WALES, BERG eller KULLE och SPANIEN, MADRID 1 med VIDEO

Som jag skrev i onsdags är jag inte kvar i Wales, utan någon annanstans vid en kust och kom hit via en huvudstad. Vi flög in till Madrid och stannade där i två nätter och sedan tog snabbtåget ner till vårt andra hem utanför Marbella.

Så idag blir det först lite om Madrid och sedan lite från Wales.

Spanien

Madrid 1

Madrid har ca 3,2 milj invånare, ca 6 milj i storstadsområdet. Detta för Madrid till den 3:dje största staden inom EU, efter London och Berlin.

Staden ligger högt på 600 m ö h.

Madrid grundades på 800-talet som en morisk by med fästning. På 1000-talet intogs staden av de kristna och kom att tillhöra riket Kastilien.

Plaza Mayor

Plaza Mayor de Madrid är ett stort torg i centrala Madrid, 129 x 94 m. Det finns 9 ingångar till torget. Husen runt består i bottenvåningen av barer och affärer och i de övre våningarna är bostäder med 237 balkonger.

Casa de Panadria, bageriet, var det första huset. Sedan dess är det ombyggt flera gånger…

…en liten video på bara 40 sekunder där ni kan få en överblick av hela torget…

…det fanns redan på 1400-talet den marknad här och i slutet av 1500-talet, efter att hovet flyttat till Madrid 1561, började platsen byggas om och var klart 1619.

Torget har utsatts för 3 bränder, 2 under 1600-talet och 1 i slutet av 1700-talet, då 1/3 av torget förstördes. I o m detta byggdes mycket om då, bl a sänktes höjden på byggnaderna runt torget från 5 till 4 våningar…

…runt hela platsen finns dessa arkader. Vackra både dagtid och…

…upplysta kvällstid…

…ett glas vin en tidig kväll är inte heller helt fel.

Torget har används på många sätt, bl a som marknad, för tjurfäktningar, fotboll och avrättningar.

Vackra hus

Jag har varit en gång tidigare i Madrid, men det som slog mig nu var, hur många otroligt vackra byggnader det finns överallt…

…med vackra torn och…

…fantastiskt vackra dörrar…

…vanliga bostadshus och hotell liksom…

…statliga byggnader..

…och så mycket upplyst kvällstid…

…denna teater är vacker och roligt både kvällstid och…

…dagtid. Benet som sticker ut från balkongen är ett kul inslag i gatubilden.

Mer från Madrid på onsdag!

Wales

Berg eller kulle?

Photo4024

Konstig titel? Ja, men betydelsefullt.
För några år sedan var det ett långt reportage på BBC Breakfast om detta ämne. Frågan var om Wales nordligaste berg, Tal y Fan, är ett berg eller en kulle. Skillnaden mellan berg och kulle är stort. För att få kallas berg måste det uppnå minst 609,6 meter, annars är det en kulle. Hur gick det då för Tal y Fan? Jo, den senaste mätningen visar att det är 609,9 meter och klarar alltså precis gränsen. Med dagens teknik kan man få en mer akurat mätning än tidigare, så nu är det klarlagt; Tal y Fan är Wales nordligaste berg!. På kartan står det 610 meter.
Spelar det då någon roll om det är berg eller kulle? Oh, ja. Mycket betydelsefullt. En del människor har som sport att bestiga berg och då gillas inte kullar…

DSCF2689
…för att förstå betydelsen bättre, se filmen ”Mannen som gick upp för en kulle och kom ner från ett berg”, inspelad 1995 med Hugh Grant i huvudrollen. Kanske har ni redan sett den, men den är värd att se om, mycket rolig och ger svar på hur betydelsefullt höjden verkligen är. Filmen utspelas under första världskriget då två engelska kartritare kommer till den lilla staden Ffynnon Garw i Wales för att mäta det som påstås vara ett berg. Byborna är oerhört stolta över sitt berg och blir mycket besvikna när det visar sig att det är för lågt för att räknas som berg. De tar då saken i egna händer och gör ett berg av en kulle. Inspelningen är gjord i Llanrhaeadr-ym-Mochnant och Llansilin i mellersta Wales.
Njut av det walesiska landskapet, de vackra husen och pubmiljön i filmen. Kanske är det en gång er tur att få uppleva detta på riktigt! Croeso!…

Photo0270
…Tal y Fan ligger i bergområdet Snowdonia i norra Wales.

