ANGLESEY 1 – EN Ö I WALES och SPANIEN, TAPAS 2

Som vanligt när jag är i Spanien kommer lite från både Wales och Spanien i detta inlägg. Idag från ön Anglesey i Wales och mer om tapas i Spanien.

Wales

Anglesey 1

Anglesey är Wales största ö belägen i nord-västra delen av landet.

På walesiska heter den Ynyo Mon. Ynyo = ö och Mon = Anglesey…

DSCN8053

…ön brukar också kallas Man Cymru = Moder Wales eftersom ön är mycket walesisk både i fråga om kultur och språk. Ca 60 % av befolkningen är walesisktalande och det walesiska paritet Plaid Cymru är mycket starkt här.

Ytan är 715 km2 och invånarantalet är ca 70 000.

Anglesey är Storbritanniens 5:te största ö och Wales största.

Ön är till största delen platt och den högsta höjden är 220 m ö h.

Vilka som först bebodde ön vet man inte riktigt, men druiderna fanns här innan romarna kom ca år 60. Sedan härskade här vikingarna, saxerna och normanderna.

Här finns sandstränder, badorter, små samhällen, staden Holyhead med färjeförbindelse med Irland.

Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

…här finns också orten Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch, Uk:s längsta ortsnamn och världens 3:dje längsta.
Det betyder:” Den heliga Marias kyrka i den vita hasselns dal nära den strida vattenvirveln vid helgon Tysilio av den röda grottans kyrka”.

Menai Strait

dscn8242

Är sundet mellan fastlandet och ön Anglesey. Det är mellan 400 och 1,1 km brett.

Här är mycket strömt p g a tidvattenskillnaderna i båda ändar av sundet. Detta för att farvattnet är väldigt farligt. Flera båtolyckor har skett här genom åren.

Skillnaden mellan ebb och flod är ca 9 m här.

Mellan fastlandet och Anglesey finns två broar.

Menai Suspension Bridge

dscn8258

Är en hängbro för biltrafik med en längd av 521 m. Byggd av smidesjärn mellan 1819 och 1826. Arkitekten för denna bro var den kände Thomas Telford. Hans uppgift var att förbättra vägen från London till Holyhead på Anglesey varifrån man åkte vidare med båt till Irland, som då löd under UK. Så bron var en viktig del av denna väg. Ett krav från Royal Navy var att deras 30 m höga segelskepp skulle kunna passera bron vid högvatten.

Innan brons tillkomst fanns ingen fast förbindelse mellan ön och fastlandet, utan bara färjor.

Flera förbättringar och reparationer har gjorts under årens lopp, bl a har kättingarna av smidesjärn bytts mot nya av stål, vägytan har gjorts om flera gånger och konstruktionen har förstärkts.

Britannia Bridge

Är en s k rörbro av smidesjärn för järnväg och biltrafik idag.

Längden är 461 m och byggdes mellan 1846 och 1850. Arkitekten för detta bygge var Robert Stephenson.

Bron byggdes som en järnvägsbro och tågen körs genom rörkonstruktionen.

23 maj 1970 blev bron svårt skada efter att några småpojkar lekte inne i bron och tappade en fackla, som satte eld på taket inne i röret. Elden spreds utan kontroll, trots hjälp från flera brandkårer. När elden var över stod bron kvar, men var så allvarligt skadad att den måste göras om totalt. En stor katastrof för hela ön och vidare transporter till Irland.

Den nya bron blev en bågbro som öppnades för järnvägstrafik 1972 och biltrafik 1980.

Fortsättning från Anglesey följer!

Spanien

Tapas 2

Jag har tidigare skrivit ett avsnitt om Tapas 1 med bl a vad ordet tapas betyder och hur rätten uppkom…

dscn1460

…vi har några olika favoritbarer i vår by. Vi väljer beroende på väder, stranden när det är vindstilla och solnedgång, inomhusbar när vädret är lite sämre och utomhusbar när vädret tillåter detta. ..

dscn1456

…de flesta tapasställen har en meny, men den är oftast obetydlig eftersom de troligen inte har mycket av det som står på menyn, men istället har annat som inte finns på menyn. Nästan alltid har men en kyldisk där man istället kan titta på vad som finns, enkelt, bara att peka. Skulle det var något man inte gillar är det heller ingen större katastrof. Man har blivit av med 10 -15 svenska kronor, mindre än ett toabesök i Stockholm. Sedan kan man välja något annat…

dscn1458

…det är mycket som ser läckert och frestande ut…

dscn1462

…i förra avsnittet skrev jag om lite olika tapas och här kommer mer rätter. Vanligt förekommande är albóndigas, köttbullar i tomatsås eller kanske skulle vi kalla dem frikadeller. I alla fall jättegott. Tomatsåsen fångar man sedan upp med brödet som alltid serveras med tapasen…

