Mycket SVERIGE och lite WALES

Ja, då var jag tillbaka hemma i Wales efter min långa Sverigevistelse…

…det var en underbar tid tillsammans med familj och vänner. Tack till alla som mottog oss med öppna armar och förgyllde vår vistelse! Ingen nämnd, ingen glömd!

Så idag kommer faktiskt detta inlägg att nästan bara handla om Sverige med bara lite från Wales. Många som följer mig undrar kanske om det blev några kanelbullar och räkmackor…

 

…jo, det vill jag lova att det blev, men detta kan man aldrig få för mycket av!

Dessutom bjöds vi på div god mat på våra olika besök…

…som dessa färskpotatis och rädisor direkt från landet. Det är sommarlyx det!!!!…

…vi blev också bjudna på en fantastisk grillafton på Nääs Fabrikers Hotell i Tollered som jag skrev om här. Den gamla fabriken är omgjord till lyxigt hotell med tillhörande restaurang som under sommaren har en mycket god grillbuffé. Man sitter inne i en stor glasveranda och går sedan ut till grillen och beställer det man vill ha, t ex kyckling, revben, oxkött. Sedan finns salladsbuffé inomhus. Ett mycket trevligt koncept!

På detta besök träffade jag också flera gamla bekanta från orten jag ju kommer från. En kvinna hade jag inte sett sedan hon var barn, så det var jättekul att gissa vem hon var, vilket tog en stund att komma underfund med.

Jag önskar att jag kunde beskriva allt gott vi blev bjudna på under våra besöka, men då skulle det aldrig ta slut, så det blev det jag råkade ha bilder på. Tyvärr äter jag ju ofta upp maten innan jag kommer ihåg att jag skulle ta några foton också!

Men var har vi varit?

Första veckorna var vi runt Göteborgstrakten och…

…besökte naturligtvis Göteborg och gjorde en liten båttur över älven och…

…vandrade runt i hamnen. Eftersom detta var tillsammans med ett 3-årigt barnbarn var det liksom inte aktuellt för shopping, men båtar och båttur, det var toppen det!…

Slottskogen var också en populär plats och…

…älgar fick vi också se.

Det var jättekul att vara turist i min gamla hemstad. Mycket har förändrats och det går fort. Som utbildad lokalguide i slutet av 80-talet kan jag verkligen se stora skillnader…

…det blev också ett trevligt besök hos en vän på Särö söder om Göteborg.

Särö är en ort med idag ca 3 000 invånare. Känt för sina gamla sekelskiftsvillor och kungabesök. Det var länge ett semesterparadis för Göteborgs välbeställda grosshandlare och industriidkare. Både Oscar II och Gustav V var vid flera tillfällen på besök här. Hos James Keiller, som tillhörde den välbeställda familjen som bl a grundade skeppsvarvet Götaverken, spelade Gustav V tennis under namnet ”Mr G”. De två är också märkbart utseendemässigt väldigt lika, vilket naturligtvis gav rykten om inofficiellt släktskap…

…mellan Göteborg och Särö gick mellan 1903 och 1965 också en järnväg, Säröbanan. Idag är detta en cykelled. I den gamla stationsbyggnaden vid havet finns idag en restaurang…

…många av de gamla husen på Särö finns fortfarande kvar idag…

…ytterligare en utflykt till havs blev det med hela familjen, till Brännö i Göteborgs södra skärgård. En båttur på ca 20 minuter…

…mest känt för de flesta är säkert Brännö Brygga från Lasse Dahlquist vals ”De’ ä’ dans på Brännö brygga” och dans blev det där med maken. Som tur var vi i det närmaste ensamma och jag sjöng och vi dansade. Inget för den allmänna publiken!…

…Brännö har många gamla fina hus kvar och är inte speciellt kommersiellt. Det finns en affär, ett värdshus och ett café. Lugnt och trevligt och…

…bilfritt. Däremot finns många flakmoppar. Även ett fåtal bilar finns stationerade på ön, bl a en taxi och en varutransportbil.

Detta var bara ett axplock av besök vi gjorde.

Var var jag då den senare hälften av semestern? Om detta, samt annat får UK, kommer på lördag!

Innan jag avslutar från Sverige i detta inlägg har jag 3 statyfrågor. Svårt för de som inte bor nära Göteborg, kanske lättare för de som bor närmare, eller?