Ordlista för namnen ovan:

DSCN7645
Ffynnon = fontän
Garw = grov
Rhaeadr = vattenfall

Photo5184
Moch = grisar
Nant = ström

DSCF3116
Llan = kyrka, församling, område runt en kyrka
Fan = punkt, här, topp
Bilderna ovan förställer inte Tal-y-Fan utan andra berg och kullar i Wales!

Jag önskar er en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i Besökta platser, Spanien. Bokmärk permalänken.

66 kommentarer till WALES, BERG eller KULLE och SPANIEN, MADRID 1 med VIDEO

  1. Anita skriver:

    Aha, Madrid, det skulle jag ju faktiskt ha kunnat gissa på. Kul att få se lite bilder därifrån. Filmen har jag hört talas om men av någon anledning aldrig sett. Kanske den går att hitta någonstans. Kul med lite ordlista. Snowdonia har jag besökt. Mäktigt.

    Ha en skön vistelse i Marbella!
    /Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Madrid är verkligen fint och så mycket att se.
      Kolla in den filmen, den är rolig! Finns säkert att få tag på på något tekniskt sätt.
      Härligt morgon här i Marbella.
      Ha en bra helg!

  2. skåningen skriver:

    Jag har varit i Madrid för länge sen.
    SV..Viktigt att vara hjälpsam!
    Ha en bra dag!
    Kram!

  3. Karin Eklund skriver:

    Teatern i Madrid kan man ju inte missa! 🙂 Rolig idé med två ”sprattlande ben”.
    Allt är mycket vackert där och jag log stort när jag läste om att våningshusen har trappats ner med en våning. Helt annorlunda än vad man gör på många andra ställen idag i världen. Glädjande nog. Kloka madridbor! Arkader är oftast väldigt vackra, så ock de som du visar på bild. Tack för Spanienavdelningen. Vi ska faktiskt resa till Malaga nästa vår, Spanien ska forskas i med början där. Sedan får vi se vart vi reser efter det. Lite upptäcktsresande är vi på sätt och vis.

    Åhå, här har vi trott att våra berg på Åland är berg. Det högsta är ca 130 meter över havet och är verkligen klättringsvärt. Men om det verkligen är av berg och inte av jord och gräs så måste det väl vara ett berg i alla fall? 😉 Jag ska absolut se filmen med Hugh Grant när tillfälle ges. Kanske jag lär mig hur man bygger på höjderna?
    Ha det gott i Marbella!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag tycker om lite udda dekorationer på hus och dessa ben är verkligen något man tittar till på.
      Roligt att du gillar mitt Madrid inlägg, fortsättning följer.
      Vad kul att ni kommer ner till mina trakter nästa år. På bloggen finns många bra utflyktsmål i Malagas omnejd.
      Filmen är bara så rolig och visar många vackra scener från Wales
      Ha en fin helg!

  4. fin bilfri plats, sönerna bergsklättrar ibland på kullar….

  5. Franska fikon skriver:

    Trevlig läsning! Spanien står på listan, bara svårt att veta vad som ska prioriteras, men Granada och Alhambra blir det iaf.
    Filmen är fantastisk, har sett den två gånger gillar det man gör i det lilla.
    Njut av sol och värmen, nu är jag tillbaka i Skåne och just nu har vi snöblandat regn…..

    • Lena i Wales skriver:

      Roligt att du gillar mitt inlägg!
      Granada och Alhambra är väl värt ett besök,liksom Malaga och mycket mer!!!
      Roligt att du också gillar filmen, den är rolig och visar fina scener från Wales.
      Njuter verkligen här nere!
      Ha det bra!

