BATH 2, THE ROYAL CRESCENT och EN LITEN VÅRPROMENAD

Idag blir det fortsättning från den vackra spastaden Bath och så lite Wales i vårskrud.

Bath 2 -The Royal Crescent 

Här kan ni läsa avsnitt 1 från den eleganta spastaden Bath och dess badhus, katedral och mycket annorlunda bro.

dscn1621

Crescent betyder halvmåne och det är just i en halvmånes form som denna byggnad är byggd i. Detta är Baths mest kända byggnad och är idag k-märkt…

dscn1643

…halvmånen består av 30 lyxiösa radhus byggda 1767-74.

Detta är ett gott exempel på det som kallas Georgian arkitektur som var populär mellan 1714 och 1830. Nament har arkitekturen fått av de 4 första monarkerna från House of Hanover, George I,II,III och IV, vilka regerade under denna tid…

dscn1633

…viktigt för stilen är symetri och balans, rätt propotioner för husets höjd, bredd och med rätt storlek på fönstren, vilka är stora och höga. Gärna med en liten balkong och sash windows (de man öppnar genom att skjuta upp nedre delen och hoppas att inte giljotinen faller!!)

Längs byggnaden finns 114 kolonner med en höjd av 14,3 m och 76 cm i diameter.

Inne finns mycket stukatur eller träsnitt. Tapeter blev också moderna under denna tid, speciellt dyra från Kina.

Allt, både utomhus och inomhus bestod av lyx och de flesta som ägde dessa hus använde dem som fritidsbostad och hade sin fasta bostad i London…

dscn1634

…men inte alla var rika, speciellt inte personalen som passade upp herrskapen och gott om personal fanns det alltid. Föreställ er serierna Herrskap och Tjänstefolk samt Downton Abbey. Det passade sig ju inte att tjänstefolket gick in genom herrskapets fina dörrar eller leveranser kom den vägen heller. Köket låg alltid i källaren och där fanns också personal- och leveransingången…

dscn1640

…det är svårt att få en bra bild av utsikten, men den är inte helt fel. Ser ut som en stor park framför, men…

dscn1648

…men lite lur är det dock. Bakom muren som är nedsänkt och mot huset är privat mark för de boende i radhusen, resten är offentlig park. Denna typ av murbyggnad kallas ha-ha och är nedsänkt för att inte störa utikten från husen. Om man istället byggt en vanlig hög mur hade denna skymt och det hade känts inhägnat. Smart lösning från herrskapsfolken för att hålla pöbeln på avstånd!

Det roliga när man byggde dessa radhus var att man byggde en fasad och sedan fick varje ägare bygga som de ville bakom. Så det kan se ut som 2 hus, men kan bakom vara bara ett.

Idag äv 10 fortfarande radhus, 18 är omgjorda till lägenheter, ett är hotell och ett är museum.

En trevlig promenad i Monmouth

Här i Wales har vi också haft långhelg. 1:a maj är ingen helgdag här, men vi har alltid s k Bank Holiday första veckan i maj och i år råkade det infalla just på 1:a maj. Valborg firas inte heller här. Normalt sett brukar det vara riktigt dåligt väder vid Bank Holidays, men denna helg kom bara lite regn, så det var en riktigt bra helg.

I lördags tog vi en promenad i utkanten av min hemstad Monmouth…

…magnolian är nästan utblommad nu, men…

…ett annorlunda exemplar hittade jag i alla fall…

…denna clematis blommade dock för fullt…

…floden Monnow flöt stilla och…

…på andra sidan av floden på ett stort fält hände det något…

…en stor steam fair, ångmaskins utställning. Men det fanns inte bara ångmaskiner, utan också gamla bilar visades. Vi tog bara en liten titt över staketat, men en annan gång vill jag var med och se vad de håller på med…

…inne i staden såg det ut som Mr Bean var på besök. I alla fall liknade det hans trehjuliga bil!

Ha en trevlig första vecka i maj!

Det här inlägget postades i årstider m m, England, Historia. Bokmärk permalänken.

