ETT MYCKET SPECIELLT TRÄDGÅRDSBESÖK i WALES och VANDRING och BESÖK i bergsbyn GENALGUACIL i SPANIEN

Eftersom jag befinner mig i Spanien så blir det inlägg från både Wales och Spanien. Idag med många vackra bilder. Missa inte detta!

Wales

Denna trädgård visade jag i maj 2015 och vet att många gillade detta inlägggg.

Idag tar jag det i repris av en inte så angenäm anledning. Min granne och ägaren av trädgården gick mycket hastigt bort i december 2016. Jag har tänkt ett tag på att göra en repris, men har inte riktigt orkat ta tag i det. Men ser detta som ett inlägg till hennes ära.

Längst ner skrev jag en dedikation till henne på engelska och jag är glad att jag skrev detta, för nu finns inte mera någon chans att framföra det! Vila i frid!

Trädgårdsbesök 2015

Mar_2029 Mar_2001

I helgen, som ju var Bank Holiday, hade en granne öppnat sin trädgård för allmänheten. Jag har hört att man gör liknande i Sverige, men skillnaden är att man här gör det för att få in pengar till välgörenhet eller någon annan organisation. Det är ingen specifik kostnad, utan man lägger så mycket eller lite man vill i en låda. Vår granne hade valt Womens Institut (läs mer här) och Monnow Vale Hopital…

Mar_1964

…detta träd skulle egentligen sågas ned, men så fick ägaren idén att kontakta en träskulptör och detta blev resultatet…

Mar_1973 Mar_1974

…genom denna dörren skulle jag vilja gå in och kanske komma in i en annan värld fylld av spännande människor och äventyr, sa jag och mannens jordnära kommentar var direkt; dörren är för liten för dig. Tackar för den, du ,hi,hi! Grodan är så fint utskuren och…

Mar_1976 Mar_1977

…likaså ekorren och den lilla öppningen till en annan värld, sa jag inte så mannen hörde!…

Mar_1971

…eftersom vi bor på en kulle är det ganska stora höjdskillnader i våra trädgårdar här, så murar är ibland nödvändiga…

Mar_2006  Mar_1989

…vid en av de tre dammarna…

Mar_1987

…finns denna hägerskulptur. I dammen finns olika småfiskar, som  t ex guldfiskar. Den levande hägern kom flera gånger på besök och fick sig ett skrovmål i dammen, så nu står herr skulpturhäger där och vaktar fiskarna som numera kan simma lugnt omkring i sin damm…

Mar_1994 Mar_1996

…denna dragon fly vakar också över dammen och vid stranden bland stenarna sitter denna lilla flicka och funderar på om hon ska pussa grodan eller inte…

Mar_2013 Mar_2015

…in emellan allt växer den ena vackra växten efter den andra. Här var det färgkombinationerna jag föll för, men de blev inte så bra på bild som i verkligheten. Solen låg på för mycket, som den alltid gör i Wales, hi,hi…

Mar_2019 Mar_2020

…dessa små statyer var för gulliga för att inte ha med på bild och…

Mar_2023

…naturligtvis låg den walesiska draken där och lurade också, halvsovande med bara ett vaknade öga på de förbipasserande.

Ägaren hade också dukat upp med kaffe/te och underbara kakor! Vilken fest det blev.

A fantastic garden and a fantastic woman. Thank you for letting us come around and have a look and thank you for your generosity towards charity! You are lovely!

Spanien

En vandring i bergen

Tillsammans med våra svenska vänner Anki och Erik gjorde vi en fantastisk vandring i bergen norr om staden Estepona (mellan Marbella och Gibraltar).

Bilden ovan ät tagen från utkiksplatsen ca 1 300 m ö h vid Salvador Guerrero I bergskedjan Los Reales och här ser man ner mot Estepona. Vi vandrade inte ända från havet upp till toppen, men gjorde ca en 2 timmars vandring…

…åt väster ser man Gibraltar och Marocko, fast det kommer inte så bra fram på bild.

Nedan kommer några växtbilder tagna av Anki uppe i bergen.

 

 

Genalguacil

Efter denna vandring åkte vi till den lilla bergsbyn Genalguacil långt från allfartsvägarna, ca 1 timma på kurviga väger från Ronda…

…denna by är väldigt annorlunda mot alla andra byar på det sättet att hela byn är som en konstutställning med d i v skulpturer överallt..

