UNDERBARA WALES, OM BLOMMOR OCH RUNDTUR

Underbara Wales!

Då är jag tillbaka hemma igen efter 2 rundresor i Wales i rad, totalt på 15 dagar.

Det har varit mycket trevligt, men också skönt att komma hem och vara lite ledig.

Vädret har varit växlande, lite regn och blåsigt, men också mycket sol och upp till 28 grader.

 

Det blev många vackra vyer av berg och kullar och…

…några små sjöar i olika väderlekar…

…det är också mycket som blommar vid denna tid. Mängder med olika rhododendron i…

 

…olika färger och…

 

…former. Om dessa buskar nu är rhododendron?!?!…

…det fanns också många små vackra rabatter framför husen och..

…många rosenbuskar och…

 

…underbara pioner och naturligtvis också många…

…palmträd. Många förundras över alla palmträd i Wales, men klimatet är gott för dessa, så det finns gott om dem.

Vi bodde 3 nätter i Llandudno och gjorde utflykter därifrån…

…bl a till Wales högsta berg Snowdon. Ena gången var det dåligt väder och vi såg tyvärr inte så mycket, men andra gången var det soligt och ganska klart. Så är det, vädret i Wales kan man inte rå på!…

…det blev också ett skiffermuseum och…

…besök i staden Conwy och…

…i Caernarfon Castle…

…en natt bodde vi i Aberystwyth på den walesiska västkusten och…

…dessutom gjorde vi ett besök i National Botanic Garden of Wales…

…innan vi nådde vår huvudstad Cardiff där vi bodde 3 nätter och gjorde lite olika utflykter…

…som t ex till en gammal kolgruva och…

…walesisk whisky blev det också, både provsmakning och handel…

…vi fick också uppleva Cardiff Bay, Cardiffs gamla hamnområde som idag är upprustat och mycket speciellt och…

…friluftsmuseet St Fagans hann vi också med innan det bar av hemåt för mina resenärer.

Samt mycket annat också.

Tack alla trevliga passagerare!

Resa till Wales

Det finns fortfarande chans att i augusti besöka Wales med mig som reseledare.

Gå in på Lasses Resor.

Croeso! Välkomna!

Det här inlägget postades i årstider m m, Besökta platser, väder. Bokmärk permalänken.

66 kommentarer till UNDERBARA WALES, OM BLOMMOR OCH RUNDTUR

  1. åsa i åsele skriver:

    Wales verkar vara ett mysigt resmål 🙂 vi pratade faktiskt om klimatet i GB igår, så vem vet 😉 kanske jag/vi dyker upp i Ditt andra hemland en vacker dag.

  2. Geddfish skriver:

    Ja, om dryga 3 v så dyker jag upp och får se hela härligheten 😀 ska bli så intressant.
    Sitter här och tänker, min pappa skulle ha gillat detta. Deras trädgård var full av fruktträd, bär och stenpartier. Folk stannade och beundrade. Allt är borta idag.
    Sistamajkram!

  3. Märtha skriver:

    Jaa-a.. Här har vi på sin höjd knoppar på de tidigaste pionerna… De orange och gula buskarna du hade fotat är azaleor, som fäller sina blad till vintern, i motsats till rhododendron som håller bladen på året om. Åtminstone här. Vi har en orange som såg ut som en brasa när den blommade för två år sedan! Nu har vi äntligen fått lite regn, men kallt är det! Ha det gott i sommaren!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för svaret. Tyckte också det var azaleor, men en passagerare sa bestämt att det var rhododendron, så jag blev tveksam.
      Här på morgonen är det 14 grader och moln, men ska inte bli något regn.

  4. Härliga bilder som vanligt, gillar särskilt den med dig som njuter där med hela världen omkring dig!
    Jag är benägen att hålla med Märtha om att det är azaleor (samma släkte som rhododendron). Min mamma har en orange hemma i Sverige och den ser nästan ut att brinna när den sätter igång!

  5. Marina skriver:

    Jag blir absolut mer och mer sugen på Wales, så man vet aldrig…

  6. Steve skriver:

    Att lära känna Wales kräver några rundresor för det lilla landet har onekligen mycket att erbjuda.
    Ha de gott och njut av ledigheten!

  7. bia skriver:

    Vilken härlig växtlighet !!…och palmer i Wales ??
    Vill också bara tala om att jag varit hemma från Gran Canaria i snart två veckor nu, hihi…du trodde kanske jag var kvar på Ön ;))…….men här är det ingen sommar direkt, sol men bara 12 grader !………..ingen värme i sikte på 10 dagar iaf !
    Kram bia

    • Lena i Wales skriver:

      Javisst har vi palmer i Wales, det är det många som inte vet.
      Ja, jag trodde du var där nu. I alla fall hoppas jag att du HAFT en fin semester!
      Ca 18 grader här nu.

  8. Ser så härligt ut! Och så vackra buskar och blommor, palmer är fina träd!

  9. skåningen skriver:

    Härliga bilder på blommor!
    Här har det varit mulet och blåst hela dagen och lite regn!
    Kram!

  10. Tack för en trevlig rundresa i Wales genom dina vackra bilder! Fint att det blommar så rikligt redan nu!
    Ha det skönt nu när du är på hemmaplan igen och unna dig lite vila!

