NATIONAL BOTANIC GARDEN OF WALES 2

När ni läser detta är jag fortfarande ute som reseledare med en grupp runt i Wales. Så detta inlägg är inlagt innan jag reste hemifrån.

 

National Botanic Garden of Wales 2

Igår borde jag ha varit på denna plats.

Läs först om National Botanic Garden of Wales 1!

The Great Glasshouse

…som syns i bakgrunden, står där herrgårdsbyggnaden en gång stod…

…det är den största konstruktionen av sitt slag i världen. 95 m lång och 55 m bred. Taket har 785 fönsterrutor…

….här finns växter från hela världen, uppdelade i olika avdelningar…

…jag var så nog med att först ta en bild på växten och sedan på skylten med namnet på växten, där sådan fanns…

…men ändå tror jag att jag kanske har lyckats blanda ihop lite.

Så namnen jag anger kanske inte stämmer med växten, men det är sådant man får stå ut med…

  

…denna är från Sydafrika och är av släktet protea aristata…

 

…liksom dessa av samma familj…

…från Sydafrika kommer också denna…

 

 

…som också är av släkten Protea, men arten Protea Cynaroides. Jag blev bara helt förälskad och det blev betydligt fler bilder än som var tänkt!

I detta glashus förflyttar men sig snabbt mellan olika världar och…

 

…hamnar på Kanarieöarna för att gå vidare till…

…Californien och Papaver Californicum och sedan till…

 

…Australien där Banksia Baxteri kommer ifrån…

 

 

…någonstans kom jag av mig och därför blev det lite blandat här.

Fortsättning från National Botanic Garden of Wales kommer senare!

Det här inlägget postades i årstider m m, Besökta platser. Bokmärk permalänken.

37 kommentarer till NATIONAL BOTANIC GARDEN OF WALES 2

  1. Så underbart vackra bilder från olika världar, där skulle jag också vilja vara!
    Trädet som har så vacker röd blomning har jag också sett på en resa, men missade namnet!?
    Ha det gott ute i Wales!

  2. Karin Eklund skriver:

    Jag har sett just det växthuset i något trädgårdsprogram från England. Imponerande, verkligen.
    Det som slår mig när jag ser på alla de växter du visar på bild, att alla de växterna finns på Madeira. Men det är ju i och för sig väldigt nära till Afrika därifrån, så klimatet påminner säkert. Protean på Madeira växer däremot på höjderna,där det är lite kallare.
    Ha det bra på resan i Wales!

  3. Geddfish skriver:

    Härliga bilder och jag njuter, behöver inte veta namnen, för min del 😀

  4. Märtha skriver:

    Och jag som trodde att anläggningen i Cornwall är den största i världen… Effektivare marknadsföring därifrån? Protea var okänd för mig tills jag besökte Sydafrika. Vi stannade bilen och gick ut i en ”proteaskog”! De växte som videbuskar växer här! Trodde inte mina ögon…

  5. Den där röda är en lampborste, callistemon. Växer här hos mig som stora träd eller som buskar, finns olika sorter. De är så himla häftiga. Titta gärna närmare på deras fröställningar, de är helhäftiga!

    Ser fram emot nästa!

  6. Anette skriver:

    Fint inlägg för oss växtfantaster.

  7. torrebloggen skriver:

    Vilket härligt inlägg!
    Så underbart vackra bilder från Wales Botaniska trädgård!
    Det växer ”lampborstar” här nere i Torrevieja.
    Här är det soligt och varmt, runt +30 just nu!
    Kram!

  8. Fint med alla växter! En del känner jag igen medan andra är nya bekantskaper! Vilket imponerande växthus!
    Trevlig helg!

  9. Marina skriver:

    Kul med alla olika varianter av växter från hela världen samlade på ett ställe.

  10. Biggeros skriver:

    Jag gillar växterna extra mycket från Sydafrika. Jätte häftiga!!
    Dessa flaskborstar finns även här i Spanien hur fina som helst. Ha en fortsatt trevlig guidetur// kram

  11. Anne-Marie skriver:

    Spännande med så många olika växter och blommor på en och samma plats.
    Onekligen en imponerande byggnad.
    Botaniska trädgårdar brukar vara intressanta.
    Ha en fin resa!

  12. åsa i åsele skriver:

    Oj så Du jobbar å står i, jag hoppas Din vecka är bra.

  13. Inger skriver:

    Trädtaklöken växer i kruka hos mig och kommer från Scillyöarna.
    Kram

  14. Titti skriver:

    Oj vilket ställe! Där skulle jag lätt kunna gå i timmar och bara njuta…
    Ha nu en skön midsommarvecka! Njut av livet!
    Sommarkram från Titti

  15. Rosor och ruiner skriver:

    Oj, vilket ställe, Waow! Det var inte dåligt!

    Önskar dig en fin midsommar!
    Kram GUnilla

  16. Christine - 29° skriver:

    Vilken byggnad och vilka blommor. Så fint! 🙂

  17. Anita skriver:

    Så häftigt! Vilken byggnad. Påminner (med vandringarna genom olika världsdelar) lite om Eden project i Cornwall. Och proteorna får mig att längta tillbaka till Sydafrika. Oj så många proteor jag såg där.

Kommentera

