ANGLESEY 4 – HOLYHEAD och MIN TRÅDGÅRD

Så då är jag tillbaka hemma i Wales igen! Hemma kommer jag att vara en dag till innan jobbet startar, mer om detta på lördag.

Min trådgård

Välkomststenen mötte mig tillsammans med primerosearrangemanget från innan jag åkte, samt naturligtvis den walesiska flaggan…

…aubrietan blommar för fullt och…

…så gör prästkragarna och…

…min älskade camelia…

…så här få blommor hade den 2016 och…

…så här många blommor 2015. Så detta året blev godkänt, men inte det utlimata.

Anglesey 4 – Holyhead

dscn8233

Detta blir det sista avsnittet från ön Anglesey i Wales. Om du missat kan du läsa de andra avsnitten : Anglesey 1, Anglesey 2 och Anglesey 3.

Holyhead är ön Angleseys största stad, fast egentligen inte eftersom den ligger på ön Holy Island som har en broförbindelse med Anglesey.

Konstigt med uttalet här. Holy Island uttalar holy ung som det stavas holy. Holyhead uttalas hollyhädd. Även holiday, semester, uttalas holly. Inte alltid lätt det där!

Staden har ca 11 500 invånare, var av ca hälften är walesisktalande.

Själva staden är egentligen inte mycket att se, ganska fattig med dåligt underhållna hus och affärer med billiga varor…

dscn8228

…stadens centrum är byggt runt St Cybi’s Church. St Cybi levde på 500-talet och var biskop, helgon och troligen också kung. Kyrkan är byggd inuti det enda romerska fortet i Europa med bara tre murar, den fjärde muren var havet, som då nådde fram till fortet…

dscn8229

…inuti är den ganska fin och värd ett besök…

dscn8225

…staden är mest känd som hamnstad med förbindelser till Irland. Här ifrån går färjor till Dublin och Dun Lagghaire med Stena Line. Varje år har man ca 2 milj passagerare.

Själva hamnområdet är stort med sina 240 ha.

Utanför hamnen finns en 3 km lång vågbrytare, längst i hela UK.

Hamnen är också den största arbetsgivaren idag. Fram till 2009 var aluminiumindustrin den viktigaste.

Hamnen tillkom som en transportled mellan London och Dublin i början av 1800-talet. Leden konstruerades av Thomas Telford genom byggandet av vägar, broar och hamn. Mycket viktigt för London att ha kontroll över Irland som då ingick i UK. Själva leden var också en viktig postled.

Det här inlägget postades i Besökta platser, Min trädgård. Bokmärk permalänken.

33 kommentarer till ANGLESEY 4 – HOLYHEAD och MIN TRÅDGÅRD

  1. Inger Hansson skriver:

    Fin trädgård och fin kyrka där i Holyhead.

  2. Märtha skriver:

    Trädgården! Blommande kamelia… Nu blev längtan för stor. Här envisas vädergudarna med kyla, flera minusgrader per natt, inte alls roligt. Naturen vaknar långsamt, men så går det väl som det alltid går, att allt kommer på en gång. Och du lyckas alltid hitta intressanta byggnader, men det finns kanske lite fler att välja på i Wales än här… Ha det bra!

  3. Marit Sønstebø skriver:

    Så flott camellia du har!

  4. Så fint det blommar i din trädgård! Ger hopp om att vi också kan få vårkänning och lite fart på växtligheten! Igår snö och hagel, idag en del sol.
    Ha det bra!

  5. Tomtan skriver:

    Oj vilken prunkande trädgård

  6. torrebloggen skriver:

    Hej Lena! Vilken härlig trädgård du har!
    Tack ännu en gång för tipset på hotellet i Cordoba! Jag har nyss länkat till din blogg, för jag har lagt ut ett inlägg på min blogg som handlar just om hotellet + den underbart vackra moskén.
    Här är det 9,5 plusgrader och sooolen lyser för fullt!
    Ha det så bra!
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, här är fint i trädgården nu.
      Vad kul att du länkat!! Tack! Jag har inte haft tid att titta, tyvärr. Ut på jobb imorgon tidigt.
      Har varit en fin dag här i Wales också.
      Ha det bra!

  7. Men attans! Skit också, jag missade dig igen! Sjukor, påsklov och ett väl hektiskt schema här hemma, vad ska jag säga. Jag har knapp hunnit med min blogg eller läsa alla andras så som jag brukar. Nästa gång … Du har blivit mitt dåliga samvete, Lena! 🙂

    Det är inte dumt att komma hem till en trädgård som ser ut så där, minsann! Jag fick en kamelia av mamma när de var här, den växer på sin kruka men många av knopparna föll av. Det var jag beredd på, kamelian är väl inte direkt känd för att gilla förändringar i livet, tror jag. Men någon dag kanske den blir lika sagolikt vacker som din!

    • Lena i Wales skriver:

      Det skulle vara jättekul att ses. Jag kommer i september igen, hoppas det funkar då.’
      Min kamelia är okej i år, men som du såg bättre för 2 år sedan. Men jag är nöjd. ‘
      Ha det bra!

  8. Karin Eklund skriver:

    Aha! Det är hos dig våren är! Jag har undrat, för här är den rätt kylslagen och frostig.
    En väldigt vacker trädgård har du med alla ljuvligheter som blommar.
    Ha det gott bland alla skönheter!

  9. Marina skriver:

    Vilken mysig trädgård du ser ut att ha! Och tack för ytterligare ett intressant och lärorikt inlägg.

  10. Vilken vacker blomning du har i din trädgård! Jag älskar Aubretia, men konstigt nog har jag aldrig haft några – varken här eller i Stockholm!? Vet dock inte varför!
    Att ha kamelia UTOMHUS är en dröm, men jag ska skaffa mig några att ha i växthuset har jag kommit på!
    KRAM
    Susie

  11. Anita skriver:

    Oj så mycket fint som blommar hos dig. Ljuvligt med din kamelia. Så bra att den blommade lite bättre än 2016 i varje fall. Aubretia är så vackert. Jag har en ”kudde” på framsidan av huset som jag haft i många år och den verkar ha etablerat sig. Aubretia kan annars vara lite svårt här. Så du får bara vara hemma idag också innan det bär iväg igen. Då får jag höra vad det bär av den här gången i jobbet när jag läser din blogg på lördag.

  12. Anette skriver:

    Din trädgård är så fin, får vi se fler bilder?
    Jag längtar hem till min i Sverige när jag ser dina foton.

  13. Christine - 29° skriver:

    Vilken vacker trädgård!

  14. Ditte skriver:

    Vilken vacker trädgård och den verkar ju ”sköta sig själv” när du är borta. Jag har en kamelia i kruka och den brukar blomma så vackert, men hon är känslig och behöver personlig omvårdnad.
    Vädigt roligt när du berätttar om Wales och även fast jag ännu inte varit på plats känns mycket nu mer bekant. Tänk så mycket det finns att se och uppleva där.
    Önskar dig en fin arbetsresa.

  15. Monica skriver:

    Så vackert ni har i er trädgård, en härlig tid nu och så mycket fint du kan njuta av där. Kamelia är ju bara så otroligt vacker och ja, allt det andra som blommar också. Intressant att läsa om Wales. Ha en fin helg Lena!

  16. barabrittiskt skriver:

    Malena och jag har varit på Anglesey i tre sekunder på väg till Irland men det var en märklig upplevelse så jag vill dit igen och se själva ön och inte bara färjeläget. Resan över ön var vacker.

Kommentera