DSCN5600

…denna tapas är riktigt god, Tortillitas de Camarones, räkomelett. Som egentligen inte är någon omelett. De består av små räkor, ibland med skal, lite mjöl, salladslök, persilja, paprika som tillsammans friteras till en liten ”kaka”. Denna delikatess har sitt ursprung i den andaluciska staden Cádiz, men serveras på vissa ställen längs med Medelhavskusten…

dscn1526

…en annan av mina favoriter är Berenjenas con miel, friterad aubergine med honung, fast det är inte riktigt honung man ringlar över, utan någon slags sirap, men bara såååå gott….

DSCF7961

…serrano, lufttorkad skinka är en vanlig tapa, fast ofta lite dyrare än de mest vanliga…

DSCF8545

…skinkan har man i barerna på dessa ställningar och skär sedan önskade skivor…

dscn1520

…antingen bara skinka eller om man så önskar med några skivor god ost till…

dscn1465

…något som nästan alltid finns på borden i barerna är dessa typ av servettställ med små, tunna pappersservetter. Toppen tycker en sölig bloggerska!…

DSCN5718

…om man inte går ut på en bar och äter tapas kan man göra ett litet tapasfat hemma. Här har jag lite bitar av tortilla, spansk omelett, ost, fikon runt salta mandlar och serranoskinka rullad runt, oliver m m…

DSCF8992

…här stoppar jag in några barbilder…

DSCF8989

…ibland med gamla föremål på väggarna.

DSCN5718

Instagram :  lena_i_wales

Det här inlägget postades i Besökta platser, Mat och dryck, Spanien. Bokmärk permalänken.

55 kommentarer till ANGLESEY 1 – EN Ö I WALES och SPANIEN, TAPAS 2

  1. åsa i åsele skriver:

    Vansinnigt långt namn på en by Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch
    de som bor där måste ju ha en extra lång rad att skriva på när de ska uppge ortnamnet 😉

  2. skåningen skriver:

    Oj vad mycket mat!
    och som skåning blev jag sugen !
    S..Vänner är viktigt att ha små som stora!
    Ha en bra dag!
    Kram!

  3. friterad aubergine lät gott, sonen bjöd på våfflor med lönnsirap, ha en bra dag.

  4. Marina skriver:

    Jaha ja, idag var det ett klart misstag att läsa ditt inlägg och samtidigt vara hungrig 😉
    Det där med ebb och flod vet jag att jag upplevde ordentligt första gången i södra England och jag tyckte det var så häftigt! En liten fråga? De som bor i ”Den heliga Marias kyrka i den vita hasselns dal nära den strida vattenvirveln vid helgon Tysilio av den röda grottans kyrka”, när någon frågar var de bor, använder de någonsin det namnet (fast inte på svenska då, fast jag hade lite svårt att skriva det andra…;) ??

  5. Steve skriver:

    Anglesey, där fick jag lära mig nåt nytt igen. Och nu vet jag dessutom att orten med det långa outtalbara namnet ligger där. Blev häromdagen varse att goda vänner besöker Wales just nu. De besökte just då South Stack Cliff.
    Tapas är en favorit och även fast jag inte längre äter kött så finns alltid nåt annat gott att välja.

    • Lena i Wales skriver:

      Vad konstigt att dina vänner är/var på Anglesey och att jag just nu skriver om ön!!! Du får ge min bloggadress till dem om de är intresserade av Wales.
      Det finns många goda vegetariska tapas också. Igår åt jag goda bönor.

  6. Tur att jag slipper uttala det långa namnet, jag skulle vricka både tunga och förstånd! Men det är kul att de långa namnen finns bevarade!
    Tapas, något jag också gillar! Gärna med lite bubbel till!
    Ha det gott i Spanien! Efter några härliga vårdagar med sol och värme har vi en gråmulen och kylig dag.

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har också vrickat mej många gånger må du tro och då har jag dessutom läst innantill,hi,hi!! Men som du säjer det är kul att det finns lite annorlunda namn också.
      Jag säjer inte heller nej till lite bubbel till tapas.
      Jag njuter av min vistelse här.

  7. Så olik vår kultur är från land till land. Har fått lära mig mycket när jag jobbat med flyktingar, som t.ex. fånga upp maten med bröd, då smakar det extra gott!
    Ha en fin dag!

  8. Anita skriver:

    Men menar du att Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch bara är världens 3:e längsta? Jag trodde absolut det inte fanns längre ortsnamn.

