BATH 3, THE CIRCUS, MIN GRANNES TRÄDGÅRD och RÅD TILL WALESRESENÄRER

Inlägget idag innehåller fortsättning från staden Bath, lite från min grannes trädgård och lite råd och tips för er som är på väg till Wales.

Bath 3 – The Circus

Läs gärna Bath 1 och Bath 2, om ni missat dessa!

dscn1626

The Circus betyder cirkeln och det är också så som detta är byggt, i en cirkel bestående av 3 radhuslängor med 11 hus i varje, alltså 33 hus. Detta syns bäst på denna gamla teckning över området…

dscn1651

…dessa radhus är byggda något tidigare än The Royal Crescent, mellan åren 1754 och 68.

De är också k-märkta…

dscn1653

…inspirationen till att bygga runt istället för fyrkantigt kommer från Colosseum i Rom.

Från början var mittendelen stenbelagd, men senare platerades träd där…

dscn1660

…alla dessa skorstenar på husen kanske ni förundras över. Varför så många? Jo, en går till varje eldstad i huset. Ju fler skorstenar man ser, ju fler eldstäder, ju rikare var man!

Hur ser det då ut på baksidan?

dscn1620

…trädgårdarna på baksidan av husen är stora och avslutas med en hög mur…

dscn1613

…i ett av husen finns en trädgård öppen för allmänheten och vår- och sommartid finns här vackra blommor och buskar, tyvärr var jag där vintertid, så det kan jag inte visa här.

Mer om Bath kommer senare!

Min grannes trädgård början av maj 2017

Det har varit en mycket torr vår, men inte så varmet hela tiden, bara när solen tittat fram. Måndag och tisdag denna vecka har varit underbart soliga dagar…

I min grannes trädgård frodas det. Clematisen är verkligen vacker så här års och…

…honeysuckle, kaprifol, har börjat blomma och…

 

…dessa som jag inte vet namnet på, men fina är de…

 

…äppelträdet är gammalt och hänger, men har vackra blommor så här års och ger fortfarande mycket frukt, vilka finns i form av sylt i min frys.

För er som är på väg till Wales

Inom de närmaste två månaderna kommer drygt 200 svenska turister till Wales och ska åka runt i landet med mig som reseledare. Fler kommer senare under året.  Här kommer några råd och en liten ordlista:

Ta gärna med en adapter för elen, eftersom kontakterna inte ser likadana ut här som i Sverige. Läs gärna mer, kontakter.

Här kan man inte betala med kort överallt som i Sverige. Ta med lite £ också, viktigt!

Walesisk ordlista

Det kan säkert vara lite roligt för er att lära några walesiska ord, så här kommer några.

God morgon = Bore da

God natt = Nos da

Hejdå = Hwyl fawr

Tack = Diolch

Gata, väg = Stryd, heol

Kyrka = Eglwys

Bro = pont eller bont

Grattis på födelsedagen! = Penblwydd hapus!

Välkommen till Wales! = Croeso y Cymru!

Cwtch = kram

Uttalet få ni lära er under resan!

Det här inlägget postades i årstider m m, England. Bokmärk permalänken.

60 kommentarer till BATH 3, THE CIRCUS, MIN GRANNES TRÄDGÅRD och RÅD TILL WALESRESENÄRER

  1. FREEDOMtravel skriver:

    Verkligen annorlunda språk! Särskilt ”kram” känns utmanande att säga 😉

  2. åsa i åsele skriver:

    Hm det kändes rätt olikt engelska på nåt vis 😉

    Fina blommor 🙂

    Bor det fortfarande människor i de gamla radhusen, förhoppningsvis är de renoverade 😉

  3. Geddfish skriver:

    Super inlägg!
    Nu ska ju jag till Wales, så jag är tacksam för råd. Ska jag köpa en jordag eller ojordag eladapter? För mig verkar det som en jordad, eller hur?
    Språket, jo jag lovar att övar, eller inte, verkar svårt 😉
    Skickar en kram på svenska 😀 och härlig onsdag, och idag åker jag till Borås, lättare med språket där 😉

  4. Marit Sønstebø skriver:

    Språk er alltid morsomt å lære!
    Nydelig clematis du viser 🙂

    Ha en fin dag!

  5. Steve skriver:

    Så bra med lite tips för kommande Walesbesökare. Det där med uttalet ser inte alldeles enkelt ut.

  6. Fint med blommande träd och buskar! Här får vi ha tålamod några dagar till men värmen verkar vara på väg.
    Bra med praktisk info inför resor till Wales! Men det där med språket….
    Ha det gott!