59 kommentarer till BATH 2, THE ROYAL CRESCENT och EN LITEN VÅRPROMENAD

  1. intressant, Cresenth bra cykel också… vill åka till Bath igen, varit där några timmar.

  2. åsa i åsele skriver:

    Känns som om det funnits gott om Herrskap & tjänstefolk i Storbritannien.

  3. Linda skriver:

    Trevligt med Bath. Vill åka dit någon gång. Körde igenom i somras på väg tillbaka till Gatwick, men vi såg aldrig de gamla kurbyggnaderna. Skulle gärna åka tillbaka och upptäcka staden på riktigt 😀

    Solsken
    Linda

  4. miatankar skriver:

    Nu ska jag leta upp på kartan var Mommuth ligger… 🙂

    Tack för ännu ett trevligt inlägg!

  5. Märtha skriver:

    När jag läste rubriken trodde jag ett ögonblick att det skulle handla om cyklar… Har en gammal tandemcykel av märket Crescent, varifrån hittade tillverkaren det namnet?

  6. Lisbeth skriver:

    Slappar lite efter middan, solen skiner fåglarna kvittrar. Nu har jag läst alla dina artiklar och tittat på de ljuvliga bilderna . Magnolian har bara börjat blomma här! Kramizz

  7. seniorvinklat skriver:

    Jätteintressanta inlägg om Bath. Man känner ju igen byggnaden, men inte visste jag allt detta om den.

  8. Geddfish skriver:

    Hej Lena! 😀 Så synd att jag inte fixar att läsa alla bloggar. Sedan jag var hos ögonläkaren har det svidit i ögonen och det blir värre vid datorn. Älskar dina vackra bilder, ju!
    Och ja, vi ses i slutet av juni, absolut 😀 jag har med mig en jättego kompis också, detta ska bli så kul! ❤

  9. skåningen skriver:

    Jag har aldrig varit i Bath!
    hade varit kul om det hade växt upp en massa småräfsor!
    Kram!

  10. Biggeros skriver:

    Jag har ju alltid velat åka till Bath=) Vilken stor och halv månad byggnad. Crescent cykel har man ju ägt en gång i livet. Att det betyder halv månad hade jag ingen aning om. Så härligt att följa med dig till dina trakter. Vilken fin natur du är omsvärvad av. Mina klematis har givit upp. De var helt torra och utblommade. Synd=(
    Ha det bra Lena tills vi ses igen…

  11. Ama de casa skriver:

    Trevligt att få Mr Bean på besök 😀

    Våren ser fin ut även där hos er 🙂

  12. Marit Sønstebø skriver:

    Det er åpenbart at det alltid har vært et stort klasseskille i Storbritania. Har lest mye Charles Dickens, og har sett mange serier på tv som har vist det i forskjellige former.

    Takk for din hyggelige hilsen på bloggen min 🙂

  13. Intressant med husen i Bath! Det finns alltid något nytt att lära sig på din blogg! Ser lugnt och fridfullt ut under promenaden i din hemstad. Har börjar blomningen komma igång men har inte sett någon magnolia ännu. Kanske har knopparna frusit bort i det knasiga vädret vi har haft i april!
    Ha det gott!

  14. Äsch, jag hade skrivit en massa som bara försvann… Det är därför jag inte gillar att sitta med mobilen men man får passa på när det blir en liten lucka!

    Det var väldigt trevligt att få veta mer om halvmånehuset. Stackars människorna som jobbade där, smala trappor vid leveranser osv

    Monmouth visar sig verkligen från sin mest charmerande sida på dina bilder!
    Njut!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag använder laptop men samma händer mej många gånger. Vet inte vad jag gör för fel, men fel blir det!
      Klasskillnaderna var stora förr och är fortfarande här.
      Monmouth är en trevlig stad och jag njuter!