  11. Marit Sønstebø skriver:

    Flotte bilder! Ja, som du allerede har fått vite så er det Azalea du viser. Det er ikke så lett å vite forskjell på de 🙂
    Spennende med palmer i Wales! Det må være er godt klima der, ja 🙂

  12. Veiken skriver:

    Jag antar att det är en stund av lycka att få visa Wales för nyfikna och ressugna svenskar! Vi har kommit hem från en fantastisk resa till Island. Snart är väl läsarna trötta på alla inlägg därifrån. Du bör nog åka dit någon gång! Ha det gott!

  13. Inger skriver:

    Hej Lena, jag minns Aberystwyth med glädje. Igår var Escape to the country från Monmouth igen, kul, tänkte på dig.
    Kram

  14. Ditte skriver:

    Tack för denna resa genom dina bilder och fina text. Visst lockar en resa hit. Helt klart! Och kanske kan augusti bli möjligt. Har ju en del resejobb på G här hemma.
    Ha det fortsatt gott!

  15. wiolettan skriver:

    Så vackert med dina fina bilder av utsikten. Molnen som hänger där över sjön vid den andra bilden, häftigt.
    Blomster i mängder, kan man önska sig något vackrare. Palmer i Wales, det kände jag inte till, dom förknippar jag med helt andra länder.
    Så roligt och intressant att se dina bilder och få följa med i tankarna på dina resor.
    Trevlig vecka och kram till dig.

  16. Monica skriver:

    Vad fint du verkar ha haft det och mycket fint och roligt har du kunnat visa både oss och dina resenärer, är säkert rätt jobbigt också så skönt om du kan ta igen dig lite nu, fast du ser strålande ut på fotot, inte helt utarbetad:-), Wales verkar både vackert och intressant, får se om jag kommer dit någon gång på våra Englandsresor.
    Ha det så fint nu hemma!

  17. Shetlandsfrun skriver:

    Jag har aldrig varit i Wales, men jag borde åka dit ser jag nu..!

  18. Biggeros skriver:

    Vilken härlig tur med fina blomster. Var den sista bilden på blommor verkligen Rodendendron. Det såg ut som en lilja och väldigt vacker.
    Det var en lång tur på 15 dagar igenom Wales. Så roligt att få se så mycket vacker natur, slott och skifferfabrik. Trevlig dag// kram

  19. Linda skriver:

    I dag känns det extra roligt att titta in här. Det ju ett år sedan vår resa till Wales. Blir allt lite sugen på att återvända. Kommer nog att göra det någon gång 😀

    Solsken
    Linda

  20. Ama de casa skriver:

    Vilka härliga rundturer och härliga blomster 🙂

  21. Kattis skriver:

    Så härliga bilder, förundras över all vacker natur och de många intressanta platserna som verkar finnas i Wales!😀
    Men kan även tänka mig att det är skönt för dig att komma hem en stund också!

  22. Barbro S skriver:

    Första bilden tar nästan andan ur mig av sin skönhet när jag förstorar den. Underbart fint! Sen kommer alla andra härliga bilder på platser jag aldrig besökt. Spännande!

  23. Karin Eklund skriver:

    Ja, det hjälps inte, nog vill jag till Wales också nu när jag har läst det här inlägget och förstås de andra innan det här. Men först blir det Malaga. Så vackert ni har det, andlöst vackert!
    Ha det gott!

  24. torrebloggen skriver:

    Det det ser verkligen vackert ut i Wales!
    Trevlig helg!
    Kram!

  25. steel city anna skriver:

    Ser ut som ni haft jattefint! Harligt med alla blommor.

  26. Franska fikon skriver:

    Fina bilder på rhododendron och azaleor! Visst är det roligt att turista litet i sina egna trakter? Ibland går man över ån efter vatten…. Ha en fin helg!

  27. Vilken blomsterprakt! Det är häftigt att ni har palmer. Aberystwyth har jag faktiskt varit i, på min och makens rundresa i England och Wales för länge sedan. En underbar resa! Härlig bild på dig, förresten. 🙂

    Jag önskar dig en skön helg!

  28. Eva Trillian skriver:

    Att komma in här idag var som att få en liten mini-resa i Wales 🙂 Tack!

  29. Titti skriver:

    Får man bli lite, lite avundsjuk på ditt jobb???! Jag blir det! Men på ett positivt sätt…
    Underbara bilder från ett underbart land 🙂
    Sommarkram från Titti

  30. Heléna skriver:

    Det låter jättehärligt och så fina bilder! Rhododendron är så himla fina 😀 Kram ❤

  31. Sussi skriver:

    Ni verkar ha haft en riktigt bra resa.
    Verkligen många fina blommande blommor

  32. Lennart Holmqvist skriver:

    Hej Lena, vi vill tacka för en fin vecka, synd bara att vi inte kom ända upp på berget i Snowdon men att det regnar är inte mycket att göra åt, vi fick tack vare dig uppleva mycket som gjorde vår resa till ett fint minne. Hoppas att vi kan ses på någon ny resa.
    Många hälsningar från Gun och Lennart Holmqvist från Flen

  33. Marita lilja skriver:

    Synd att vi inte hade samma fina utsikt uppe på Snowden som ni hade men det var kul att åka med tåget i alla fall. Mvh MARITA Lilja. 😊

Kommentera

