ENGELSKA SPRÅKET – IDIOMATISKA UTTRYCK 2 och en liten VIDEO

När ni läser detta är jag ute på en rundtur i Wales med svenskar. Vad resan innehåller och var vi är kan ni läsa i slutet av dagen inlägg.

Jag kommer att jobba långa dagar och kommer därför inte att ha möjlighet att direkt besvara era kommentarer, men de kommer så småningom. Så det ni läser är inlagt innan jag åkte hemifrån.

Idiomatiska uttryck – 2

-When pigs fly – när något aldrig kan hända

-Apple of my eye – någon kär

Photo5382

-Carry coal to Newcastle – göra något som är onödigt

-Head over heels – hals över huvud

-Meet your Waterloo – möta sitt öde

-On the pull – på jakt efter en partner

-Hanky panky – ha något kul för sej med sexuell anspelning

-Before you can say Jack Robinson – innan man hinner blinka

-You are living in a fool`s paradise – du lurar dej själv

Sept20150919_459

-Hard cheese – sarkastiskt, ungefär: tufft för dej

-Up in arms – Protestera

-Bed of roses – något perfekt

-Shake a leg – skynda på

-In limbo – osäkert, mittemellan

-Hunky dory – okej, allt bra

-The full monty – allt, inte hålla tillbaka, ge allt

-One for the road – en alkoholdryck extra innan man går hem

-Red letter day – en speciell dag för någon

-Jack the lad – killen som fixar allt, ibland på gränsen till olagligt

-Lardy-dar – någon som är snobbig

-Make my day – någon gör något för dej som gör dej lycklig

-Saved by the bell – räddad i rättan tid

-Flash in the pan – Någon eller något som dyker upp snabbt

-Raining cats and dogs – störtregn (gammaldags uttryck, används inte så mycket längre)

Rundresa i Wales

Jag är nu inne på min andra av två resor runt Wales med svenskar.

Just nu bor vi i Llandudno och gör härifrån trevliga utflykter. Idag borde vi vara i…

Conwy och …

Carnarfon.

Hitta mig på Instagram lena_i_wales

Video

Ytterligare en liten video från det vackra Wales:

Njut av det vackra Wales!!!!

Det här inlägget postades i Engelska språket. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till ENGELSKA SPRÅKET – IDIOMATISKA UTTRYCK 2 och en liten VIDEO

  1. Så vackert i Wales! Nu har vi också fått värmen och vackert väder hit!
    Ha det bra på resan!

  2. bed of roses – ungefär som här 🙂

  3. Raining cats and dogs fick man lära sig i tidigt skolan och några år senare fick man hör att det är ingen som använder sig av det uttrycket, i stort sett. Undrar varför man då i den åldern fick lära sig det, för att det låter skoj? Måste kolla med sonen om han har fått lära sig om hundarna och katterna.

    Det är mycket man fått lära sig som man aldrig haft nytta av samtidigt som det är mycket som man önskar att man hade fått lära sig skolan. Inte lätt …

    I dag har jag nu i alla fall läst tre eller om det var fyra nya uttryck! Tack, det var skoj!

  4. Då är det bara att kämpa vidare, du med dina kringresande gäster och jag med idiomatiska uttryck! Fin video!
    Ha det bra!

  5. eva g skriver:

    Tack för de idiomatiska uttrycken, de är alltid bra att kunna och veta på ett ungefär vad som menas. Vi säger ofta jag och min gubbe, ‘Make my day’. Man behöver lite överraskningar ibland.
    Det är en otroligt vacker tid vart man än kommer just nu, alla länder har sin charm.
    Tack för den vackra filmen.
    Må väl/ Eva

  6. Det var verkligen en imponerande film om Wales. Vacker sång och musik också.

    Kram/Gilla

  7. Barbro S skriver:

    Vilken fantastiskt fin video över Wales, så grönt och spännande natur och dessutom en massa vatten. Blir ännu mer övertygad om att jag ska besöka landet någon gång :). Kul uttryck, minns mest det där med regnande katter och hundar, det fick vi lära oss som barn redan, men aldrig hört någon använda det, tror jag.

  8. Ditte skriver:

    NU har jag tränat in än föer ideomatiska uttryck och skrivit ner alla och får ta resten i omgångar. Men roligt är det. Stort tack!
    Jag är spänd och nyfiken på Wales och det är så roligt att se bilder därifrån. Tack för en fin video.

  9. Åh, vilken fin film! Förstår verkligen att du trivs. Tack för förklaringen av uttrycken. Mycket intressant, får jag säga, särskilt för oss språknördar.

    Lycka till med det fortsatta jobbet och ha en fin helg!

  10. Eva Trillian skriver:

    Videon visar så mycket vackert och pampigt att jag sitter här och blir lite patriotisk för Wales utan att ha egen anknytning 😉

Kommentera

