WALES, MONMOUTH 24 – KYRKOGÅRDEN och SPANIEN KYRKOGÅRDAR

Idag är det Allhelgonadagen och helgdag här i Spanien, men inte i UK, där är det en vanlig vardag och inte firas alls. Jag trodde det var helgdag i Sverige idag, men kände mig lite osäker och tittade på nätet och det verkar inte alls vara helgdag idag, utan Allhelgonadagen är flyttad till lördag. Hoppas denna information stämmer.

Så idag tyckte jag att det kunde vara lämpligt att visa like olika kyrkogårdar i både Wales och Spanien. Stor skillnad mellan dessa och Sverige.

Wales, Monmouth 24 – kyrkogården

Kyrkogården kom till 1852 efter att det börjat bli trångt på den gamla kyrkogården vid St Mary’s Church i centrum av min hemstad Monmouth. Den ligger i utkanten av staden på en kulle med vacker utsikt över nejden.

Idag är den på 2,8 ha, men den var betydligt mindre när den grundades. Under årens lopp har man byggt ut, men p g a platsbrist stängdes den för nya gravar 2012. Det ser fortfarande ut att finnas gott om plats, men jag tror att det är mark där de fattigas gravar en gång fanns och de var omarkerade…

…det ser inte riktigt likadant ut på en brittisk kyrkogård som på en svensk…

…här är gräset slagit…

…men inte så överallt på kyrkogården. Ibland är gräset så högt att man knappt kan komma fram. När min blivande svärmor besökte mig i Sverige för många år sedan tog jag henne till en söta gamla träkyrkan i Hedared mellan Alingsås och Borås. Hon tyckte mycket om kyrkan, men mest fascinerad var hon över den vackra kyrkogården, vilket jag inte riktigt förstod. En annan dag åkte vi till min familjegrav på en liten helt vanlig kyrkogård vid en helt vanlig kyrka. Hon undrade då om denna kyrka också var en turistattraktion. Nej, bara en vanlig kyrka med en vanlig kyrkogård. Vad hon var förundrad över var hur välskött den var. Hon hade trott att den i Hedered var så fin för att det var en turistattraktion. När man ser en brittisk kyrkogård förstår man hennes tankar bättre…

…här finns halvvälta gamla gravstenar…

…en del så illa att man av säkerhetsskäl har stagat upp den och satt en skylt på dem att om inget görs åt denna kommer stenen att tas bort…

…en del stenar är helt fallna och…

..en del bara lite på sniskan…

…mitt bland allt detta finns också gamla, vackra stenar och…

…några Celtic Cross, keltiska kors, är en symbol som kombinerar ett kors med en cirkel som omsluter dess skärningspunkt. Det har länge använts som symbol för keltisk kristendom. Keltiska korset kommer ursprungligen från solkorset, som användes av kelter i England och Wales ca 1 000 f Kr.

Det blev på nytt modernt i mitten av 1800-talet, som en symbol för keltisk identitet. Finns också som symbol på många smycken här. Även idrottsklubbar i Irland använder det.

Tyvärr verkar det som också symbolen har tagits som symbol för nynazism och andra hemska rörelser.

För mig står det som en symbol för keltisk kultur!!!…

.

F d kapell, stängt 1969, men restaurerat och är idag ett genalogiskt centrum, vilket jag tror innebär någon slags bokföring för att hitta anhöriga, men vet inte exakt.

En del tycker kanske att detta inlägg är makabert, men jag tycker att kyrkogårdar generellt i olika länder säjer ganska mycket om samhället och klimatet man lever i. Här i UK är ju mycket lite hipp som happ, precis som på kyrkogårdarna, ingen riktig ordning någonstans.

Här finns inte heller någon kyrkogårdsförvaltning som sköter om gravar. Ofta gäller regeln, betalar man får man ofta något, betalar man inte får man inget och detta är kanske ett belysande exempel.