  7. jag som knappt kan engelska… har helt eget finskt uttal 🙂

  8. Jag är hemskt avundsjuk på Storbritanniens perfekta trädgårdsklimat. Speciellt i år när jag hörde något om att det var kallaste våren här på minst 35 år! Så istället för att vara ute och njuta av trädgården är jag inne och städar (som jag inte gillar alls)!
    Cwtch!
    Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Jag förstår din avundsjuka för här är bra växtklimat, kanske beror det också lite på att det ibland kommer några droppar från himmelen, hi,hi!!!
      Fast nu har vi väldigt torrt här, har inte regnat på veckor och veckor!
      Idag skiner solen, men inte supervarmt, ca 14 grader i skuggan, men skönt i solen.

  9. seniorvinklat skriver:

    Grannens trädgård och språklektionen i kymriska (det är så det heter, va?) i all ära, men Bath och bebyggelsen fascinerar mig så. Ser fram emot fortsättningen.

  10. Jag läste om en del barn-/ungdomsböcker under januari och en av dem var Gråkungen av Susan Cooper. Har läst den flera gånger förut men detta var första gången på engelska. Boken utspelar sig i Wales och där fick jag också en liten kymri- och kymriskalektion. Väldigt intressant!

  11. Marina skriver:

    Funderade just över uttalet, men då förstår jag att jag får ta mig en tur 😉

  12. Postgårdsromantik skriver:

    Kul att se solsken och blommor – även om det bara är på bild.
    Här snöade det igår!

    /Anders

  13. eva g skriver:

    Språk är kul, tänk om man bara kunde trycka på en knapp . . . och vips så talar du obehindrat.
    Egentligen kan man klara sig utan språket, kan man bara ‘teckenspråket’ alltså gestikulera bra,
    en mimik och ett stort glatt leende så klarar man sig bra. Man får bjuda på sig själv.
    I länder t.ex. Italien talar de med händerna och givetvis pratar de på bra, men att få uttrycka sig med kroppsspråket är viktigt. På min sida kommer släkten från Polen – du har väl hört talas om ‘den polska riksdagen’, hi hi . . . .sådan är jag, min man en äkta Svensk med rötter långt ner i myllan, hi hi … alla är vi bra på nåt.
    Jag läste Bath 2 mycket intressant och vilka ‘kåkar’ det är inte för fattiglappar.
    Att crescent betydde halvmåne var jag okunnig om, men att cirkus betyder cirkel visste jag,
    ( inte dåligt va ! ?) Du bor även i en stad med vackert namn Monmouth, betyder det minnesmärke ? för nog har det väl krigats även där och Wales är väl fyllt med minnesmärken.
    På Irland är det likaså, mycket att se och lära sig och jag är idel öra.
    Du är en duktig guide så resenärerna kan väl inte vara mer än nöjda, jag hade mer är gärna gjort en resa dit men tyvärr blir det inte än på ett tag. Som du vet blir vi ‘småbarnsföräldrar’ igen till Ludde. Jag hoppas jag får många friska år till så man kan göra intressanta resor.
    Vad bra Lena att du kan gå in ti grannens trädgård och njuta av blomster, hooneysuckle låter vackrare än kaprifol, jag har en skogskaprifol i min trädgård och den har inte börjat blomma än.
    Nog ligger ni flera veckor före oss här (Småland) förra veckan var strålande fin, sen vände det tvärt till betydligt kallare och frostnätter till ca – 5 gr, inte bra alls.
    Tack för påhälsning hos mig och må så gott.
    Cwteh/ Eva

    • Lena i Wales skriver:

      Visst säjer kroppen mycket om vad man tycker och inte tycker och hur man känner eller inte känner.
      Bath är en fin stad och de rika hade det säkert bra där.
      Monmuth betyder floden Monnows mynning.
      Javisst har det krigats mycket i Wales, speciellt mot engelsmännen.
      Hoppas ni kan komma hit en dag, Wales är verkligen vackert!
      Min granne är också min väninna, så vi delar på ”allt”, nästan.
      Hörde att ni fått en ”baksmälla” med våren, men snart kommer den!
      Ha det bra!

  14. skåningen skriver:

    Det kändes inte som Engelska!
    S..Man kan även vara äventyrslysten fast man är gammal.!

  15. RosMarie Danielsson skriver:

    Spännande språk det där och uttalet hm… Bath verkar också vara en spännande stad med mycket historia som ju alltid kryddar det hela. Ja inte är trädgårdarna så där i Sverige…Dåligt med regn men desto mer av kyla och för all del lite snö på sina håll. Det positiva är väl att våren blir lite mer utdragen och till helgen såg det lovande ut.
    ha det fint!
    Kram RosMarie

    • Lena i Wales skriver:

      Språk är verkligen spännande!
      Bath är både vackert och mycket intressant.
      Det har inte varit riktigt varmt här i grader, men när solen ligger på känns det varmt och växtligheten frodas, torrt däremot.