  15. bia skriver:

    Så långt våren kommit hos er ;)…här hos oss i Norrland har det nyss börjat, men det går undan när värmen kommer, vi ska få två !! dagar med fint upp till 17 grader nu…men tyvärr blir det kyligare sedan igen !! Märklig vår det här…undrar om det blir någon sommar !!….men vi åker till San Augustin på lördag i två veckor och hoppas på lite värme och sol…man kan ju aldrig vara säker…men bättre än det här blir det nog ;))
    Kramis bia

  16. Ditte skriver:

    Bath ärså fint och det är så roligt att läsa mer om det. Och en runda i Monmouth är alltid trevligt att ta. Njuter av vackra bilder.
    Vi har haft en bra vecka i maj och hoppas det fortsätter så.
    Önskar er också fina dagar.
    Kram!

  17. Inger skriver:

    Vilken otrolig ”radhuslänga” The Royal Crescent är, ännu pampigare i verkligheten såklart. Fint i Monmouth också. Pratade om dig idag med en av mina närmaste vänner, hon hade sålt garner till en svensk kvinna i Monmouth som hade en B&B. Säkert någon som du känner eller hur.
    Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Bath är verkligen pampigt.
      Svensk kvinna som har BoB, känner jag inte till. Vi är bara några svenskar här och jag känner alla. Skulle vara roligt att få veta lite mer.

  18. Monica skriver:

    Är så intressant med Bath, roligt att du berättar och det finns verkligen så mycket fantastisk historia i detta land att se och uppleva. Ha det fortsatt fin Lena, ska läsa fler inlägg hos dig nu.

  19. Anette skriver:

    Precis så där föreställer jag mig det gamla England. Med herrskap och tjänstefolk och fina gamla byggnader.

  20. Bath är ett ställe vi varit på ett antal gånger, vi har nämligen goda vänner utanför Bristol och brukar svischa runt med bilen. Fast oftast åker vi till Dartmoor som vi älskar…..
    Visst har våren kommit hit, med c:a 12-14 grader och strålande sol men oj vad det blåser iskalla vindar. Så jag har ingen större lust att gå ut idag. Det är rena stormen…..
    KRAM
    Susie

  21. Franska fikon skriver:

    Wow, ytterligare ett resmål på min nästa resa till UK. Tack!

  22. Kattis skriver:

    Haha Mr. Beans bil!😀 så mycket vackra vyer, du har verkligen förändrat min bild av Wales måste jag säga!

  23. Marina skriver:

    Bath får det definitivt bli nån gång! Underbar bil!

  24. Barbro S skriver:

    Fina bilder från Bath, intressant om byggnaden. Så härligt vårlikt eller nästan sommarkänsla ni har. Ha en fin majvecka du också. Idag har vi faktiskt riktigt varmt +15 nu och varmare ska det bli, men bara idag så det gäller att njuta :).

  25. Titti skriver:

    Blir lika glad varje gång jag kikar in till dig! Ljuvliga bilder som vanligt…
    Bath har jag alltid velat åka till, hört mycket gott om den staden! ”Mr Beans” bil skulle man fräsa runt i ha ha…skulle passa mig perfekt!
    Ha en skön helg och njut av sköna maj…
    Kram Titti

    • Lena i Wales skriver:

      Och jag blir glad av din fina kommentar! Tack!
      Bath är väl värt ett besök!
      Gillar också bilen, men vet inte om jag skulle vilja ha den, kanske!?!??!
      Hoppas du också har en skön helg!

  26. Sussi skriver:

    Bath ser verkligen trevligt ut.

  27. Ping: BATH 3, THE CIRCUS, MIN GRANNES TRÄDGÅRD och RÅD TILL WALESRESENÄRER | Lena i Wales

  28. Anita skriver:

    Vilken intressant läsning om den månformade radhuslängan. Ordet ha-ha kom jag i kontakt med i en trädgård jag besökte en gång. Då var förklaringen att man hade den för att korna inte skulle komma in i trädgården och ordet kom från att man kunde stå och titta på korna och säga ”ha-ha”, nu fick ni tji. Härlig promenad och så vacker magnolia och clematis.

  29. Ping: BATH 4, JANE AUSTEN och RUNDTUR I WALES | Lena i Wales

Kommentera

