PEMBROKE i södra Wales och VAR ÄR JAG?

Var befinner jag mig?

Ja, det kan man verkligen fråga sig! Detta inlägg är inlagt i söndags, för i måndags bar det av till en huvudstad, med lite drygt 3 milj invånare på en höjd av ca 660 m ö h, belägen mitt i sitt land. Jag har bara besökt denna stad en gång tidigare. Där stannar jag till onsdag och fortsätter sedan inom samma land till kusten.

Pembroke, en stad i södra Wales

Pembroke är en stad med ca 7 500 invånare i grevskapet Pembrokeshire i södra Wales. Namnet kommer från Penfro, pen = huvud eller slut och bro = region eller land.

En historisk stad och f d county town, numera övertaget av Haverfordwest…

…Pembroke Castle är en medeltida fästning vid Pembroke river. Ett strategiskt läge.

Fästningen är en av flera normandiska fästningar i Wales.

Började byggas 1093, då den normandiska erövringen av Wales ännu inte var fullbordad. Den började ju med Wilhelm Erövrarens seger vid Slaget om Hastings 1066. Troligen fanns här tidigare en fästning av trä. På platsen har funnis någon slags försvarsanläggning sedan romartiden. Fästningen har sedan i olika etapper tillbygts unde 1100- och 1200-talen. Välgjord och ganska säker. Den yttre väggen är 5 m tjocka. Vallgrav runt.

Normanderna byggde fästningen för att stå emot walesarna, vilka också attakerade den vid flera tillfällen under 1100-talet.

Fästningen kom också under denna tid att bli betydelsefull som bas för en tilltänkt invasion av Irland…

…1457 föddes i fästningen barnet som senare skulle bli kung Henry VII. Han regerade mellan 1485 och 1509 och var den förste monarken av huset Tudor. Sin rätt till tronen hävdade han genom sin härkomst från huset Lancaster. Han övertog kronan genom att besegra Richard III och förenade sedan ätterna Lancaster och York genom att gifta sig med Elisabeth av York, vilket blev slutet på Rosornas krig, en serie av inbördeskrig om den engelska tronen 1455-85 mellan husen Lancaster och York…

…under 1400- och 1500-talen var det lugnt i fästningen, men så kom English Civil War 1642-51 mellan parlamentaristerna och royalisterna under Charles I. Största delen av södra Wales tog royalisternas sida, medan Pembroke var på parlamentaristernas sida, vilket man mot slutet av kriget bytte till royalisterna. Cromwell kom till fästningen och belägrade den och gav order om att den skulle förstöras. Vilket delvis skedde. Fästningen började också demoleras av stadsborna som behövde stenar för sina egna hus.

Den var i ruiner till 1880-talet då den började renoveras under några år. Inte förrän på 1920-talet fortsatte renoveringarna.

Idag ägs den av både familjen Phillips och staden Pembroke. Är k-märkt och öppen för allmänheten…

…på andra sidan om bron från fästningen räknat ligger några gamla vackra byggnader, bl a ett f d cornstore, sädesmagasin…

…centrum av staden består i stort sett av en gata med lite små affärer och denna Town Hall, stadshus och …

…i detta f d hotell finns idag ett trevligt café som serverar läckra bakverk och lättare luncher, som t ex…

…Pembrokeshire Pasty, en pirogliknande paj, Består av ett pasjdegsskal med fyllning. Pajdelen kavlas ut till en cirkel, på halva cirkeln lägger man fyllningen som oftast består av nötkött, potatis, kålrot och lök, men kan även innehålla annat. Sedan viker man den tomma delen över fyllningen och in i ugnen.

Mer från Wales och staden jag varit i på lördag!

Det här inlägget postades i Besökta platser, Historia, Mat och dryck. Bokmärk permalänken.

42 kommentarer till PEMBROKE i södra Wales och VAR ÄR JAG?

  1. åsa i åsele skriver:

    Jag gillar den blå färgen på huset, Wales draken är oxå en favorit 🙂 Vart Du varit har jag noll koll på 😉 huvudstad för mig i GB är ju London men jag antar Du menar något annat 🙂

  2. Intressant som vanligt på din blogg! Kul med de blåa husen, sätter lite piff på tillvaron där skulle jag tro!
    Kan du möjligen vara i Spaniens huvudstad Madrid?
    Ha det bra var du än befinner dig!

  3. ser ut som en finsk julpaj – fylls med katrinplommon. Har du fotat fem på morgonen – inte mycket folk i den staden.

    • Lena i Wales skriver:

      Likheten är stor vad gäller maten.
      Jag var i Pembroke utanför säsong, så det var ganska dött där då,men när säsongen kommer igång ser det helt annorlunda ut!
      Ha det bra!

  4. Tove Olberg skriver:

    Du är så berikande med dina välgjorda inlägg – skrev hos Ditte att hon är en ambassadör och du får ingå i den du med – ni resekvinnor i mitt liv!
    Härligt är det blå huset 🙂
    Må gott hälsningar från ett nu mer vårligt Skellefteå … vind och takdropp och blötsnö med solen emellanåt!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Tove! Tar med glädje emot utnämningen som ambassadör och bättre än konsul vad gäller betalning,hi,hi!!
      Gillar färgglada hus!
      Lite annorlunda klimat där jag just nu befinner mej.
      Ha en fin dag!