  6. Tove Olberg skriver:

    Berg eller kulle ja, det är frågan det 🙂
    Föll för benet som sticker ut på en husfasad, kreativt konstnärligt och kul. Inte vad en väntar sig om en tittar upp på husfasaden och blir överraskad 🙂
    Tack för filmtipset 🙂
    Och tack för lördagens resa med Lena!
    Önskar dig fina dagar tills nästa inlägg!

    • Lena i Wales skriver:

      Gillar också benet som sticker ut, annorlunda och man tittar verkligen till.
      Filmen är rolig och det är vackra scener från Wales.
      så roligt att du gillar mitt inlägg!

  7. Comsi Comsa skriver:

    Har aldrig varit i Madrid men ännu finns det tid…… 🙂
    Kulle hade jag nog kallad den med risk att få ett berg i huvudet. 😂

    Underbart ståtliga byggnader.

    Kram ❤

  8. Biggeros skriver:

    Direkt när du började att berätta om Taly fan så tänkte jag på den Walesiska filmen med Hugh Grant. Väldig bra och rolig film:) Jag förstod även då att ha sett filmen att det är viktigt att veta om det är kulle eller berg.
    Jag har ju även varit i Madrid två gånger och man upptäcker hela tiden något nytt. Jag visste inte att torget hade brunnit så pass många gånger. Det är iaf ett fint och stort torg. Gillar teatern med benet hängandes utanför balkongen både natt och dagtid:) Tack för din filmsnutt och guidning!!!

  9. Marit Sønstebø skriver:

    Så flotte dører de hadde der! Det dere kaller en kulle er nok det vi kaller en ås 🙂
    Språk er spennende, og det walisiske er jo i særklasse!

    God helg!

  10. Christine - 29° skriver:

    Många vackra hus i Madrid ser det ut som. Jag har själv aldrig varit där men skulle gärna åka dit. 🙂

  11. Monica skriver:

    Så fint du har där i solen:-), ser väldigt skönt och trevligt ut! Och roligt att se foton från Madrid, väldigt stort torg, intressant att se folkliv och alla vackra byggnader, det verkar lugnt också fast det är så mycket större än Stockholm. Ha det riktigt fint nu och avkopplande! Roligt att läsa om Wales också, intressant! Ha det fortsatt fint!

    • Lena i Wales skriver:

      Det var en mycket angenäm förkväll på torget.
      Madrid är fantastiskt på många sätt och lugnt, som du säjer, trots allt.
      Nu kopplas det av här.
      Ha en bra helg!

  12. Lisbeth skriver:

    Sitter i bilen på väg till Arken Zoo i Borås. Vilken skillnad på utflykter. Tur jag kan läsa om dina🌞👍

  13. Kul med bilder från Madrid! Har aldrig varit där! Har inte heller sett filmen men man vet aldrig, en vacker dag kanske det blir tillfälle! Idag har jag lärt mig skillnaden mellan ett berg och en kulle, bra att veta om jag kommer till Wales igen!
    Önskar dig en skön vistelse i Spanien och en härlig weekend!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag tror att Madrid är lite bortglömt bland svenskar. Åker man till Spanien åker man för sol och bad och för kultur någon annan huvudstad.
      Hoppas du får möjlighet att se filmen, förutom rolig handling visas också’vackra scener från Wales.
      Njuter i värmen.

  14. åsa i åsele skriver:

    Jag har aldrig tänkt på att Spanien, Madrid skulle vara en sån stor stad, att det var nr tre i storleksordning hade jag ingen aning om.

  15. Märtha skriver:

    Ahaa, det var ett ben… gissade på ett och annat…. Trots att jag har flera bekanta som varit i Spanien på olika platser så ror jag att få, om ens någon, har varit i Madrid! Har aldrig förr sett ett privat foto (än mindre en film!) därifrån, så tack för det! # # Ett resetips: Riga! Har varit där en endaste gång, var på en guidning och fick nästan nackspärr. Massvis med intressanta detaljer på husen! Hälsningar från +1,3, regn igår. Snö kvar.