Spanien – kyrkogårdar

Kyrkogårdar i Spanien skiljer sig mycket från både de i Sverige och i UK. Ofta är de en hög vitkalkad mur runt kyrkogården…

…ibland med en vacker järngrind i entrén…

 

…så annorlunda mot våra svenska. Här gräver man inte ner i jorden, utan bygger uppe på varandra…

…alla blommor är inte äkta, utan många är av plastliknande material, men färggrant och fint ser det ut. Dessutom är de ofta väldigt välskötta, inte lika mycket att sköta som i Sverige…

…ibland finns det också bilder på den bortgångne bland blommorna.

Vid Allhelgonadagen, Dia de Todos los Santos, sätts mycket krysantemum vid gravarna och man ser stora familjer vallfärda till kyrkogårdarna.

Jag vill önska er alla en trevlig och lugn helgdag!

Det här inlägget postades i Monmouth, Spanien. Bokmärk permalänken.

47 kommentarer till WALES, MONMOUTH 24 – KYRKOGÅRDEN och SPANIEN KYRKOGÅRDAR

  1. Märtha skriver:

    Ja, visst är det skillnad… Någon sade en gång att det handlar om kyrkoskatt. Den kyrkoskatt vi betalar här räcker inte på långt när till för att upprätthålla gravplatserna, men snygga är de i varje fall. Och intressanta att vandra i. En av mina bloggvänner, finsk, funderade på att börja skriva en ”begravningsplatsblogg”, eftersom det finns så mycket att se på och berätta om dem. Och Allhelgona är flyttad till veckoslutet även här. Varje år är det ”requiem-konsert” för min kära man, ibland med en kör, ibland med en annan. Nu har manskören samlat in förstärkning och ger Mozarts Requiem på tre platser, börjande i kväll. Med stjärnsolister. Skall bli intressant.

    • Lena i Wales skriver:

      Visst säjer kyrkogårdar mycket om livet i landet.
      Kyrkoskatten går nog till de s k allmänna utrymmena i Sverige, men inte till själva graven, där får man betala för skötseln.
      Njut av konserten!

  2. Ingrid skriver:

    Det är intressant det där med kyrkogårdar. Jag tror inte att jag har besökt någon i England, men i Spanien, Italien, Cypern m fl länder har vi varit på kyrkogårdar och tittat. Och du har så rätt, Alla Helgons dag är på lördag!
    Ha en fin Allhelgonhelg!
    Kram, Ingrid

  3. skåningen skriver:

    Numera är det inte många som har gravstenar .Det finns så fina minneslundar!
    S…..Det är bra att barn och ungdomar har någonstans att vara och att göranär det är höstlov
    Ha en bra dag!
    Kram!

  4. Vilka kontraster! Intressant!

    Kram Jenny

  5. Trots att gubben och jag inte är religösa så tycker vi faktiskt om att både besöka vackra kyrkor och gravplatser. Den mest spännande och mest annorlunda var en i Los Angeles där allt var otroligt välskött och – som allt annat där – jättestort och påkostat. Vi gick faktiskt runt i flera timmar och läste på gravstenar – för det låg en massa kändisar där förstås. I Storbrittanien har vi varit på en hel del, men då har det varit på landet, aldrig i någon storstad. Men vackra och mycket rofyllda har dom varit, även om dom inte varit lika välskötta som dom i Sverige.
    Hörde på radion för ett tag sen att dom skulle börja med såna här begravningsplatser på höjden här i Sverige någonstans. Kommer dock inte ihåg var…..
    KRAM
    Susie

  6. wiolettan skriver:

    Alla Helgons dag är på lördag, här i Sverige, som då är en helgdag, röd dag. Så du trodde rätt.
    Det är intressant att se dina olika bilder ifrån olika kyrkogårdar. Så det ser ut på vissa.
    Här hos oss är det ju verkligen prydligt och fint på kyrkogårdarna och gravarna fint smyckade, för det mesta.
    I Spanien var det en enorm skillnad. Det ser vackert och fint ut. Tänk så annorlunda,
    Lärorikt att få en inblick i hur det kan vara på olika platser i Europa.
    Trevlig helg önskar jag dig.
    Kram!

  7. Marit Sønstebø skriver:

    Flotte kirkegårder! Jeg synes det er litt trist at gresset ikke blir klippet når en først har en kirkegård. De keltiske korsene er så vakre!
    Ha en fin dag!