  5. Det såg inte så badert ut där i Pembroke River … Men jag måste säga att maten såg riktigt god ut! Tänk vad lite sallad kan göra underverk för presentationen.

  6. Karin Eklund skriver:

    Så lustiga vita linjer de har hi Pembroke längs trottoarkanterna. Inte raka som hos oss utan lite annorlunda.
    Madrid? Kanske, kanske…:)
    Pajen liknar den som vi brukar göra men med lax och ris i. God ser den ut.
    Tack för allting intressant som du delar med dig igen. Du är egentligen otrolig som
    ger så mycket av alla ställen du besöker. Det kräver helt säkert en del historieläsande.

    • Lena i Wales skriver:

      Har inte tänkt på linjerna tidigare, kanske bara dåligt underhållit!
      Rätt ang var jag varit,mer kommer på lördag!
      Så roligt att du gillar mina inlägg. Innan varje inlägg är det en del studerande.
      Ha det bra!

  7. torrebloggen skriver:

    Intressant läsning om Pembroke!
    Du är helt klart i Madrid, som är en fin stad!
    Ha det så bra!
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Trevligt att du gillar att läsa om Pembroke.
      Helt rätt ang huvudstaden. Mer om detta på lördag!
      Ha det bra!

      • torrebloggen skriver:

        Hej Lena, tror att du skulle gilla mitt inlägg idag den 16/3. Det handlar om Cabo Tinoso där Kanonerna på Navarone spelades in!
        Ett fantastiskt ställe och i del 2 kommer det lite bilder på raukar…
        Ha en bra dag!
        Kram!

  8. Marit Sønstebø skriver:

    Flott å høre om Pembroke! Rosenes krig har jeg lest om mange ganger, og det er en spennende historie. En rose som heter Rosa mundi har blitt et symbol på freden mellom de, så den er hvit/rød.
    Ha en fin dag!

  9. Lowa skriver:

    Åh om jag bara visste att du var i närheten!! Bor ju i Milford Haven 😀

  10. Vackert blått caféhus, är det ett lejon där uppe?
    Må gott!

  11. Barbro S skriver:

    Intressant historielektion med fina bilder till. Som avslutas med gott :).

  12. Märtha skriver:

    Pembroke, Pembroke… Var har jag hört det? Lät så bekant… Måste googla. Joho, Jim Pembroke, en engelsman som hade förälskat sig i en finländsk flicka när hon jobbade som au pair, kom till Finland 1965, och ägnade sig åt popmusik, var med i ett finskt ”band” som hette Wigwam. Har aldrig varit min musik, men därifrån kommer det. Alltså inte staden… Men, som vanligt, intressant att läsa dina inlägg!

  13. Lisbeth skriver:

    Kommer bi att se Pembroke? Vad jag blev hungrig😏

  14. Marina skriver:

    Så mysiga bilder och återigen ett givande och intressant inlägg.

  15. Anita skriver:

    En intressant och spännande läsning denna morgon bjuder du som vanligt på med både historia och nutid. Men var du kan vara någonstans går jag bet på. Jag får hålla mig till tåls till på lördag då jag får veta 🙂

    Ha en trevlig vistelse var du än är!
    /Anita

  16. Intressant om Pembroke! Du bjuder på mycket lärorikt. Slaget vid Hastings kände jag dock till; det årtalet har etsat sig fast då jag var på språkresa i just Hastings för evigheter sen. 🙂

    Fint med det blå huset och pajen lät väldigt god.

    Det ska bli kul att höra om vilken stad du varit i. Ha det fint!

  17. Ditte skriver:

    Vad trevligt att få komma med til Pembroke och att få veta mer om staden. Jag tycker om att veta varför just städer fått sina namn- ja, även varför svenska städer heter som de gör.
    Och lite mer hstoria är alltid lika roligt.
    Att du är i den fina staden Madrid förstår jag och kan tänka mig at ni har sett och upplevt mycket.
    Ha det fortsatt bra!

  18. Veiken skriver:

    Det låter väldigt mycket som att du är i Madrid!
    Det är otroligt så mycket lilla Wales har att erbjuda!

  19. Geddfish skriver:

    Jag är inte så bra på historia men slaget vid Hastings, det årtalet kommer jag aldrig att glömma, kanske beroende på att jag en gång hade ett telefonnummer 10660 😉
    Ser verkligen fram emot att ses i Wales i juni. Verkar som om det är fler från bloggen som kommer?
    I morgon ska jag träffa min väninna från Vara. Det är hon som åker med mig på resan!
    Ha det gott!

  20. Eva Trillian skriver:

    Hoppas du har sköna dagar på din resa 🙂 Var du var kunde jag inte gissa – men hade så många andra gjort i kommentarerna, satt nu vet jag i alla fall! 🙂 Si! Si!

  21. Ping: PEMBROKE DOCK och PEMBROKESHIRE COASTAL PATH och SPANIEN, MADRID 2 | Lena i Wales

Kommentera

