WALES – TENBY 4, Lifeboat och hamnen och SPANIEN, mat

Jag är kvar i Spanien ett tag till så min vana torgen blir det en blandning av Wales och Spanien igen.

Wales – Tenby 4,

Lifeboat Station

Livbåtsstation har funnits i Tenby sedan 1852…

…det har varit tre olika byggnader på ung samma plats. Detta är den andra i raden. Idag privatbostad. Vilket läge!!!! Kanske inte till allas smak, men bara sååå gillar huset!…

…där den gamla victorianska piren en gång låg finns den nuvarande livbåtstationen sedan 2005…

  

…idag finns här två livbåtar. Den största livbåten som kan gå långt ut till havs i stort sett alla väder heter Haydn Miller, efter lantbrukaren i närheten som donerad £3 milj till Lifeboat i sitt testamente. Det är denna som visas på bilderna ovan. Den mindre heter Georgina Taylor.

Den första Lifeboat Station i UK grundades 1776 i Liverpool…

…denna bild är tagen av ett foto som finns i besökscentrat. Vilken action när de ska rycka ut och åka ner för rampen.

RNLI

RNLI = Royal National Lifeboat Institution, är en charity, alltså en välgörenhetsorganisation som inte är knuten till staten, utan beroende av donationer. Ofta ser man deras bössor i affärer och ofta lägger jag lite växel i dem. Detta med bössor vid kassor är väldigt vanligt i UK och nästan alla affärer har en bössa till någon av dem vald välgörenhetsorganisation kedjad fast vid kassan. Här är det ju vanligare att betala med pengar än i Sverige, där många betalar med kort. Swish finns inte här, men checkar används fortfarande. Ja, vi ligger lite efter med ganska många saker här. Vissa affärer här tar inte kort om beloppet understiger £ 10 och vissa i Sverige inte pengar, bara kort. Konstigt för mig! Så ofta blir det lite småmynt över här och istället för att öppna plånboken igen åker slantarna ner i välgörenhetsbössan. Och denna organisation stödjer jag gärna. Behovet av välgörenhetsorganisationer är också mycket större här där inte staten står för allt.

Kostnaden för att driva Lifeboat Stations i UK är ca £ 168 milj/år. Många i besättningen är frivilliga, men det finns även några fast anställda. Ungefär som borgarbrandkår fungerade i Sverige förr.

I UK finns även Coastguard som är statligt, men mer av militär art och ser också till landets gränser. De kan också i nödsituationer sättas in och har även helikoptrar, men vanligtvis är det RNLI som rycker ut.

En fråga till er: Finns det något liknande Lifeboat Stations byggd på frivillighet i Sverige? Eller hur funkar det?

Hamnen

Hamnen vid ebb.

På 1300- och 1400-talen var Tenby en rik stad genom handeln till sjöss.

Från Frankrike, Spanien och Portugal kom vin ,salt, vinäger och frukter som plommon och russin. De första citrusfrukterna som kom till Wales kom via Tenby i mitten av 1500-talet.

Från Irland kom bl a hästar, hundar, timmer och lin.

Från Tenby exporterades fisk, ostron, ull och kol…

…längs Pembrokes kust fanns också gott om pirater och smugglare. De gick inte in i Tenbys hamn p g a skatterna man behövde betala på varorna. Istället rörde de sig längs hela kusten och var ofta svårfångade. Det smugglades mycket sprit och cigaretter, men också ljus, smör och salt. Den med kände smugglaren var den lokale piraten John Paul Jones, namnet välkänt fortfarande i området.

Fortsättning från Tenby kommer senare!

Spanien – mat

I lördags var vi på ett mycket spännande ställe!…

…ja, IKEA i Málaga, förstås. Tomhänt kan man ju aldrig komma ut ur IKEA, så det blev några ljus och servetter, vilket jag verkligen, verkligen behövde!!!…

…och en lördagskvällslyxmiddag! Köttbullar, potatismos, brunsås och lingonsylt. inte illa det. Jag önskade extra mycket sås och lingonsylt, så mannen som lade upp maten fick jobba lite extra med mig, tills jag blev nöjd, men han fick sig också ett gott skratt på kuppen. Trodde nog jag var tokig, men vad gör det. Efterrätten var förstås Dajmtårta…

Men kolla in vad mannen har tagit! Köttbullar med pommes frites! Helgerån, men är man engelsman så är man. Dessutom gör han det också på pin kiv för att reta mig, han vet hur illa jag tycker om denna kombination. Egentligen tycker jag det ska vara kokt potatis till, men potatismos är i alla fall bättre än pommes!