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är det trist att kyrkogårdarna i UK inte sköts, men ingen tycks bry sig om detta, det kostar ju pengar med underhåll.
      Jag gillar också de keltiska korsen, något speciellt med dem.

  8. torrebloggen skriver:

    Hej Lena! Tack detsamma!
    Jag satt precis och läste din blogg och jag visste faktiskt inte att det sätts upp så mycket krysantemum vid gravarna här i Spanien. Det var därför som man såg så många av dessa blommor på handelsträdgården och i kinesbutiken förra veckan. Här i Torre har kommunen ställt upp med gratisbussar till kyrkogården(både igår och idag) som ska vara väldigt vacker sägs det.
    Ja i Sverige är Allhelgonadagen nu på lördag.
    Ha en bra helgdag idag!
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      En mycket speciell dag för spanjorerna. Fint det där med gratisbussar så alla kan ta tillgång till kyrkogården eftersom det betyder så mycket för så många.
      Ja, rörigt det där med helgdagar både i UK och i Sverige.
      Kram!

  9. RosMarie Danielsson skriver:

    Intressant det där med kyrkogårdar och gravplatser. Med en kyrkvärd, en kyrkogårdsarbetare, en fd kyrkogårdsarbetare och en kyrkvaktmästare i familjen har jag ju lite insyn i det hela för vår del i Sverige. Intressant är också hur människor i dag tänjer på gamla traditioner gällande både begravningar och utsmyckning av gravplatserna och förnyar efter egna tankar. Här är säkerhetstänket stort och alla kyrkogårdar är översynta efter en olycka för några år sedan när ett barn blev skadat av en fallande gravsten. I morgon ska jag lägga en dekoration på mina föräldrars grav och tända ljus.
    Ha en fin helg!
    Kram RosMarie

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är det intressant med kyrkogårdar, säjer så mycket om landet.
      Intressant med all din kunskap kring kyrkogårdar och dess skötsel.
      Health and Safety har kommit in till kyrkogårdarna i UK också, på gott och ont.
      Jag önskar nu att jag också kunde besöka min föräldrars grav, men avståndet är för långt i mil räknat, men inte i mitt hjärta.
      Ha det bra!

  10. Kyrkogårdar är riktigt intressanta att besöka! Fascinerande hur olika de är utformade, från enklast tänkbara till pompösa monument! Allhelgonadagen infaller först på lördag, då kommer många gravar att vara dekorerade med blommor och tända ljus.
    Ha det gott!

  11. Ami skriver:

    Visst är kyrkogårdarna vackrare här i Spanien än i Sverige! Jag gillar det ljusa och vitkalkade. Och även att de bygger på höjden!
    Ha en fin kväll!

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är kyrkogårdarna här i Spanien vackra, så annorlunda mot i Sverige, även om jag tycker de är vackra där också, fast på ett annat sätt.
      Har en fin kväll och hoppas du har det samma!

  12. Ama de casa skriver:

    Jag tycker dom är fina, kyrkogårdarna i Spanien. Men även dom i Sverige är rofyllda att ströva igenom. Intressant att se alla titlar där som användes förr i tiden.
    Ha en skön helgdagskväll!

  13. Barbro S skriver:

    Mycket intressant att läsa om och se dina bilder. Ja, våra kyrkogårdar är mycket finare :). Nu till helgen ska vi tända ljus och lyktor på gravarna så det blir ännu finare i mörkret. Jag gör det redan på fredag eftermiddag så ljusen kan brinna hela helgen. De spanska kyrkogårdarna är fina, vackert med färgglada blommor mot det vita.

  14. Monica skriver:

    Intressant med kyrkogårdar och vackert är det att vandra runt och se all historia, finns väldigt många vackra gravstenar på kyrkogårdarna i Storbritannien och de får stå kvar på ett annat sätt än här, här är det lite väl bråttom ibland. Roligt att se dina foton från Spanien också, hur man vördar och vårdar. Många kyrkogårdar är väldigt välskötta här i Sverige men det varierar en del och känns som att det blir lite mer eftersatt här hemma också.
    Tänker på att många i min ålder lämnat skötseln till kyrkan när det gäller föräldrarnas gravar och då blir det samma blommor på alla:-)
    Ha det fortsatt bra Lena i November!

