ENGELSKA SPRÅKET – IDIOMATISKA UTTRYCK 1 och RUNDTUR I WALES

När ni läser detta är jag ute på en rundtur i Wales med svenskar. Vad resan innehåller och var vi är kan ni läsa i slutet av dagen inlägg.

Jag kommer att jobba långa dagar och kommer därför inte att ha möjlighet att direkt besvara era kommentarer, men de kommer så småningom. Så det ni läser är inlagt innan jag åkte hemifrån.

Engelska språket – Idiomatiska uttryck 1

(en repris)

Det finns en hel del roliga och annorlunda uttryck i engelska språket, precis som i det svenska. Vissa lärs ut i skolan, andra kommer inte dit. Vissa är amerikainfluerade, vissa gamla och vissa nya. En del används inte så mycket längre, andra är vanligt förekommande. Vissa används mer inom vissa familjer och mindre inom andra. När jag började fråga folk runt om mig om idiomen blev svaren olika, t o m inom samma familj. En sa, men det förekommer ju inte längre, den andra sa, det säjer ju alltid vår granne.
Det har heller inte alltid varit lätt att översätta eftersom nyanserna är stora och oöversättbara.
-No brainer – självklart, ingen konst alls
-Take the Micky – förlöjliga någon
-Away with the fairies – när man är i sin egen drömvärld

Photo4325
-For donkey`s years – för länge sedan
-Over the moon – överlycklig
-Get the sack – bli sparkad från jobbet
-Silly Billy – vad dum du är! (på ett vänligt retsamt sätt)
-Pitch dark – totalt mörkt
-On the fiddle – någon som fifflar, fuskar
-Okey-dokey – okej
-On the dole –arbetslös och har a-kassa
-Plain sailing – något lätt, gå som smort
-Pass the buck – skylla på någon annan

DSCF5322

-Not my cup of tea – ingenting för mej

-Play by ear – ta det som det kommer

-Once in a blue moon – väldigt sällan

-Not a dicky bird – ingenting

-In the sticks – ute i ödemarken

-Oops-a-daisy – Oj!

-Pulling one`s leg – skoja, reta på ett lättsamt sätt

-Say cheese – säj omelett

May_1008

-A piece of cake – något som är lätt att göra

-Save one`s bacon – rädda någon ur en knepig situation

-On the ball – kvitt, vitsig

-Call a spade a spade – säja sin ärliga åsikt

Fler idiomatiska uttryck kommer senare!

Rundtur i Wales

Rundresan vara i 8 dagar och gästerna får uppleva mycket av Wales, hoppas jag.

Idag är vi inne på dag 6 och bor i Cardiff i 3 nätter och gör därifrån olika utflykter.

  

Idag blir det gruvdalarna och whisky.

Om Gruvdalarna, 11 avsnitt, hittar ni under kategori på höger sida av bloggen.

Video

Things to do in Wales

Saker att göra i Wales, kolla in videon! Lite drygt 4 min.

Allt hinner vi inte med på denna resa, men en del kommer ni att få se. (några små fel i videon, men okej i alla fall).

Jag önskar er en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i Besökta platser, Engelska språket. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till ENGELSKA SPRÅKET – IDIOMATISKA UTTRYCK 1 och RUNDTUR I WALES

  1. kul lista uttryck! Tack för den, några kunde jag

  2. FREEDOMtravel skriver:

    Några enstaka av de där uttrycken kan jag (eftersom de används i Sverige oxå) men de flesta har jah aldrig hört förut!

  3. Christina skriver:

    Tack för listan med uttrycken! Sådant gillar jag 🙂

    Ha en fin helg!
    Christina

  4. Märtha skriver:

    I skolan kallade vi dem idiotiska uttryck… Men rätt få av dem du räknade upp lärde vi oss. Vi lärde oss lite mer ”högtidlig” engelska på 1960-talet… Språket i filmer idag är synnerligen betydligt mera ensidigt! Ha det bra med jobbet! Här är det rabattkrypning som gäller!

  5. Franska fikon skriver:

    Roligt med uttrycken. En del känner man ingen, en del kan man gissa och några är helt obegripliga – om man inte vet…

  6. Kul med alla uttryck! Här har jag en del att lära, känner bara till enstaka av dem!
    Ha det bra! Hoppas resan går bra för dig!

  7. Titti skriver:

    Ha ha vilka roliga uttryck! Bra att lära sig 🙂
    Söndag, sol och ett lat leverne – bästa!
    Kram från Titti

  8. Jag gillar uttryck. Här blev ”Silly Billy” min favorit. 🙂 Det fanns flera godbitar bland de 24 lockelserna i videon.

Kommentera