    • Lena i Wales skriver:

      Många som åker till Spanien åker för sol och bad och glömmer bort Madrid.
      Jag har varit i Riga som reseledare några gånger, men det var ett tag sedan nu, så kanske värt att återbesöka.
      Hälsningar från 22 grader och sol i Spanien.

  16. torrebloggen skriver:

    Kul att vi är i samma land nu!
    Det finns många fina platser och byggnader i Madrid.
    Plaza Mayor är ett häftigt ställe att kolla in.
    Att strosa omkring i den underbart vackra Retiroparken i Madrid var härligt!
    Filmen har jag sett och den var riktigt bra och rolig!
    Idag den 18/3 har jag lagt ut ett blogginlägg del 2 från vår härliga dagstur till Cabo Tinoso, Mazarron, där Kanonerna från Navarone spelades in + lite till.
    I morgon är det ju ”Fars dag” som är en helgdag här i Spanien!
    Trevlig helg!
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, nu är vi i samma land,men ändå en bit från varandra. Härlig dag idag, sol och redan 22 grader på terrassen.
      Visst är Plaza Mayor fantastisk.
      Tack för påminnelsen ang helgdag.
      Ha det bra!

  17. Det var mycket fakta, från Madrid till Wales… Vad mysigt för dig att vara ute på resa igen 🙂
    Jag har aldrig varit i Madrid men om jag vet bestämt att jag skulle besöka Pradomuseet för att kolla på Las Meninas av Diego Velasquez 😉

    Njut av din resa 🙂 och ha fina dagar!

  18. Kattis skriver:

    Åh så fina bilder från Madrid, dit vill jag åka någon gång framöver!😀
    Hoppas ni har en riktigt bra helg i Marbella!

  19. Anna/notonmusic skriver:

    Hahaha vilken rolig diskussion det här med berg eller kulle! Kan tänka mig att det kan bli blodigt allvar om man råkar ha en stor kulle..eh berg i in närhet. Intressant att det finns en gräns för när en kulle övergår till att bli ett berg! Spännande inlägg 😊

  20. sockenvagenssota skriver:

    Skulle klassa det som en kulle iaf 😉 kul med video som komplement till dina fina foton! Själv har jag nu bokat en tripp till Prag, skönt att ha något att se fram emot! Önskar dig en fin vecka 💕

  21. Ama de casa skriver:

    Åh vad länge sen vi var i Madrid! Senast vi passerade stan gjorde vi det till stora delar UNDER stan. Var inte beredd på det, GPS-en tappade kontakten och det fanns massor med vägalternativ där under. Haha! Visste inte riktigt vad vi skulle sikta på där 😀

    Har haft funderingar på att ta snabbtåget från Alicante till Madrid, men längre än funderingar har det inte kommit till. Ännu. 🙂

    Ha en skön söndag!

  22. Sussi skriver:

    Oj vad många som bor där. Madrid är verkligen en vacker stad! 🙂

  23. Ditte skriver:

    Vad trevligt med Madrid och jag förstår att ni hade fina dagar där. Vi ska ta oss en vända under våren så detta var bra förberedelse.
    Kulle eller berg är ju viktigt och intressanat och roligt att höra hur diskussionerna gått i Wales om det högsta berget. Bra att nu veta att Tal y Fan är ett berg.
    Roligt med din waelsiska ordlista men jag tycks glömma orden väldigt lätt….
    Önskar er fortsatt fina dagar i Spanienhemmet.

    • Lena i Wales skriver:

      Madrid är en härlig stad och mer därifrån kommer senare.
      Ja, tänk vad som kan vara av betydelse för vissa.
      Att man glömmer ord känner jag igen , eller hur var det nu,hi,hi!!!

