ÄNTLIGEN LÖRDAG och blogginlägg från Spanien idag eftersom det är där jag befinner mig. I onsdags var det från Wales och på onsdag återkommer om Wales.
Málagas flygmuseum
Málagas flygplatsmuseum är mycket intressant! Det innehåller gamla plan och hur den första riktiga terminalen såg ut. Så intressant att gå tillbaka i tiden och jämför med hur det är idag.
Museet ligger bara några 100 m från dagens flygplats och sköts av Asociacíon Amigos del Museum, en vänföreningen för museet. Det är gratis entré, men man får gärna ge ett bidrag till skötseln i en bössa vid entrén…
…detta är utsidan av den gamla terminalen, dit man först kom när man skulle ut och flyga. I denna byggnad finns också flygmuseet idag.
Málagas första flygplats öppnades 1919, men då var det mest militärflyg.
Denna terminal öppnades 1948. En ny terminal tillkom 1968 och ytterligare en 1972. Läs nedan om dagens terminaler.
På 60-talet började den stora strömmen av turister att komma till Costa del Sol, bl a från Sverige….
…i denna lilla vänthall satt säkert många förväntansfulla resenärer, spanjorer som skulle resa bort och utländska turister som skulle hem igen, sönderbrända och bakfulla…
…incheckningen var också enklare än idag. Kolla in vågen och telefonen, svunna tider. Tror att det är en höftapparat också.
Säkerhetskontroll fanns inte…
…här möttes man av välklädda flygvärdinnor och stiliga piloter.
I museet visar man många gamla kläder…
…baksidan av terminalen är vackrare än framsidan och i tornet fanns kontrollrummet…
…från terminalen till flyget gick man genom denna vackra pergola…
…eller kanske tog man bilen direkt ut till planet…
…väl ombord serverades passagerarna mat och dryck i riktigt porslin och glas.
Att flyga skulle vara en upplevelse, inte bara en transport…
…från kontrolltornet skulle allt skötas och man fick stå med kikare och titta på planen som kom och gick…
…gamla bilder från kontrolltornet. Mycket fascinerande att se, några få personer och några få maskiner. Lätt att skratta till lite när man ser mannen med kikaren och det är han som ska dirigera trafiken, vilken skillnad mot idag…
…detta var ung vad han såg utanför fönstret till kontrolltornet. Start- och landningsbanan på dagen flygplats är till delar den samma som förr, fast så mycket större idag. På den gamla banan finns idag små privata plan…
…inne i museet får man också se hur cockpiten såg ut i gamla tider. Antar att det är lite skillnad mot idag. Undviker alltid att titta in där, blir skrämd över allt tekniskt som jag inte alls förstår och bara tror kan gå sönder. Vill inte heller se kaptenen innan jag flyger, om han inte skulle ha ett förtroendeingivande utseende vill jag inte åka med. Visst har man många konstiga grejer för sig, hi,hi! Egentligen är jag inte speciellt flygrädd, flyger ju så mycket både i jobbet och privat, så det skulle liksom inte funka…
…här visas en flygmotor, började jag skriva, men bad mannen titta igenom detta inlägg så det tekniskt inte blev alltför galet. Men du ser väl att det inte är en motor, utan en propeller? sa han. Motor eller propeller, spelar det någon roll, båda behövs för att flyga, blev mitt svar. Undrar varför han försvann helt plötsligt?…
…utanför terminalen finns några flygplan att titta på utifrån, man får inte gå in i dem. Snygga former och vit med röd rand och flygbolaget är Iberia…
…inte riktigt lika snyggt plan. Står Spantax på det.
Málaga flygplats idag
Aeropuerto de Málaga – Costa del Sol är den 4:de mest trafikerade flygplatsen i Spanien, efter Madrid, Barcelona och Palma de Mallorca och störst vid Costa del Sol med flygningar till över 60 länder och ca 18,6 miljoner passagerare/år…
…idag finns 3 terminaler, varav 2 används och är sammanbyggda. Här ser vi den gamla till vänster och den nya till höger…
…Terminal 2 var klar 1991 och kallas Pablo Picassoterminalen, efter Málaga egen konstnär…
…och terminal 3 tillkom 2010 och kallas Juan Carlos, efter Spaniens f d kung. Den är stor och luftig jämfört med den gamla ovan.
