SVERIGE – BRUKSORTEN TOLLERED

Detta inlägg är liksom övriga sommarinlägg inlagt innan jag åkte till Sverige på semester och bilderna är tagna vid olika årstider under flera år.

Under tiden jag är i Sverige kan jag inte låta bli att lägga in ett helt inlägg från mitt gamla hemland och den här gången blir det från orten Tollered, ca 3 mil nordost om Göteborg mot Alingsås…

…mellan de två sjöarna Sävelången och Torskabotten…

 

…mellan sjöarna gick förr en kanal som fortsatte i en tub som slutande i en kraftstation vid fabriken. Idag är kanalen borta och vattnet går i rör under marken, men ibland sätter man på forsen och då är det riktigt vackert.

Anledningen att jag skriver just om denna ort är inte att den numera är känd som en pittoresk gammal bruksort, utan att det var här som jag bodde från tidiga tonåren och sedan under många vuxenår…

…Tollered är ett gammalt brukssamhälle med ca 900 inv. På 80-talet var det ca 500 och jag kände alla till namn och visst vilken sorts bil de körde. Och naturligtvis kände också alla mig, så inget ställe att vara anonym på, men ett tryggt och bra ställe för att låta barn växa upp i…

…den gamla fabriksbyggnaden står fortfarande kvar.

Bruket bestod av ett bomullsspinneri, Nääs Fabriker, som grundades på 1830-talet av Peter Wilhelm Berg och det var i familjens ägo fram till 1961 då Almedahls Fabriker tog över och drev det fram till nedläggningen 1980.

Att man valde just denna plats för en fabrik berodde delvis på att vattenkraften fanns på plats…

…i den lilla ortens centrum finns idag en liten dagligvaruhandel och en pizzeria, men annat var det förr. I mitten av 60-talet fanns tre livsmedelsaffärer, ett bageri, en fiskaffär, en kortvaruaffär med skrädderi, en frisör och kanske något mer jag glömt…

…samt ett värdshus med en liten kiosk i för godis och glass…

…de allra flesta av husen är av trä och rödmålade och var…

…gamla arbetarbostäder…

 

…i dessa längor fanns 8 lägenheter om ett rum och kök samt 4 spisrum på vinden. Tidigare var det utedass, men så småningom fick man toa inomhus, två hushåll delade toa som fanns på svalen (ursäkta min göteborgska. En svale är hallen i trapphuset), ingen dusch eller bad i huset. Så var det fram till början av 1980-talet då de genom fabrikens nedläggning såldes till privatpersoner och idag bor nog två till tre familjer i varje hus med alla bekvämligheter…

…idag finns t o m trottoarer och t o m ett övergångsställe…

…husen ser ut att vara väl underhållna…

…ett hus är gulmålat av tradition och det var förmansbostäder här en gång i tiden…

…den äldsta fabriken, visad ovan, ligger mitt i samhället, medan den modernare fabriken ligger nere vid…

 

…sjön Sävelången…

…med utsikt över sjön hade min far sitt kontor. Tror det var på tredje våningen i hörnet. Ingen dålig utsikt för en arbetsplats. Förresten skulle min älskad pappa just idag ha fyllt 105 år. Grattis till kära far i himlen!

När fabriken lades ner i början av 80-talet köpte Lerums kommun fastigheterna, som senare såldes vidare till en byggnadsfirma. Det har under årens lopp försigått olika typer av verksamheter i lokalerna, såsom kontor, affärer, Universeum, skollokaler, bilverkstad m m…

 

…idag finns ett stort hotell med tillhörande restaurang i byggnaden ovan och i övriga byggnader några kontor, affärer o s v.

I det hela ett fint gammalt samhälle, men mycket har ändrats sedan jag flyttade därifrån. Numera anordnar man Jul i Bruksorten och andra evenemang, då man till slut har upptäckt vilken unik miljö Tollered verkligen är.

Det största som kanske hänt i samhället var när den svenska filmen Tuppen spelades in här 1980. För regin stod Lasse Hallström och huvudrollsinnehavaren var den numera bortgångne Magnus Härenstam. Då var inget sig lik!

I denna sjö vill jag bada i sommar igen!

Det här inlägget postades i Sverige. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till SVERIGE – BRUKSORTEN TOLLERED

  1. det finns tydligen två orter med samma namn, de n andra på Hisingen…

  2. Steve skriver:

    Visst är det härligt när gamla bruksorter, i a f delvis, får leva vidare. Tack för en trevlig promenad i ”minnenas allé”.

  3. Ingrid skriver:

    Så trevligt att få lite information om Tollered, en plats jag mig veterligen aldrig besökt.
    Hoppas att du får ditt bad!

  4. Berit Häger skriver:

    Härliga bilder! Fina minnen. Bor du där något när du är i Sverige?

  5. Lisbeth skriver:

    Barndomsminnen för mej också😍. Tänk att du bodde granne med Anna på posten! Min kusin! Kram

  6. Geddfish skriver:

    Tack för fin information om Tollered. Jag har varit lite grand runt omkring där, då det ligger inom mitt uppväxtområde. Född i Vårgårda – 2 mil till Alingsås, 6 mil till Göteborg.
    Ha det underbart i Sverige! 😀

  7. Tollered har jag hört om men vet inte varför. Tänk så många samhällen som det ändå finns, samhällen folk bygger upp sina liv kring.

  8. Elisabeth skriver:

    Många härliga minnen från Tollered.
    Vad blygsam du är som inte nämner din roll i Tuppen.

  9. Ditte skriver:

    Tollered har jag bara passerat och visste att det var en bruksort, men inte mer. Jag är ju själv delvis från Västergötland men från en annan trakt, runt vänern. Roligt att få veta mer om Tollered och även att det är här du växt upp och bott.
    Önskar dig fina dagar i Sverige.

  10. Tove Olberg skriver:

    Brukssamhällen är speciella på något vis. Tänker på ordet bruk och bruks – att det brukas. Bodde en tid i mitten 70 talet och framåt i brukssamhället Åmotfors i Värmland. pappersbruket där flera generationer jobbade. Roligt läsa om ditt bruk där du växte upp. Tänk så mycket som hänt sedan dess Lena! Livet är en evig resa fysiskt och mentalt :-)Tuppen var en roligt film och nu vet jag ju var den spelades in också! Må gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är det speciellt med brukssamhällen och dess gamla kultur. Ett mycket speciellt ställe att bo på.Men visst har det ändrats, men en del lever fortfarande kvar.
      Ha det bra!

  11. Steel city anna skriver:

    Intressant att läsa och så vackert där är! Det drar alltid till i hjärterötterna när jag ser rödmålade trähus. Visst ser de ut att vara väl underhållna, viss skillnad mot liknande orter här.

    • Lena i Wales skriver:

      Kul att du gillar mitt inlägg.
      Precis samma för mej ang rödmålade trähus. Jag kan säja till min familj och vänner, titta ett rödmålat trähus och de fattar naturligtvis ingenting, hi,hi.
      Förstår också så väl vad du menar med underhållet av husen, vilken skillnad i UK och i Sverige!!!

  12. Ping: Mycket SVERIGE och lite WALES | Lena i Wales

Kommentera

