CARDIFF 3 – PRINCIPALITY STADIUM och UEFA CHAMPIONS LEAGUE FINAL i CARDIFF

Idag kommer Wales huvudstad Cardiff att stå i blickfånget för många.

Finalen i UEFA Champions League mellan Juventus och Real Madrid kommer att spelas på Wales nationalarena, Principality Stadium, i Cardiff…

… hela staden är dekorerad inför den stora matchen. På fästningens fasad hänger bilder av olika fotbollsspelare och draken håller hårt i…

…en stor blank pokal och…

…hela staden är i förändring. Fotbollsplaner, små hus, flaggor och det ena efter det andra finns över hela staden.

I Real Madrid spelar också walesaren och Cardiffkillen Gareth Bale, som du kan läsa om här! Så det blir naturligtvis extra spännande!

Nu får vi bara se hur matchen går ikväll!

Jag kommer att hålla mig så långt borta som möjligt från huvudstaden, det är tillräckligt med folk där utan mig också. Istället har jag svenska väninnor på besök och vi kommer att de närmaste dagarna ägna oss åt sightseeing runt i Wales samt äta och drick mycket gott.

Principality Stadium

När stadion i centrala Cardiff byggdes 1999 fick den namnet Millenium Stadium, men 2016 byttes namnet till Principality Stadium. Detta p g a att det var Principality Building Society som sponsrade stadion. Jag trodde från början att det berodde på att Wales är ett slags furstendöme, principality, men det var mer pengakrafter än romantisk historia som styrde.

Detta är Wales nationalarena och hemmaplan för såväl Wales National Rugby Union som Wales National Football Team. Dessutom hemmaplan för Cardiffs fotbollslag. Har har också spelats FA Cup finaler och 3 juni 2017 ska här spelas UEFA Cup final. Arenan används också bl a för speedway.

Men det är inte bar sport som utövas här, bl a har man också stora konserter. Många stora stjärnor har uppträtt här, t ex Tina Turner, Madonna och Bruce Springsteen.

Man har en kapacitet för 74 500 sittande personer. Arenan är öppen mot himlen, men man kan också låta taket glida över om det nu av någon anledning t ex skulle regna i Wales,hi,hi!

Läs gärna mer om Cardiff här!

Min trädgård i början av juni 2017!

Vallmo, rosor och fuchsia!

Portmeirion

Under mina resor har vi besökt Porteirion och jag talade om den populära brittiska TV-serien The Prisoner och lovade lägga in in länk. Den finner du nedan!

The Prisoner

Hitta mig på Instagram lena_i_wales

Jag önskar er alla en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i Besökta platser, Min trädgård, Sport. Bokmärk permalänken.

31 kommentarer till CARDIFF 3 – PRINCIPALITY STADIUM och UEFA CHAMPIONS LEAGUE FINAL i CARDIFF

  1. Så vackert i din trädgård! Övervintrar också fuchian ute i trädgården där? Har försökt att få den att övervintra inomhus men aldrig lyckats ännu.
    Trevlig helg!

    • seniorvinklat skriver:

      Högintressant och aktuellt inlägg. Kommer själv sitta bänkad vid TVn och kolla matchen. Älskar Bale, men håller på Juve! Ska också titta på intervjuerna. Sonen är sportjournalist förstår jag.
      Önskar dig en trevlig helg!

      • Lena i Wales skriver:

        Ja, idag gäller det i Cardiff.
        Kommer nog inte själv att se så mycket, men vill se introduktionen.
        Sonen håller på med sportjournalistik och har också nya progekt på gång.
        Ha en fin helg!

    • Lena i Wales skriver:

      Den övervintrar helt okej här p g a att vi inte har mycket frost här och aldrig tjäle.
      Fin helg till dej också!

  2. Geddfish skriver:

    Sport, är inte min grej, men trädgårdar och blomster, gillar jag.
    Trevlig pingsthelg! 💚

  3. åsa i åsele skriver:

    Förstår att Wales vill visa sig från sin bästa sida då det är finalen i UEFA Champions League 🙂
    Så fint Du har i Din trädgård, här är det inte speciellt färgrikt än… men vi har ju blivit kvitt snön 😉

  4. Det är märkligt att en fotbollsmatch får så stor uppmärksamhet! Så klokt av dig att hålla dig på avstånd från spektaklet!
    Fin blomsterprakt i din trädgård! Här går det sakta framåt med växtligheten för vi har just ingen värme som driver på!
    Önskar dig och väninnan trevliga dagar tillsammans! Ha det gott!

  5. Härligt med alla blommorna! Klarar sig fuchsia ute hos dig eller måste du vinterförvara?

  6. Agneta Hedlund skriver:

    Sitter just nu som klistrad framför TVn mest för att se omgivningarna runt i Cardiff där vi nyss var!! Matchen är inte det viktigaste för mig!! Hoppas du fåren skön helg!

  7. torrebloggen skriver:

    Så vackert det är i din trädgård nu!
    Kollade på klippet och jag har faktiskt aldrig sett The Prisoner.
    Ja det ska bli spännande att se matchen!
    Om lite drygt 90 minuter får vi reda på vem som vann.
    Ha det så trevligt i helgen!
    Kram!

  8. Marina skriver:

    Vadå, regna i Wales?? Det händer väl aldrig?? 😉

  9. RosMarie Danielsson skriver:

    Ser ljuvligt ut i din trädgård. Eftersom du är en aktiv kvinna hoppas jag du får tid att riktigt njuta av allt detta fina. Underbart är ju som bekant kort…
    Kram RosMarie

  10. Christine - 29° skriver:

    Fotboll är inte alls något jag fastnat för, men det var en läcker blå drake de hade. Och så fint det är i din trädgård! Ha så trevligt med väninnorna nu! 🙂

  11. Ditte skriver:

    Matchen såg jag inte men jag vet ju att Real Madrid vann. Säkert klokt att ni undvek Cardiff.
    Din trädgård är verkligen vacker så jag förstår att du njuter av den. Önskar idg fina dagar med dina svenska väninnor.
    Ha det gott!

  12. Så fint du har i trädgården. Nu bör nog frostnätterna vara över och jag ska testa att så en liten örtlåda i stugan 🙂

  13. Anni skriver:

    Den matchen hade jag sååå gärna sett på tv, men maken är inte lika intresserad av fotboll så jag avstod och vi såg på en film. En film som jag dessutom redan hade sett. Men jag är väldigt glad för Real Madrids och Ronaldos skull – så välförtjänt seger!
    Så fint i din trädgård! Härligt att kunna ha fuchsior ute hela året, mina klarade inte att övervintras i garaget som jag hoppats.
    Portmeirion, porslinsstaden! När jag åkte på min allra första språkresa till England efter sjunde klass köpte jag en Portmeirion-mugg med jordgubbar på 🙂

  14. Karin Eklund skriver:

    I ögonvrån såg jag att matchen pågick och jag vet också att Real Madrid vann. Desto större intresse än så har jag faktiskt inte men allt du skriver om arenan och Cardiff är intressant.
    Din trädgård är så vacker och vallmon, den ljust laxrosa är fullständigt bedårande. Jag har den bara i fröform ännu. Måste nog gå ut och så den så jag också har en hemma hos oss så småningom.

  15. Ping: CARDIFF 4 – KATEDRALEN LLANDAFF | Lena i Wales

Kommentera