  15. Veiken skriver:

    Det är precis som i de andra kommentarerna – både rofyllt och trevligt med kyrkogårdar i olika kulturer.
    Hedareds stavkyrka är Sveriges enda bevarade medeltida stavkyrka. Kyrkan byggdes i början av 1500-talet. Det är nog lite av en turistattraktion däruppe tror jag!

    • Lena i Wales skriver:

      Vad du vet om Hedared!
      Ja, det är lite turistattraktion där, finns kanske inte heller så mycket annat att visa.
      Ha en bra dag!

      • Veiken skriver:

        Jajemen! Min svärmor eller om det var svärfar hade släkt i Hedared! John och Elsa hette dom. Då skulle vi ungdomar få lite kultur och åka till kyrkan när vi hälsade på. Dom var väl stolta över den!Den är fin, men det är länge sedan jag var där! .:)

  16. bia skriver:

    Verkligen passande att se kyrkogårdar just nu, hihi…apropå Alla helgons helg ;)…
    Det finns många vackra kyrkogårdar.,I närheten där vi bor finns två st. nära kyrkor en ser jag från fönstret, men där finns inga gravar. En annan ligger en bit här ifrån och där finns många gravar…det är en stor kyrkogård ;))…där finns även en minneslund !…och på fredag tänder vi ljus på gravarna ;)…eller i lundarna, som jag ska göra.
    Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Det var med tanke på Allhelgoadagen som artikeln kom till.
      Det blir säkert vackert på de svenska kyrkogårdarna på fredag och lördag. Saknar att kunna besöka mina nära och kära.
      Kram!

  17. Så olika gravgårdarna kan se ut, den i Spanien var någonting nytt för mig, intressant.
    I Finland firas All helgons dag 4.11
    Ha en bra dag!

  18. Marina skriver:

    Jag vet inte riktigt vad det beror på, men det där med att vandra omkring på en kyrkogård är väldigt spännande…

  19. Kattis skriver:

    Visste att det var skillnad men inte att det var så stor skillnad, trodde nog det var lite mer välskött även i UK… Nere i Medelhavet förundras jag alltid av de vackra kyrkogårdarna med all vit sten osv!😀

  20. Anita skriver:

    Oj, en väldig skillnad mot kyrkogårdarna i Sverige. Men även här är det noga med gravstenarna. Det hände en tragisk olycka med ett barn som omkom för några år sedan då hon fick en gravsten över sig och sedan dess så kollas alla gravstenar noga. Om det finns minsta risk att stenen kan rasa läggs den ner. På lördag har vi allhelgonadagen här men vi kommer att tända ljus redan imorgon. På lördag åker vi och lägger dit kransar och tänder ljus igen. Då besöker vi även minneslunden och tänder ljus för de nära och kära som inte har någon grav vi kan besöka.Det är så stämningsfullt när alla ljus tänds.

  21. Ditte skriver:

    Trist med de gamla keltiska symboler som nu tagits över av nazistiska grupper. Verkligen illa!
    Intressant att se skillnaderna mellan olika kyrkogårdar i olika länder. Och visst är det ofta så att svenska kyrkogårdar är välskötta och välordnade.
    Jga brukar titta på kyrkogårdar när jag besöker olika länder och i många asiatiska länder finns det ju inga.
    På lördag är det Allhelgonadagen här och för mig blir det en tur då till ktrkogården.
    Ha det gott!

  22. Anette skriver:

    Jag tycker att de är vackra kyrkogårdarna som inte är så välskötta. Jag tycker inte att det stör när det är lite skruttig, känslan av det förgångna förstärks. Besökte en utan för Dublin för ett antal år sedan och strosade runt där länge. Jag trodde att platsen var urgammal men så var det inte.

  23. Christina skriver:

    Här har det inte varit något större Halloweenståhej… men imorgon blir det nog en sväng till kyrkogården med några blommor och ljus…
    Hoppas att du får en underbar helg!

    Kram Christina

Kommentera

