WALESISKA KAKOR OCH BRÖD, Bara Brith och Welsh Cakes

Min Walesresa är avslutad och nu är tanken att det det ska bli lite semester, mer om detta kommer senare.

Resan runt Wales gick bra, även om vädret inte riktigt var med oss i början, men det blev bättre under resans lopp.

Extra roligt var det att ha med mig en av mina bloggläsare Gerd…

…hon blev så förtjust i Wales efter att under lång tid följt min blogg, så hon beslöt sig för att komma med på min Walesresa och få se allt i verkligheten.

Så trevligt att träffa dig på riktigt Gerd, efter dessa år av kommentarer hos varandras bloggar!

Här finner ni Gerds blogg och hennes resebeskrivning!

 

Vi såg många vackra blommor under vår resa, bl a många…

  

…vackra Hydrangea (hortensia) i olika färger…

…och denna vackra rabatt…

  

…i National Botanic Garden of Wales.

Walesiska kakor och bröd (repris)

Bara Brith

Bara Brith är en god walesisk fruktkaka.

Bara = bröd
Brith = spräcklig (kan också betyda flugsnappare)
Bara Brith finns i princip på alla caféer och bagerier i Wales, alltså väldigt vanligt förekommande. Däremot smakar de olika från ställe till ställe, även om grundingredienserna är ungefär de samma.
Recepten varierar från ort till ort och från familj till familj.
Man kan äta den skuren i skivor som den är, men traditionellt har man smör på skivorna eller enligt gammal tradition en bit ost.
Är då Bara Brith kaka eller bröd? Ja, det har diskuterats mycket. Gjort på bakpulver = kaka? Smör eller ost på = bröd? Men, spelar det egentligen någon roll? God är den ju i alla fall!!!

Recept på Bara Brith

180 grader
Ca 40 min
200 – 250 g torkad frukt (bör innehålla russin och korinter)
2 ¼ dl starkt te (varmt)
1 ¼ dl brunt socker
Lite salt
Kryddor, t ex kardemumma,lite kanel,lite muskot
1 ägg
4 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
Hacka frukten och lägg i en skål. Häll över det varma teet och rör. Låt stå och dra över natten!
Blanda ner socker kryddor, ägg i frukten. Rör i mjölk och bakpulver.

Welsh cakes

Goda smöriga, men lite torra småkakor som…

…bakas på häll. Så har inte bakat några själv. Som bäst är de när man köper dem precis färdiga och lite varma. Nam, nam!

Baka bröd i Wales

I Sverige bakade jag bröd under 25 år till en stor familj, brödkakor, limpor, bullar etc.

När jag flyttade till Wales tänkte jag fortsätta, men så lätt var det inte. Färsk jäst, som jag är van vid, går inte att få tag på, inte för mig i alla fall. Kanske större städer har det. Mjölet är helt annorlunda. Vi har tre sorters vetemjöl, strong flour för bröd, plain flour för pannkakor och vissa mjuka kakor och self raising med bakpulver i. Att få ordning på detta tog tid. Det finns också vissa andra mjölsorter att få tag på, t ex använder jag wholemeal,  något liknade grahams- eller fullkornsmjöl. Svenska affärers mjölhyllor är ett eldorado för mig! Vilken variation!

Sedan hade jag problem med att få brödet att jäsa. Kanske beroende på att husen var så dragiga och dåligt isolerade…

…så idag använder jag, precis som många andra här en bakmaskin. Ni kommer nog ihåg dessa som årets julklapp någon gång på 80-talet. Men de är fantastiska! Kolla in på loppis om ni kan finna någon i Sverige, där jag inte tror de används längre.

Jag använder min för att göra deg för bullar och baka formbröd i…

…dessutom är det väldigt vanligt här med bara vitt bröd, gärna färdigskuret. Det tror jag man nästa helt har slutat med i Sverige, p g a att det inte är hälsosamt. Men det börjar komma mer hälsosamma varianter också. Rågbröd är ovanligt, men som tur är så har vi ju Lidl!

Det här inlägget postades i Mat och dryck, Om Wales, Recept. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till WALESISKA KAKOR OCH BRÖD, Bara Brith och Welsh Cakes

  1. tack för receptet, här ska bakas! 🙂

  2. Geddfish skriver:

    Tack för sällskapet och en underbar resa genom Wales! SÅ kul att träffa dig, Lena IRL och prata ”på riktigt”! Gillade också all den kunskap som du besitter om landet, seder och bruk. Fick mycket större förståelse för skillnader mellan länderna.
    Ljuvliga blomster. Härligt grönt landskap. Pastoralt.

    Jag är inte så förtjust i bröd, men jag har en bakmaskin, som står här, inköpt på Lidl. Och har , som du, bakat till storfamilj i många herrans år, tidigare.

    Tusen tack för länken och jag fortsätter min berättelse om Wales i mitt blogghem.
    Solig kram!