År 2002 var det nya kontrolltornet färdigt, 54 m högt…
…vid terminalerna finns idag tågstation med anslutning till Málaga centrum och Fuengirola, busstation för både när- och fjärrtrafik och flera olika parkeringar för kort- eller långtidsparkering.
Både inne på flygplatsen och runt omkring denna finns många biluthyrningsfirmor.
Vädret
Jag vågar knappt inte skriva om vädret här när jag vet att många halkar omkring i snö och is i Sverige, men jag har fått lite frågor.
Här har vi dryga 20 grader på terrassen och blå himmel. Sedna vi kom i början av januari har vi haft ca 2 dagar med lite regn. Det kan vara lite blåsigt ibland så man behöver en jacka när man är ute och går.
Så jag klagar inte!
Trevlig helg allesammans!
Vilket häftigt flygmuseum!
Ha en riktigt trevlig helg!
Kram!
Ja, mycket trevligt, ger en fin bild av en svunnen tid.
Ha en skön lördag!
roliga nostalgibilder, gulligt.
Ja, roligt att gå tillbaka i tiden ibland och detta museum var mycket intressant.
Intressant inlägg! Trevlig helg till dig med!
Tack!
Trevlig helg till dig också!
En fd ämneskollega som medgav att hon var en virrpanna har en dotter som är pilot. ”Hon har en pappa också!” utbrast hon när vi undrade… En fd elev är också pilot, en liten flicka… Skulle gärna besöka museet, igen en intressant plats du berättar om! Hälsningar från takdropp och halka och +2 grader…
Det var ett mycket intressant museum med mycket turisthistoria, vilket passar mig bra.
Skönt att n fått det lite varmare.
Ha det bra!
Du befinner dig helt klart på rätt ställe just nu. Klokt av dig!
Så intressant att läsa om flygplatsen i Malaga. Tänk så mycket det har hänt på flygfronten sedan 40-talet. Arlanda växer och växer och det är en hel vetenskap att leta sig fram till rätt ställe.
Ja, nu är det underbart här.
Mycket intressant med utvecklingen av flygplatsen och turismen, så mycket den ändrat denna del av världen.
Ha det bra!
Via Malagas flygplats är det många som passerat för sina semesterresor. Jag tillhör skaran för januari-februari i år. Flygplatserna har verkligen förändrats under de år jag levt, eller rättare sagt sedan jag flög första gången, tror det var 1971. Besöker man nya flygplatser behöver man gott om tid för att hitta rätt.
Om jag jämför Frankfurts och Malagas flygplatser med varandra så var Frankfurts betydligt större, trots det lättare att hitta rätt. De hade jättebra skyltning, inga tveksamheter vart man skulle gå om man vet var man ska någonstans 🙂 Malagas var helt OK, även om jag fick söka information litet mer aktivt.
Önskar dig en fin helg i solskenet, här hos mig är snön borta inne i sta´n i alla fall. Alltid något, går att promenera utan att ha superkoll på var man sätter fötterna.
Jag gillar de små flygplatserna som t ex Göteborg och även delvis Stockholm, små och lättöverskådliga. Frankfurt och Heathrow är hopplösa.
Kanske svårt att hitta på Malagas flygplats, vet inte själv. Har varit där så mycket, så läser inte skyltar.
Turismen här på Costa del Sol har verkligen förändrats under det sista halvseklet, enormt.
Skönt att det är lite varmare och bättre väglag hos er nu.
Frankfurt är stort, men väldigt bra skyltat. I Malaga fick jag leta efter skyltar och tavlor där det visar var jag skulle checka in var inte helt enkla att läsa när jag inte har fullgod syn. Det var inga jätteproblem, men trots det inte helt enkelt. Göteborg och Arlanda är OK, Jönköping bäst 🙂 En liten, liten flygplats, där kan man inte gå fel. När jag skulle checka in så frågade hon bara efter efternamnet, sedan hade hon mig på skärmen direkt…. passet skulle också visas… och så säkerhetskontrollen. Allt som allt tog högst fem minuter! 🙂
Det du beskriver är lite liknande Bromma, härlig lite flygplats.
