WALES – DEKLARATION och SPANIEN BILDER

Skattesystem i UK och vackra bilder från Spanien, det blir dagens inlägg.

Temperaturen här i Spanien stiger och det är ung 24-25 grader på terrassen dagtid och även skönt att sitta ute kvällstid.

Wales 

Nytt skatteår

Detta har jag skrivit om tidigare, men nu är det ju dags igen så här kommer en modifierad text med nya siffror.

Ja, då var det dags för nytt skatteår!

Va? tänker ni. Inte är det nyår redan, för det är ju då det nya året, också skatteåret börjar. Men si, det vet de inte om här i landet. Här går skatteåret från, det ena året 6 april – 5 april nästa år. Komplicerat? Ja, men inte ska det vara lätt heller.

Inkomster under £ 11 500 ca 130.000 SEK, betalas ej skatt på. För nästa skatteår blir det troligen en höjning av detta beloppet. Det brukar höjas varje år.

Redan ifyllda deklarationer, som i Sverige, där staten vet det mesta (bl a genom personnummer, som vi inte har här) har vi inte. Antingen gör man sin deklaration på efterskickat papper eller så on line. Kollen är betydligt mindre än i Sverige och många struntar helt enkelt i att betala skatt för det är svårt att komma åt dem.

Skatten för inkomst är ca 20 %, men kan bli upp till 50 % vid väldigt höga inkomster. Detta är dock inte hela sanningen. Därtill kommer s k Council Tax, som inte ligger på personen, utan på fastigheten. Ju högre värde huset har, ju högre skatt. Om man hyr ett hus betalar hyresgästen Council Tax, inte ägaren. Detta är motsvarande svensk kommunalskatt. Denna skatt är väldigt svårt att komma undan. För även om man inte är registrerad på en adress här så finns de flesta husen registrerade och om huset är obebott betalar ägaren en lite skatt ändå. Det är alltså inte som i Sverige en fastighetsskatt som straff för att man äger ett hus, utan denna betalar för skola, vägar, gatubelysning m m och går direkt till kommunen. Jag tror att det idag inte heter fastighetsskatt, utan fastighetsavgift. Fast det är väl samma sak men ett annat namn, där inte det negativa ordet skatt finns med? Är inte vi svenskar bra lättlurade och experter på att sätta nya ord på gamla saker och sedan är vi nöjda? Jag har mycket svårt för detta!

Många människor här har aldrig deklarerat, speciellt om du har en fast inkomst och skatten dras direkt från lönen. Då deklarerar man helt enkelt inte, helt lagligt!!!

När någon frågar mig om hur skattesystemet fungerar i UK brukar jag svara:”Om ni förklarar ert skattesystem för mig, så förklarar jag mitt för er”. Då brukar det normalt bli tystnad. Varje land har sina egna system som är mer eller mindre komplicerade och därför är det också svårt att jämföra land för land.

Det man dock snällt kan konstatera är att skattetrycket och kontrollen är betydligt lättare här än i Sverige.

Varför har vi då skatteåret vid just detta konstiga datum?

Ja, svaret är inte enkelt, men jag ska försöka reda ut det.

Nyår inträffade sedan år 1155 den 25 mars enl den gamla kyrkliga kalendern, men 1752 gick man över till den Gregorianska kalendern. Den gamla var 11 dagar fel. Så dagen efter 4 september 1752 blev 15 september. Det var stora uppror i landet p g a detta, inte bara för att det något behövde förändras vilket ju inte brukar vara lätt här, men också för att man missade 11 dagars inkomst denna månad. Nyåret flyttades samtidigt till 1 januari. Men skatteverket ville inte sluta det finianciella året precis efter jul. Så därför skapades ett speciellt financiellt nytt år.  11 dagar från 25 mars blev 6 april, så de 11 dagarna fanns kvar.

Börjar ni nu räkna dagar, så stämmer det ju ändå inte, 25 mars och 11 dagar framöver blir ju 5 april. Att det istället blev 6 april beror på att ett års skottdag togs bort. Krångligt? Ja, här är inget enkelt! Att man fortfarade har kvar det financiella året från 6 april beror på att ingen har brytt sig om att ändra detta. Men det har ju bara gått 265 år, så vi får se!!!

Känner ni er nu riktigt urblåsta? Ja, i så fall vet ni i alla fall hur en blondins vardag är! Obs! Endast jag och mina naturligt blonda medsystrar får uttrycka oss på detta sätt!!!!