    Tapas ser så läckert ut att det vattnas i munnen. Det får nog blir lite eftermiddagsfika strax 🙂 Vilket fint serveringsfat du har. Jag har ett liknande, jättegammalt som jag ärvt av mina föräldrar. Det är mindre än ditt och i glas. Det står på en karusell som man kan snurra på. Jag brukar använda det till jul men det är ju idealiskt att använda till småplock typ tapas.

    • Lena i Wales skriver:

      Det har länge sagts att det var världens längsta och det var det också,men så har andra hittat på namn för att få det längsta och det kan man ju inte göra något åt. Fast lite fusk tycker jag att det är.
      Älskar tapas! Javisst är fatet fint. Keramik och köpt i Spanien. Egentligen är det 4 plus en skål sammansatt i en korg. Använder den ofta här.
      Vad fint ditt fat verkar.
      Ha det bra!

  9. Marit Sønstebø skriver:

    Fantastisk langt ord og stedsnavn! Trodde ikke at det fantes så lange ord 😉

    Ha det fint!

  10. Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch, Det namnet var inte nytt för mig. Jag tror till och med att vi pratade om det när jag gick i skolan på 50-talet i realskolan,

    Hade inte Bert stått i köket för att laga till vår middag hade jag nog blivit sugen på dina beskrivningar.

    Kram/Gilla

  11. Karin Eklund skriver:

    Himmel!
    Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch
    Vem har hittat på ett så långt ord? 🙂
    Jag måste skamligt nog, inte känt till ön Anglesey överhuvudtaget innan jag läste ditt inlägg idag.
    Man lär så länge man lever.
    Tapasdelen måste jag ta om igen; allt ser så gott ut.
    Ha en fin onsdagskväll!

    • Lena i Wales skriver:

      Namnet är gammalt och man tyckte säkert att det var bra då, kanske bara lite långt idag,hi,hi!! Vi har mer bråttom nuförtiden.
      Jag tror Anglesey är väldigt okänt för svenskar, lika okänt som Gotland eller Öland är för britter.Mer om än kommer senare.
      Tapas är sååååå gottt!!!!

  12. Alltså, jag älskar dessa walesiska namn på byar och städer!
    Tapasen ser mycket god ut. Ha en fin kväll!

  13. Christine - 29° skriver:

    Tapas är så gott! Gillade nästan idén bättre med att få titta i en kyldisk än en meny. Och så billigt det var i jämförelse med Stockholm. Snacka om skillnad. 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Så bra att se vad man beställer och vad man blir sugen på genom att se det.Inte bara en text.
      Mat och dryck är billigare här. Mest alkohol är priserna väldiga skillnader.
      Sov gott!

  14. Inger skriver:

    En dag vill jag besöka Anglesey, undrar när det blir.
    Igår letade man hus i Monmouth i Escape to the country.
    Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Hoppas du får uppleva ön, den är värt ett besök.
      Vad synd att jag missade att se min hemstad,men kul att du gjorde det och antar att du då tänkte på mej. Häftigt!
      Sov gott!

  15. bia skriver:

    Tapas är gott…vi har tapas restauranger här i stan, har varit på två och gillar konceptet ;))
    Skall nog besöka någon igen !!….ibland vill man inte ha en massa mat utan bara något lätt !!
    Vi ska ute ett tjejgäng på skärtorsdag…men vi skulle på ett ställe som heter Panchos…har aldrig varit där så vi får se…
    Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, bra koncept och billigt här också. Gillar att man bara får en liten portion och sedan kan man beställa mer efter hur man vill ha.
      Hoppas det blir en kul tjejträff!

  16. TantGlad skriver:

    O jädrans vilket långt ortnamn. Det var intressant liksom allt annat du berättar för oss. Tack för det.

    Kram från mig!

  17. Märtha skriver:

    Har snavat över Anglesey i korsord, men har inte kollat kartan. Jag skrev om långa ortnamn i min blogg en gång också, men minns inte vad jag hade för rubrik… Skulle fråga om din tapas-tallrik är ”hel” eller i delar, men svaret kom ju här ovanför. En sån – eller fler – vill jag ha! Egentligen kan man ju komponera ihop ”inhemska tapas” själv… Trevlig läsning!

    • Lena i Wales skriver:

      Gillar verkligen mina tapastallrikar, både snygga och praktiska.
      Tapas kan egentligen var vad som helst för smårätter och man kan mycket väl har skandinaviska rätter som tapas.
      Roligt att du gillar mitt inlägg!