Dåtidens flygplatser och flygresan var nog mer personligt och en mer speciell händelse, inbillar mig att folk flög mer sällan och av andra orsaker då mot nu.
Officiellt snödjup 70cm här hos mig.
Ja, vilken skillnad mot idag. Då var det något speciellt att flyga,idag är det ett transportmedel som vilket annat.
70 cm snö, oj det var mycket .
Sköt om dej!
Pingback: Kalldassar och flyghistoria – Sista försöket
Det museét hann vi inte med alls när vi var i Malaga för ett år sedan, så tack Lena för det här inlägget! Fint och visst har mycket ändrat på rätt kort tid.
Kul att du gillar inlägget Karin. Det är väl inte det första muséet som man vanligen väljer när man besöker Malaga, men har man tid innan sitt flyg och vill vara när flygplatsen är det väl värt ett besök. Intressant historia.
Ha det bra!
Vad trevligt flygmuseum, och riktigt porslin, det måste ha varit tungt för flygvärdinnorna att bära runt med, men fint! Nostalgi, telefon 🙂
Kram och fortsatt fin helg!
Christina
Jag tyckte mycket om muséet som visade så tydligt på utvecklingen och många små saker som ändrats och tillsammans blir en stor förändring.
Visst är det kul med den gamla telefonen, som trots allt inte var så längesedan den ändrades.
Kram!
Ett riktigt intressant inlägg. Jag minns ju hur det var på den tiden. Min första flygresa gjorde jag till Oslo 1950 från Torslanda. Där och då började jag älska transportmedlet flyg! Tusen tack för återblicken!
Vad kul att du gillade inlägget och fick lite nostalgikänsla.
Måste varit intressant att flyga redan 1950, vilken skillnad.
Så intressant. Jag älskar att titta på hur det var förr, inom olika områden. Detta med flyget och vad som ett sådant muséum innehåller är ju spännande.
Mycket var annorlunda förr, helt klart, det kan man inte minst se på dina bilder och vad du berättar.
Mysig vänthall, så annorlunda emot nu. Så fint klädda piloterna och flygvärdinnorna var. Färgglada, i alla fall värdinnorna.
Serveras mat i ”riktiga” porslinstallrikar och glas, otroligt.
Det trodde jag inte. Att du inte vill se piloten innan ni flyger iväg eller titta in i cockpiten, du som reser så mycket. Och, du är inte flygrädd, men det är jag.
Ha det bra i det varma och fina vädret.
Kram!
Ja, hur mycket som hänt är enormt, vilken skillnad mot idag.
Knepigt det där med idéer man har när man flyger, lite som fotbollsspelare som måste göra speciella saker innan matchen för att allt ska gå bra.
Jag njuter här.
Flygmuseet har jag sett bara från utsidan men skulle gärna göra ett besök här. Och visst har tiderna förändrats. Och att äta på porslin tycker jag om. De få gånger jag flugit business så har maten serverats just på porslin. Den nya avgångs och ankomsthallen har jag dock testat. Men jag minns inte hur det såg ut här 1966 när jag för första gången i mitt liv landade i Malaga. Tack för rundturerna.
Ha det gott!
Jag hade också bara sett det utifrån tidigare och det tog ett tag tills jag väl kom in, men det var väldigt intressant.
Vad kul att du var här så tidigt som 1966, måste ha varit så annorlunda. Jag minns inte heller hur det såg ut på Torslanda när man flög första gången 1967 till Paris.
Ha det bra!
Vad intressant med flygmuseum, det ska jag komma ihåg om jag åker till Malaga någon gång i framtiden (vilket jag hoppas göra).
Mycket väl värt ett besök. Man kan gå från flygplatsen om man tar tåget dit från Malaga.
Ha det bra!
Som vanligt lär jag mig något nytt när jag kommer in till dig 🙂 Tack för turen på museet!
20 grader och solo? Ja, då förstår jag att ni har det gott! 0-gradigt här ikväll – men solen sken idag 🙂 inte illa det heller 😉
Roligt att du gillar museet. Det gjorde jag också, mycket intressant.