…detta verk finns mellan två hus och består av gamla musikinstrument och gamla stolar…

…dessa skulptur blev en av mina favoriter och…

…består av glasflaskor ingjutna i betong omgivna av en metallram…

…det finns också gott om mer konventionella skulpturer lite här och var i gatuhörn och vid trappor…

…till en början ser detta kyrktorn helt vanligt ut, men tittar man lite mer noggrant så…

…så står det en staty av en man där. Överallt finns överraskningar!…

…när jag såg denna skulptur tyckte jag bara den var kul med massor av människor, men när jag sedan såg på fotot ser jag att det är en människa i mitten också, en överraskning!…

…denna kvinna stod i en trappa och tittade ut över husen…

…byn är också vackert belägen med fantastisk utsikt över dalen och bergen i bakgrunden…

…denna höll jag nästa på att missa, den såg alltför naturlig ut…

…denna skulptur blev dock min absoluta favorit. Inte bara för att den var bekväm att sitta i, utan vad är det jag egentligen tittar på?…

…jo. jag tittar på TV! Och vilken bild. Men vad håller jag i handen?..

…jo, en fjärrkontroll förstås och det gör skulpturen också…

…lite mat behöver man ju också ha ibland och det blev lunch. Vi lyckades hitta en venta i utkanten av byn. En 3-rätters meny med sallad eller soppa till förrätt och fläskschnitzel till huvudrätt och kaffe eller brylépudding till efterrätt samt 3 öl och en stor flaska vatten gick på 36 Euro. Inte illa för god hemlagad mat!

Önskar er en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i årstider m m, Besökta platser, Spanien. Bokmärk permalänken.

67 kommentarer till ETT MYCKET SPECIELLT TRÄDGÅRDSBESÖK i WALES och VANDRING och BESÖK i bergsbyn GENALGUACIL i SPANIEN

  1. Vilken läcker konstutställning 😊. Vilka inspirerande bilder du bjuder på!
    Ha en underbar helg. Vi ska på skoterutflykt …

  2. Marit Sønstebø skriver:

    Flotte bilder, og vakre hager! Den walisiske dragen skulle jeg gjerne hatt i min egen hage 🙂
    God helg!

  3. Marina skriver:

    Dessa fantastiska britter och deras trädgårdar! Och vilken fantastisk skulptur det blev av det nedsågningshotade trädet, helt underbart.

  4. skåningen skriver:

    Fantastiska skulpturer.Jag tyckte om dom som dom hade gjort i de gamla träden.
    S…Ja nu är det vår här!
    Det är njutningens tid!
    Ha en bra dag!
    Kram!

  5. En helt sagolik trädgård! Det måste ligga ett oändligt intresse bakom tillkomsten av den!
    Vilken pärla till bergsby med så mycket vacker konst! Här blev jag verkligen överraskad!
    Ha det fortsatt bra i Spanien!

  6. Märtha skriver:

    Vilka härliga skulpturer! Önskar att de skulle inspirera fler att hitta på såna tokigheter, speciellt här i stela Norden. Har en hel del gamla stolar, men det stannar nog vid stolen på berget, ett enkelt och tokigt infall som faktiskt många skrattar åt. Hoppas på rapporter om vad som händer med grannens trädgård nu… Plus 5,2, mulet – men det utlovas sol i tre dagar framöver! Ha det gott i värmen!

  7. Du lyckas jämt att hitta sevärda motiv. Det var ju många fina skulpturer, som lockade mitt öga.

    Jag var på solkusten för många många år sen och skulle gärna kunna åka dit igen. Men hälsan och åldern lär nog sätta stopp för det. Därför är jag ju glad att uppliva lite av gamla minnen.

    Kram/Gilla

  8. Vilka vackra trädgårdar och skulpturer! Många arbetstimmar bakom detta!
    Snart dags för trädgårdsarbete här! 🙂

  9. Lisbeth skriver:

    Unnderbart!! Vi längtar båda två till både Wales o Spanien🌞

  10. Kattis skriver:

    Så fint med ett inlägg i din grannes ära och vilket konstverk hela trädgården ser ut att vara. Spaniens konstverk ser inte sämre ut de heller, så härligt med en bergshajk!:D Ha en fortsatt riktigt bra helg!

  11. Biggeros skriver:

    Denna lilla spanska ort ska jag lägga på minnet!! Jag som älskar statyer. Jag tyckte även om denna fina stolar där kvinnan lutar sig tillbaka och styr naturen via TV med en fjärrkontroll.
    Så mysigt att gå runt och njuta av fina trädgårdar i Wales med olika detaljer. Älskade verkligen trädskulpturen🤗

    • Lena i Wales skriver:

      Byn är väl värd ett besök, men krokig väg dit. Hoppas du kan ta dej dit, inte så långt fårn dej.
      Min grannes trädgård var verkligen sååå fin.
      Ha en skön söndag!

