WALES – SKOGSPROMENAD och KUNGLIGT BRÖLLOP

Min tur i norra Wales med svenskar är slut och jag kom hem sent i fredags kväll.

Vilket väder de hade! Mängder med sol och lite blåst emellanåt. Helt fantastiskt!

Vi har haft fint väder under en lång tid här, vilket är ovanligt, och det fina vädret ska fortsätta.

Detta inlägg är inlagt igår, eftersom jag är någon annanstans idag. Var? Ja, det får ni reda på på lördag, men det är inte till ett ställe jag åker så ofta och det jag ska titta på har jag aldrig sett förut! Fritid, inte jobb!

En skogspromenad

Innan jag åkte iväg på min Walesresa tog vi en promenad i omgivningen. Vi gick genom skogen upp mot kullens topp…

… det var en solig och vacker förmiddag och…

…det var riktigt trollskt och magiskt med de mossbeklädda stenblocken som funnits där i tusentals år…

…på vägen upp mot toppen finns detta plakat som visar en vacker bild av hur det såg ut i början av 1800-talet, under den romantiska eran. Hur de rika kom upp hit för att beundra den vackra utsikten över de walesiska kullarna och kanske ha en liten picnic…

…detta är utsikten idag. Man ser inget! Detta tycker jag är mycket tråkigt att man låtit det växa vilt av sly, inte vackra ekar, bara sly. Detta är lite av ett problem här. Vi har så få skogar, så varje träd ska bevaras. Bra för dem som vill krama dem, men tråkigt för oss andra som missar en vacker utsikt och många kramare har jag inte sett där heller…

…träden växer efter sin egen vilja och bildar unika formationer…

…uppe på toppen av kullen är utsikten fantastisk. Här har man lyckats öppna upp så man kan se något, men åt kanterna finns många träd som tar bort utsikten. Detta område kallas Area of Outstanding Natural Beauty, så det finns vissa restriktioner för hur man får bygga m m…

…efter utsiktspunkten bär det utför. Älskar denna bild, en stig omgiven av träd och buskar och en öppning i slutet. Vad finns efter öppningen? Fantasin kan spela, även om jag vet vad som ska möta mig…

…öppna ängar och vacker utsikt, även om det är England man ser åt detta håll,hi,hi! På ängarna betar får och här finns också flera hästar, som denna som verkar försöka äta sin egen spillning…

…ivy, murgröna växer på många träd.

Latinskt namn : Hedera…

…det är väldigt vanligt i UK att murgröna växer på trädens stammar, på stolpar och på rötter.

Om och hur mycket det skadar träden är omdiskuterat. För många träd med murgröna mår inte bra. Antingen beror det på att själva murgrönan angriper träden och de blir sjuka eller så är träden redan är skakade och inte kan stå mot murgrönans angrepp.

Kungligt bröllop

Ja, de fick varandra, Harry and Maghan. Jag hade TVn på, men tittade inte intensivt, bara lite då och då. Tittade lite extra när hon kom ur bilen så man fick se klänningen. En del tyckte om den, andra tyckte den var för enkel. Sedan tittade jag lite på själva vigseln och de verkade ovanligt naturliga jämfört med hur den kungliga familjen brukar uppträda. T o m Charles verkade trevlig när han förde Meghan till altaret.

Naturligtvis finns det inga exakta siffror, men man uppskattar att ca 18 miljoner britter tittade på spektaklet (ursäkta, menar bröllopet) och att totalt ca 1,9 miljarder människor över hela världen riktade sina blickar mot Windsor.

Det ordnades också många street parties där grannar samlades för att fira bröllopet. Vi hade en grillkväll, men inte p g a bröllopet, utan p g a att det var en så varm och vacker afton.

Ni har troligen också haft tillräckligt att detta bröllop i svensk press, så jag skriver inte mer om det. Också lite rädd att jag blir lite väl sarkastisk!

Detta var allt för idag! Nytt inlägg på lördag!

Det här inlägget postades i årstider m m, Besökta platser. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till WALES – SKOGSPROMENAD och KUNGLIGT BRÖLLOP

1. åsa i åsele skriver:

Har fortfarande icke sett något från den omtalade prinsbröllopet… antagligen på grund av ointresse 😉
    Härligt väder och skoj med utflykt. Murgröna är inget som överlever utomhus här hos oss, vår vinter är för kall och snörik.