Just nu på morgonen är det molnigt här, men det ska klarna upp senare.
Visst är det intressant med flygmuseer och liknande? Vet inte riktigt varför jag tycker det men det är så intressant att se då och nu. Roligt att du berättar så bra om det och fotat. Och jag tycker att människan varit oerhört duktig och kunnig, så otroligt mycket som forskats fram. Håller med dig lite om att se personalen, är det kaptenen som står där oftast? De hälsar välkommen och ser så trevliga ut, i alla fall hittills:-) och kaptenen har alltid så lugnande röst även om planet hoppar upp och ned, haha. Tänkt ibland att det är flygvärdinnorna och även manlig sådan som tar emot, ja det finns kvinnliga piloter också och faktiskt att jag skulle kunnat tänka mig det:-), lite laboratorium över det hela som innebär mycket ansvar och jag gillar det.
Har varit på järnvägsmuseet i York också, helt underbart och brandbilsmuseet i Sheffield, allt lika intressant.
Och det låter underbart med din sol, här ska bli kallare igen några dagar, och snö, jag som hoppats på mildare väder en längre tid så våren får fäste, men februari går an ändå, går fort och snart är det vårmånad!
Ha det så fint Lena!
Kul att du också gillar dessa typ av museer.
Knepigt det där med att se kaptenen innan avfärd, egentligen troligen bara trams från min sida, men man får sina idéer för sig och sedan är de där.
En molnig morgon här idag, men solen ska komma fram i eftermiddag.
Ha det fint!
Älskar gamla flygplatser och flygplan. Måste varit skönt att slippa säkerhetskontrollen..
Visst är det en stor skillnad. Kul med lite nostalgi.
Härliga minnen ja… men Spantax var aldrig känd för någon kvalité förr i tiden.
Roligt att det ger dig lite minnen.
Känner inte till Spantax något vidare.
Oj vad krånglig den där cockpiten ser ut! Hoppas verkligen att det är enklare idag!!! (Fast jag har provat flygsimulator, och det var SVÅRT). Din blogg (och flera andra wordpressbloggar) ser för tillfället jättekonstig ut för mig, och jag har svårt att kommentera (rutorna är minimala och jag får scrolla och scrolla för att hitta skicka-knappen). På en annan blogg med samma problem löste det sig med en uppdatering av temat. Har du kanske någon uppdatering av temat som du inte gjort?
Visste inte om detta problem och att det drabbat flera. Knepigt. Får ta min son till hjälp.Bra att ni påpekade.
Jag har inget problem med din blogg (ser kommentaren från FREEDOM här ovan.)
Kul att se gamla Malaga flygplats, jag har bara kommit till den nya. Kände inte till museet alls.
Tack Anni. Konstigt det där med teknik. Bra att veta att det inte är alla.
Nästa gång du kommer till Malaga, besök museet om du har tid, värt ett besök.
Vilket roligt flygmuseum! 🙂 Kul att det bevaras grejer från förr så man kan minnas hur det faktiskt var en gång i tiden 😀
Ha en finfin fredag!
En påminnelse från förr är inte dumt. Och glömmer jag man ju lätt!
Ha en fin helg!
Hahah! Skrattade högt när jag läste detta:
”Men du ser väl att det inte är en motor, utan en propeller? sa han. Motor eller propeller, spelar det någon roll, båda behövs för att flyga, blev mitt svar. Undrar varför han försvann helt plötsligt?…”
Jag kan ju höra er i skallen! Underbart!
Vi hade tänkt åka till flygplatsmuseet med mamma och pappa men vi hann inte. Pappa är flygintresserad precis som mannen min (båda har haft certifikat för enmotoriga plan), sonen har varit där med skolan och tog helt andra kort än det du visade. Vi får ta det en annan gång.
Det är så kul att vi träffats så du kan se hela senariot framför dig, hi,hi!
Museet är helt klart värt ett besök och inte är det långt från er och inte kostar det mycket heller. Önskar bara att de hade haft ett litet café där också, hade varit ett fint avbräck.