  24. bia skriver:

    Kul att få se lite bilder från Madrid. Har aldrig varit där, men man kan ju kanske ta en weekend resa dit…antar att det går korta resor dit !….
    Ha en fin söndag nu !………..här tinar snön bort för fulla muggar ;))
    Kram

  25. eva g skriver:

    Mellanslagstangenten-är-ur-funktion,men-skriver-en-rad-ändå.
    Tack-för-ett-mycket-intressant-inlägg,-nu-fick-jag-t.o.m.-höra-din-röst-i-Madrid.
    Gillar-det-du-skriver-om-och-givetvis-avundas-jag-dig-våren-därnere.
    Söndagskram/Eva

    • Lena i Wales skriver:

      Vad roligt att du trots dataproblem skriver en kommentar här. Det måste ha varit en ansträngning.
      Så roligt att du gillar mitt inlägg och den lilla videon.
      Ha en fin dag!

  26. Annelie skriver:

    Har varit här i ganska exakt ett kvarts sekel men ännu inte varit i Madrid. Så jag får hålla till godo lite extra med dina bilder. Ha det gott!/Annelie

  27. wiolettan skriver:

    Trevligt att se videon i Madrid av torget. Fint filmat. Tänk att det har brunnit där 3 gånger.
    Arkaderna var ju också något alldelse speciellt. Du pryder platsen där bra på torget.
    Otroligt många fina byggnader staden har. Utsirade och krusidulliga. Det var ett häftigt ben där uppe på teatern.
    Wales högsta berg ser då rakt inte ut som en kulle, utan ett berg i allra högsta grad. Fina bilder ifrån Wales också.
    Ha det bra och kram till dig.

    • Lena i Wales skriver:

      Det är ett så speciellt torg att det är svårt att beskriva bara genom stillbilder, så videon gav en bättre bild av det hela.
      Madrid har så många vackra byggnader och en del riktigt roliga också.
      Berg och kulle, ja lite kul hur man räknar.
      Ha det bra och kram till dej!

  28. Heléna skriver:

    Så härligt inlägg med fina bilder och intressant information 😀 Hoppas du har haft en riktigt fin helg 😀 Kram ❤

  29. Linda skriver:

    Jag skrattar gott när jag ser den där kullen eftersom jag tänker på filmen som du nämner. Den är värd att se – igen 😀

    Ha en fin dag!
    Linda

  30. Inger skriver:

    Har varit en gång i Madrid, mitten av 1970-talet, ja det var en tid sedan. Skönt att du också nu får sol och värme.
    Kram

  31. GladiGrönt skriver:

    Härligt att få bo på två ställen, jag vet att många boende i Sverige också skaffar ett ställe i Spanien till exempel. Jag föreslog det för min man, men njet, han vill bara bo hemma…Ha det så skönt i värmen!/Monica

  32. Anne-Marie skriver:

    Du flyger och far i Europa. 🙂
    Spanien är ett land jag faktiskt aldrig besökt av någon anledning. Ser vackert och intressant ut.
    Intressant med detta språk ni har i Wales.
    Det jag har märkt sedan jag flyttade till nordligaste Kalifornien är att Sverige ser väldigt platt ut jämfört med vad jag är van vid numera. 🙂
    Ha det bra!

  33. Jag har inte varit i Madrid, men bara i Barcelona. Min bror och hans fru bor i närheten av Madrid i en liten stad där de har köpt ett fallfärdigt hus. Men det har de renoverat och jag har sett bilder därifrån. Så det har blivit mycket fint.

    De bor annars i Stockholm. Vi har blivit inbjudna att hälsa på dem. Men det har inte blivit av. Vad stan heter har jag glömt bort. Men de är väldigt omtyckta där och min bror är med i den lokala orkestern och spelar ihop med dem.

    Det var någon, som nämnde i sin kommentar både Alhambra, Granada och Malaga. Jag har varit på alla tre ställena på sydkusten. Men det är många år sen.

Kommentera