Spanien

Efter all text och krångligheter bjuder jag på lite vackra Spanienbilder!

Växtlighet och blå himmel…

…palmer och andra exotiska växter…

…promenader på stranden…

…frukt och grönt…

…chirimoya…

…grillade sardiner…

…tostada…

…fisk och…

…musslor…

…morisk kultur…

…gränder…

…nivåskillnader…

…berg…

…solnedgång.

Instagram : lena_i-wales

Det här inlägget postades i Socialt, Spanien. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till WALES – DEKLARATION och SPANIEN BILDER

  1. åsa i åsele skriver:

    Det här med deklaration, skatter och jaa allt… då det känns som om staten redan vet allt känns det onödigt att lägga energi på att deklarera, Ert engelska system verkar enklare, mindre onödigt jobb. Men vad vet jag 😉

  2. Ja, varför ska det här med deklaration och skatter vara lätt för medborgarna! Nu behöver man knappast bry sig längre i Sverige, med ett klick på mobilen kan man godkänna sin deklaration. Bra eller dåligt, upp till var och en att ta ställning till!
    Ser skönt ut i Spanien! En avstickare dit skulle sitta bra men finns inte med i planeringen just nu!
    Ha det bra och njut av sol, värme och vajande palmer!

  3. Geddfish skriver:

    Det var bättre med spanska underbara bilder, än ett krångligt skattesystem!
    Min deklaration är gjord, inbetald och godkänd, så jag kan andas ut. Äsch, min är lätt, gjorde den på nätet. UK:s skattemodell, ja jag är ju också blondin 😉 hihi.
    Dagarna går fort, mycket att göra, och jag hinner inte med det jag vill, eller, jo.
    Ha en skön onsdag, här skiner solen, fast det är kallt 💚

  4. Comsi Comsa skriver:

    Blåst kände jag mig verkligen – fast jag klarade av att titta på dina fina bilder, hihi….

    Kram ♥

  5. Märtha skriver:

    Tack för det! Här i Finland betalar vi också ”straffskatt” för att vi äger hus och tomt och alla småhus som står på den. Plus inkomstskatt, skatt på pensionen, moms och hela faderullan. Bäst att inte alls tänka på det. Och ändå klagar politikerna på att statens och kommunens inkomster är för små….Hälsningar från plus 3,3, grått och rått. Äschväder. Stockholm och trädgårdsmässa på lördag!

  6. iamittilivet skriver:

    När Sverige ändrade fastighetsskatten till fastighetsavgift så ändrades också vart den går. Tidigare till staten, efter ändringen till den kommun där huset ligger. Vilket är rimligt med tanke på att det är kommunen som står för den service som husägare behöver och använder!

  7. eva g skriver:

    Japp jag håller på dem som inte bryr sig om att skatta, hi hi . . .då kanske man kunde leva ett drägligare pensionärsliv. Man har jobbar ihjäl sig genom livet och vad återstår- jo en liten veckopeng. Men de stora pamparna är det synd om och de måste verkligen lura staten (oss)
    De blir fler och fler lurendrejare . . . .
    Ja storebror vet precis allt om oss, det är nästan ruggigt hemskt.
    Tack för härliga Spanien bilder de behövs för idag blåser det hårda kalla vindar, men det är april.
    Må väl/ Eva

  8. anjahill skriver:

    Med andra ord rena skatteparadiset 😉 I Sverige betalar en fattigpensionär (som jag t. ex.) procentuellt mer skatt på den redan låga inkomsten än vad de med arbetsinkomst gör. Ja. Sverige är också ett märkligt land. Här kallar man städare för lokalvårdare och vips har yrket blivit ett snäpp finare 😉 Att vi duar alla, vänner och okända får oss att tro att vi är jämlika…;-) Men, när en telefonsäljare ringer hem till mig och frågar:- Är det Anja jag talar med? får jag ett utbrott och frågar denne stackarn (ofta en ung man) – När vi slängt titlarna med varandra? 😉 Det är säkert säljdirektiv från högre ”ort” som bestämt att säljtekniken ska vara sådan.
    Varmt, vackert och fint i ditt Espanja. Även vi har haft några fina vårdagar, men idag blåser nordvindar och humöret åker ett snäpp ned.
    Mitt barnbarn har precis landat i Arlanda från 5 veckor i Mexiko och en vecka i Kuba. Han är så brun att våra somaliska och eritreanska nysvenskar kan slänga sig i väggen vad som kommer an på hudfärgen 😉
    Alltid lika härligt att läsa dina folkbildande inlägg!
    Ha det super-duper!
    /Anja