Jag blev lite besviken när de inte hade lingondryck i sina kranar, men det stod blueberry på en och det tänkte jag jag måste smak och naturligtvis var det lingondryck! Här i Spanien serverar de också vin på IKEA, men vad är det emot ett glas lingondryck!

Det är konstigt det där med smaker. Barndomssmakerna sitter kvar hur man än gör och som utlandssvensk längtar jag ibland efter de gamla smakerna. Detta innebär inte att jag bara äter svensk mat, faktiskt väldigt sällan, men ibland är det gott…

…i Spanien blir det mycket grönsaker och…

…fisk och…

..och små tapas…

…i söndags tidig kväll blev det paella på en strandbar. Min vana trogen hade jag nästan ätit upp allt innan jag kom på att ta ett kort, så detta är en gammal bild från samma restaurang!

Det här inlägget postades i Besökta platser, Mat och dryck, Spanien. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till WALES – TENBY 4, Lifeboat och hamnen och SPANIEN, mat

  1. åsa i åsele skriver:

    Vad jag vet finns det ingen frivillig räddningskår, något ideellt arbete som sådant tror jag inte det finns, i alla fall inte här omkring. däremot så har vi en deltidsbrandkår/räddningstjänst avlönad av kommun/staten.
    Här har kylan nu kommit minus 12.5 och det känns kallt.

  2. Tina skriver:

    Mamma Mia pommes till våra kära älskade köttbullar😭

  3. Tina skriver:

    Vi är en ideell förening som räddar liv till sjöss

    Sjöräddningssällskapet startades av eldsjälar för över 100 år sedan. Och så är det fortfarande. Alla räddningsbåtar har frivillig besättning som är beredd att ställa upp dygnet runt, året om. Vi står för 70 procent av sjöräddningen i Sverige, utan bidrag från staten. Hela verksamheten bygger på gåvor, medlemskap och ideella insatser.

  4. Olof Hjorthage skriver:

    Här i Sverige finns sjöräddningssällskapet som delvis drivs med bidrag från allmänheten och som hjälper fritidsbåtsägare som får problem på sjön.

  5. Steel city anna skriver:

    Vin låter spännande på ikea 🙂 här har jag sett öl och cider iallafall. Det var inga små mängder gräddsås du fick 🙂 minns ikea på Lanzarote när de serverade köttbullarna med sånna där extremt salta potatisar. Det var ingen hit direkt.

  6. wiolettan skriver:

    Jag känner en kille som är med i sjöräddningssällskapet som det heter. De jobbar frivilligt och rycker ut då det behövs, utan ersättning. Nu har jag inte haft kontakt med honom på flera år, så jag vet inte om han jobbar kvar. Men han kunde verkligen berätta om riktigt tuffa räddningar.
    Att åka ner för den rampen som du visar verkar häftigt.
    Byggnaden med röda taket är verkligen annorlunda. Kan tänka mig att bo i ett sån´t hus, men inte läget.
    Vackra bilder.
    Köttbullar med brun sås och potatismos, det kan vara gott. Lingonsylten sätter ju också piff på det hela.
    Svenska flaggan syns på bilden också.
    Ha det bra.
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för din kommentar ang Sjöräddningssällskapet, intressant.
      Jag skulle vilja åka ner för den rampen, men inte vidare ut på sjön, blir lätt sjösjuk, men gillar fart.
      Älskar köttbullar, potatis(mos), sås och lingon, nam,nam!
      Sköt om dej!

  7. Ingrid skriver:

    IKEA kan man alltid lita på om längtan efter köttbullar blir alltför stor.
    Så skönt det måste vara att bo i Spanien nu när det är grått och blött, för jag antar att det är så i Wales också den här årstiden.
    Kram, Ingrid

  8. Karin Eklund skriver:

    Jag har läst flera inlägg på rad nu, Lena, äntligen! Jag har varit lite grann Internetfrånkopplad och blir så ett tag till men försöker titta in lite här och där nu och då.
    Köttbullar och pommes, nej, nej och ha,ha…förstår att han tycker om att retas med dig. Men det är kanske hur gott som helst när det kommer till kritan.
    Ha det gott där söderut….snart kommer vi åt det hållet vi också. Tiden rinner iväg

  9. Märtha skriver:

    Landkrabban skriver, känner inte till något om sjöräddning här i Finland – en av mina tidigare jobbkompisar, gift med en lots, ägnade sig åt en förening som hette Livbojen, och någon sorts sjöräddning (eller understödande verksamhet) är det troligen. Köttbullar är ju synnerligen vanligt här också (även på IKEA), för några dagar sen gjorde jag sådana, av hjort. I smeten blandar jag in vår härliga chilisås, med tropiska frukter som bas. Stark och smaklig!

Kommentera

