MONMOUTH 21 – MILITÄRMUSEUM

Fortfarande befinner jag mig i norra Wales och jobbar som guide för en svensk grupp, men snart är jag på väg hem. Som jag skrev i onsdags bor vi i Llandudno och gör därifrån olika utflykter.

 

Detta inlägg är inlagt innan jag for och är fortsättning av serien om min hemstad Monmouth.

Monmouth 21 – The Regimental Museum

Sluta INTE läsa om ni tror att ni inte är intresserade av militärhistoria, för det handlar om mycket annat också!

Muséet ligger i flygeln av The Great Castle House bredvid Monmouth Castle.

Monmouth Regiment är en av de äldsta i GB. Det grundades på 1530-talet i samband med att Henry VIII gjorde landet protestantiskt och förstörde alla kloster. På samma gång ville man ta ut skatt av walesarna och till detta behövdes ofta militär styrka. Men militären på denna tid agerade också som polis. Så denna militärpolis agerade både på hemmaplan och i krig i andra länder…

dscf6962

… i entrén möts man av skylten där det står Royal Monmouthshire Royal Engineers, vilka jag skrev om i avsnittet om The Great Castle House och ovanför en kunglig krona. Under hänger en del av en uniform…

dscf6964

…fler vackra uniformer visas upp…

dscf6973

…liksom diverse gevär…

dscf6965

…den lilla gården bakom muséet är som i oas, lummig och grön. Innan för många träd vuxit upp hade man en fantastisk utsikt över floden Monnow härifrån, men numera kan man inte se någon utsikt alls, väldigt synd!…

dscf6968

…men en osa är det verkligen. Också med små bänkar här och där, samt tyvärr också en del bråte liggande som ingen orkat ta upp…

dscf6969

…på väggarna finns bilder om svunna tider och all historia som hänt här genom åren…

dscf6963

…väl inne i muséet igen så finns det många gamla foton på väggarna, som t ex detta av när prins Charles var på besök på regementet bredvid…

dscf6979

…detta foto visar en parad på esplanaden framför regementet, hästar och militärer uppradade i snörräta led…

dscf6980

…här sitter och står höga militärer vid trappan till huset.

Under 1:a världskriget skickades från detta regemente 76 officerare och 2 113 soldater medan fler tränades på hemmaplan.

Under 2:a världskriget sändes härifrån många över till Frankrike. Först till Dunkerque i maj 1940 där de allierade gjorde ett misslyckat försök att landstiga i Frankrike och sedan vid invasionen av Normandie i juni 1944. Första invasionsdagen var 6 juni, idag Sveriges nationaldag…

dscf6989

…så kom Falklandskriget 1982 då Argentina invaderade Falklandsöarna som tillhörde UK och ligger söder om Argentina. Man kan kanske som svensk undra vad britterna egentligen hade där att göra, men så tänker definitivt inte britterna själva. Det är stor skillnad att komma från fredliga Sverige där vi egentligen inte har varit i strid på drygt 200 år till ett land som ständigt lägger sig i alla krig både lite här och där i världen. Kanske kan detta kallas kulturkrock?!?!

Falklandskriget började med den argentinska invasionen av Falklandsöarna 2 april 1982 och slutade efter 74 dagar den 14 juni med argentinsk kapitulation. Resultatet blev 907 döda varav 255 brittiska och 649 argentinska soldater, sjömän och flygare, samt 3 civila lokalbor.

Som en liten kuriosa i dessa trista händelser så bestämde den argentinska militärmyndigheten direkt efter invasionen att man omedelbart skulle införa högertrafik. Som protest mot detta fortsatte falklandsborna köra på vänster sida. Vilket kaos det måste varit på vägarna, argentinarna körande högertrafik och falklandsborna vänstertrafik! Men man kunde ju  å andra sidan direkt i trafiken se vilken nation som fanns i fordonet! Vänstertrafik återinfördes direkt efter krigets slut.

Muséet kan ibland vara lite gammaldags och mossigt, men med en viss charm. Det är svårt att se på bilden ovan, men all text är maskinskriven. Vad betyder det frågar sig de yngre läsarna? Jo, ni ska veta att innan datorerna fanns det mekaniska skrivmaskiner där man hårt fick trycka ner varje tangent och med en metallarm vid sidan byta rad. Inte heller kunde man sudda det man skrev fel, så man var tvungen att lära sig att skriva korrekt direkt! Från stenåldern? Nej, från slutet av 1900-talet!!!…

dscf6992

…så var det också om kriget i Irak, ännu en sorglig historia.

Till Irakkriget som startade i mars 2003 skickades från Monmouth regemente i början av kriget 44 män, sedan kom ytterligare 172. Dessa män kom att tillhöra olika enheter inom den brittiska armén i Irak, bl a elektriker, medicintekniker och signalister.

De var ingenjörer som inte var aktiva krigare.

Muséet drivs av frivilliga och är öppet för allmänheten.

Jag önskar er alla en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i Historia, Monmouth. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till MONMOUTH 21 – MILITÄRMUSEUM

  1. som Engelska Antikrundan, en sån gård skulle man ha…

  2. Härliga små gröna oaser, älskar lummigheten!
    En fin helg till dig!

    Kram Jenny

  3. Tove Olberg skriver:

    Ja, då jag läste hela Lena 🙂 och fick med mig kurioserna som högervänster-trafik och skrivmaskinstiden – Hade maskinskrivning i skolan då jag gick handel.okontorslinjen, blev underkänt i hastigheten – hade en liten skrivmaskin privat och tipp-ex så till slut var det hål i skriften 🙂
    Uniformerna var fina och färgrika – kanske något för dagens soldater i fredsbevaarnde syfte?
    Trevlig helg!

  4. Marina skriver:

    Lite intressant det där med protesten om att fortsätta köra på vänster sida trots införandet av högertrafik…undrar vad som skulle hända om vi lydiga venskar skulle göra något liknade 😉

  5. Steve skriver:

    Utan vår militärhistoria skulle jag kanske inte suttit här. Men, det är inget jag känner för att grotta ner mig i.

  6. åsa i åsele skriver:

    Falklandskriget kommer jag så väl ihåg, lite skum protest att införa högertrafik.

  7. Ama de casa skriver:

    Falklandskriget uppdaterade jag mig lite på då när vi besökte Falklandsöarna på vår förra kryssning. Fast om sanningen ska fram så intresserade jag mig mest för pingvinerna på den ön 🙂

  8. Ditte skriver:

    Jag läste också hela…Och här skulle jag av flera olika anledningar vilja göra ett besök. Min pappa var ju delvist stationerad och helt utbildad i Storbritannien, mest Skottland och tillhörde något som hette SOE och var med vid landstigningen i Normendie den 6/6-1944.
    Men jag gillar historia och hade nog tillbringat lång tid här på museét.
    Tack för fin info med bilder.

    • Lena i Wales skriver:

      En intressant och annorlunda plats. Har inte varit där, men spännande, om inte historiskt sett.
      Museet är väl värt ett besök även om man inte är militärt intresserad, mycket historia.
      Jag kommer att maila dej snart.

  9. Jag ha vari slö slapp lat och likgiltig en längre tid, så det har varit stopp på kommentarerna och även på egna inlägg.

    Kram/Gilla

  10. Det såg lockande och spännande ut. Många fina foton. Du får ha det så bra på ledigheten och unna dig något trevligt för dricksen.
    Kram Bosse

Kommentera