  9. min gamla muntra rektor sa att betala skatt och dö är det enda säkra vi vet…

  10. RosMarie Danielsson skriver:

    Skattepolitik är ingen enkel fråga. Betalar gärna skatt för ett rättvist och solidariskt samhälle som ger medborgarna sjukvård, skola,etc etc…Men fy för skattesmitare som tjänar storkovan. Värst är det för pensionärer som får skatta dubbelt och mer än någon som jobbar för samma ersättning.
    Underbara bilder från Spanien.
    Kram RosMarie

  11. torrebloggen skriver:

    Tack för ett intressant inlägg om hur deklaration och skattesystemet fungerar i UK.
    Precis lika intressant som förra året och inte är det lätt heller!
    Härliga bilder från Marbella! Så skönt det ser ut!
    Är hemma en sväng i Sverige nu och vi har haft några fina dagar med sol, +10-16 om dagarna!
    Vilket liv det är om Gibraltar klippan just nu, hoppas det lugnar ner sig.
    Nu ska jag fortsätta och titta på fotbollsmatchen mellan Barcelona – Sevilla.
    Ha det så bra!
    Kram!

  12. Inger skriver:

    Njut av värmen, maten osv, blir allt varmare här också. Och ljusa fina kvällar.
    Kram

  13. Barbro S skriver:

    Härliga bilder från Spanien gläder mig och lockar :). Deklarationen har jag just fått här hemma och jag förstår att det inte är enkelt att jämföra länders. Intressant dock!

  14. Franska Fikon skriver:

    Märkligt att inte alla måste deklarera… svårt för en svensk att förstå! Fina bilder, längtar nu efter mer värme och mer tid att vara ute.

  15. Marina skriver:

    Ja, det är mycket kring det här och siffror är liksom inte min grej. Njuter av dina mysiga bilder istället 😉

  16. Anni skriver:

    Jag blundar för allt vad deklarationer heter och tänker att jag tar dem efter påsk. Varför kan det inte bara vara enkelt …
    Njuter istället av dina härliga bilder från Spanien. Så varmt och gott och alldeles underbart det ser ut.

  17. Preciosa skriver:

    Hej Lena!!
    Ja jag har ju inga problem att deklarera…äger ju ingenting. Ett klick så är det klart. Fattigpensionärer som det skrivs om har ju nästan hela hyran betald så dom har nästan lika pension som vi som har låg pension och inget får. Klagar inte fast jag läste om det här i dag….Fy säger jag:
    http://www.svenskamagasinet.nu/shortnews.12250.html
    Va pengar det finns i världen och tydligen Syrien…eller dom kanske har förts ut nu…
    Fina bilder från España har du…
    Kram P ♥

  18. Ditte skriver:

    Jag tar givetvis åt mig och kan få använda uttrycket ”en blondins vardag” för naturligt blond är jag förvisso.
    Minns att du på resan till Skottland förklarade detta med det brittiska skattesystemet och då var det helt klart mer komplicerat än när jag nu läste din info här. Så lite hade gått in. Intressant är det.
    Men inte heller det svenska systemet är så lätt att brgripa-
    Vackra bilder från Spanien och det är fina tider här just nu.
    Ha det gott!

  19. Anne-Marie skriver:

    Jag blir nästan trött av att läsa om deklarationer. 🙂
    USA har ju som bekant ett mycket komplicerat skattesystem. Att få en förifylld blankett är ett minne blott. 🙂
    Mycket gott och vackert där du nu befinner dig i Spanien.
    Härligt med en “boost” med litet extra sol och värme innan ni har sommar i Wales.
    Ha det bra!

  20. Härliga foton du bjuder på som vanligt 🙂 det behövs sådan skönhet efter allt hemskt som händer just nu i världen.

    Jag passar på önska dig GLAD PÅSK! (om ni firar det:)

    LOVE M

  21. Anita skriver:

    Jag måste erkänna att jag bara skummade texten om skatteåret men bilderna från Spanien, dom har jag njuuutit av. I synnerhet som aprilvädret slagit till med regn och snålblåst här. Det jag är mest avundsjuk på är växtligheten och att kunna handla färska grönsaker och frukt. Ljuvligt.

Kommentera