  1. Var finns denna staty? Ledtråd : ett ställe där man åker till och från.

2. Var finns denna staty? Ledtråd : I en liten stad som härleder till ett lövträd och sås.

3. Var finns denna staty? Ledtråd : I en ort som har att göra med sytråd.

Lite från Wales och min trädgård

Det var trevligt att komma tillbaka till min trädgård som fortfarande är vacker…

…gladiolusen är också vacker…

…den stora fuchsian är fortfarande stor, ca 2 m i diameter, men har inte så många blommor i år.

Det här inlägget postades i Min trädgård, Sverige. Bokmärk permalänken.

50 kommentarer till Mycket SVERIGE och lite WALES

  1. i Göteborg kan man åka spårvagn eller båt ❤️ och äta räkor. Sonen har färskpotatis på sin lilla balkong.

  2. Steve skriver:

    Det är en härlig Sverigevistelse du haft. Jag står över statyfrågorna.

  3. skåningen skriver:

    Du har haft härlig Sverigevistelse med go mat och träffat vänner!
    SVAR:Jag får testa ett par nätter .
    Ha en bra dag!
    Kram!

  4. Ingrid skriver:

    Det där skulpturerna var inte lätta. Jag letade ett tag, men gav upp.
    Ha det så gott!
    Kram

  5. Geddfish skriver:

    Härligt, när ni fått sugit ur det göttaste ur bästkusten 😀
    Jag gissar lite på statyerna. Nr 1 Landvetter, nr 2 Alingsås och nr 3 Mölnlycke.
    Härligt med din trädgård, alltid kul att komma hem.
    Ha det gott 😀

  6. åsa i åsele skriver:

    Sverige är fantastiskt 🙂 Oftast blir man hemmablind och förstår icke att uppskatta det vi har här hemma, nu när jag läser bloggar som besöker platser i Sverige där jag icke varit eller det var länge sedan så tänker jag att det är inte så illa att bo i Sverige 🙂

    Fina blomster som mötte Dig vid hemkomsten 🙂

  7. Marit Sønstebø skriver:

    Hej Lena!

    Hyggelig med familiebesøk.

    Jeg gjettet riktig på spørsmål nr.3 uten å ha sett hva de andre skrev 🙂
    Min mor sydde mye før, og hadde mange trådsneller som det sto Mölnlycke på. Så det navnet var veldig kjent.

    Ha det fint!

  8. Franska Fikon skriver:

    Oh, Brännö!! Där var jag för 10-talet år sedan som ledare för ett seglarläger! Fantastiskt, även utan dans på bryggan.

  9. bia skriver:

    Åh härliga Göteborg…var alldeles för länge sedan jag hälsade på där. Som du vet har jag ju bott där i några år (8)………..och du , du missade precis mitt nya inlägg ;))……….nu laddar jag för resan på söndag till Kreta !
    Ha det så bra nu !!
    Bia

  10. Ditte skriver:

    Förstår att du haft det bra i Sverige under din vistelse här. Fint att återkomma till gamla platser. Extra mysigt att utflykta tillsammans med barnbarnet. Man ser saker och ting på annorlunda sätt med barn.
    Gerd har redan gissat på de platser där statyerna finns och mina förslag var desamma.
    Skönt att din trädgård hemma i Wales fotfarande står i blom, väldigt vacker.
    Önskar dig fortsatt fina dagar.

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har haft det underbart!
      Barnbarnen förgyller verkligen livet! De är underbara.
      Ni har helt rätt på statyfrågorna.
      Det är fortfarande sommar här i Wales och skolorna börjar inte förrän om några veckor.
      Har haft en mycket trevlig kväll.

  11. Inger skriver:

    Hej Lena, ser att du haft en fin semester i Sverige. Alltid skönt att komma hem till sitt eget, härlig fuchsia i din trädgård.
    Kram

  12. Monica skriver:

    Roligt att se dina foton, längesedan jag var i Göteborg och öarna där i krokarna:-) har fina minnen och det är så vackert. Var det in Gustav V hus man sålde igen för ett tag sen? Tyckte jag såg det hos mäklare. Och släkten verkar ha varit stor;-). Ha det fortsatt fint i din vackra trädgård, roligt att komma hem till sitt också.