  16. Ama de casa skriver:

    Vilken vacker trädgård även hos grannen 🙂

  17. Ami skriver:

    Oj, så mycket fina blommor din granne har 🙂
    Ha en trevlig kväll!

  18. GladiGrönt skriver:

    Tack för vackra blommande bilder, vi har vårt kvar. Idag fick vi hem två växtleveranse till plantskolan, och nu faller snön. Oops!Hoppas det går bra! Ha en fortsatt fin försommar!/Monica

  19. Fina trädgårdar och växter ni har! Ännu väntar vi på värmen, alla träd är fortfarande utan blad. Minus 5 grader nu på morgonen.

  20. Anette skriver:

    Det låter bra att få dig som guide.
    Vilket konstigt språk, vokaler verkar ju inte få vara med alltid. Är det inte svårt att urskilja orden?

  21. Anne-Marie skriver:

    Mycket intressant att lära sig om man följer med dig som reseledare. 🙂
    Tänk så det blommar hos dig. Vi har ju haft en ovanligt kylig vår men nu har det mesta i alla fall slagit ut.
    Walesiskan är helt klart ett annat språk än engelskan som man måste lära sig. Minns att min värdfamilj (jag var på språkresa 1977 på Isle of Wight) kunde cockney och det var helt obegripligt.
    Ha det bra!

    • Lena i Wales skriver:

      Hoppas jag får nöjda resenärer, det är det jag jobbar för.
      Varmt är det inte här i grader räknat, men när solen kommer fram är det riktigt skönt.
      Walesiskan är helt annorlunda än engelskan, skillnad som svenska och finska.
      Cockney är inte heller lätt.
      Ha det bra!

  22. Inger skriver:

    Tror att antalet svenska turister till Wales som du ska visa runt ökar, det gläder mig.
    Har skickat mail till dig.
    Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Jag är så glad att det är många som vill komma till Wales. Jag har länge försökt locka dem och nu kommer de. Tror också min blogg hjälper till.
      Tack för mailet, kommer att besvara det under dagen.

  23. Barbro S skriver:

    Så vackert det blommar hos er nu. Helt underbart 🙂 ! Läckert med en cirkelrund bostadlänga, annorlunda och spännande.

  24. Ditte skriver:

    Bath är verligen en spännande och väldigt intressant stad med mycket att upptäcka. Roligt att via dig friska upp kunskaperna och minnena.
    Och vad det grönskar hos er. Väldigt vackert!
    Språk är så roligt! Men waelsiskan är svår, helt klart. Mycket träning behövs och man får vara nitisk. Men du är en god lärare, det vet jag.
    Roligt med så många som kommer till Wales i sommar och en lycka att ha dig som reseledrae är det.
    Ha det gott!

  25. Kattis skriver:

    Vilka häftiga hus det ser ut att vara och vilket vacker trädgård din granne verkar ha!:) haha ja, känns som man lära befinna sig i landet för att förstå sig på det uttalet!:P

  26. Heléna skriver:

    Så härligt inlägg! Jättefina bilder och intressant information 😀 Hoppas du får en fin helg! Kram ❤

  27. Anita skriver:

    Så avundsjuk jag blir på dom som ska resa till Wales 🙂 Kul med ett litet lexikon. Men det känns som jag vrickar tungan när jag ska uttala orden. Härliga bilder från din grannes trädgård. Det är mycket som blommar hos er nu.

  28. Märtha skriver:

    Det var just det jag funderade på: uttalet. finns sådant någonstans på nätet? Du kunde ju göra en liten video med några ord… Och idag förväntas varken snö eller hagel eller regn här! Men värmen saknas…

  29. torrebloggen skriver:

    Härligt inlägg om Bath och The Circus! Vilken vacker trädgård din granne har!
    Idag har äntligen fredagsmarknaden flyttat till det nya stället i Torre!!!
    Trevlig helg!
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Bath är en fin stad!
      Trädgårdarna här år så fina nu.
      Oj, ny marknadsplats, äntligen. Har ju varit mycket prat om detta, förstår jag.
      Önskar också dej en fin helg!

  30. Monica skriver:

    Roligt och intressant om Bath! Och walesiskan verkar inte vara det enklaste språket:-), fint blommar det hos dig i både grannens och i din trädgård. Önskar dig en fin helg Lena!

Kommentera