  12. Geddfish skriver:

    Vilken underbart vacker och originell trädgård, som din bortgångna granne hade!
    Otroligt intressant!
    Fint gjort att ära och hylla din granne R.I.P.
    Solig lördag! 😀

  13. torrebloggen skriver:

    WOW vilket härligt inlägg! Så fantastiska bilder från både Wales och Spanien!
    Ha en trevlig helg!
    Kram!

  14. Anna/notonmusic skriver:

    Åh vad mycket vackert! Jag minns den här fantastiska trädgården med alla skulpturer. Den är verkligen värd en repris. Och stolen med fjärrkontrollen och TV utsikten är ju helt underbar! Det där är vad jag kallar TV!

  15. Fantastiska träskulpturer!

  16. åsa i åsele skriver:

    Fantastiskt. Så fina skulpturer.

  17. Anders och Lena skriver:

    Vilka vackra vyer – både trädgården och byn. Stolarna som hänger i en båge, kan inte släppa dem de måste sitta ganska väl förankrade för att inte blåsa iväg. I höstas fick vi jaga utemöbler över hela tomten då det blåste riktigt rejält!

    //Lena

  18. Barbro S skriver:

    Så vacker trädgård med helt underbara konstverk. Grönt och ljuvligt somrigt. Härlig vandring och vilken fin liten by med helt outstanding roliga och spännande skulpturer. Skulle vilja besöka den :).

    • Lena i Wales skriver:

      Den trädgården är en fröjd för ögat och en lisa för själen.
      Byn i Spanien är så vackert belägen och verkligen inspirerande med alla skulpturer överallt.
      Ha en fin söndagskväll!

  19. Vilken fantastisk by! Jag blev otroligt inspirerad, för jag gillar ”konst” som inte är ”riktig konst” och som man kan göra själv!! På ett CD-ställ hade vi en stor svart rund keramiklykta som vi fått av min bloggväninna Eva och hennes gubbe, men när vi skulle ta ur den ur metallhållaren så gick den sönder så nu letar jag efter nåt annat att sätta dit. Men INTE nån blomkruka för det har vi på ett ställ ganska nära. Sen har vi tre små lampor på ett ställ vid infarten, ett par metallband på ett i grushörnan, en blank stor metallykta på altanen – dessutom har vi ett CD-ställ står berett för nåt nytt, men varken det eller ersättningen för krukan kan göras nu – jag har fortfarande ont och är lite handikappad! CD-ställ med knasiga saker på är vår trädgårds signum…..
    KRAM
    Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Tänkte att du också skulle få inspiration av denna by och av min grannes trädgård. Gillar också att återanvända saker till något de inte är tänkta att användas till.
      Rolig idé du har, gillar den.
      Krya på dej!

  20. bia skriver:

    Vilken härlig trädgård !…och trädskulpturen med ansiktena i gillar jag 😉
    Här är det 12 grader + idag, men jädrans vad det blåser, nu blåser den snö som finns kvar bort !
    Har suttit och lett mot solen vid husknuten idag ;))
    Ha en fin ny vecka !
    Kramis

  21. Anette skriver:

    Vilka fantastiska bilder du bjuder på här. Trädgården är helt sagolikt vacker, vilken idé att göra konstverk av gamla träd.
    Vandringen i Spanien går inte av för hackor den heller.

  22. Ditte skriver:

    Vilka fina”njutflykter ”dutar med oss på. Härliga foton därtill. Trädgården i Wales är verkligen vakcer och unik med allt som finns där. Hoppas att den består. Gillade extra mycket de vackra trädskulpturerna.
    En vandring här uppe i de spanska bergen skulle jag också tyckt om likson den fantastiska byn med alla sina konstverk. Vilken härlig dag ni fick!
    Ha det fortsatt bra!

    • Lena i Wales skriver:

      Byn med skulpturerna är verkligen speciell, men ligger lite udda till bland bergen och det tar en bra stund att ta sig dit. Bergsvandringar här i Spanien är också härliga.
      Den trädgården är verkligen speciell, men vet inte vad som kommer att hända med den nu, vi får se.
      Önskar dej en fin ny vecka!

  23. GladiGrönt skriver:

    Vilken fridfull trädgård, och trädet var en riktig hit, bra idé och bra utfört/Ha det gott /Monica

  24. Anne-Marie skriver:

    Härliga trädgårdar och en fin vandring.
    Vilken utsikt ni hade.
    Gillar bilden på dig i skulpturstolen. 🙂

  25. Anni skriver:

    Den spanska byn hade jag aldrig hört talas om, dit vill jag gärna! Nu är det några år sedan jag var i Spanien och när jag ser dina foton inser jag hur mycket jag längtar dit. Vandringen verkar också ha varit helt underbar – vilka vyer!

    När vi har öppna trädgårdar här i Sverige är allt helt gratis. Ingen entréavgift och ingen insamling. Men otroligt roligt!