    • Lena i Wales skriver:

      Göteborgs skärgård är verkligen fin och staden också för den delen.
      Vet inget om huset och försäljning, men det är mycket möjligt.
      Hemma bara några dagar, imorron bär det av igen, jobbet väntar.

  13. Madre mía, Lena! Vilken fuchsia du har! Och den vackra höstanenmonen går inte av för hackor den heller!

    Mmmmm… kanelbullar och räkmackor! Blev så glad när jag faktiskt hittade djupfrysta räkor på Lidl som smakar svenskt. Har stoppat i frysen. Och så håller jag på att ladda inför att baka lite bullar. Man måste ta sats i värmen.

  14. eva g skriver:

    Hej Lena, det gällde att ha en anteckningsbok för att hålla reda på alla platser du besökte plus allt gott du ätit och vilka du träffat, hi hi . . .
    Så härligt du haft det och jag förmodar att vädret också varit bra, visserligen behöver inte solen steka men lite lagom av allt blir oftast bäst.
    Då är Sverige borta för dig och Wales är hemma och borta är ju bra men hemma bäst eller hur.
    Jisses vilken mastodont fuchsia du har i din trädgård, grattis till den.
    Må så gott, kram/ Eva

  15. Irene Kårlin skriver:

    Hej Lena, tittar in här efter att jag har sett dina inlägg på instagram. Ett härligt och fint inlägg du har gjort. Intressant att du berättar fakta om de platser du har besökt här i Göteborgstrakten. På Brännö har de en gång om året, i början av juli tror jag att det är, loppmarknad som sträcker sig genom ön.
    Hälsningar Irene

  16. sockenvagenssota skriver:

    Du ser ut att ha haft det trevlig, räkmackor, bullar och Slottsskogen samt umgänge med nära å kära, bättre blir det inte! Kram

  17. Kattis skriver:

    Låter som många härliga utflykter i Sverige och vackra bilder!☺ dock går jag bet på alla statyer…har endast besökt Gbg 2 gånger och båda gångerna var många år sedan.
    Välkommen hem igen till Wales och din fina trädgård!

  18. Anette skriver:

    Det gäller att passa på när man är hemma i Sverige. Att träffa så många vänner man hinner och äta svensk mat är tvunget.
    Du verkar ha hunnit med en hel del och kanske är det skönt att vara tillbaka i Wales.
    Statyerna får jag hoppa över, har inte en susning.

  19. Anne-Marie skriver:

    Du ser ut att ha haft det fint i Sverige.
    God mat också.
    Men så spännande med Särö. Min familj blev goda vänner med en Keiller som bodde i Villa Gövik. Det var till den villan kungen (Gustav V) kom när det begav sig.
    Trevligt med din trädgård som blommar. Här det sönderbränt.
    Ha det bra!

  20. Du verkar ha haft extra trevligt denna gång under ditt återbesök i ditt gamla hemland. Jag hade gärna besökt Brännö.
    Kram Bosse

  21. Tomtan skriver:

    Det är inte så dumt gamla Sverige heller 😀

  22. Veiken skriver:

    Jag förstår att du har haft en fin vistelse i ditt gamla hemland. Här på Västkusten har det varit hyfsat väder, något kallt kanske!
    Jag börjar bakifrån med statyerna. Mölnlycke sytråd. Alltså blir svaret Mölnlycke.
    Landvettervargen har jag gått förbi några gånger.
    Mittenbilden blir en gissning. Det finns Al och Sås i Alingsås. Så får det bli!

  23. Titti skriver:

    Ser ut som ni har haft en skön vistelse här 🙂 Men det måste vara skönt att vara tillbaka…
    Härlig bildkavalkad du bjuder på!
    Kram från Titti

  24. Barbro S skriver:

    Så roligt att höra ifrån dig igen. Jag har haft bloggvila mest hela sommaren, knappt skrivit något och inte läst någon annans blogg heller, men nu är det dags igen. Så trevligt att få läsa om allt gott du ätit och vilka härliga utflykter du gjort. Några statyer känner jag inte men häftiga att se var de ändå :). Ha det så gott!

  25. Christine - 29° skriver:

    Låter som en riktigt bra tid i Sverige. Så härligt. 🙂

Kommentera