  3. Kul att du har en bakmaskin! Jag har en som jag använder 2 gånger varje vecka och kan inte tänka mig att vara utan den. Finns fortfarande att köpa och är inte speciellt dyra! Vackra blomster! Är lite fascinerad av hortensiorna!
    Ha det bra! Förstår att du ser fram emot avkoppling och semester!

  4. åsa i åsele skriver:

    Har faktiskt aldrig ens sett en bakmaskin i verkligheten,
    är uppvuxen med en mor som bakade å yes hon bakar fortfarande 🙂
    Själv är jag periodare då det gäller bakning å det blir oftast muffins, kladdkakor å paj 🙂

    Hortensiorna är helt underbara 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Bakmaskin är toppen! Handbakning är bättre, för du kan få fler olika former, men bakmaskinen är bra för att det är så enkelt och behövs ingen planering.
      Ha det bra!

  5. Linda skriver:

    Det finns ett rätt stort utbud av bakmaskiner i Sverige. Jag har själv aldrig ägt en sådan, men har ett par vänner som är väldigt förtjusta i sina och använder dem så gott som dagligen 😀 Trist att det är så svårt att få tag i olika mjölsorter.
    Solsken
    //Linda

  6. Ditte skriver:

    Jag är säker på att ni haft en fin resa och vädret kan man inte rå på eller påverka. Väldigt roligt aatt Gerd följde med på resan och det ska bli intressant att följa hennes rapport från resan . Wales finns kvar och jag hoppa sockså få till ett besök, men jag har haft och har en del jobb i sommar så det har inte riktigt passat. Men det kommer andra tider.
    Roligt med bröden/kakorna och ”Bara Brith” vill jag testa att baka.
    Här bakar maken vårt matbröd och det utan bakmaskin på samma sätt som hans mamma gjorde för länge sedan, men med skillnaden att vi har elugn och inte har en järnspis. Men gott blir det ändå.
    Och Wales blomstrar så fint!
    Önskar dig en fin ledighet.

  7. Lisbeth skriver:

    De scones vi åt smakade ljuvligt. Bb var faktiskt ok de oxå🌞

  8. Anne-Marie skriver:

    Alltid trevligt att träffa bloggvänner på riktigt. 🙂
    Så grönt och fint ni har det nu i Wales.
    Här är det så torrt och varmt/hett och skogsbränderna har redan börjat.
    Tänk, nu är det ytterligare en likhet mellan USA och England – att baka och jästen.
    Jag bakade också matbröd i Sverige men här i USA har jag aldrig riktigt “fått till det”.
    Verkligen intressant att det finns så många likheter.
    Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Så roligt att få träffa Gerd i verkligheten!
      Här är underbart vackert i Wales nu.
      Tror Sverige är unikt på det sättet man bakar. Intressant att höra att UK och USA är lika på så många sätt.
      Ha det bra!

  9. Ingrid skriver:

    Hej Lena!
    Jag måste ju höra av mig eftersom jag kände igen dig när jag läste om Gerds resa till Wales och frågade efter ditt namn i en kommentar som du så vänligt svarade på..

    2005 gjorde jag och min man en bussresa med Karlssons Buss till ”Tyska småstäder med Rehn och Moseldalen” och då var du reseledare. Du utlovade att vi skulle få dansa på gatorna i Rüdesheim och om maken varit dansant kanske vi hade gjort det. Det blev hur som helst en resa som man inte glömmer i första taget och som du ser har jag inte glömt dig heller.
    Tack!!

  10. Så roligt att träffa en bloggkollega! Den dagen jag tar mig till Wales ska jag försöka leta rätt på dig 🙂 Jag är jättesugen att åka dit efter att ha läst din blogg i några år nu.
    Ha en fin helg!
    Kram

  11. Jag är duktig på att laga mat, men urusel på att baka! Kakor och sånt beror naturligtvis på att varken gubben eller jag dricker kaffe (eller te annat än till frukost) så det händer väl bara en gång i månaden högst att jag bakar en sockerkaka till Rolle. Han vill gärna ha det till kräm och mjölk som sent kvällsmål!
    Så skaffade jag mig en köksmaskin och satte igång och bakade matbröd – och det gick riktigt bra. Men av någon anledning (förmodligen att jag inte ska äta en massa mackor) så tröttnade jag för några år sen! Man kanke skulle ta upp det igen!?
    Det där med att träffa sina bloggvänner ”live” är riktigt trevligt. Vi brukar åka 5-6 dagar till fastlandet varje sommar (då turisterna är här) och passar då på att hälsa på åtminstone en bloggvän. Men vi har ju naturligtvis andra vänner som vi måste besöka samt en del vackra trädgårdar vi vill se. Och jag vill ju också åka till nån välsorterad handelsträdgård också , så det blir väldans korta visiter tyvärr!
    KRAM
    Susie

    • Lena i Wales skriver:

      Försök med brödet igen, alltid gott med hemmabakat. Man kan ju alltid skiva det och lägga i frysen.
      Så trevlig att äntligen träffa underbara Gerd!
      Ha en fin dag!

Kommentera

