NATIONAL BOTANIC GARDEN OF WALES 3 och en liten VIDEO

Jag är fortfarande ute på rundresa i Wales med svenskar när vi läser detta inlägg som jag lagt in redan innan jag åkte. Jobbar mycket men kommer att läsa och besvara era kommentarer senare.

 

National Botanic Garden of Wales 3

Missa inte att läsa avsnitt 1 och 2 från National Botanic Garden of Wales!

Förutom blommor finns det också olika grönsaksland…

…med t ex denna Armoracia Rusticana, horseradish = pepparrot och…

…Cucurbita Pepo kallad Courgette Black Beauty. Både orden courgette och zucchini används i engelska för vad jag tror kallas squash på svenska…

…delar är uppbyggda som Potager Garden…

 

…inom området i de gamla stallarna finns restaurang och shop…

…och i ett gammalt magasin finns utställningslokaler med bl a…

…ett vackert gammalt apotek…

…med gamla burkar, vågar m m. Man känner verkligen som man stiger in i en försvunnen värld…

…i byggnaden finns också en utställning med tavlor av olika blommor…

…gjorda i olika tekniker…

…och namn på latin, walesiska och engelska…

… så här kan man få sig en bra språklektion!

Ja, detta var 3:dje och sista avsnittet från National Botanic Garden of Wales.

Video

10 fakta om Wales på drygt 1 minut!

Önskar er en trevlig sommarweekend!

Det här inlägget postades i årstider m m, Besökta platser, Video. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till NATIONAL BOTANIC GARDEN OF WALES 3 och en liten VIDEO

  1. Så vackra bilder med blommor och grönsaksland! I morgon är det Öppna trädgårdar i Österbotten som jag sett framemot att få se!
    Ändå är det inte så länge sedan apoteken så ut så där, det moderniseras och förändras snabbt!
    Ha det bra!

  2. Anita skriver:

    Åh, en potager! Den som ändå kunde ha det. Jag brukar odla squash men i år blev det ingen. Får inte plats med allt. National Botanic Garden of Wales är en plats jag väldigt gärna skulle vilja besöka för du har berättat så fint om den i dina inlägg. Ha det så bra på din rundresa med svenska turister!

  3. Men så fina de små botaniska tavlorna är!

    Bilden med den vita byggnaden (stallet?) är väldigt dramatisk med det enorma svarta molnet i bakgrunden. Vackert!

  4. seniorvinklat skriver:

    Kul video om Wales!

  5. åsa i åsele skriver:

    Väldigt fina tavlor med blommors fakta, lite som gammaldags skolplanscher 🙂

  6. steel city anna skriver:

    Vilka söta tavlor! Det fina vädret är tillbaka också 🙂

  7. Ditte skriver:

    Videon om Wales tyckte jag om och har ju i åtanke att göra ett besök där. Finns så mycket att se och uppleva.
    Botaniska trädgårdar är en favorit och vart jag än kommer försöker jag hitta dem och även hälsa på.
    Önskar er en fortsatt fin resa.

  8. Christine - 29° skriver:

    Så fint med alla blommor / trädgårdar, samt himla charmigt apotek dessutom. 🙂

  9. wiolettan skriver:

    Fina växter och trädgårdar. Blommar så vackert.
    Spännande att gå in och titta på utställningslokalen i det gamla magasinet. Apoteket, ett äldre gedigt, det gillar jag. Som det kunde se ut förr i tiden.
    Tack för ett intresant inlägg.
    Varm kram!

  10. Informativ video om Wales, den gillar jag! Trevligt att få sig mer till livs om den fina trädgården!
    Ha det gott!

  11. Fantastisk botanisk trädgård. Sådana där gamla apotek är också så imponerande att se. Verkligen som att stiga in i en svunnen värld.

    Kul med videon och 10 snabba fakta om Wales! Lärde mig en hel del där. Haha, det där ortsnamnet fattar jag inte hur någon kan uttala … Jättekul att läsa. Borde kanske göra en liknande liten film om New York!

  12. Geddfish skriver:

    Tack för senast 😀 eller ja, gemenskapen på resan. Jag är jättenöjd och ar bloggat lite om det idag, ska väl bli mer dag för dag, har gott om bloggfoder 😀
    Lidköpingskramar fyllda med solsken!

  13. Tänk en trädgård jag har ”lyckats” missa när vi varit i Wales – men vi har åkt msalspårig järnväg upp på berg! För mig som är höjdrädd var det med skräckblandad förtjusning…..
    KRAM
    Susie

Kommentera