2. mysigt mossigt, satt klistrad vid svt och kollade bröllop ❤️

3. Franska Fikon skriver:

Kul med murgröna som klär in sin omgivning. Jag tittade också av och till på bröllopet och tycker det är härligt med alla vackra klänningar och hattar och att det finns folk som vågar ta ut svängarna. Blir också rörd av bröllop oavsett om jag känner brudparet eller om det är ett kungligt – vilken milstolpe det är i två människors liv!

4. Ditte skriver:

Vad trevligt med en så fin promenad i dina grönskande trakter. Trevligt att få veta mer om växterna dessutom. Just växter och fåglar är min svagaste sida.
    Vad gäller bröllopet såg hjag delar av det och det kändes fint att det fanns lite glädje, värme och humor med i det hela. Brukar ju inte direkt känneteckna det brittiska kungahuset.
    Vad trevligt för dig med en tur helt privat. Roligt att se var du hamnade.

5. torrebloggen skriver:

Åh vilka härliga bilder från den vackra trollskogen.
    Hörde på radion i helgen att deras bröllop hade visst kostat ca 45 miljoner euro!
    Spännande att se vad du hamnade någonstans!
    Ha der så bra!
    Kram!

• Lena i Wales skriver:

Jag är tillbaka hemma nu och imorron får du vet var jag varit, ett helt fantastiskt ställe!
      Det var så vacker dag i skogen när jag tog dessa bilder och ljuset var också magiskt!
      Ha det bra!

6. Ser så lugnt, skönt och vackert ut i trollska skogen. Och stigen är så vacker! En sådan vill jag ha!
    Murgröna är järv av sig, klarar även av vintern här i Finland.

7. Anette skriver:

Vilken vacker promenad, där hade jag gärna gått. Jag gillar också stigen genom den gröna tunneln. Den gröna ön är sannerligen grön.

8. Jenyfear skriver:

Ja det händer så mycket så snart vet jag inte vad jag gör 🙂 Ursäkta sent svar. Jag har blivit berömd…som wowmormor i Sverige. Jag spelar onlinespelet World of Warcraft och sedan började jag sända live på Twitch, jag gamla människan. Men hör och häpna det har blivit en stor succé Har varit i tidningar, TV och radio och har just nu, efter 4 veckor över 4000 följare. Även några få från Storbrittannien 😉 Så blir någon nyfiken så finns jag på Twitch.tv/jenyfear 🙂

• Lena i Wales skriver:

Oj, oj, oj! Roligt att du berättade, för jag har aldrig riktigt förstått vad det var. Googlade lite om dej också. Spännande, en helt ny grej för mig.
      Lycka till i fortsättningen!

9. Steel city anna skriver:

Åh, jag satt tårögd på puben och tittade på bröllopet. Men så är jag en väldigt lättrörd människa 🙂 när de sjöng Stand by me bröt jag nästan ihop 🙂 klänningen var vacker tyckte jag, just för att den var så ren och enkel.

10. Anni skriver:

Jag gillar kungliga bröllop men var upptagen på annat håll och har fortfarande knappt sett något från spektaklet. Kommer det en regnig dag snart så kan jag väl hinna med inomhussaker också …
    Underbar stig du fångat på bilden, tur att det går att klicka upp så den blir större och fantasin får fullt utlopp.
    Här i Stockholm kan den storbladiga murgrönan övervintra, jag har en som klättrar upp på stammen på en tall. Den har inte kommit så långt att den kan skada trädet. Minns att jag såg hur man kapat murgrönan i ett horisontellt band på träden längs kanalen sist jag åkte kanalbåt, det såg ganska tokigt ut men jag förstår ju varför.

11. Eva Trillian skriver:

Vackra bilder från promenaden!
    Nog pratades det bröllop här med 🙂 men man behöver ju inte ta in mer än man vill 😉 så dosen blev lagom!

• Lena i Wales skriver:

Det är en underbar promenad, speciellt i rätt ljus, viktigt.
      Det var så mycket innan bröllopet här, så när det väl var var det söndertjatat. Men vackert var det.
      Ha det bra!

12. iamittilivet skriver:

Det var ett fint bröllop, ttyckte jag. Ovanligt avspänt och familjärt för att vara engelska kungahuset. Stundar nya tider med den yngre generationen i de flesta kungahus. Och de hade verkligen tur med vädret!