  18. wiolettan skriver:

    Undrar hur det låter då någon uttalar den ortens namn. Så många bokstäver. Men, betydelsen är ju vacker.
    9 m mellan ebb och flod, det låter mycket i mina öron. Jag är ju inte så van med ebb och flod så jag kan säga om det är otroligt mycket. Kom i kontakt med det i Brasilien men det var inte alls så stor skillnad.
    Läste just på nätet att i Frankrike finns det en plats där det är 14 m skillnad. Jag blev så nyfiken så jag var tvungen att läsa lite mer om ebb och flod.
    ”Hängbro” för biltrafik låter farligt.
    Intressant och lärorikt att läsa hos dig. Plus att det är många fina bilder också.
    Ha det bra och varm kram till dig.

    • Lena i Wales skriver:

      Det låter långt och besvärligt det ortsnamnet,men också vackert!
      Tidvattenskillnaderna är stora runt Storbritannien och jag är ju numera van vid det, men i början var det lite konstigt.
      Roligt att du gillar mitt inlägg!
      Sköt om dej!

  19. Anette skriver:

    Bangkoks fullständiga namn på thai =
    Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Yuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Phiman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit
    Fast det används inte, av naturliga skäl.
    Vilka underbara tapas.

  20. Franska Fikon skriver:

    Den där skinkan, ja alla typer av skinka i Spanien är supergoda. När vi bilade runt i norra Spanien, Bilbao, Rioja mm så bestod vår lunch nästan alltid av ett fat tunt skivad skinka, ett fat med skivade tomater. olivolja, grovt salt och så ett bröd. Enkelt och så himla gott!

  21. Ditte skriver:

    DEt finns mycket i Wales som lockar och jag är väldigt sugen på ett besök, men väntar in både jobb och läkarnehandlingar innan jag nu kan bestämma. Så är det och bara att gilla läget. Läser med stort nöje det du skriver och är glad över att jag inte måste uttala den här långa platsen. världens tredje längsta ord.
    Tapas är gott och det finn sju så många och en del är ju mer lokala- Jag testar gärna nya varianter.
    Jag ordnar ofta lite tapas här hemma och det är perfekt som plockmat. Även Stockholm har bar tapasrestauranger men prisläget är ganska högt. Men gott är det.

    • Lena i Wales skriver:

      En dag tror jag också att du kommer till Wales och jag ser fram emot detta.
      Älskar tapas!!! Både i barer och hemma. Vi var hos grannar igår som hade gjort fantastiska tapas,så gott.

  22. Heléna skriver:

    Så mycket god mat! Jag älskar tapas!!! Hoppas du får en underbar helg 😀 Kram ❤

  23. Lisbeth skriver:

    Mmmm så mycket gott och vackert. Kram

  24. eva g skriver:

    Stilla dig Lena jag hinner knappt läsa ifatt mig, det är mycket intressant och kul att läsa om.
    Jag är mer intresserad av Wales eftersom jag icke varit där, tycker landet påminner mig om Irland men givetvis har alla sina egna kulturer som man får värna om. Irland har jag blivit kär i och jag tror att Wales kan få samma kärlek om jag lär känna den bättre. När de visar naturprogram från Wales m.m. är jag idel öra. Att höra dem prata låter så häftigt vackert, det gäller även den gamla Irländska språket. Tänk om man bara hade kunnat trycka på en knapp och vips så talar man det språket man önskar, hmm vilket önsketänk.
    De långa namnen har jag hört talas om, t.o.m. sett på tv på någon sådan där reportage resor.
    Gud nåde om de plockades bort . . . .
    Tack Lena för historian och faktan slukar jag . . .
    Må väl/ Eva

    • Lena i Wales skriver:

      Vad roligt att du gillar mina inlägg. Stilla mej vet jag inte om jag kan göra,hi,hi!!!
      Irland och Wales påminner mycket om varandra, liknande landskap och kultur. Små länder som fått kämpa hårt mot jätten i öster!
      Ha det bra du också!

  25. Tomtan skriver:

    Stackars barn……. Fröken frågar: Vad heter det där du kommer ifrån?????? HUVVA!

  26. Titti skriver:

    Jag som älskar mat misstänker att detta är ett land för mig 🙂 Härliga bilder och intressant läsning som vanligt…
    Skön helg önskar jag dig!
    Kram från Titti

  27. Ping: WALES – ANGLESEY 2 och SPANIEN – CABOPINO, en liten hamn | Lena i Wales

  28. Ping: ANGLESEY 4 – HOLYHEAD och MIN TRÅDGÅRD | Lena i Wales

  29. Ping: Öar, slott och fotboll | bara brittiskt

Kommentera

