har vetat om eller tänkt på.
    Hoppas att du får det trevligt under din resa till vårt land.
    Varm kram!

Kommentera