    • Lena i Wales skriver:

      Byn är fortfarande okänd även här på kusten. Det var grannar som tipsade oss.
      Spanien har så mycket att ge, inte bara sol och stränder.
      Jag skulle tycka det var bra om man tar in lite pengar för någon välgörenhet, det behövs så mycket.
      Ha det bra!

  26. wiolettan skriver:

    Det är alltid tungt då någon nära vän lämnar oss. Många gånger blir livet inte som förr.
    Fint att du visar detta.
    Härliga bilder av en underbar trädgård. Helt otroligt så bra gjort, detta med träskulpturerna, Vilken fantasi och skaparglädje. Rolig och praktisk idé detta med en hägerskulptur som skrämmer bort de fiskätande hägrarna. Den ser ju mycket verklig ut.
    sa grodan eller inte, ja det är frågan.
    Härliga blomster.
    Strålande utsikt som ni fick där vid bergsvandringen. Lön för mödan kan jag tänka mig. Kanske inte så lätt att klättra i berg, beroende på förstås.
    Gamla musikinstrument och stolar, ja jag säger då det, vilken kreativitet.
    Tack för vackra och intressanta bilder.
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, som du säjer det är tungt när någon lämnar oss och tyvärr blir de inte färre med åren.
      Min grannes trädgård var fantastisk, nu får vi bara se vad som händer i fortsättningen.
      Vandringen var underbar och vilka vyer!!!
      Jag gillar iden med återvinning och en del av skulpturerna anammade verkligen detta.
      Ha det bra!

  27. Sussi skriver:

    Men vad tråkigt med din granne som nyligen gått bort. Vilken underbar trädgård. Älskade konstverken i träden.

  28. Veiken skriver:

    Två intressanta inlägg. Tråkigt med din granne. Hennes trädgård är verkligen läcker.
    En by som är en permanent konstutställning. Jag blev imponerad av båda delarna i ditt inlägg! 🙂

  29. Ama de casa skriver:

    Vilken vacker liten spansk by! Gillade särskilt den där skojiga portalen med stolar och instrument. Verkligen annorlunda 🙂

  30. sockenvagenssota skriver:

    Verkligen en underbar trädgård, gillar alla detaljer. Fint inlägg till hennes minne 💕🌷

  31. iamittilivet skriver:

    Så fina och lustiga skulpturer i trädgården!

  32. Vilken fantastisk trädgård, tänk allt jobb och engagemang som ligger nedlagt där. Vilken fin tradition att låta intäkterna gå till välgörande ändamål! Och wow vilka vackra, spännande och uttrycksfulla konstverk, vad härligt att låta staden präglas av sådant. Måste sitta öppna, moderna, flexibla och nytänkande personer i kommunledningen, haha 🙂

    Önskar dig en fin vecka!

    Kramar aka

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, hon lade ner både mycket pengar och energi på sin trädgård.
      I UK görs så mycket mer välgörenhetsarbete än i Sverige, kanske för att det också behövs så mycket inom landet.
      Det behövs säkert många nytänkare i kommunerna och så mycket fint kan bli gjort och att man förstår att det också ger pengar tillbaka till byn.
      Hoppas du också får en fin ny vecka!

  33. Monica skriver:

    En så vacker trädgård! Helt fantastiskt fin och finurlig också! Minns att jag såg ditt inlägg förra gången men fint att du har det igen. Ja livet är konstigt, sorgligt för er att inte henne kvar där. Fin hälsning du hade till henne också, bra att göra sånt.

    Och er vandring är väldigt vacker och intressant med, skönt att ni fann lite god mat:-), det är inte så svårt kanske. Ha det fortsatt fint Lena.

    • Lena i Wales skriver:

      Ibland kan också repriser vara bra! Jag var så glad att jag skrev som jag skrev till henne medan det var möjligt. Det är så lätt att ångra att man inte sagt något fint och sen är det för sent.
      Vandringen var fantastisk med så vackra vyer!!
      Ha det bra!

  34. Anita skriver:

    Tänk vilka fantastiska platser det finns. Jag minns inlägget från din grannes trädgård. Så sorgligt att höra att hon gått bort. Fint av dig att visa inlägget igen till hennes ära. Jag hoppas någon tar över och förvaltar trädgården men så blir det ju inte alltid.

    Vilket trevlig utflykt i Spanien. Vackra blommor din väninna fotograferat. Byn tyckte jag mycket om med det minst sagt ovanliga konstverken. Alltid trevligt att genom dig få höra om platser som jag inte visste fanns.

    Ha det fortsatt bra i Spanien!
    /Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Jag kände att jag verkligen ville ära henne på något sätt och jag är så glad att jag skrev det jag skrev till henne, nu vore det för sent.
      En härlig utflykt!

Kommentera

